Jump to content
Annons

Är mina öron "Sennheiser-kalibrerade"?


BluesBoy

Recommended Posts

Annons

Har kollat på lite hörlursförstärkare, de enda där det öht nämns hur låga ohm de tål är Behringers.

Att Analogfreak har rätt ang att hörlursförstärkaren inte tål 38 ohm verkar helt klart nu. Jag skulle kunna tänka mig att hörlursuttaget i min laptop tål 38 ohm bättre, för det brukar låta bättre sen jag laddat upp mina grejer på nätet och lyssnar därifrån än från hörlursförstärkaren. Och vadå, hur många tänker på det där när man handlar. Jag ville ha en hörlursförstärkare bara, och tog en som inte var allt för billig. Kalle Koskit...

Men Behringer? Det låter inte som en spikrak frekvenskurva i mina öron? Törs man satsa på dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vadå, hur många tänker på det där när man handlar. Jag ville ha en hörlursförstärkare bara, och tog en som inte var allt för billig.

Precis mina tankegångar.

Hade inga som helst funderingar på ohm hit & dit. 😛

Jag blev paff när jag knappt petade på volymratten och det blev en otrolig volymökning. "Jävlar i mig vilket drag det var i den här hörlursförstärkaren!", tänkte jag.......

Feltänkt alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vore det optimala motståndet att löda dit på en förlängningskabel Två st 20 ohm på varje plusledare? Eller en 40 ohms på den gemensamma minuskabeln?

Det blir inte riktigt samma sak... 😉

Om du sätter 20 Ohm på varje plusledare så blir det 20 Ohm extra per kanal, men om du sätter 40 Ohm på den gemensamma minuskabeln, så blir det 40 Ohm extra för båda kanalerna eftersom den ju är gemensam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Precis mina tankegångar.

Hade inga som helst funderingar på ohm hit & dit. 😛

Jag blev paff när jag knappt petade på volymratten och det blev en otrolig volymökning. "Jävlar i mig vilket drag det var i den här hörlursförstärkaren!", tänkte jag.......

Feltänkt alltså?

Man kan förenkla det så här. När man ger en last högre spänning så förbrukar lasten mer ström. Det är inga problem för en förstärkare att ge spänning. Däremot så har många billigare förstärkare svårt att ge tillräckligt med ström. Hörlurar med låg impedans drar mycket ström i förhållande till den spänning den får medan hörlurar med högre impedans drar mindre ström i förhållande till spänningen. Därför bör man välja hörlurar med hög impedans om man har en förstärkare som inte ger tillräckligt med ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har kollat på lite hörlursförstärkare, de enda där det öht nämns hur låga ohm de tål är Behringers.

Att Analogfreak har rätt ang att hörlursförstärkaren inte tål 38 ohm verkar helt klart nu. Jag skulle kunna tänka mig att hörlursuttaget i min laptop tål 38 ohm bättre, för det brukar låta bättre sen jag laddat upp mina grejer på nätet och lyssnar därifrån än från hörlursförstärkaren. Och vadå, hur många tänker på det där när man handlar. Jag ville ha en hörlursförstärkare bara, och tog en som inte var allt för billig. Kalle Koskit...

Men Behringer? Det låter inte som en spikrak frekvenskurva i mina öron? Törs man satsa på dem?

Att behringer gör högkvalitativa produkter för signaldistribution är det ingen tvekan om. Det är bara riktigt bra grejer som driver laster med låg impedans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Behringer? Det låter inte som en spikrak frekvenskurva i mina öron? Törs man satsa på dem?

Flera prylar från Behringer är helt ok - ofta klart bättre än deras urusla rykte i alla fall. Jag skulle säga att de tillhör de bättre budgetprylarna. Jag kör med en Powerplay Pro HA4600 till monitorlyssning när man sjunger och det funkar fint till alla möjliga lurar, även om den är lite brusig...

En tillverkare som gör bra hörlursförstärkare som är specade ner till 8 Ohm, är MTR i England. HPA-6 (6 utgångar) eller HPA-2 (2 utgångar) - men de kostar lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan förenkla det så här. När man ger en last högre spänning så förbrukar lasten mer ström. Det är inga problem för en förstärkare att ge spänning. Däremot så har många billigare förstärkare svårt att ge tillräckligt med ström. Hörlurar med låg impedans drar mycket ström i förhållande till den spänning den får medan hörlurar med högre impedans drar mindre ström i förhållande till spänningen. Därför bör man välja hörlurar med hög impedans om man har en förstärkare som inte ger tillräckligt med ström.

Precis!

Just detta är något som många har lite svårt att förstå. Lurar med högre impedans ger ju lägre volym än lurar med lägre impedans, så då måste de vara mer svårdrivna, eller...? 😉

Det är precis som Analogfreak säger, att när impedansen blir lägre, så dras det mer ström från nätdelen, som kanske då inte orkar lämna ifrån sig tillräckligt mycket för att få bra ljud, utan hela förstärkaren kan börja bete sig fel - och dessutom så belastas komponenterna i förstärkaren mer när det dras högre ström genom dem, så risken att något går sönder eller blir varmare än konstruktören har tänkt sig (och därmed eventuellt påverkar ljudet) ökar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har inte upplevt nåt brus genom HA4700. Då ska jag också nämna att den bara används för tracking och inte någon kritisk lyssning. Men den klarar av att driva alla möjliga lutar utan problem och det är bra tryck i den. Den är helt klart värd sina 900:-. Även om den kostat det dubbla så hade den varit värd pengarna.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir besviken på HP4, den är ju inte precis superbillig ändå.

http://www.thomann.d...a952a853cad7309

Att ATH-M50 har så lågt ohmtal, det måste vara vara ovanligt, så det är väl fler än jag som köpt dem och börjat använda dem genom en lurförstärkare som inte klarar av de låga ohmen...?

Blir väldigt sugen på en Behringer, även pga att det går att ställa bas o diskant på dem. Då kan jag lyssna på hur både riktiga "köpe-cd" och min egen mix låter med både flat inställning och med lite bas o diskanthöjning. Thomann skriver "Up to 3 headphones", det är väl fel? Borde vara 4 hörlursuttag?

http://www.thomann.d...verstaerker.htm

Har glott lite mer... Det verkar gå att koppla i tre lurar per kanal, två på framsidan o en bak, sammanlagt 12 lurar. Inte dåligt...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

38ohm i luren vs 51 ohm i hörlursförstärkaren är en rimligt liten skillnad.

Jag ni jagar myggor med kanon.

Satt och mixade idag och alternerade melan HD280 Pro och ATH-M50. Plötsligt kom jag på en grej som skiljer dem åt rejält. Sennheiserlurarna hinner inte alls med på snärten från min nästan okomprimerade virvel, men det gör ATH-M50 perfekt. Så skulle jag mixa i HDna så är det stor risk att det skulle bli alldeles för mycket hård virvel om man lyssnade i bra transientsnabba högtalare. I HD280 pro låter virveln nästan lite fasfelad, eller sönder komprimerad.

Det här ger väl ett svar om man tänker efter lite...

Det är ett tydligare mellanregister i ATH-M50 som ger den effekten och inget annat.

Med andra ord så hörs ditt rossel i rösten tydligare i ATH-M50 mot HD280.

Ta nu reda på om hörslursförstärkaren är kass genom att lyssna i din Tascam grunka. Samma effekt där så är det inget fel på hörslursförstärkaren.

Lite proffisg felsökning är på sin plats.

Elementärt min käre Watson.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Blir besviken på HP4, den är ju inte precis superbillig ändå.

http://www.thomann.d...a952a853cad7309

Att ATH-M50 har så lågt ohmtal, det måste vara vara ovanligt, så det är väl fler än jag som köpt dem och börjat använda dem genom en lurförstärkare som inte klarar av de låga ohmen...?

Blir väldigt sugen på en Behringer, även pga att det går att ställa bas o diskant på dem. Då kan jag lyssna på hur både riktiga "köpe-cd" och min egen mix låter med både flat inställning och med lite bas o diskanthöjning. Thomann skriver "Up to 3 headphones", det är väl fel? Borde vara 4 hörlursuttag?

http://www.thomann.d...verstaerker.htm

Har glott lite mer... Det verkar gå att koppla i tre lurar per kanal, två på framsidan o en bak, sammanlagt 12 lurar. Inte dåligt...

38 ohm är ju inte ovanligt lågt. Mina Beyerdynamic DT-100 är på 16 ohm.

Kom bara ihåg att om du kopplar in flera lurar på samma kanal på HA4700 så får den totala impedansen inte hamna under 8 ohm.

Det innebär att om du kopplar in 4 par så måste impedansen på varje lur ligga på minst 32 ohm (8ohm x 4)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ta nu reda på om hörslursförstärkaren är kass genom att lyssna i din Tascam grunka. Samma effekt där så är det inget fel på hörslursförstärkaren.

Förutsatt att portans hörlurssteg orkar med att driva laster under 50 ohm glömde du att tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

38ohm i luren vs 51 ohm i hörlursförstärkaren är en rimligt liten skillnad.

Jag ni jagar myggor med kanon.

Det här ger väl ett svar om man tänker efter lite...

Det är ett tydligare mellanregister i ATH-M50 som ger den effekten och inget annat.

Med andra ord så hörs ditt rossel i rösten tydligare i ATH-M50 mot HD280.

Ta nu reda på om hörslursförstärkaren är kass genom att lyssna i din Tascam grunka. Samma effekt där så är det inget fel på hörslursförstärkaren.

Lite proffisg felsökning är på sin plats.

Elementärt min käre Watson.

ATH-M50 inte bättre i Portans luruttag än i HP4-uttaget, det sitter nog ingen bättre lurförstärkare i portan än HP4. Men DT150 låter anings bättre genom HP4 än genom portauttaget, så HP4 är nog ingen dålig förstärkare om den får rätt ohm på lurarna. Jag har suttit och lyssnat och jämfört i timtal nu, så det är stupsäkert att HP4 distar en aning när man pluggar i ATH-M50. Och allt jag mixat genom HP4/ATH-M50 har haft märkligt stark sång när jag lyssnat i laptopen med ATH-M50

Link to comment
Dela på andra sajter

38 ohm är ju inte ovanligt lågt. Mina Beyerdynamic DT-100 är på 16 ohm.

Hur tycker du DT-100 låter? Har sett att en del envisas med att ha såna i studio även nuförtiden. Pink Floyd gjorde ju mycket bra med såna lurar som ett av verktygen. Har även sett mpnga bilder på Mick Jagger med denna fina huvudbonad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Hur tycker du DT-100 låter? Har sett att en del envisas med att ha såna i studio även nuförtiden. Pink Floyd gjorde ju mycket bra med såna lurar som ett av verktygen. Har även sett mpnga bilder på Mick Jagger med denna fina huvudbonad.

Dom har en väldigt speciell karaktär. Dom låter inte snyggt tycker jag men dom avslöjar mycket i mixen. DT-100 finns i två impedansutföranden - 16 ohm och 400 ohm. Om man till exempel ska micka upp en stråksektion där alla behöver lurar som drivs med samma steg så väljer man 400 ohms versionen till musikerna för att inte lasta ner steget för lågt. Ska man däremot bara driva ett par lurar så väljer man 16 ohm under förutsättning att man har en "riktig" hörlursförstärkare.

Jag tycker jag ser väldigt läcker ut i mina grå DT-100 😳

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Och allt jag mixat genom HP4/ATH-M50 har haft märkligt stark sång när jag lyssnat i laptopen med ATH-M50

har du någon "Ljudförbättrare" eller EQ i mediaspelaren kanske som påverkar ljudet

Tror du jagar spöken.

Men nu för ni fortsätta utan mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du någon "Ljudförbättrare" eller EQ i mediaspelaren kanske som påverkar ljudet

Tror du jagar spöken.

Men nu för ni fortsätta utan mig.

Nä jag kör utan eq eller annat i min snik-laptop med snik lurförstärkare. Kunde du lyssna i mina uttag skulle även du höra det. Att DT 150 låter tydligare än ATH-M50 är nog inte det vanliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag kör utan eq eller annat i min snik-laptop med snik lurförstärkare. Kunde du lyssna i mina uttag skulle även du höra det. Att DT 150 låter tydligare än ATH-M50 är nog inte det vanliga.

Mixade med DT-150 lurarna plus monitorerna idag. När jag sen lyssnade i bilen var det nog bland det bästa jag fått till:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-are-you-lonesome

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem en Behringer HA4700 från Thomann idag. Helt klart mycket, mycket bättre ljud. Och helt klart att inte portans hörlursuttag pallar de ATH-M50´s låga ohm. Nyss kunde jag för första gången höra tydligt hur det jag spelat in verkligen låter!

Men.... På köpet fick jag ett ganska rejält brum/surr i lurarna, lite starkare i höger kanal. Och ja, det surrar lika även om inget förutom lurarna är inkopplade i hörlursförstärkaren. Den burk jag köpte var en "B-stock" eller vad det kallas, en återlämnad grej med full garanti. Undrar om det är fel på min burk eller om alla är lika? Jävla skit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka kablar/kontakter använder du och vilka ingångar?

Som jag skrev, inga alls. Det första jag gjorde var att rycka ur matningen in i hörlursförstärkaren, det surrade lika ändå, varken mer eller mindre. I Beyer DT 150 lurarna som är på 250 ohm surrade det mkt svagare. Och de har den här förstärkaren lite svårt att driva, vilket inte HP4 har.

Jäkligt frusterande. Jag fick ju plötsligt renare ljud även i monitorerna och subben oxå. HP4 hade jag kopplad så monitorljudet gick rakt igenom dem, trodde jag, men även det ljudet passerade genom nån sorts förstärkare så jag fick riktigt stark volym redan kl nio på den passiva Nano Patch volymkontrollen som jag haft i serie med, och efter HP4án. Det fattade jag för tre dar sen när jag tog hem portan från Folkets Hus för att lyssna i monitorerna och lämnade jag HP4án på scenen, och kopplade in monitorerna hemma utan den, då fick jag vrida upp Nano Patch volymen mer normalt, kanske kl två för att få samma volym. HP4án har jag alltid haft strömsatt, så jag har inte tänkt på att den påverkar även monitorljudet. Behringern har, det var det första jag kollade, "true bypass" för monitorljudet, den släpper igenom ljudet till monitorerna utan att ens ha nån nätsladd, det var bra. Så helt plötsligt kan jag för första gången höra hur bra en del av mina inspelningar låter, och jag lovar, det är ingen liten skillnad.

Tjatigt med surret bara. Så fort man spelar upp nåt genom lurarna dränks surret, men det är ju själva fan ändå. Har du inget surr från din Behringer Fredrik?

Om man skickar tillbaka den här fan till Tyskland, åker jag på frakten då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit fel på den från början, så då borde de absolut stå för frakten.

Om det är B-stock så måste man ju kunna vänta sig att de har testat att burken är ok innan de accepterar returen från den förra kunden, så egentligen är det mer obegripligt att den har gått iväg i det skicket, än om det hade varit en helt ny med fabrikationsfel, eftersom ingen förväntar sig att det ska vara fel på årylar när de är nya...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit fel på den från början, så då borde de absolut stå för frakten.

Om det är B-stock så måste man ju kunna vänta sig att de har testat att burken är ok innan de accepterar returen från den förra kunden, så egentligen är det mer obegripligt att den har gått iväg i det skicket, än om det hade varit en helt ny med fabrikationsfel, eftersom ingen förväntar sig att det ska vara fel på årylar när de är nya...

Surret är väl anledningen till returen. Tror jag fick den en hundring billigare för det... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

"" Behringern har, det var det första jag kollade, "true bypass" för monitorljudet, den släpper igenom ljudet till monitorerna utan att ens ha nån nätsladd, det var bra. Så helt plötsligt kan jag för första gången höra hur bra en del av mina inspelningar låter, och jag lovar, det är ingen liten skillnad. ""

Jag vill inte verka som jag hackar på dig, Nilsson, eller inte tror på dig.

Men nästan all elektronik idag ger bra ljud på linjenivå.

Finns inga otroliga skillnader, bara extremt marginella som man möjligen kan upptäcka om man gör en riktig A/B lyssning.

Om din Presonus inte är trasig så låter den lika bra eller dåligt som din faktiskt trasiga Behringer hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

"" Behringern har, det var det första jag kollade, "true bypass" för monitorljudet, den släpper igenom ljudet till monitorerna utan att ens ha nån nätsladd, det var bra. Så helt plötsligt kan jag för första gången höra hur bra en del av mina inspelningar låter, och jag lovar, det är ingen liten skillnad. ""

Jag vill inte verka som jag hackar på dig, Nilsson, eller inte tror på dig.

Men nästan all elektronik idag ger bra ljud på linjenivå.

Finns inga otroliga skillnader, bara extremt marginella som man möjligen kan upptäcka om man gör en riktig A/B lyssning.

Om din Presonus inte är trasig så låter den lika bra eller dåligt som din faktiskt trasiga Behringer hörlursförstärkare.

Tsss... Du idiotförklarar mig. Det skulle jag aldrig göra med dig. Mina diskantfattiga Event monitorer har plötsligt mer topp, subben lite mer lågbotten. Vem som helst (nästan) fattar dessutom att om man kopplar två förförstärkare i serie med varann, så blir ljudet lite sämre än med bara en förförstärkare. Och är den första förförstärkaren en TC Finalizer a´ 25000 kr, och den andra en HP4 Ketchup made in China så blir skillnaden ganska markant om man tar bort den sämre av de två.

Kom hit får du höra skillnaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej, jag idiotförklarar dig inte,.

Jag säger faktiskt att det finns risk för att din Presonus är trasig om du hör stor skillnad mellan den och din nya Behringer. Alternativet är att du lurar dig själv...

I denna tråd så har jag jämfört en mycket billig mixer som är kina byggd och billigare än din Presonus, just på linjenivå med internt mixat material i min DAW.

http://forum.studio....kort-ditt-ljud/

Hör du en tydlig skillnad mellan filerna alt kan med stål i blicken berätta var klippen ligger i det mixade klippet så ber jag om ursäkt.

Det är faktisk så att man inte längre kan säga att billig skit låter illa på linjenivå, om inte nåt är trasigt.

Till och med den billigaste skit som Behringer klarar sig bra.

Kan du höra var klippen ligger?

http://dl.dropbox.co..._vs_digital.wav

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag idiotförklarar dig inte,.

Jag säger faktiskt att det finns risk för att din Presonus är trasig om du hör stor skillnad mellan den och din nya Behringer. Alternativet är att du lurar dig själv...

I denna tråd så har jag jämfört en mycket billig mixer som är kina byggd och billigare än din Presonus, just på linjenivå med internt mixat material i min DAW.

http://forum.studio....kort-ditt-ljud/

Hör du en tydlig skillnad mellan filerna alt kan med stål i blicken berätta var klippen ligger i det mixade klippet så ber jag om ursäkt.

Det är faktisk så att man inte längre kan säga att billig skit låter illa på linjenivå, om inte nåt är trasigt.

Till och med den billigaste skit som Behringer klarar sig bra.

Kan du höra var klippen ligger?

http://dl.dropbox.co..._vs_digital.wav

Jag vet att det är svårt att höra skillnad på mycket, även om det skiljer rejält i pris. Men i mitt fall med hörlursstärkarna är det solklart. Och då ligger de på ungf samma låga pris bägge två.

Att HP4 låter sämre med för låga ohm på lurarna är det väl bara du som inte tror på...

Jag hör skillnad på gitarrljudet om jag har min vita Boss stämdosa (utan true bypass) på sladden, eller om jag inte har det. En liiiten skillnad, men likt förb hör jag den. Köpte en TC stämdosa med true bypass i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...