Jump to content
Annons

Är mina öron "Sennheiser-kalibrerade"?


BluesBoy

Recommended Posts

Har precis köpt ett par AudioTechnica ATH-M50, då jag läst bla här att de skall vara mycket bra, men enligt mig påminner de om KRK-lurarna jag köpte; burkiga och basiga......

Har jag blivit helt insnöad på mina Sennheiser HD280 Pro, eller är de bra mycket bättre?

I Sennheiser-lurarna låter allt mycket öppnare, tydligare, detaljrikare.

Kan någon övertyga mig om att de andra lurarna låter lika bra?

Jag vet att Claes alltid förordat Ultrasone, men jag tyckte 3-4000:- var lite i överkant. 😛

Har testat 4 olika hörlurar och ingen låter lika bra som mina Sennheiser......eller....är det de andra som låter "rätt"? 🤪

(Inlägget kommer ursprungligen från "Senaste prylen till studion", men passar förmodligen bättre här istället för att ev. skapa en diskussion i den tråden)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

upplever samma fenomen med mina Sennheiser, de ä r dock av en annan modell än dina..

nä-jag vill inte byta bort mina lurar.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Inte en aning då jag aldrig använt några av dessa lurar. Men är det inte så att du har använt dina Sennheiser länge nog att oavsett vad du skaffar för lurar så jämför du med dem? Har själv införskaffat AudioTechnica ATH-M50 förra veckan. Hade visserligen en annan skärphörlur så för mig blev det ett lyft. Ge dem lite tid. Passar dem inte dig så är det bara att sälja dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt, det är exakt samma två lurar jag använder, hade 280 pro först. Det jag mest märker att AT är bättre på är att de INTE överdriver mellanregistret där min egna skrovlig röst ligger. Mixar jag lagom med sång i HD 280 pro blir det lite för lite i de flesta anläggningar med AT blir det mer rätt. Jag tyckte ganska snart att AT var bättre, lite mer diskant och överlag ärligare, det väl ett par veckor att vänja sig. Men de är inget vidare täta vid sångpålägg då är HD280 mkt mkt bättre. Cymbaler och lågbas är nog ärligare i AT...

Nu sist när jag fick till så bra ljud lät det bra i bägge lurarna, Med mer kompressor i mastringen låter det egentligen skit i allt... HDna lät bättre än vad jag brukat tycka. Så de är nog ett bra par att ha tillsammans. Ge de nya lite tid, för mig tog det nog 3, 4 veckor innan jag helt fattade hur de lät. HD 280 pro låter mer lika som mina Event monitorer, därför vill jag eq´a om monitorerna aningen så de låter mer lika som AT lurarna. Lättare för hjärnan att inte behöva tänka olika så fort man skiftar från monitor till lur... Kanske Bluesboys monitorer också är snarlika HD 280 pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en av världens bästa lurar för att ersätta riktiga studiomonitorer.. Upptäckte att dom inte hade någon karaktär alls förutom att basen var mäktig.. Var tvungen att referenslyssna på ett antal låtar som jag vet hur dom ska låta.. inser nu att mina lurar låter ärliga.. Därav avsaknad av karaktär.. Lurarna heter Ultrasone Pro2500.. Och jag är jättenöjd!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard: Du har säkerligen helt rätt i att jag jämför med mina Sennheiser, vilket gör att allt låter dåligt eftersom jag vant mig vid dem i flera års tid.

Jag tycker bara att de andra borde låta bättre än jag tycker de gör. 😛

Nilsson: Mycket möjligt att mina monitorer låter mer åt HD'na. Du reagerade inte på att ATH-lurarna lät burkiga, instängda, efter att du vant dig med Sennheiser?

Antar att jag måste försöka lära mig hur de nya låter. Alltid bra med fler lyssningsmöjligheter, men det känns lite frustrerande när man tycker lurarna låter dåligt....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade min trummis på besök idag och fick honom att lyssna/jämföra, då han inte är "van" vid någon av lurarna.

Hans förstaval blev utan vidare AudioTechnica......"Mer tryck, mera detaljer, större ljudbild".

I princip tvärtemot vad jag tycker (förutom mer tryck då, om man tycker det är bra att basen förefaller överdriven).

Jag kan ju tillägga att han är ganska mycket av en "ljudnörd" och är noga med hur saker låter.

Mycket spännande......

Link to comment
Dela på andra sajter

HD280 (och många andra Sennheiser) är väldigt tunna i basen, men de är i alla fall detaljerade och väldämpade, så de passar perfekt till sånginspelning.

ATH-M50 är betydligt mer naturtrogna.

För mixning skulle jag däremot hellre välja ett par öppna lurar, som Ultrasone Pro2900 (Pro2500 tillverkas inte längre och ar har ersatts av 2900) eller German Maestro GMP400, som är ultralätta och också låter väldigt bra, men saknar Ultrasones koncept med element som inte är centrerade i kåporna och som därför gör att det blir lite mer högtalarkänsla över lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

HD280 (och många andra Sennheiser) är väldigt tunna i basen

En smaksak såklart, men tycker du verkligen att dom är väldigt tunna i basen?

Isf intressant att höra hur du upplever HD280 Pro relaterat till AT HTM40. Eller AKG K240. Eller någon av Sonys MDR-lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En smaksak såklart, men tycker du verkligen att dom är väldigt tunna i basen?

Isf intressant att höra hur du upplever HD280 Pro relaterat till AT HTM40. Eller AKG K240. Eller någon av Sonys MDR-lurar.

Jag tycker oxå att HD280 pro ger mer bas än ATH-M50, helt klart. Låter det burkigt i ATH-M50 tror jag nog det är mixen som är orsaken mer än luren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, jag tyckte att HD280 Pro inte alls lämpade sig för musiken jag gjorde. Om jag började mixa på dagen i mina Yamaha HS80 och satte i mina HD280 Pro på natten, så lät allt skräp. Har inte alls det problemet med HD25, de är mycket mer lika med sin djupa bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Satt och mixade idag och alternerade melan HD280 Pro och ATH-M50. Plötsligt kom jag på en grej som skiljer dem åt rejält. Sennheiserlurarna hinner inte alls med på snärten från min nästan okomprimerade virvel, men det gör ATH-M50 perfekt. Så skulle jag mixa i HDna så är det stor risk att det skulle bli alldeles för mycket hård virvel om man lyssnade i bra transientsnabba högtalare. I HD280 pro låter virveln nästan lite fasfelad, eller sönder komprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag helt övergett mina hd280 pro.

Basen tcker jag är otroligt svår att urskilja under 100hz på dessa lurar.

Nu kör jag uteslutande på mina HD650.

Wow, vilken skillnad. Nu kan jag med lätthet höra basen

Och nu när jag mixar djupbas så behöver jag inte längre använda mig

av en spektrometer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

  • Har setat i studion massor sista tiden. Har kommit på att det mesta låter rent i illa i HD280, Att skruva bas är nästan omöjligt, som Magnus skriver. ATH-M50 har inte samma dist i mellanregistret, men helt rent är det inte där heller. Men sen så har jag även börjat lyssna i mina gamla Beyer Dynamic DT 150. De har ganska mycket diskant men mellanregistret och speciellt området där min röst ligger låter så enormt mycket bättre i DT 150 än i ATH-M50. Jag har grejat som faen med sångljudet och alltid hört en viss dist i ATH-M50, och ännu mer i HD 280, men i de här gamla lurarna är sångljudet helt superrent. Skulle det vara dist på sångspåren vore det en omöjlighet, alltså har ATH-M50 en brist i sitt ljud. Mixar jag lagom stark sång i ATH-M50 blir den för stark i andra system...

DT 150 är väldigt bekväma. Men de isolerar inte så bra. Ingen mer som har såna här? Har sett att de kör med dem i Abbey Road.

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt150.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
  • Har setat i studion massor sista tiden. Har kommit på att det mesta låter rent i illa i HD280, Att skruva bas är nästan omöjligt, som Magnus skriver. ATH-M50 har inte samma dist i mellanregistret, men helt rent är det inte där heller. Men sen så har jag även börjat lyssna i mina gamla Beyer Dynamic DT 150. De har ganska mycket diskant men mellanregistret och speciellt området där min röst ligger låter så enormt mycket bättre i DT 150 än i ATH-M50. Jag har grejat som faen med sångljudet och alltid hört en viss dist i ATH-M50, och ännu mer i HD 280, men i de här gamla lurarna är sångljudet helt superrent. Skulle det vara dist på sångspåren vore det en omöjlighet, alltså har ATH-M50 en brist i sitt ljud. Mixar jag lagom stark sång i ATH-M50 blir den för stark i andra system...

DT 150 är väldigt bekväma. Men de isolerar inte så bra. Ingen mer som har såna här? Har sett att de kör med dem i Abbey Road.

http://www.thomann.d...namic_dt150.htm

Du har inte lurat på om det är så att ATH-M50 avslöjar dist i mixen?

Eller att din hörlursförstärkare inte orkar driva ATH-M50.

Inga av mina lurar distar. Vare sig ATH-M50 eller 280 har någon dist. Det måste vara nåt annat herr Nilsson.

Abba körde med Beyer DT220 men det är fan ingen lur jag gillar.... 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlursförstärkaren är överjävligt stark, Presonus HP4 Kanske har jag gasat söder dem när de legat lösa på bordet?

Disten är svag, men finns där i lågmidden där min fyllskrålsröst ligger. Vore det dist på sångspåret skulle väl inte DT 150 lurarna kunna trolla bort disten heller? Eller så är det kombinationen av vissa lurar och mina väl använda öron som gör det.

Men jag blev bara så förvånad igår när jag hörde hur superklart sånglud jag fick igenom just DT 150. Jag vet att Gilbert en gång skrev att det var en mkt bra lur. Den här svaga disten hör jag inte i Event monitorerna heller. Och ATH-M50 ger för svagt sångljud jmf med monitorer, stereon, bilen, båtstereeon mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kanske fel på lurarna. Allvarligt talat. Eller hjärnspöken.

ATH-M50 är mycket bra lurar, skulle dessa dista skulle nog många klaga på detta.

Jag tror mer på att dom avslöjar verkligheten.

En av anledningarna till att jag använder hörlurar när jag tex redigerar sång är att dom avslöjar artifakter som jag inte hör så tydligt i mina monitorer.

Jag kan inte ta upplevelsen ifrån dig, men har mycket svårt att tro det är lurarnas fel, om dom inte är trasiga förstås.

Låter lurarna bra för redan inspelad musik, ja då är nog svaret givet, din röst distar.

Håller med att öppna lurar är skönast att jobba med längre perioder.

Har lite olika lurar för tracking, redigering och mix...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror det är hörlursförstärkaren som inte klarar av så låga laster som ATH-M50. Prova en annan hörlursförstärkare som orkar driva låga laster så ska du se att dist-ljuden försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är hörlursförstärkaren som inte klarar av så låga laster som ATH-M50. Prova en annan hörlursförstärkare som orkar driva låga laster så ska du se att dist-ljuden försvinner.

Har jag svårt att tänka mig. Hörlursförstärkaren har sån überpower att det räcker att fra på ca 1 på en skala upp till 10. Det är just i låga mellanregistret det distar lite i ATH-M50. Skulle DT150 klara av att trolla bort dist så tydligt vore det nån mystisk magi.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har jag svårt att tänka mig. Hörlursförstärkaren har sån überpower att det räcker att fra på ca 1 på en skala upp till 10. Det är just i låga mellanregistret det distar lite i ATH-M50. Skulle DT150 klara av att trolla bort dist så tydligt vore det nån mystisk magi.

Det du kallar überpower är just det som händer när impedansen på lasten är för låg för vad steget orkar med. Det låter riktigt starkt på låg nivå samtidigt som du får fyrkantsvåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tror nog inte heller på hörlursförstärkaren, då borde det ge andra artifakter än bara i mellanregistret.

Sist jag lyssnade på din sång i solo så har du ju om jag inte minns fel en del elakheter runt 1khz i ditt sångljud. Är det inte detta som spökar igen?

Prova att dra ned runt 1khz och se om det inte försvinner lite av disten även i ATh-M50, kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tror nog inte heller på hörlursförstärkaren, då borde det ge andra artifakter än bara i mellanregistret.

Sist jag lyssnade på din sång i solo så har du ju om jag inte minns fel en del elakheter runt 1khz i ditt sångljud. Är det inte detta som spökar igen?

Prova att dra ned runt 1khz och se om det inte försvinner lite av disten även i ATh-M50, kanske?

Hur kommer det sig att du säger emot då minsta lastimpedans på Presonus HP4 är 51 ohm medan impedansen på ATH-M50 är 38 ohm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att du säger emot då minsta lastimpedans på Presonus HP4 är 51 ohm medan impedansen på ATH-M50 är 38 ohm?

Intressant. Var har du sett de siffrorna? Du kan ju ha rätt. DT 150 är på 2 ggr 250 ohm står det på kåporna´. Vad är max ohm för HP4 då?

Vad händer om jag sätter tex 20 ohms motstånd i serie på hörlurskabeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag läste det på Soundonsound och Gearslutz. Behringer HA4700 klarar ner till 8 ohm och den kostar under 1000:- och har 4 kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om jag sätter tex 20 ohms motstånd i serie på hörlurskabeln?

Du kan likna det vid att du höjer impedansen med 20 Ohm (inte helt korrekt, eftersom en resistans inte är frekvensberoende, som en impedans är, men det är ok att reducera det på det sättet ändå).

Det kommer att innebära svagare ljud men också mindre belastning för utgången, eftersom det kommer att gå mindre ström genom förstärkaren och dras mindre ström från nätdelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan likna det vid att du höjer impedansen med 20 Ohm (inte helt korrekt, eftersom en resistans inte är frekvensberoende, som en impedans är, men det är ok att reducera det på det sättet ändå).

Det kommer att innebära svagare ljud men också mindre belastning för utgången, eftersom det kommer att gå mindre ström genom förstärkaren och dras mindre ström från nätdelen.

Googlade lite själv och såg också samma ohmsiffror, inte för att jag fattade så mycket av det, men det verkar som att både jag och Analogfreak har rätt. Analogfreak har rätt att HP4 inte stämmer med ATH-M50, och jag att jag faktiskt hör ett missljud som inte finns i 250 ohms DT 150. Det betyder att mitt sångljud ändå är bättre än det låter i ATH-M50. Vad bra! Och att det inte är nåt fel på lurarna heller.

Och det är därför jag i lurarna hört ett missljud som jag frågat om här i forumet, men ingen annan har hört missljudet eftersom ni antagligen inte har den här förstärkar/lurkombinationen! Det är säkert det här med ohmen som gör att jag hör för lite av sången i ATH-M50, och mer sång i både HD280 och DT150.

HD280 är på 64 ohm, men jag tycker de låter dåligt ändå... Vore intressant att veta vad Bluesboy med för hörlursförstärkare?

Vad vore det optimala motståndet att löda dit på en förlängningskabel Två st 20 ohm på varje plusledare? Eller en 40 ohms på den gemensamma minuskabeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, köp å köp å köp! Jag ska ju pressa cd o omslag. Vad skulle vara sämre med att löda ihop en skarvsladd med 20 ohms motstånd till lurarna? Jag behöver en sån ändå för att kunna stå längre från porta-surret nu när jag skrotat micscreenen...

Hur låga ohm tål hörlursutgången på en Technics stereoförstärkare SU A800?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...