Jump to content
Annons

Är mina öron "Sennheiser-kalibrerade"?


BluesBoy

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

På gitarrsignal tror jag det kan göra större skillnad, på linjesignal, nej.

Vad jag säger min bäste herr Nilsson är att är det stor skillnad på din Behringer jämför med Presonusen så torde Presonusen vara trasig. Du borde skicka in den för reparation.

Speciellt när du hör skillnad på en trasig och brummande Behringer hörlursförstärkare och Presonusen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

drloop: Det var ganska uppenbart i detta fallet, eftersom hörlursförstärkaren inte är gjord för att driva lurar med låg impedans, medan Behringern klarar ända ner till 8 Ohm. Med för låg impedans på lurarna kan man få sämre ljud generellt och sämre transientsvar på grund av att både strömförsörjningen och slutsteget belastas för hårt. Inga konstigheter utan rena fakta som inte har med resultatet av dina tester att göra, utan är en helt annan situation. Med linesignaler har man väldigt låg utimpedans och väldigt hög inimpedans, så där kommer utgången aldrig att belastas och ge risk för sämre ljud.

Dagens budgetprylar håller galet hög ljudkvalitet jämfört med gårdagens budgetprylar, så den biten opponerar jag mig inte så mycket emot, utan det visar dina tester med önskvärd tydlighet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om man läser tråden så påpekar herr Nilsson att hans M50 lurar ger rappare respons än sina andra lurar vad det gäller virvelkagge.

Sedan så hör han distorsion i M50 men inte i andra lurar... hrm... hur skall man tolka det?

Renare ljud i detta fall är mindre distorsion i mellanregistret, men virvelkaggen som är rapp i M50 men inte i andra lurar... jojo.

Dessutom så är 38 ohm vs 50 eller vad det nu var inget problem i verkligheten.

Dessutom så påstår herr Nilsson att passthru till sina monitorer låter mycket bättre i Behringer än Presonus vilket inte har med impedans att göra överhuvudtaget. Saken är solklar, trasig Presonus eller Nilsson lurar sig själv.

Jag har kört större impedansskillnader än 12 ohm utan problem, och det gör faktiskt många andra med.

För övrigt är problemet mycket större om du går åt motsatta hållet, dvs högre ohm då lurarna är trögdrivna och hörlursförstärkaren kan dista.

För övrigt Claes, är det skönt att du lyssnat på mina tester eftersom du tidigare inte riktigt trott på dessa och aldrig lyssnat, men nu har du tydligen detta. Bra då är vi klara med det.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika prylar är olika dimensionerade. Om du överbelastar ett slutsteg (hörlursförstärkaren är ju ett slutsteg) med för låg impedans, så kan olika modeller fungera olika, beroende på konstruktionen av både slutsteget och nätdelen, så du kan inte säga säkert att det är som du säger med den lilla skillnaden. Om tillverkaren säger att 50 Ohm är minimum, så är det bara ner till 50 Ohm de kan garantera att steget verkligen fungerar som det är tänkt. Hade det varit annorlunda så hade de inte satt den begränsningen i specen.

Högre impedans gör inte lurarna trögdrivna (terminologin beror kanske visserligen på om man ser det ur teknisk synvinkel eller ur användarsynvinkel). Det gör däremot att man måste skruva upp högre på volymen, men lurarna med högre impedans belastar alltid steget mindre. Sedan finns risken att man måste skruva upp så högt, att steget distar på grund av för het signal, men det är en annan sak än belastningsproblemet som har diskuterats.

Den andra biten med att det blir mer eller mindre transparent vid pass-thru, kan vara delvis placebo, men även där finns det olika bra konstruktioner. Åter igen så kan man tappa signalen till en ingång med extra hög impedans, som gör att utgången på föregående steg inte belastas och inte påverkar den totala impedansen så mycket att det blir annat än försumbart. Om man däremot inte har tillräckligt hög inimpedans till tappningen, så kommer det att påverka i högre grad. Den biten kan varken du eller jag säga så mycket om utan att ha möjlighet att testa och lyssna själva - eller om man har tillgång till servicemanualerna så att man kan se hur konstruktionen ser ut.

Jag har fortfarande inte lyssnat på dina tester, men är tekniker sedan många år, så jag vet hur saker funkar - och därför kan jag till stor del hålla med där. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har fortfarande inte lyssnat på dina tester, men är tekniker sedan många år, så jag vet hur saker funkar - och därför kan jag till stor del hålla med där.
Dagens budgetprylar håller galet hög ljudkvalitet jämfört med gårdagens budgetprylar, så den biten opponerar jag mig inte så mycket emot, utan det visar dina tester med önskvärd tydlighet.

Hur fan vet du det när du inte lyssnat. Du snackar utan att ha lyssnat, då kan du inte veta hur det förhåller sig eller hur?

Inte alls ovanligt att lurar har impedans liknande M50

http://www.shure.com...lity-headphones

En lur för lite mer vanligt folk som trivs utmärkt ihop med till och med enklare utrustning än vi pratar om här.

Korrekt är däremot att trögdriven var fel ord, högre ohm ger lägre ljudstyrka och alltså lägre effekt från slutsteget och man måste höja för att få samma ljudtryck, men känsligheten kan vara olika.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag har lyssnat på doktorns så kallade tester som inte säger mig nånting eftersom jag tycker att ljudklippen överlag håller låg kvalitet enligt mina egna värderingar

Mina värderingar baseras på den ljudkvalitet jag själv uppnår i mina produktioner och vissa professionella produktioner av hög klass.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Analog Freak, jag hade även klassisk musik som exempel, glömde du det?

Där fick jag inget svar.

Helt plötsligt lyckades du testen klockrent när du fick använda din egen fil eftersom du fasvände den och på så sätt kunde avslöja vad som var analogt eller ej. Tror du inte jag fattade det, ditt självklara svar gav ju mig svaret att du fuskade.

Lågt AF, riktigt lågt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fan vet du det när du inte lyssnat. Du snackar utan att ha lyssnat, då kan du inte veta hur det förhåller sig eller hur?

Egen erfarenhet över lång tid, helt enkelt. Jag har hållit på i över 30 år att spela - och tack vare att jag är elektroniktekniker och varit mest teknisk intresserad i banden jag har varit med i, så har jag alltid varit den som har haft hand om det ljudtekniska.

Inte alls ovanligt att lurar har impedans liknande M50

http://www.shure.com...lity-headphones

En lur för lite mer vanligt folk som trivs utmärkt ihop med till och med enklare utrustning än vi pratar om här.

Ja - men den billiga Behringer-förstärkaren gav ju bättre resultat (förutom störningarna, som är ett garantifel), tack vare att den klarar att driva mycket svårare last, så som jag tolkar det så är det ett ganska bra betyg för enklare utrustning, eller hur...? Det är nog mindre vanligt med prylar som inte klarar lägre impedans än 50 Ohm, skulle jag tro. Till och med iPod är ju specad till 32 Ohm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Analog Freak, jag hade även klassisk musik som exempel, glömde du det?

Där fick jag inget svar.

Helt plötsligt lyckades du testen klockrent när du fick använda din egen fil eftersom du fasvände den och på så sätt kunde avslöja vad som var analogt eller ej. Tror du inte jag fattade det, ditt självklara svar gav ju mig svaret att du fuskade. Jag är inte korkad serru.

Lågt AF, riktigt lågt.

Jag menade bara att jag inte tycker dina tester är relevant eftersom inga ljudklipp håller professionell nivå.

Det blir som att jämföra en Alto mixer med en Samson mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag menade bara att jag inte tycker dina tester är relevant eftersom inga ljudklipp håller professionell nivå.

Det blir som att jämföra en Alto mixer med en Samson mixer.

Så det klassiska stycket var för dåligt?

Eller var saknades referens vilken inspelning det var så du kunde fuska?

Trams AF, trams.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Egen erfarenhet över lång tid, helt enkelt. Jag har hållit på i över 30 år att spela - och tack vare att jag är elektroniktekniker och varit mest teknisk intresserad i banden jag har varit med i, så har jag alltid varit den som har haft hand om det ljudtekniska.

Innan jag påtalade att billig utrustning på linjenivå och billig ADDA låter bra så kan jag leta upp trådar där du Claes förvisso inte utger att du själv hört stor skillnad men dina kunder har gjort detta.

Och dessutom har du raljerat om dålig lyssning.

Då borde dina 30 år av erfarenhet gjort skillnad eller passar det bara när du skall sälja nåt?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Så det klassiska stycket var för dåligt?

Eller var saknades referens vilken inspelning det var så du kunde fuska?

Trams AF, trams.

Vi kommer nog ingen vart i den diskussionen. Men jag ville lyfta fram mina åsikter angående dina tester som du anser är avgörande. Jag är också imponerad över din fantastiska envishet där du både säger emot mig och Claes angående impedans-fel.

PS Jag var tvungen att fasvända för att hitta klippen i den i mina öron ljudkorv man skulle höra skillnader. DS

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har hörlursförstärkare som till och med är högre specade vad det gäller motstånd än Presonusen och med lurar som har identiskt motstånd med M50.

Inga problem, därför reagerade jag.

Kanske har jag fel angående impedansen och hörlurarna men vad det gäller pass thru till monitorerna är jag helt säker på att jag har rätt, om inte Presonusen är trasig.

Och avslutningsvis till AF, du har mycket att bevisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en favo country-cd med asbra ljud, Merle Haggards ganska nya "If I could only fly". Har tyckt att det varit märkligt lite bas på den i både lurar och monitorer, i bilen eller andra stereosar har det varit mer botten o topp. Nu vet jag att det var HP4 som hade ett lite taskigt frekvensomfång, lyssnade på cd´n nu i kväll, nu var det märkbart fläskigare. Så när jag skruvat mitt eget ljud har jag konstant dragit på för mycket topp o bas. För att få det bra i andra sterjosar har jag fått ratta mitt lyssningsljud till en omvänd hängmatta. Och det har inte berott på varken monitorer eller akustik, det berodde på HP4.

Att man som på HP4 först tar linesignalen från bordet/datorn/portan och sen kör den igenom en förstärkare en gång till innan den når de aktiva monitorerna är ju en idiotisk konstruktionsmiss. HP4 har en separat volym till monitorutgången, jag har inte använt den volymratten utan kört på en helt passiv volymratt. Men signalen har ändå passerat HP4s förstärkare. Tårta på tårta...

Jag har ett till exempel liknade det här: Min Prodipe subbas har ingång för fullrange signal, sen väljer man delning och sen ska man skicka vidare signalen till topparna. Jag testade flera varianter på att koppla det där, men det bästa var att ta ljudet helt opåverkat först till monitorerna och köra dem fullrange, och därifrån till subben. Går jag till subben först, och genom elektroniken i den och upp till monitorerna hörs det tydligt att subben saboterar ljudet lite grann. Där kunde jag testa och köra en monitor direkt, den andra "som man ska" först genom subben och det billiga delningsfilter som sitter i den. Sabotage av ljudet, sån skit som jag vill slippa. Varken placebo eller inbillning. Den som inte hör de här uppenbara grejerna vill jag påstå är ganska talanglös när det gäller ljud.

Somliga kan nog hur mycket som helst om olika DAW och ljudteori, när det kommer till kritan hörde inte skillnad på fågelkvitter och brakskitar om de inte får titta på ljuden genom ett oscilloskåp.

Hehe i skåpet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så du kan inte ha fel?

Jo men min take är att sällan är det utrustningen som är fel.

Om man hör tydlig skillnad så är det fel på nåt.

Korrekt använt så brukar ta mig fan allt låta bra på linjenivå.

Har du inte upptäckt detta AF så är du inte mycket till tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Presonusen kan inte vara trasig?

Utan helt enkelt bara låta dåligt?

Bluesboy har samma HP4 och samma ATH-M50. Han tyckte att sina HD 280 pro lät bättre. Samma grejer, samma symptom. Men visst kan både hans och min HP4 vara trasiga.

Fattar egentligen inte varför jag orkar svarar på det här. Det är ju befängt att inbilla sig att alla förstärkare låter bra bara för att det är linesignal! Det finns ju även dyra förstärkare som också låter taskigt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag påtalade att billig utrustning på linjenivå och billig ADDA låter bra så kan jag leta upp trådar där du Claes förvisso inte utger att du själv hört stor skillnad men dina kunder har gjort detta.

Och dessutom har du raljerat om dålig lyssning.

Då borde dina 30 år av erfarenhet gjort skillnad eller passar det bara när du skall sälja nåt?

Varför "måste" jag i alla lägen vara driven av försäljning när motpartens argument tar slut...? 🤪

Du och alla andra som har varit med i forumet länge, vet sedan tidigare diskussioner att jag inte lever på min firma, som förmodligen har lägre omsättning på ett år än vad en normal musikaffär har på en vecka, typ - men du beskyller mig ändå för detta. Våldsamt irriterande - och ovärdigt en moderator att slänga sådant skit ur sig! 😠

Minst lika låg och tramsig kommentar som du sade tidigare om AF's kommentar.

Att dagens budgetprylar kan låta BRA, har jag aldrig ifrågasatt, såvitt jag vet. Jag försöker däremot inte sätta likhetstecken mellan lågbudget och hi-end, som du verkar vilja göra.

Jag VET och HÖR att många dyrare prylar är bättre än budgetprylar. Om de sedan är värda så mycket mer som priset antyder, är en helt annan fråga (för de flesta är de inte värda så mycket, men för vissa, som är extra kinkiga, är de värda kostnaden) - och i vissa fall måste man ha bra lyssning och tränade öron för att höra skillnaderna.

Sedan har varje sak sin plats. Jag använder ju själv en Behringer hörlursförstärkare till tracking, i min rigg som i de flesta andra delar definitivt är overkill för en liten hemstudio på amatörnivå, men eftersom jag är extra kinkig med ljudet så är det ändå värt pengarna för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Vi har fel Claes! Det kan inte låta illa om man har för låg last-impedans i förhållande till utimpedansen. Låter det illa så är man en dålig tekniker eller så är grejerna trasiga enligt vissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Varför "måste" jag i alla lägen vara driven av försäljning när motpartens argument tar slut...? 🤪

Du och alla andra som har varit med i forumet länge, vet sedan tidigare diskussioner att jag inte lever på min firma, som förmodligen har lägre omsättning på ett år än vad en normal musikaffär har på en vecka, typ - men du beskyller mig ändå för detta. Våldsamt irriterande - och ovärdigt en moderator att slänga sådant skit ur sig! 😠

Minst lika låg och tramsig kommentar som du sade tidigare om AF's kommentar.

Att dagens budgetprylar kan låta BRA, har jag aldrig ifrågasatt, såvitt jag vet. Jag försöker däremot inte sätta likhetstecken mellan lågbudget och hi-end, som du verkar vilja göra.

Jag VET och HÖR att många dyrare prylar är bättre än budgetprylar. Om de sedan är värda så mycket mer som priset antyder, är en helt annan fråga (för de flesta är de inte värda så mycket, men för vissa, som är extra kinkiga, är de värda kostnaden) - och i vissa fall måste man ha bra lyssning och tränade öron för att höra skillnaderna.

Sedan har varje sak sin plats. Jag använder ju själv en Behringer hörlursförstärkare till tracking, i min rigg som i de flesta andra delar definitivt är overkill för en liten hemstudio på amatörnivå, men eftersom jag är extra kinkig med ljudet så är det ändå värt pengarna för mig.

Jag struntar om jag är ovärdig att vara moderator när det gäller sådant jag är helt hundra på.

Jag kan leta upp flera trådar om du vill ha det skrivet på näsan Claes.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vi har fel Claes! Det kan inte låta illa om man har för låg last-impedans i förhållande till utimpedansen. Låter det illa så är man en dålig tekniker eller så är grejerna trasiga enligt vissa.

Jag har faktiskt medgivet att jag kan ha fel, trots att jag själv har en hörlursförstärkare som nominellt är bra mycket längre från den Presonus som nu diskuteras fast med samma ohmtal på lurarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag struntar om jag är ovärdig att vara moderator när det gäller sådant jag är helt hundra på.

Läs innan du kommenterar, tack.

Jag sade inte att du var ovärdig som moderator, utan att det är ovärdigt en moderator att ta till sådana kommentarer när de riktiga argumenten tryter.

Kunde egentligen med fog lägga till ett passande och välkänt citat från Salvor Hardin här också, men hoppar över det...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så vitt jag kan bedömma Claes, har jag i denna tråd och bett dig både lyssna och bevisa om jag har fel.

Jag struntar faktiskt i vad du säger tills du åtminstone har nåt att lkomma med som jag kan hålla med om. Bara en massa jag borde nog göra en test.... vad tror ni om det här + en smiley.

Nej nu får det blir mer action Claes och mindre med skitsnack.

God natt!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat Nilsson, på riktigt?

Provat vadå? Kan man i lugn och ro sitta och jämföra två ljud hör man ganska snart om det är skillnad på dem. Tänk alla ggr jag frågat här på forumen om ni inte hört nåt skumt missljud i mitt sångljud. Nej, det är okej har alla svarat. Och det är för att ni aldrig hört min lyssning. Det ljud jag lagt ut och ni sen har hört, det ljudet har ju aldrig passerat HP4, och därför varit bättre, eller åtminstone annorlunda än det HP4 jag hört.

Förr (pre HP4) har jag skruvat på sångljudet i det oändliga, nu, (post HP4) låter det som jag vill nästan omedelbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om jag inte minns fel så skruvade vi till mellanregistret runt 1khz i en annan tråd herr nilsson. Precis där det jårda soundet är och där du klagade på att det lät lite illa.

Borde inte detta ge dig en ledtråd?

Eller var mitt tips helt kasst?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag kan bedömma Claes, har jag i denna tråd och bett dig både lyssna och bevisa om jag har fel.

Nej - du har bara påstått att jag har fel angående impedanser. Jag har däremot hållit med dig om att budgetprylar låter bra - och rejält mycket bättre än förr i tiden, baserat på min personliga erfarenhet och tekniska kunskap - så jag behöver inte lyssna på dina ljudklipp för att veta att det låter ok. Om du avkräver mig bevis, så tycker jag att du ska börja med att bevisa att Nilsson har fel när han hör tydlig skillnad, eftersom det var du som började argmentera emot sådant som du långt om länge erkände att du kanske hade fel om.

Jag struntar faktiskt i vad du säger tills du åtminstone har nåt att lkomma med som jag kan hålla med om. Bara en massa jag borde nog göra en test.... vad tror ni om det här + en smiley.

Bra att du struntar i vad jag säger. Då kan jag med andra ord räkna med att slippa oprovocerade påhopp från dig i fortsättningen när dina riktiga argument tar slut.

Är det meningsfullt att föra en teknisk diskussion med någon som uppenbarligen bara gissar när det gäller tekniken? Det kommer aldrig att bli möjligt att försöka komma med några för dig godtagbara bevis eftersom du inte kommer att förstå det.

Angående tester av kablar och omvandlare som jag har snackat om, så har jag inte haft tid på grund av femtielva orsaker - och det är dessutom inget jag har prioriterat eftersom jag är säker på att skillnaderna är väldigt små, men det kommer någon gång i framtiden...

Nej nu får det blir mer action Claes och mindre med skitsnack.

Med tanke på att du inte verkar ha den tekniska kunskap som behövs för att resonera på en rimlig nivå för tekniska problem, så har jag definitivt förstått vem som har kommit med skitsnacket i denna tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan ju dra till med floskler som trettio miljoner sålda plattor och jobbat professionellt på riktigt och inte tretttio år av erfarenhet av vaddå?

Pinka revir impar inte på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju dra till med floskler som trettio miljoner sålda plattor och jobbat professionellt på riktigt och inte tretttio år av erfarenhet av vaddå?

Pinka revir impar inte på mig.

Du blir mer om mer pinsam för varje inlägg, men det gör inget - för det understryker bara mina argument ännu mer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...