Jump to content
Annons

För att undvika lurendrejeri på säljforumet


Ken Kängström

Recommended Posts

Får man besvära om en snabbmotivering till varför en "aktiveringsperiod" inte vinner lika stort gehör hos dig?

Om jag får se till hur jag tycker, så visar inläggen ett intresse för forumet, vilket kan bli mödosamt för en lurendrejare.

Vill man blåsa någon så kan man säkert gott vänta några dagar med att starta grillen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Du vet inget om huruvida jag är villig att gå ut med mitt eget namn eller inte

Mmm det är mycket lätt att svara på. För inte ringer du upp till en arbetsgivare och söker jobb och säger hej jag heter Sadam JR? :rolleyes: Men varsågod och bytt från ditt nick till ditt riktiga namn så ska vi tro på dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Scenariot i fråga handlar om mig och 3 andra personer som har blivit blåsta av en person som har stulit en annan forummedlems identitet.

Buss(iga) Fredrik?

Link to comment
Dela på andra sajter

att du varit medlem sedan 2003 ger dej väl inte rätt att vara dryg och aggressiv. Du angrep inte mitt inlägg i sak utan att jag var 'ny' medlem. OM jag varit HELT ny här hur hade du kunnat veta ??

Lägg av! Jag angrep ingenting, jag kontrade bara ditt påstående om att du "är inte den som skulle skriva 25 eller 50 inlägg" och avslutade det hela med en relevant fråga. Dessutom visste jag att du inte var "HELT ny". Alla dryga och aggressiva medlemmar reggade 2003 har tillgång till en satellit som bevakar nya medlemmars beteende framför deras datorer. T.ex. ser jag här att du porrsurfade senast den...

Ska du verkligen försöka skrämma bort de som är nya här och skriver ett första inlägg ?

Nej då, det vill jag så klart inte. Bara de som låtsas vara nya bara för det fuck of it. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får se till hur jag tycker ...

Helt OK! Linus brukar ogärna svara på mina frågor; förmodligen för att han tror att jag ska suga in honom i en spiral av följdfrågor.

... så visar inläggen ett intresse för forumet, vilket kan bli mödosamt för en lurendrejare.

Ja, fast då är du ju emot registreringar som endast syftar på att sälja/köpa (dvs, ej delta i forumet i övrigt). Det är inte jag, inte fullt ut i alla fall. Det ska ju vara OK för t.ex. en musiker att kunna sälja sina prylar här på forumet utan att behöva TVINGAS in i ämnen och debatter som vederbörande knappast kunde bry sig mindre om.

En "aktiveringsperiod" är inte en eliminerande lösning mot bedragare, MBBAD och annat skitklientel, men jag tror att den sållar bort det värsta och lämnar plats för seriösa människor. Med minimiinläggs-kravet ser jag däremot två problemscenarion. Det ena är att aktiviteten i Studio Forums sälj-/köp-avdelningar successivt upphör och vi ("ordinarie" medlemmar) missar tillfällen till eventuella förstahandsklipp. Det andra är att forumet kommer att fyllas med mer skitinlägg än de som onekligen redan skräpar ner.

"Aktiveringsperiod"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh 😏

Utan sådana som Valle (m fl av de gamla rävarna) skulle forumet bli tämligen...segt 🙂 Du måste se förbi det "dryga" och "aggressiva" och framförallt inte propagera för att sätta någon i karantän.

Jag tror f ö att Valle är skapligt lugn 😑

/CHAE

IRL är Valle rentav en riktigt trevlig kille - men säg inte till honom att jag har sagt det - för då blir han så j-a dryg... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Absolut inte! Men jag tycker att någon åtgärd måste tas för att åtminstone minimera riskerna för hit n' runs (vad fan heter det på Svenska?).

slå och springa

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Lägg av! Jag angrep ingenting, jag kontrade bara ditt påstående om att du "är inte den som skulle skriva 25 eller 50 inlägg" och avslutade det hela med en relevant fråga. Dessutom visste jag att du inte var "HELT ny". Alla dryga och aggressiva medlemmar reggade 2003 har tillgång till en satellit som bevakar nya medlemmars beteende framför deras datorer. T.ex. ser jag här att du porrsurfade senast den...

Nej då, det vill jag så klart inte. Bara de som låtsas vara nya bara för det fuck of it. 🙂

MBBAD låter som ett bra nick, plockar nog det nästa vecka när jag byter

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vare sig aktiveringsperiod eller minimiantal inlägg löser egentligen problemet som det aktuella bedrägeriet adresserar.

Det man egentligen vill kunna verifiera är:

  1. Vem säljaren är
  2. Att säljaren faktiskt har varan

Skulle inte forumet kunna ställa som krav att alla som säljer något måste skicka ett foto till köparen föreställande både varan och personens körkort, ID eller pass? (bilden ska inte publiceras publikt på nätet)

Anledningen till att forumet ska ställa detta krav är att man som köpare inte vill vara för besvärlig (då kanske säljaren hellre säljer till någon smidigare person). Jag skulle utan problem ställa upp på detta krav om jag själv sålde något, för jag har rent mjöl i påsen!

(Vänligen låt oss slippa en lång diskussion om att lämna ut personnummer till en köpare skulle vara något problem. De är fullständigt offentliga, inkl de fyra sista siffrorna, till skillnad från vad somliga tror! PUL förbjuder i viss mån publicering av personnummer och lagring av desamma i elektroniska register, men det är ju irrelevant i denna diskussion.)

EDIT: språklig korrigering

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

IRL är Valle rentav en riktigt trevlig kille - men säg inte till honom att jag har sagt det - för då blir han så j-a dryg... 😛

Okej, jag ska inte skvallra för någon, jag lovar 😛

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

IRL är Valle rentav en riktigt trevlig kille - men säg inte till honom att jag har sagt det - för då blir han så j-a dryg... 😛

Aj, fan! Missade den! 🙂

Trevlig och trevlig... Jag är en demon! Jag älskar min egen person och är större, bättre och vackrare än alla här inne.

Jag är helt enkelt fulländad.

Och lönnfet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väll en mellanhands-tjänst som man kan använda som tar 5% av säljpriset max 500 (kommer inte ihåg nu vad den heter). Det skulle jag använda om jag skulle köpa något dyrare. Då man betalar in pengarna till dem, du godkänner varan när den kommer, de betalar ut till säljaren.

Det är nog svårt om inte omöjligt att skydda sig mot lurendrejare tyvärr :S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag är helt enkelt fulländad.

Och lönnfet.

Jag med. Det här forumet är inte stort nog för flera av samma sort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många inlägg en användare skrivit och när denne registrerade sitt konto på forumet står vid sidan om varje postat inlägg. Vidare kan man studera en användares postningar för att bilda sig en uppfattning om dennes aktivitet. Parterna kan väl bedöma varandra utifrån denna information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus brukar ogärna svara på mina frågor
Nej då, men jag har ont om tid att sitta vid datorn och när jag väl hinner med att kika in här är det inte säkert att jag ser vad du skrivit.

Får man besvära om en snabbmotivering till varför en "aktiveringsperiod" inte vinner lika stort gehör hos dig?

Vänta nu. Talar vi om köp/sälj, eller om hela forumet?

I köp/sälj-avdelningen är jag för en aktiveringsperiod, det trodde jag mitt inlägg visade.

Däremot, aktiveringsperiod för att kunna posta i alla andra delar av forumet tycker jag är för mycket.

Vissa personer hittar säkert till forumet genom tidningen, medn andra hittar kanske till forumet genom en googling i musikrelaterade ämnen, registrerar sig för att hoppa in i en forumdiskussion eller få svar på någon fråga. Om vi förhindrar nya från att posta i hela forumet tror jag att forumet sakta stagnerar och nya användare vänder sig någon annanstans där de kan ställa sina frågor direkt.

Förresten, ingen fredagstråd idag? Förutom tyrolerhatten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag med. Det här forumet är inte stort nog för flera av samma sort. 😉

Även jag är en vacker genombegåvad lagom tjock kommentarfältsherre i mina bästa år. Det borde du ha märkt vid det här laget.

Heh... För många Sheriffer, alltså! 😄

(Fast jag skulle nog ge min sheriff-stjärna till joachime, tror jag... På många plan alldeles för tuff att käfta [e]mot, man ger liksom upp – FOR THE LOVE OF GOD FOR ONCE IN YOUR LIFE SHUT THE FUCK UP! Typ.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, men jag har ont om tid att sitta vid datorn och när jag väl hinner med att kika in här är det inte säkert att jag ser vad du skrivit.

Well, med tanke på att du har varit här lika länge som jag och dessutom har dubbelt så många inlägg som jag, så...

Vänta nu. Talar vi om köp/sälj, eller om hela forumet?

I köp/sälj-avdelningen är jag för en aktiveringsperiod, det trodde jag mitt inlägg visade.

Däremot, aktiveringsperiod för att kunna posta i alla andra delar av forumet tycker jag är för mycket.

Jag reagerade på att du i den här frågan skrev: "förslaget [dvs, minimi-antal inlägg] är inte dumt alls. Jag tror inte lurendrejare orkar bli aktiva och samtidigt blir det uppenbart om någon har skrivit skräpinlägg tills han/hon får tillgång till köp/sälj-avdelningen. Då ringer varningsklockan".

Ergo: jag antog att du var pro minimiinlägg framför aktiveringsperiod.

Förresten, ingen fredagstråd idag? Förutom tyrolerhatten?

Nä... Ärligt talat... jag tror jag börjar tappa stinget. (Men så har jag ju å andra sidan mer eller mindre smyganonserat min "forumavgång" inom de närmast kommande åren.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, med tanke på att du har varit här lika länge som jag och dessutom har dubbelt så många inlägg som jag, så...
Yes, och sedan blev jag förälder. 😉
jag antog att du var pro minimiinlägg framför aktiveringsperiod.
Ursäkta en korkad fråga: Kan du förtydliga?

Minimiinlägg=det krävs en tids medlemsskap innan man får access till köp/sälj?

Aktiveringsperiod=det krävs en tids medlemsskap innan man får access till köp/sälj?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en korkad fråga: Kan du förtydliga?

Minimiinlägg=det krävs en tids medlemsskap innan man får access till köp/sälj?

Aktiveringsperiod=det krävs en tids medlemsskap innan man får access till köp/sälj?

Hmmm... Är jag så jävla otydlig? Har i och för sig redan definierat ovan, men OK:

Aktiveringsperiod = en kortare period (t.ex. två dagar) under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg.

Minimiinlägg = en minsta antal inlägg (t.ex. 50 st) som måste göras innan man kan använda diverse tjänster, som t.ex. köp/sälj, demo etc.

Det där med minimiinlägg är inte min idé och inget jag förespråkar, däremot aktiveringsperiod. Möjligen kan man kombinera båda för att eventuellt öka "skräp"-filtreringens effekt, men jag tror att aktiveringsperiod räcker gott och väl. Nackdelarna med minimiinlägg har jag klargjort för i ett inlägg ovan.

Ett inlägg om "aktiveringsperiod": Inför "Aktiveringsperiod" för nya användarkonton

Edit: Ännu mer förtydligande.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...