Jump to content
Annons

För att undvika lurendrejeri på säljforumet


Ken Kängström

Recommended Posts

FOR THE LOVE OF GOD FOR ONCE IN YOUR LIFE SHUT THE FUCK UP! Typ.)

Det kanske inte ser mycket ut för världen, men detta mina herrar och damer är en komplimang.

Jag tackar och tar emot. Har tyvärr inte vägarna förbi Malmö på ett tag. Går det att skicka brickan på posten?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

[...]

Aktiveringsperiod = en kortare period (t.ex. två dagar) under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg.

Minimiinlägg = en minsta antal inlägg (t.ex. 50 st) som måste göras innan man kan använda diverse tjänster, som t.ex. köp/sälj, demo etc.

[...]

Aktiveringsperiod - ja!

Minimiinlägg - not so much (då jag känner att det kan skrämma bort potentiella nya medlemmar, vilket i förlängningen kan innebära att Forumet inte blir den kunskaps- och diskussionsbas det är tänkt till att vara).

Detta kan verka drastiskt men trista grejer (såsom ruffel och båg i Köp/Sälj-avdelningen) kräver trista (och drastiska) åtgärder. Ånyo: kan man inte varsko Olsberg om den här tråden på något sätt så vi får höra hans åsikter? Hur ställer sig red./IDG till det här?

Kängan: skulle man inte kunna göra så att man skapar en enkät-tråd om ämnet i fråga för att liksom stämma av intresset för ovan nämnda förslag?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiveringsperiod = en kortare period (t.ex. två dagar) under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg.

Minimiinlägg = en minsta antal inlägg (t.ex. 50 st) som måste göras innan man kan använda diverse tjänster, som t.ex. köp/sälj, demo etc.

Båda har sina för- och nackdelar, men jag skulle hellre se en variant av minimiinlägg än aktiveringsperiod.

Ett nyregistrerat konto ska kunna skriva i forumet, annars skrämmer det bort folk eftersom de ändå inte kunde medverka i diskussionerna. Samtidigt kan dessa nyregistrerade hindras från köp/sälj-avdelningen till t ex 20-25 inlägg. 50 är för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nyregistrerat konto ska kunna skriva i forumet, annars skrämmer det bort folk eftersom de ändå inte kunde medverka i diskussionerna.

Mmm, visst... det kan till exempel skrämma bort sådana här svin: Inför "Aktiveringsperiod" för nya användarkonton. Hemska tanke...

I övrigt:

En "aktiveringsperiod", anser jag, kan motiveras med att t.ex. en nyreggad kan ägna en stund åt att kolla igenom och bekanta sig med forumet och dess avdelningar samt göra diverse sökförfrågningar. Så slipper vi, förutom nämnda MBBAD-svin, nyreggade "ljudkorts-sökare" som blir skitförbannade för att de får hänvisningar till svar, och börjar sedan anklaga alla "gubbjävlar" för att skrämma bort "de unga".

Många av dem som klamrar sig fast vid konceptet "vi skrämmer bara bort folk" och vägrar rubbas från den ståndpunkten kan bara vara de som aldrig har råkat ut för händelser som ovan – har-det-inte-hänt-mig-har-det-inte-hänt-alls. Typ. Dessa tycker också att det är tjatigt och "personligt gnäll" när personer som är pro aktiveringsperiod kommer med snyfthistorier som ovan. Men då ställer jag frågan:

Varför ha registreringsförfarande överhuvudtaget på Studio Forum?

Varför inte låta vem som helst surfa in och börja skriva direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta-innan-du-får-posta-period kommer sannolikt inte lösa problemet. Dessutom, om jag letar efter ett forum, hittar ett som passar mina behov och vill ställa en fråga, men inte KAN förrän en viss period har passerat, skulle i alla fall inte jag återvända till det forumet. Tror inte riktigt på en sådan lösning.

Tyvärr. När allt kommer till kritan så finns det alltid (och kommer alltid finnas) rötägg som skapar konton för att blåsa folk eller för att sprida dynga om andra eller bara allmänt trolla runt. Vad gäller köp så är det viktigt att hitta ett sätt att sköta affären på som känns bra och pålitligt för samtliga inblandade. Bara för att forumet är bekant behöver ju inte säljaren vara vettig. Att ta rimliga försiktighetsåtgärder och vara selektiv som köpare är ju a och o. Internetgirot finns med som tips i en nitad tråd på säljforumet. Värt att ta en titt på om man ska köpa eller sälja.

Jag ogillar lösningar där man gör strikta begränsningar för den stora massan användare, om än bara för en period, för att komma åt en relativt liten grupp rötägg.

Edit: Glömde lite text

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar lösningar där man gör strikta begränsningar för den stora massan användare, om än bara för en period, för att komma åt en relativt liten grupp rötägg.

Men varför ska vi då ha:

"Flood"-spärr?

Registreringsförfarande överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

En "aktiveringsperiod", anser jag, kan motiveras med att t.ex. en nyreggad kan ägna en stund åt att kolla igenom och bekanta sig med forumet och dess avdelningar samt göra diverse sökförfrågningar.

[...]

Många av dem som klamrar sig fast vid konceptet "vi skrämmer bara bort folk" och vägrar rubbas från den ståndpunkten kan bara vara de som aldrig har råkat ut för händelser som ovan – har-det-inte-hänt-mig-har-det-inte-hänt-alls. Typ.

När allt kommer till kritan så finns det alltid (och kommer alltid finnas) rötägg som skapar konton för att blåsa folk eller för att sprida dynga om andra eller bara allmänt trolla runt. Vad gäller köp så är det viktigt att hitta ett sätt att sköta affären på som känns bra och pålitligt för samtliga inblandade.

@Valle: jag håller helt och hållet med dig i första stycket men i det andra är jag inte lika på; jag tycker att man måste se det i ett bredare perspektiv och utifrån andras ögon, d v s nya medlemmar och jag är rädd för att ett antal minimi-inlägg, hur få eller många de må vara, skrämmer bort nya medlemmar. Dels p g a att forumet kommer att anses otroligt elitistiskt och dels att, som jag påpekade i mitt förra inlägg, hela poängen (kundskaps- och diskussionsbas) med forumet försvinner.

For the record: det är såklart beklagligt som fan att du råkade ut för det där och jag kan förstå ditt rage. Har inte råkat ut för det själv men anser mig ändå inte "gnälla" över att du tar upp det.

@Neko: Håller med och vill samtidigt tillägga att man bör hålla ögonen öppna om man ser någonting skumt. Se så bra det gick i "iPad 2 (eller var det en iPad 1 😉 )säljes-tråden" 🙂

Där har vi ett utmärkt exempel på hur Trombonisten m fl gick till attack på bred front, ifrågasatte varan och säljarens trovärdighet och fick annonsen borttagen.

Som sagt; i bland kan man slå ihjäl problemet redan i barnsäng.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

@Valle: jag håller helt och hållet med dig i första stycket men i det andra är jag inte lika på; jag tycker att man måste se det i ett bredare perspektiv och utifrån andras ögon, d v s nya medlemmar och jag är rädd för att ett antal minimi-inlägg, hur få eller många de må vara, skrämmer bort nya medlemmar.

Jag menade endast de som hade "skrämma bort" som argument mot aktiveringsperiod. Vad avser minimiinlägg så känns "skrämma bort"-argumentet mer hemma (vilket jag motiverar i ett annat inlägg ovan).

For the record: det är såklart beklagligt som fan att du råkade ut för det där och jag kan förstå ditt rage. Har inte råkat ut för det själv men anser mig ändå inte "gnälla" över att du tar upp det.

Även här känns det som att jag måste korrigera. Det är inte du som "gnäller"... Jag sa att "Dessa tycker också att det är tjatigt och 'personligt gnäll' när personer som är pro aktiveringsperiod kommer med snyfthistorier som ovan". Dvs, det är jag som "gnäller", inte du 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man en seriös bedragare (oxymoron?) så kan man väl vänta några dagar eller spotta ur sig några inlägg? Tvivlar på att eventuella bedragare här på forumet gör det på impuls. Det bästa sättet att skydda sig är att ta till sig exempelvis Blockets råd och att använda Internetgirot eller liknande tjänster. Den som tror att aktiveringsperiod eller minimiinlägg för att få tillgång till säljforumet på allvar är en bra lösning är naiv.

Angående aktiveringsperiod tycker jag det är riktigt jobbigt när forum har det. Oftast registrerar man sig ju inte förrän man faktiskt vill skriva något, och om man då måste vänta kan man lätt tappa intresset och söka sig till något annat ställe. Mindre spärrar och mer löpande kontroll (dvs fler moderatorer) tycker jag i så fall är en bättre lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En "aktiveringsperiod", anser jag, kan motiveras med att t.ex. en nyreggad kan ägna en stund åt att kolla igenom och bekanta sig med forumet och dess avdelningar samt göra diverse sökförfrågningar. Så slipper vi, förutom nämnda MBBAD-svin, nyreggade "ljudkorts-sökare" som blir skitförbannade för att de får hänvisningar till svar, och börjar sedan anklaga alla "gubbjävlar" för att skrämma bort "de unga".

+1 På vissa andra forum är det nolltolerans mot att fråga sånt som andra frågat tusen gånger redan.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 På vissa andra forum är det nolltolerans mot att fråga sånt som andra frågat tusen gånger redan.

Mm, fast det är nog heller ingen vidare bra idé (även om jag förstår hur du menar). Visst, jag kan också blir lite småtrött på att man inte kan/orkar(wtf är grejen med att inte "orka" anstränga sig??? 😳 )/whatever söka på Forumet eller googla en specifik fråga.

Jag tror att det hela handlar om en smula ödmjukhet också: svarar man "jag orkar inte googla som ett CP" (inte så väldigt länge sedan jag faktiskt såg det här) så har man stekt sig själv lite och då tappar åtminstone jag intresset för att hjälpa till. Kan man däremot försöka utveckla sin fråga från början så har vi löst ganska mycket där: "Ja, jag har uppdaterat drivisarna. Jopp, jag har kollat fantommatningen etc"

Ödmjukheten går naturligtvis åt båda hållen; man kan svara de mest förekommande svaren på exempelvis ett ljudkortsproblem (drivrutiner, nätverkskort, kablage, fantommatning etc. Ni kan det där 😉 ) på ett schysst sätt. Om nu sedan TS (med problemet) tar det som ett drygt svar så är det väl hans/hennes deal.

Det kan iofs finans flera anledningar till att man frågar samma sak som hundratals har frågat innan; man kanske inte är medveten om det rådande klimatet på Studio's Forum (även om man kan läsa sig till det i Forumreglerna), man kanske är helgrön på precis allting och har hört att Studio's Forum kanske kan hjälpa till. Man är desperat, man har suttit timme ut och timme in, tröskat manualen, frågat vänner, frågat Gud, frågat allt och alla och lik förbannat fungerar inte skiten! Ni vet hur det är. Man ger nästan upp till slut och vänder sig till herrar och damer experterna på Forumet. Får man då ett drygt RTFM-svar så blir man ju såklart sur.

Men som sagt; många av de här sakerna hade kunnat att undvikas med en liten, liten kopp ödmjukhet.

Alltså, nolltolerans är ingen vidare bra idé för att det är kontraproduktivt mot Forumets hela idé.

Vänligen,

CHAE

EDIT: (om jag inte redan sagt det): bra tråd, Kängan!

EDIT #2: svarade på Die Hard's inlägg (även om det, som vanligt, tog en jävla tid att komma dit 😉 )

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ska vi då ha:

"Flood"-spärr?

Registreringsförfarande överhuvudtaget?

Du har delvis en poäng där.

Floodspärr

Förhindrar riktigt galna troll eller bots att fullkomligt "floodar" forumet med nya trådar. Det skulle göra forumet ganska ohanterligt. Ja, relativt få trollar på det viset, men när de kommer upp drabbas hela användarbasen av problemet. De kommer klaga på dålig moderation eller sluta använda forumet. Nu menar jag inte att det är OK att någon enskild blir blåst av någon annan i en köptråd (eller påhoppad via meddelanden eller inlägg), men det drabbar statistiskt sett få användare. Harsh, men så är det. Livet är inte rättvist.

Registreringsförfarande

Följer ju någon slags princip om att man vill kunna "se" vem som postade. Underlättar även för moderatorer. Förhindrar möjligtvis i någon mån även forumtroll. Fördelen är att man kan få en användarprofil som innehåller en viss information om du vill dela med dig av den. Och gör det möjligt för folk att kunna skapa sig av en bild av att "Han den där, han kan sina saker" eller tvärs om. Sedan är det mer eller mindre standard på forum att du måste ha ett konto för att posta (även om det inte nödvändigtvis är en bra anledning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade endast de som hade "skrämma bort" som argument mot aktiveringsperiod. Vad avser minimiinlägg så känns "skrämma bort"-argumentet mer hemma (vilket jag motiverar i ett annat inlägg ovan).

Ah, ett missförstånd helt enkelt 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Floodspärr (...)

Jo, jag vet dess tänkta syfte. Det är dock en "fördröjnings"-princip precis som "aktiveringsperiod". Jag förstår att du trots allt kan tänka dig "lösningar där man gör strikta begränsningar för den stora massan användare, om än bara för en period, för att komma åt en relativt liten grupp rötägg". Skillnaden mellan dig och mig är att du tycker att gränsen går vid max 20 sekunder. Fair enough.

[Registreringsförfarande] Följer ju någon slags princip om att man vill kunna "se" vem som postade. Underlättar även för moderatorer. Förhindrar möjligtvis i någon mån även forumtroll. Fördelen är att man kan få en användarprofil som innehåller en viss information om du vill dela med dig av den. Och gör det möjligt för folk att kunna skapa sig av en bild av att "Han den där, han kan sina saker" eller tvärs om.

Men "skrämmer" vi inte bort de som inte vill bli "sedda", bli "spårade" (IP-identifierade), och som inte kunde bry sig mindre om hippa "användarprofiler" – de som bara vill ställa en snabb fråga?

Sedan är [registreringsförfarande] mer eller mindre standard på forum att du måste ha ett konto för att posta

Jo, det är det alldeles säkert. Men dess primära syfte är nog mer att fånga upp presumtiva kunder/konsumenter för en viss produkt eller vara, än att sålla bort MBBAD och annat skräp. Tror inte du det?

(Såg du Fidden, jag gjorde det igen! 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men "skrämmer" vi inte bort de som inte vill bli "sedda", bli "spårade" (IP-identifierade), och som inte kunde bry sig mindre om hippa "användarprofiler" – de som bara vill ställa en snabb fråga?

Det gör det säkert. Jag tror inte nödvändigtvis att registrering MÅSTE finnas, men nu råkar den göra det. Vad gäller spårning så får man självklart vara så paranoid om man vill. Det här forumet är ju fullt av folk som är ute efter att störta landet, så det är ju viktigt att ha koll på dom små jävlarna.

Dessutom. Orkar man inte göra en profil för att få svar på en fråga, så har man ju sannolikt inte heller ett speciellt krångligt problem heller, eller hur? (om man nu inte har stora terroristplaner och passar väl in i punkten ovan)

Jo, det är det alldeles säkert. Men dess primära syfte är nog mer att fånga upp presumtiva kunder/konsumenter för en viss produkt eller vara, än att sålla bort MBBAD och annat skräp. Tror inte du det?

Beror väl på vem som äger forumet i fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör det säkert. Jag tror inte nödvändigtvis att registrering MÅSTE finnas, men nu råkar den göra det. Vad gäller spårning så får man självklart vara så paranoid om man vill. Det här forumet är ju fullt av folk som är ute efter att störta landet, så det är ju viktigt att ha koll på dom små jävlarna.

Dessutom. Orkar man inte göra en profil för att få svar på en fråga, så har man ju sannolikt inte heller ett speciellt krångligt problem heller, eller hur? (om man nu inte har stora terroristplaner och passar väl in i punkten ovan)

Well, jag syftade i och för sig på dem som kanske vill vara lite anonyma (men som inte nödvändigtvis vill något "illa"). Terrorister och landsförrädare är inget jag tänker på i första hand.

Men, OK! Jag tror jag har din bild klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, visst... det kan till exempel skrämma bort sådana här svin: Inför "Aktiveringsperiod" för nya användarkonton. Hemska tanke...

Jag beklagar att den personen gav sig på dig, men risken att sådant händer är avsevärt liten jämfört med hur många som registrerar sig på forumet för att diskutera eller ställa frågor.

Om det gick att posta i forumet utan konto hade vi garanterat inte kunnat läsa något alls pga. alla inlägg från spamrobotar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beklagar att den personen gav sig på dig, men risken att sådant händer är avsevärt liten jämfört med hur många som registrerar sig på forumet för att diskutera eller ställa frågor.

OK, med undantag av MBBAD-konton och gnällskitar som jag som gör en höna av en fjäder, vad tyckte du om min motivering i övrigt:

"En 'aktiveringsperiod', anser jag, kan motiveras med att t.ex. en nyreggad kan ägna en stund åt att kolla igenom och bekanta sig med forumet och dess avdelningar samt göra diverse sökförfrågningar. Så slipper vi (...) nyreggade 'ljudkorts-sökare' som blir skitförbannade för att de får hänvisningar till svar, och börjar sedan anklaga alla 'gubbjävlar' för att skrämma bort 'de unga'."

Jag börjar helt klart känna majoritetens motstånd vad gäller "aktiveringsperiod". Synd bara, tycker jag (så klart). Och inte för att man ska ta just Flashback som en förebild, men de har "aktiveringsperiod", och folk ääälskar att hänga på flääshbäck. De har över en halv miljon användare. Men som sagt, säkert ingen förebild för en del.

Edit: typo

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...