Jump to content
Annons

För att undvika lurendrejeri på säljforumet


Ken Kängström

Recommended Posts

Mors mors!

En tanke för att undvika att bli blåst på säljforumet kom till pass efter en vän blivit lurad här på forumet.

Förslagsvis att man måste ha deltagit med ett visst antal inlägg (t.ex. 50) för att få lägga ut en säljannons.

Inte helt skottsäkert, men för att i huvudsak undvika hit n' runs.

Vad tror ni?

Skål!

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltid tråkigt att bli utsatt.

Jag tror en minimumgräns för antal inlägg blir ett trubbigt vapen. Dels hindrar det seriösa personer att registrera sig för att skapa köpes-/säljestråd. Dels säger det ganska lite om hur pass seriös säljare/köpare med fler inlägg än minimumgränsen egentligen är.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid tråkigt att bli utsatt.

Jag tror en minimumgräns för antal inlägg blir ett trubbigt vapen. Dels hindrar det seriösa personer att registrera sig för att skapa köpes-/säljestråd. Dels säger det ganska lite om hur pass seriös säljare/köpare med fler inlägg än minimumgränsen egentligen är.

Absolut! Mycket svårt att säkra sig från scams överlag.

Dock finns det folk (som i detta fall) tittar in lite snabbt på forumet för att lägga ut en scam-annons och sedan kila vidare med andras pengar i byxfickan.

Just detta hit n' run scenario borde kunna minimeras.

Om man med avsikt registrerar sig för att blåsa någon så tror jag att exempelvis 50 inlägg i ryggen gör effekt.

Men som sagt, bra att brainstorma lite öppet för att försöka tackla problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslagsvis att man måste ha deltagit med ett visst antal inlägg (t.ex. 50) för att få lägga ut en säljannons.

Ja, eller åtminstone en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg.

Kan hjälpa mot mycket annat skit också.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte kräva att man helt enkelt är tvungen att skriva sitt riktiga namn om man har något att sälja?

Dåligt förslag; ska inte behövas. "Identiteter" och dylikt kommer ju ändå fram när transaktioner etc sker.

Dessutom tycker jag att det är fjantigt att personer som själva aldrig i helvete skulle gå ut med eget namn kommer med sådana här krav/förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mors mors!

En tanke för att undvika att bli blåst på säljforumet kom till pass efter en vän blivit lurad här på forumet.

Förslagsvis att man måste ha deltagit med ett visst antal inlägg (t.ex. 50) för att få lägga ut en säljannons.

Inte helt skottsäkert, men för att i huvudsak undvika hit n' runs.

Vad tror ni?

Skål!

Alltid segt när sådant där händer 🙁

Har inte frågan om ett eventuellt +/- system i köp/sälj varit uppe på tapeten förut?

Som det är nu kan man ju alltid skriva ett kort omdöme i tråden men då är ju en eventuell skada redan skedd så att säga. Det hjälper visserligen andra i framtiden men för en själv kan det bli ugly tämligen direkt.

Jag håller med dig, Kängan i din idé om att inför någon slags gräns (50 är lite väl mycket. Säg 25) inte vore helt och hållet fel.

Kan man inte kräva att man helt enkelt är tvungen att skriva sitt riktiga namn om man har något att sälja?

Mm, bra idé men jag tror tyvärr att den faller på att alla inte är helt bekväma att publicera sitt riktiga namn på ett forum... :rolleyes:

Å andra sidan, nu när jag tänker på det; om man är seriös så gör man sig enbart en stor tjänst att publicera sitt riktiga namn. Och som Valle sa; ens riktiga identitet kommer ju upp förr eller senare ändå.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt förslag; ska inte behövas. "Identiteter" och dylikt kommer ju ändå fram när transaktioner etc sker.

Dessutom tycker jag att det är fjantigt att personer som själva aldrig i helvete skulle gå ut med eget namn kommer med sådana här krav/förslag.

Du vet inget om huruvida jag är villig att gå ut med mitt eget namn eller inte, däremot kan du vara helt klar över att det inte kommer att ske för att en paranoid fåntratt tycker sig ha rätt att kräva det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ljuger du sådär? Jag har ALDRIG krävt icke-anonymitet på forumet och kommer heller aldrig att kräva det!

Det märks att du börjar bli desperat.

Jag har försökt att undvika att debattera med dig det senaste året, så vem är det som är desperat. Desperation verkar närmast vara ditt normala sinnestillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt att undvika att debattera med dig det senaste året, så vem är det som är desperat.

Den som inte har mycket annat kvar till sitt försvar än lögner.

Men jag förstår dig. Så jag hoppar av här.

Sorry för OT, TS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Ken: Kan du beskriva hur det hela gick till ?

När jag köper ringer jag och pratar med säljaren, kollar numret på hitta.se är det inte skyddat har jag namn och adress. om personen säger sej heta samma vet jag iaf vad han/hon heter och bor. sätter sedan in på kontot, visst kan man bli blåst ändå men chanserna minskar, har själv aldrig (peppar, peppar) blivit blåst när jag handlat, har iofs aldrig köpt Ifån, Ipad, telefoner eller datorer till låga priser privat.

Jag är inte den som skulle skriva 25 eller 50 inlägg så jag skulle aldrig kunna sälja nåt här.

Jag menar att metoderna att handla kanske är viktigare än att skrivit en massa inlägg. Visst underlättar det med namn, men skulle inte lämna ut mitt namn på ett forum, däremot när jag säljer så kan köparen snabbt kolla mitt namn, adress och ort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen till forumet. Hur det gick till låter jag vederbörande förklara själv. Dock vet jag att hela situationen verkade legitim. Tråkigt...

Edit. Hatar att knappa på nallen... stavar som en häst

OT: "Nallen"? Häst?? Va fan har du en hel djurpark därhemma, Kängan? 😉 *raga-da dish på mig där*

OnT: vad har herr Olsberg att säga om detta?

Jag har funderat lite och tycker att Valle's förslag (om en kortare "aktiveringsperiod") inte skulle göra så mycket skada 🙂 Är man ute efter att "bara" söka lite info eller kanske få svar på sin fråga så finner man den säkert fortare än kvickt. I andra specifika fall kan man nog hålla sig (även om det är segt att behöva vänta ut någonting. Men den som väntar på någonting gott väntar aldrig för länge.

Och är det så att man man otroligt sälj- eller köpsugen så finns det ju andra kanaler :rolleyes:

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte den som skulle skriva 25 eller 50 inlägg så jag skulle aldrig kunna sälja nåt här.

Med den energi att regga e-postkonton, samt fylla i diverse uppgifter för att regga dig här på forumet bara för att skriva det där farligt nära MBBAD-aktiga inlägget, så ser jag det faktiskt inte som en osannolikhet att du hade orkat dra ihop 25 inlägg.

Anyway: Vad säger du om en "aktiveringsperiod" (under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg), då – hade det varit en rimlig lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Anyway: Vad säger du om en "aktiveringsperiod" (under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg), då – hade det varit en rimlig lösning?

Låter också som en riktigt vettig idé. Åtminstone en aktiveringsperiod som omfattar säljforumet.

Som sagt, vore intressant att höra Olsbergs reflektioner kring detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ha krav på bild som man vet att varan i själva verket existerar, med något inkluderat som visar att man själv tagit den. (t.ex en liten lapp med sitt forumsnamn och dagens datum.. eller liknande)

Dela med sig av namn, tfn nr och liknande till köparen via pm

Link to comment
Dela på andra sajter

Scenariot i fråga handlar om mig och 3 andra personer som har blivit blåsta av en person som har stulit en annan forummedlems identitet. Killen "sålde" ett par monitorer som jag förskottsbetalade. Sedan blev det tyst. Eftersom jag fick alla tänkbara uppgifter från personen så tänkte jag att allt var i sin ordning. Även att köpet skedde på forumet spelade också in. Men man kan aldrig vara för försiktig. Kommer aldrig förskottsbetala någonting igen. Det är min läxa från det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Med den energi att regga e-postkonton, samt fylla i diverse uppgifter för att regga dig här på forumet bara för att skriva det där farligt nära MBBAD-aktiga inlägget, så ser jag det faktiskt inte som en osannolikhet att du hade orkat dra ihop 25 inlägg.

Anyway: Vad säger du om en "aktiveringsperiod" (under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg), då – hade det varit en rimlig lösning?

Låter vettigt med en 'aktivitetsperiod'

men hade inte hjälpt den här gången.

Undrar sen vad du menar:

med 'e-postkonton' skrivet i flertal.

'MBBAD-aktiga inlägget' Vet ej vad det betyder

Redigerat av Retromannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter vettigt med en 'aktivitetsperiod' men hade inte hjälpt den här gången.

Undrar sen vad du menar:

med 'e-postkonton' skrivet i flertal.

'MBBAD-aktiga inlägget' Vet ej vad det betyder

Inte hjälp för att...?

MBBAD

mvh

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Inte hjälp för att...?

"Scenariot i fråga handlar om mig och 3 andra personer som har blivit blåsta av en person som har stulit en annan forummedlems identitet"

MBBAD

Valle: Är inte så insatt i dina problem, för mej handlar det om att jag bytt epostadress sen sist jag var här, alla hänger inte här varje dag alla dagar året runt. mitt gamla nick var såklart upptaget(av min gamla epost) så jag tog ett nytt som jag tycker passar mej. läste tråden och tror det kan finnas flera orsaker men det känns troligt det om att man känner sej dum om man är ny här och bli idiotförklarad för att man tex använder asio4all HELT enligt bruksanvisningen 🙂 en del tror jag också är som jag, man hittar länken efter ett år, ny epost så man tar ett nytt nick. men vad vet jag!

Ha de glatt Allihopa Redigerat av Retromannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Scenariot i fråga handlar om mig och 3 andra personer som har blivit blåsta av en person som har stulit en annan forummedlems identitet. Killen "sålde" ett par monitorer som jag förskottsbetalade. Sedan blev det tyst. Eftersom jag fick alla tänkbara uppgifter från personen så tänkte jag att allt var i sin ordning. Även att köpet skedde på forumet spelade också in. Men man kan aldrig vara för försiktig. Kommer aldrig förskottsbetala någonting igen. Det är min läxa från det här.

Tråkigt som fan, Unicron 🙁

Personligen har jag bara positiva erfarenheter (än så länge) av köp/sälj-delen (hej Neosus, Simon Andersson och Gorlum 🙂 ) men det är ju klart; den här gången handlar det om ett kapat konto. Å ena sidan är det ju en otroligt fördel att det finns just en köp/säljavdelning men å andra sidan finns det ju alltid givetvis folk som ska paja 😏

Jag efterlyser fortfarande en kommentar från Olsberg 😕

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första, ett sidospår: Sista punkten i reglerna för köp/sälj säger

Avsluta därför varje affär genom att lämna en kommentar om köparen/säljaren i tråden. Löstes allt smidigt? Skickades varan som utlovat? Betalades varan som utlovat? Kan du rekommendera andra att köpa av samma person?

Använd gärna den möjligheten för att snabbt belysa ett problem, det behöver inte leda till pajkastning.

För det andra, förslaget är inte dumt alls. Jag tror inte lurendrejare orkar bli aktiva och samtidigt blir det uppenbart om någon har skrivit skräpinlägg tills han/hon får tillgång till köp/sälj-avdelningen. Då ringer varningsklockan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Är inte så insatt i dina problem, för mej handlar det om att jag bytt epostadress sen sist jag var här, alla hänger inte här varje dag alla dagar året runt. mitt gamla nick var såklart upptaget(av min gamla epost) så jag tog ett nytt som jag tycker passar mej. läste tråden och tror det kan finnas flera orsaker men det känns troligt det om att man känner sej dum om man är ny här och bli idiotförklarad för att man tex använder asio4all HELT enligt bruksanvisningen 🙂 en del tror jag också är som jag, man hittar länken efter ett år, ny epost så man tar ett nytt nick. men vad vet jag!

Trevligt! Men den storyn kunde du i och för sig ha dragit i nämnd tråd. För här skiter alla nog i vilket, till och med jag och mina "problem".

Det är CHAE:s fel att det kom upp här, och han borde få en "aktiveringsperiod" som straff.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra, förslaget är inte dumt alls. Jag tror inte lurendrejare orkar bli aktiva och samtidigt blir det uppenbart om någon har skrivit skräpinlägg tills han/hon får tillgång till köp/sälj-avdelningen. Då ringer varningsklockan.

Får man besvära om en snabbmotivering till varför en "aktiveringsperiod" inte vinner lika stort gehör hos dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Trevligt! Men den storyn kunde du i och för sig ha dragit i nämnd tråd. För här skiter alla nog i vilket, till och med jag och mina "problem".

Det är CHAE:s fel att det kom upp här, och han borde få en "aktiveringsperiod" som straff.

att du varit medlem sedan 2003 ger dej väl inte rätt att vara dryg och aggressiv. Du angrep inte mitt inlägg i sak utan att jag var 'ny' medlem. OM jag varit HELT ny här hur hade du kunnat veta ??

Ska du verkligen försöka skrämma bort de som är nya här och skriver ett första inlägg ?

Det är du Valle som borde sättas i karantän tills du lugnat dej en smula!

Link to comment
Dela på andra sajter

att du varit medlem sedan 2003 ger dej väl inte rätt att vara dryg och aggressiv. Du angrep inte mitt inlägg i sak utan att jag var 'ny' medlem. OM jag varit HELT ny här hur hade du kunnat veta ??

Ska du verkligen försöka skrämma bort de som är nya här och skriver ett första inlägg ?

Det är du Valle som borde sättas i karantän tills du lugnat dej en smula!

Äh 😏

Utan sådana som Valle (m fl av de gamla rävarna) skulle forumet bli tämligen...segt 🙂 Du måste se förbi det "dryga" och "aggressiva" och framförallt inte propagera för att sätta någon i karantän.

Jag tror f ö att Valle är skapligt lugn 😑

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...