Jump to content
Annons

Vad har ni för pluggar på master-regeln?


Gatansbarn

Recommended Posts

Annons

(Blockfish) Kompressor -> (eventuellt) SonEQ (en gratis Pultech-klon som är väldans trevlig att jobba med. Tack Yllet för tipset 😉 )-> W1 Limiter.

Sysslar mestadels med singer-songwriter/rock och a capella-grejer. Ibland händer det att jag rensar ut med EQ innan kompressorn framförallt om det är a capella-prylar.

That's it.

Vänligen,

CHAE

EDIT: förtydligande

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

UAD Pultec

Waves API 2500, Waves SSL Comp eller UAD 33609

Timeworks CompressorX

Rånar tråden lite om inte TS misstycker? 😕

@mietek: Vad tycker du om API:n? Vilken sorts musik grejar du med? Går i API-bundleköpetankar men behöver lite mer kött på benen. Har bara provat demon men gillade hur den lirade med min musik.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar först och mastrar sen, men vad som används vid masteringen är alltid: DC offset-borttagare > Stereobreddare som gör allt under 200 Hz till mono (ingen breddning, dock) > EQ > Saturator > Kompressor > Limiter > Voxengo SPAN

(Ibland har jag en de-esser före limitern, men det är sällan. Tror jag använde det på två låtar av 20 på Wintersleep)

Link to comment
Dela på andra sajter

Rånar tråden lite om inte TS misstycker? 😕

@mietek: Vad tycker du om API:n? Vilken sorts musik grejar du med? Går i API-bundleköpetankar men behöver lite mer kött på benen. Har bara provat demon men gillade hur den lirade med min musik.

/CHAE

2500 är det bästa jag har tillgång till när det kommer till lite hårdare musik/transientrikt material

Limmar inte lika mycket som SSL och Neve-pluggarna men är osynligare på ett bra sätt, har mindre negativ effekt på t.ex virvel.

Jag brukar klippa signalen i 2500, tycker det låter bättre än alla brickwall-pluggar jag prövat.

Mitt bands senaste platta gick genom en HW 2500 och det låter göööööööött!

edit: Såg att du grejar med singer/songwriter, på akustisk musik tycker jag SSL-kompressorn är magisk

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gör slutmix så lägger jag på en Voxengo Gliss EQ med ett litet diskantlyft (shelf) och sen en Voxengo Elephant. Detta för att det är lättare att mixa mot mastringen då. När jag sen bounce:ar så är förstås Elephant inte med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig några pluggar på Master-regeln i Cubase, eftersom det kan ställa till trassel med detaljer när man mixar. Är mixen bra gjord så funkar det perfekt med masteringen även om man inte har hört hur det skulle kunna bli efter mastering genom att slänga på ett par "master"-pluggar medan man mixar. Jag tycker att det är större risk att man blir "fartblind" och gör fel i mixen om man har "master"-pluggar på utgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör dock skiljas på att mixa "för referens" och att ha en mixbusskompressor på master som en del av mixen.

Mjo, vad jag menade var att jag har de här pluggarna på masterbussen efter mixning. Således "ful"masterar jag mina alster själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clipper och limiter för att få upp nivån. Jag har aldrig förstått mig på kompression på masterbussen. Det låter alltid sämre och mindre för mig, men sen så mixar jag inte med kompressorn där från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Inget, jo möjligtvis nån plugg som gör om stereo till mono när jag skall lyssna på panoreringarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska mastra själv så ska man absolut göra en enkel fulmastring och ställa nivåerna i mixen därefter. Allt annat är bara korkat. En hel del grejer som händer när kompressorn jobbar. Är många större producenter som alltid har en kompressor på mastern när dom mixar av den anledningen. Ska någon annan mastra så frågar du den personen hur du ska göra.

Jag fulmastrar rätt ofta, tycker det är kul, grejen är att inte göra så mycket egentligen, men man kör gärna för hårt. Mixen skall gärna fungera ganska bra själv, dynamiken och ljudbilden t.ex.

Tips är att alltid använda filter på mastern, kapa så mycket du tycker du kan. Eqa försiktigt med bredare drag, kolla efter jobbiga frekvenser i det högre registret. 3kHz kan vara jobbigt, kanske använda deesser ovanför det också. Pröva kapa mid, kanske öka lite lågt vid 100Hz osv. Pröva sig fram är det som gäller. Öka det övre registret brukar låta lite proffsigare. Använd ett spektrum för att se hur mixen ser ut. Som sagt om du hittar något som låter illa så fixa det i mixen hellre...

Komprimera försiktigt, pröva dig fram med långsam attack och release för att limma ihop mixen lite, lägre ratios. Kan även slänga på en till kompressor som jobbar lite snabbare med högre tröskel. Testa olika releasetider.. Pröva dig fram som sagt. Vill man ha lite pump så går det att ordna här också.

Automatisera volym på renderad master är ett tips också om man vill förstärka effekten av ett visst parti i en låt.

Stereobreddning kan användas på högre frekvenser. Skall användas med försiktighet, lätt att förstöra mixen, trycket i låten.

En bra limiter gör stor skillnad om du vill upp i volym. Waves L1 tycker jag t.ex inte duger idag. Kapa max 3-4dB, lägg nivån på -0,3, inte 0. Se till att du använder dither på slutet av allt du gör.

Hoppas det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska mastra själv så ska man absolut göra en enkel fulmastring och ställa nivåerna i mixen därefter. Allt annat är bara korkat. En hel del grejer som händer när kompressorn jobbar. Är många större producenter som alltid har en kompressor på mastern när dom mixar av den anledningen. Ska någon annan mastra så frågar du den personen hur du ska göra.

Det finns inget som säger att man SKA göra på ett visst sätt.

Min erfarenhet är att om man gör en riktigt bra mix (alltså utan någon fulmastring med pluggar på masterregeln), så kommer den att låta kanonbra efter mastering. Gör den inte det så har man gjort fel vid slutmixen (eller masteringen), helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget som säger att man SKA göra på ett visst sätt.

Min erfarenhet är att om man gör en riktigt bra mix (alltså utan någon fulmastring med pluggar på masterregeln), så kommer den att låta kanonbra efter mastering. Gör den inte det så har man gjort fel vid slutmixen (eller masteringen), helt enkelt.

Alla sätt som är bra är bra. Vad tycker du att killen i fråga ska göra om något skär ut som bara fan när han mastrar då? Mastra "bättre"?

Dock så håller jag med dig.

Varför mixa med nånting som man sen inte använder? Då blir ju bouncen annorlunda mot vad din mix blir....

99% av alla mastringar involverar väl en limiter i dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips är att alltid använda filter på mastern, kapa så mycket du tycker du kan. Eqa försiktigt med bredare drag, kolla efter jobbiga frekvenser i det högre registret. 3kHz kan vara jobbigt, kanske använda deesser ovanför det också. Pröva kapa mid, kanske öka lite lågt vid 100Hz osv. Pröva sig fram är det som gäller. Öka det övre registret brukar låta lite proffsigare. Använd ett spektrum för att se hur mixen ser ut. Som sagt om du hittar något som låter illa så fixa det i mixen hellre...

är det så du "fixar det i mixen" - justerar på masterkanalen?

tror vi andra oftast menar nåt helt annat

är det nån särskild större producent du tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

är det så du "fixar det i mixen" - justerar på masterkanalen?

tror vi andra oftast menar nåt helt annat

är det nån särskild större producent du tänker på?

Vad är det för attityd? Läs det jag skrev igen och sluta tjafsa, vad tror du jag menar med att fixa det i mixen??? Jag gav lite frekvenstips, ge lite tips själv.

En mängd houseproducenter mixar med kompressor. Olav basoski för att nämna en men jag hör det titt som tätt.

Edit: Tog bort alla svordomar...

Redigerat av SFB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...