Jump to content
Annons

Ringos cymbalsound


Renfield

Recommended Posts

Annons

Nu kan jag inte svära på var jag första gången hörde/läste detta, men det kan ha varit i Ian MacDonalds bok, Revolution in the Head. The Beatles' Records and the Sixties. Enligt den gillade G Martins att "pitcha ner" grunden (eller trummorna) innan man la på övrigt material. Hur detta skedde vet jag inte, med tanke på deras begränsade 4-tracks. Kanske spelade de in trummorna först (på hög bandhastighet) med "stöd"-komp, för att sedan bouncas ner till ett spår...

Hursomhelst, effekten av detta blev fylligare trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en rörig, nyvaken teori om Ringos cymbalsound:

Eftersom bastrumman, och även virveln, innehåller mycket mer energi (frekvensmässigt) än cymbaler är det bastrumman som aktiverar kompressorn. Detta gör att cymbalernas attack upplevs som mjuk, helt enkelt eftersom de fortsätter låta när kompressorn "duckat" och är på väg att släppa. På uppstuds skulle man kunna säga.

Testa att låta bastrumman sidechaina/styra cymbalernas kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips! Vad tror ni om inställningar? Som sagt borde det vara långsam attack och release men det funkar inte så bra ändå.

långsam attack på kompressorn kommer ge mycket transienter och lite "ton"

du vill snarare ha en snabb attack på kompressorn så den börjar jobba direkt och sen en hyfsat snabb release så klangen kommer fram mer än tillslaget i cymbalen

Link to comment
Dela på andra sajter

långsam attack på kompressorn kommer ge mycket transienter och lite "ton"

du vill snarare ha en snabb attack på kompressorn så den börjar jobba direkt och sen en hyfsat snabb release så klangen kommer fram mer än tillslaget i cymbalen

Suveränt svar!

Gillar när ni kunniga inte bara skriver "hur" utan även "varför".

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...