Jump to content
Annons

Fråga om mix/mastering angående bas


Casperfren

Recommended Posts

Annons

En tekniker som jag pratade med på Cutting Room berättade att de brukar komprimera basregistret om det inte redan är komprimerat i mixen. Men, ljudet på basen påverkar ju hur mixen i övrigt kommer att låta, så det låter inte som någon bra idé att inte komprimera den i mixen. Och komprimeringen som görs i masteringen kommer ju även att påverka andra ljud i samma frekvensområde, som ex.vis trummorna.

(Det här är lite overkill i sammanhanget, men man kan mixa ned en låt i stems (alltså ex.vis bas och trummor för sig, sång för sig osv.) som man finjusterar när man mastrar. Dock är det inte alla masteringsfirmor som kan hantera det, och arbetet lär bli avsevärt dyrare. Är man inte en etablerad artist tror jag inte att man vinner så mycket på det.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva med en vanlig kompressor. Förvänta dig inte att mastring ska fixatill enskilda instrument.

Jag mastrade nyligen ett par låtar där basen lät mycket bra för att vara en heminspelning,

En mastrings limiter (Kjaerhus mpl 1) var det som man hade använt till basen.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...