Jump to content
Annons

The Look - gitarrljudet


oceanmusic

Recommended Posts

Tja på er.

Har försökt få tag i Johan Norberg, som såvitt jag förstått det spelar på orginalinspelningen av Roxettes "The Look". Är det han som spelar? Nån som vet vad han använder för gura och effekter? Jag och några polare har diskuterat detta till leda snart. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

(Jag har hela tiden trott att det var Per Gessle som spelade på sin melody maker han hade då??

hittar ingenting om att Johan Norberg spelat med Roxettes i hans discografi på

svenska wikipedia-men wiki är ju inte alltid helt tillförlitligt.)

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jonas isacsson ska nog vara deras huvudgitarrist ja

men om det verkligen var han som gjorde slingan... har för mig att den kom till av en slump mer eller mindre eller om den lyftes ur sitt sammanhang som en enskild sampling eller nåt från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

jonas isacsson ska nog vara deras huvudgitarrist ja

men om det verkligen var han som gjorde slingan... har för mig att den kom till av en slump mer eller mindre eller om den lyftes ur sitt sammanhang som en enskild sampling eller nåt från början...

Det var ett helt TV-program om "The look" för ett tag sedan, med massa filmat från studiosessions och då sa man som sagt att introt/"hooken" lyfts in från en annan plats i låten. Leta fram det, så kanske man kan se vem som spelar.

Mycket snack också om att Gessle försökt programmera 4:e delar, men att det råkat blivit åttondelar på någon synt (basen?).

Redigerat av CharlesS
Link to comment
Dela på andra sajter

Har även för mig att dom hade en dat-bandare som rullade nonstop på record. Det kan ju vara så att det var där dom tog inspelningen ifrån.

Sen var det väl om nån visselmelodi som dom dubbade järnet. Men sen vid noggrann lyssning så märkte dom att Per hade stampat med foten och kommit emot mikstativet. Så dom fick dubba upp det med ett synthljud.

Eller var det den andra sopiga artisten T Ledin som gjorde det?

Minns inte, ingen av dessa två artister får mig att höja ögonbrynen. MEN det är alltid intressant med hur vissa inspelningar kommit till....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, såg något i en dokumentär om detta och då var det en massa snack om hur pedantisk han var, jonas isacsson - om jag minns rätt. gessle mumlade om att det var så bra men då ville jonas ta om igen, och igen och igen och... så det var nog inget som bara tillkom av en slump. Men jag minns inte vad han använde men har för mig, kan ha fel, att det i alla fall vara en... ugh. Nej, det minns jag inte nu när jag rannsakar mig själv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har skrivits spaltmil om hur ABBA:s låtar kom till, men det här är nästan första gången jag läser något Roxettes inspelningar, kul! 🙂

Har även för mig att dom hade en dat-bandare som rullade nonstop på record. Det kan ju vara så att det var där dom tog inspelningen ifrån.

"Look Sharp" är inspelad AAD, så jag tror inte att de använde någon dat-bandare, men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har skrivits spaltmil om hur ABBA:s låtar kom till, men det här är nästan första gången jag läser något Roxettes inspelningar, kul! 🙂

"Look Sharp" är inspelad AAD, så jag tror inte att de använde någon dat-bandare, men jag kan ha fel.

En förtydling behövs.

Dom hade alltså inkopplad en extern dat-bandare som stod på record hela tiden dom var i studion, som spelade in allt som hände i studion.

Och om nån då tyckte nåt lät ballt, "-Öh spela det där igen du nyss gjorde!", "-Vilket då?", "-Ja alltså det där riffet!" "-Äh, minns inte, vilket?"...så fanns det på dat-band att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

En förtydling behövs.

Dom hade alltså inkopplad en extern dat-bandare som stod på record hela tiden dom var i studion, som spelade in allt som hände i studion.

Och om nån då tyckte nåt lät ballt, "-Öh spela det där igen du nyss gjorde!", "-Vilket då?", "-Ja alltså det där riffet!" "-Äh, minns inte, vilket?"...så fanns det på dat-band att lyssna på.

Intressant, det arbetssättet kände jag inte till. Man lär sig nya saker hela tiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Jag stötte på den här tråden när jag letade efter andra saker, och eftersom man inte kom fram till det helt korrekta svaret och den sista länken inte funkar lägger jag in ett citat från en intervju med Jonas Isacsson.

"“The Look” was an open canvas, no guitars on the demo. Per wanted a ZZ Top sound. Drum machines with a Rock’n Roll guitar on top of it. I had written a couple of songs with my then girlfriend Marianne Flynner. I played the riff from one of our songs during the recording of “The Look” in the solo bars of the song. Per, Clarence and Alar went bonkers and said in the talk-back microphone to me “What the hell was that”? I responded that it was a riff I came up with the other night with Marianne and maybe we can use it as a solo riff? Per instantly wanted it as a opening riff for the song. I thought “yeah, why not?” We recorded it and it worked! Then we put it in here and there in the song and it became “The Look” guitar riff. 

Här kan man läsa hela intervjun.

http://www.dailyroxette.com/jonas-isacsson-meets-the-daily-roxette/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...