Jump to content
Annons

Låg dörr till inspelningsrum


rsound

Recommended Posts

Jag har ett lite dumt problem med mitt nya hemstudio bygge. Har letat och letat men jag kan inte hitta en bra dörr till mitt inspelningsrum. Jag är på jakt efter en dörr som med karm blir endast 200cm hög. Är det någon som vet om det ens går att få tag på en akustik-dörr så låg? Annars får det bli att beställa en specialbyggd eller bygga om en standard.

Har inte behov av att dämpa extremt mycket ljud så jag tänkte köra med en dörr eftersom jag ändå inte får plats med ett flytande rum.

Jag kommer att få bygga en lite konstig lösning på den vägg där dörren kommer sitta för att slippa riva en ventilationskanal som går i taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Standardhöjd på dörrar inkl. karmstycke är 210 cm (21-karm). I ditt fall ska du helst ha en massiv dörr med bra tätning runt om. Att måttbeställa ljudklassade dörrar är rätt så dyrt, så ett billigare alternativ (om du gillar att snickra) är att köpa en vanlig 21 karmsats på byggmarknaden (eller beg.) som du kapar ner och sedan gör du ett eget dörrblad av 40 mm MDF. (har gjort det själv flera gånger med gott resultat). Om du inte har sågklinga så beställer du skivan från närmsta finsnickeri och får den då exakt kapad med snygga snitt. Du behöver dock ha tillgång till en överhandsfräs för att fräsa in gångjärn och låsbeslag.

• Måttbeställda och ljudklassade dörrar hittar du på www.daloc.se

• 40 mm MDF hittar du bl.a. på www.ceos.se

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Standardhöjd på dörrar inkl. karmstycke är 210 cm (21-dörr). I ditt fall ska du helst ha en massiv dörr med bra tätning runt om. Att måttbeställa ljudklassade dörrar är rätt så dyrt, så ett billigare alternativ (om du gillar att snickra) är att köpa en vanlig 21 karmsats på byggmarknaden (eller beg.) och sedan göra ett eget dörrblad av 40 mm MDF. (har gjort det själv flera gånger med gott resultat). Om du inte har sågklinga så beställer du skivan från närmsta finsnickeri och får den då exakt kapad med snygga snitt. Du behöver dock ha tillgång till en överhandsfräs för att fräsa in gångjärn och låsbeslag.

• Måttbeställda och ljudklassade dörrar hittar du på www.daloc.se

• 40 mm MDF hittar du bl.a. på www.ceos.se

Hälsningar / Björn

Jo det är ju just det du beskriver som är problemet. Det blir väldigt dyrt med specialbeställda och de jag har varit i kontakt med är dessutom för långsamma i produktionen.

Jag kan få tag på riktigt bra akustikdörrar i standard höjd till kanonpris (i princip gratis) men de kommer nog inte vara smidiga att bygga om. Jag har alla maskiner som behövs inkl CNC och även kunskap nog för att göra en bra dörr själv men jag har inte riktigt tid. Flytt till hus med renovering mm mm. Det hade varit så gött att hitta en färdig men det är väl bara att bita i det sura äpplet och bygga sig en dörr 😆 Tur man e singel å kan bygga hela nätterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, då förstår jag. Det låter som det får bli nattarbete då 😉. I förra studiobygget fick jag tag på dörrar från röntgenavdelningen på Karolinska. Det var dubbla lager bly i dom! Jag kapade ner höjden på dom och listade av runt om och det funkade hur bra som helst. Du skulle ju kunna testa och kapa ner dörren som du får gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, då förstår jag. Det låter som det får bli nattarbete då 😉. I förra studiobygget fick jag tag på dörrar från röntgenavdelningen på Karolinska. Det var dubbla lager bly i dom! Jag kapade ner höjden på dom och listade av runt om och det funkade hur bra som helst. Du skulle ju kunna testa och kapa ner dörren som du får gratis.

Det ska tydligen sitta stålplåt inuti dom samt att kärnan i karmen är stål. Lite mer jobb än vad jag orkar med just nu kanske;)

Får se hur inspirerad jag känner mig i dagarna som kommer... men det är ju helt klart en bra och billig lösning om det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska tydligen sitta stålplåt inuti dom samt att kärnan i karmen är stål. Lite mer jobb än vad jag orkar med just nu kanske;)

Får se hur inspirerad jag känner mig i dagarna som kommer... men det är ju helt klart en bra och billig lösning om det funkar.

Kolla med en magnet. Rondell/bågfil till karmen. Kvällsjobb - Ja!tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du ger dig på att bygga om en 21 dörr, kolla med lokala byggfackhandlen.

Det ska inte vara några som helst problem att köpa en dörr i 20 höjd.

I många fall är den inte ens dyrare, dock kan det vara längre leveranstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du ger dig på att bygga om en 21 dörr, kolla med lokala byggfackhandlen.

Det ska inte vara några som helst problem att köpa en dörr i 20 höjd.

I många fall är den inte ens dyrare, dock kan det vara längre leveranstid.

Bra idé. Ska kolla detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Som gammal byggnadssnickare så vet jag att det finns ljudisolerade källardörrar på 200 cm i höjd...kolla de stora byggvaruhandlarna..satt upp massvis !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal byggnadssnickare så vet jag att det finns ljudisolerade källardörrar på 200 cm i höjd...kolla de stora byggvaruhandlarna..satt upp massvis !!!

Gött. Får helt enkelt leta nogrannare 😄

Det vore så gött att hitta en som bara var att montera, slippa krångla med att kapa och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...