Jump to content
Annons

Vad förlåter vi minst när vi lyssnar?


debatt

Recommended Posts

måste väl bli trean då

men egentligen är det värsta när man känner sig uttråkad av det man hör

Bra sagt. Eller skrivet. Eller bägge delarna, du kanske sa det för dig själv innan du skrev.

Jag tycker egentligen all musik som inte är liveinspelad utan pålägg är tråkig. Ser hellre på gamla svartvita filmer på tidiga Beatles än tex Sergeant Pepper och Let it be. Allt det jag gjort ensam hemma här är bara tråkig skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skapar mina egna alternativ:

All kommersiell äcklig känslolös pop som visserligen har bra och fina melodier, men som är så jävla kall, tråkig, intetsägande, opersonlig.

Jag kan inte lyssna på människor/artister som har fått en låt av Max Martin och sedan blir världsberömd. Det är det mest patetiska jag vet. Det ska vara egenproducerad musik, det ska vara talang bakom. Okey att många sjunger bra, men majoriteten av de har inte gjort sina egna låtar. Oftast märker man ju sånt.

Vidare så tycker jag att musik där rösten inte har någon karaktär är fruktansvärt ointressant att lyssna på, som de flesta amerikanska skatepunk/pop/rock banden där alla sångare och låtar låter likadana, eller många wannabe metalband där åtminstone inte jag hör skillnad på olika growlare och hatskrikare.

Utöver detta är det omöjligt för mig att lyssna på kvinnliga artister som försöker låta sådär gulligt oskyldigt utsatta som t.ex Laleh. Stänger av direkt.

Sist men inte minst. Falsksång.

Link to comment
Dela på andra sajter

1+2+3+4...5:an är inget problem i min värld, är musiken bra så får det gärna knastra & brusa i mono eller stereo, är det kass framfört etc så är det bara skit me hela skiten... 😉

Men för helvete...skjut han i låret!

1+2+3 osv, inget problem... så länge det inte är otight!?

Hyffsat ute och vinglar!?

1+2+3+4...5:an är inget problem i min värld, är musiken bra så får det gärna knastra & brusa i mono eller stereo, är det kass framfört etc så är det bara skit me hela skiten... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En dålig sång!

Men det som toppar allt är när takten är ute och vinglar!

Som en del av mina slasktaginingar nu, orkar inte repa in hela köret utan låtar saker få slita och en del grejer ger mig nästan andnöd/hemorojder etc!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen måste vara rätt.

Det var ju det jag sa till dig när jag tyckte att man åkte hiss i en av dina låtar...(mågen spelar, känsligt!?)

Snackar inte klicktrack utan "DRAG"!

(OBS, jag gör inga som helst perfekta tagningar utan detta är reflektioner)

Jag är trummis, Booze! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har programmerat trummaskinen lite "hiss" till mina backtracks, höjt farten en eller två bpm på refrängen, sen bromsar en bpm igen på versen, och det har blivit lite mycket på en del grejer. Men det var den backtraxhissen mågen följde när vi spelade in, så där är han oskyldig.

Men ibland kan han sacka som satan utan backtrax, om han inte är 100 i form. är jag inte helskärpt sätter jag ofta gitarrintrona för fort eller för sakta oxå. Eller så sätter jag ett ganska långt o tydligt intro rätt, likt förb spelar han långsammare sen. Jag vill ofta att det ska öka knappt märkbart i tempo när trummor o bas kommer in efter ett intro. Skolexempel på hur de gjort det snyggt är orginalet av Stones honky Tonk Woman, där ökas farten rejält fram till första refrängen, säkerligen medvetet. Vad sägs om trumljudet föresten?

The Rolling Stones – Honky Tonk Women - Mono Version

Mono står det.... Jo tjenare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har programmerat trummaskinen lite "hiss" till mina backtracks, höjt farten en eller två bpm på refrängen, sen bromsar en bpm igen på versen, och det har blivit lite mycket på en del grejer. Men det var den backtraxhissen mågen följde när vi spelade in, så där är han oskyldig.

Men ibland kan han sacka som satan utan backtrax, om han inte är 100 i form. är jag inte helskärpt sätter jag ofta gitarrintrona för fort eller för sakta oxå. Eller så sätter jag ett ganska långt o tydligt intro rätt, likt förb spelar han långsammare sen. Jag vill ofta att det ska öka knappt märkbart i tempo när trummor o bas kommer in efter ett intro. Skolexempel på hur de gjort det snyggt är orginalet av Stones honky Tonk Woman, där ökas farten rejält fram till första refrängen, säkerligen medvetet. Vad sägs om trumljudet föresten?

The Rolling Stones – Honky Tonk Women - Mono Version

Mono står det.... Jo tjenare...

Ska lyssna senare på väg ut genom dörren...ok, förstår att han är "oskyldig", det är ju bara musik ingen är väl skyldig till nåt, ni verkar ju ha skitkul tillsammans och det är viktigast.Tror nog att det är bättre att köra rakt på klicket och blir man exalterad som trummis så drar det iväg naturligt av bara farten inför bra refränger etc.

Detta är en grej Nilsson som min dåvarande producentkollega kör med är:

Han flyttar rätt ofta sångarens spår efter tagningar, för man kan bli jävligt adrenalinstinn när man laddar för sång så man blir lite hetsig och då tar han "hem" spåret lite på det viset.

Inget jag har tillämpat men det låter sunt.

Hälsa mågen att han är trummis och därmed stjärnan i gänget och att svärgubben ska ge fan och pilla med klicket, hehe!

Rocka på!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... det är så att nåt klick har vi aldrig använt alls. Men eftersom jag ville spela in de här låtarna och vi inte hade nån basist då och mågen inte kunde låtarna heller så var det enklast att han spelade med backtracken i lurarna.

Att trummis o basist är stjärnorna i alla band är en viktig grej för mig. Allt för ofta får trummisen sitta så långt bak på scen att han inte syns, och på inspelningar dränks trummorna av de förbannade elgitarrerna. Min första och en av mina få idoler o inspirationskällor var Keith Moon. En annan hette John Entwistle.

Trummorna bör ALLTID placeras längst fram på scenkanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Osvängiga trummor och falsk sång, tror jag. Bitvis falsk sång kan dock vara helt okej i vissa genres eller för vissa sångare.

Hade velat lägga till Autotune på listan, vilket hade hamnat högt upp för min del. Man hör direkt när Autotune jobbar med en röst som inte kan hålla tonen, och de korrigeringarna får jag myror i öronen av. Har inget emot när Autotune används som en effekt, men för att fixa falsksång hade jag önskat att det inte blev studiostandard de senaste tio åren eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, är det verkligen bara jag som tycker att otajt bas låter apa? En otajt trummis kan alltid skylla på att "låten går sådär", eller "det kallas för groove", eller "Ringo Starr spelar också såhär!", men vad har en otajt basist för ursäkt? "Alltså jag hade en taskig barndom..." möjligtvis ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oerhört svårt för falsk musik överhuvudtaget; oavsett om det är sångaren eller ett instrument som är felstämt. Det är nog det jag förlåter minst...

Det märkliga är att jag hört musik på radion som har ostämda instrument, vilket naturligtvis är med meningen. Jag funderar då på varför..? Ska det sticka ut på något sätt kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det märkliga är att jag hört musik på radion som har ostämda instrument, vilket naturligtvis är med meningen. Jag funderar då på varför..? Ska det sticka ut på något sätt kanske?

Det är bara för att det ska höja stämningen.

Näfyfan, den var för dålig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... det är så att nåt klick har vi aldrig använt alls. Men eftersom jag ville spela in de här låtarna och vi inte hade nån basist då och mågen inte kunde låtarna heller så var det enklast att han spelade med backtracken i lurarna.

Att trummis o basist är stjärnorna i alla band är en viktig grej för mig. Allt för ofta får trummisen sitta så långt bak på scen att han inte syns, och på inspelningar dränks trummorna av de förbannade elgitarrerna. Min första och en av mina få idoler o inspirationskällor var Keith Moon. En annan hette John Entwistle.

Trummorna bör ALLTID placeras längst fram på scenkanten.

Jo, rytmen och bastonerna är ju själva stommen i en låt...

Det är bara för att det ska höja stämningen.

Näfyfan, den var för dålig 😄

Jag kanske ska stämma dom för att de förstör mina öron? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske ska stämma dom för att de förstör mina öron? 😛

Jag tror inte att en sådan stämning skulle gå igenom - det är väl det som är det grundläggande konceptet med radio? 😛 Därav det ofta förekommande uttrycket "skvalmusik i radio". Det sänds ganska mycket bra i radio tycker jag, men det är sällan det är bra musik utan mest reportage. På MP3-sidan, som te x iTunes radio finns annars en hel del guldkorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan vara smärtsamt värre. Får hoppas att vi inte någon gång i framtiden invaderas av ett annat land och de tar dig till fånga och läser det här forumet i förhörsförberedande syfte 🙂

Nej.

å andra sidan sitter jag knappast på någon information som de kan tänkas behöva. Jag har inte ens gjort lumpen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte ens gjort lumpen 😛

Ajdå, bara det skulle ju kunna vara en anledning till förhör 😄 Har suttit i ett sådant förhör när jag sökte vapenfri tjänst den tiden det begav sig. Höll till slut på att hamna i fängelse för värnpliktsvägran. Men tack och lov torterade de mig inte med ostämda instrument...

Hur som helst. Detta är det bland det vidrigaste jag hört

Fick lite ångest där. Konsten att spela jättefort utan taktkänsla och helt utan sväng?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativen i sig är ju inte direkt förlåtande, men om man måste välja så skulle jag rent hypotetiskt stå ut med 2-3-4 men inte med 1 och/eller 5.

Jag kan t. ex. inte förlika mig med det där 64-128kbps mp3 fisslet där det inte finns tillstymmelse till attack kvar. Då spelar det ingen roll hur bra låten är. Det blir olyssningsbart.

Intressant är att Steely Dan tas upp. Jag har verkligen försökt lyssna in mig på dom, men näe...Det finns inget farligt eller smutsigt med dom, bara trist perfektion. Respekt för dem? - Absolut, dock inte min påse.

Roger Nichols i all ära, men det är inte mycket till utmaning att skruva till ett kanonljud när man blir presenterad ypperliga arrangemang, skickliga musiker som har reda på sina grejor och vet var skåpet ska stå. När det dessutom inte finns tillstymmelse till energi under 100Hz, finns det inte så mycket kvar som kan ställa till elände för en ljudtekniker. 😱

Nä, utmaning är det när man har ett gäng metallare att spela in, med nedstämda gitarrer, basar och cymbaler, growlsång, och låt-arr där samtliga spelar i samma register (vanligtvis mellan 0-300Hz), ingen luft nånstans, och som vill att allt ska höras mest... 😎

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajdå, bara det skulle ju kunna vara en anledning till förhör 😄 Har suttit i ett sådant förhör när jag sökte vapenfri tjänst den tiden det begav sig. Höll till slut på att hamna i fängelse för värnpliktsvägran. Men tack och lov torterade de mig inte med ostämda instrument...

Jag mönstrade 1997, och då var det inte speciellt svårt att få vapenfri tjänst; eller egentligen t.o.m. reserv inom vapenfri tjänst. Så jag behövde inte göra nånting alls 🙂..

Jag är faktiskt rätt glad att värnplikten försvunnit så att mina barn inte ska behöva utstå lumpen i onödan..

Edit: 1997 mönstrade jag, kom jag på. .. och förövrigt, sorry för att jag svävade iväg så enormt off topic 😛

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...