Jump to content
Annons

SideChain för att tighta körer?


coverman

Recommended Posts

Har ibland någon låt med körpaket där olika personer sjunger. Kanske där någon styr och lägger allt rätt.

Skulle man med någon side-chan kunna styra så att de andra som kanske ligger liiite tidigare "öppnar upp" när den som sjunger rätt börjar sjunga?

Funderade på vilken effekt man skulle kunna lösa detta med och gissar på en gate.

Och hur skulle ni göra? Några tips om hur ni går tillväga?

Är det någon som har något tips. Just nu sitter jag med en låt där det blir lite stökigt just i starten av körerna, men de ligger ändå en bit bort i mixen så det inte gör så mycket om det låter skumt när de inte öppnar riktigt samtidigt. Men vill gärna ha det lite tight i alla fall.

Det är egentligen inga riktiga sångare, men det ger karaktär till låten, så förslag om att sjunga om är inte vad jag letar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jah själv hade nog kört vocalign. Men om det inte var ett alternativ hade jag försökt göra motsvarande sak manuellt. Dvs zoom in så man ser vågformen bra på alla spår, och sen klippa upp körspåren så dom ligger tajt till leaden(dvs flytta orden framåt/bakåt så de ligger precis samtidigt som orden i leadspåret) Då det bara gäller vissa ställen går det ju hygglig fort. I övrigt tycker jag att gate låter som den effekt du efterlyser....men om det låter bra våga jag inte uttala mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ibland någon låt med körpaket där olika personer sjunger. Kanske där någon styr och lägger allt rätt.

Skulle man med någon side-chan kunna styra så att de andra som kanske ligger liiite tidigare "öppnar upp" när den som sjunger rätt börjar sjunga?

Funderade på vilken effekt man skulle kunna lösa detta med och gissar på en gate.

Och hur skulle ni göra? Några tips om hur ni går tillväga?

Är det någon som har något tips. Just nu sitter jag med en låt där det blir lite stökigt just i starten av körerna, men de ligger ändå en bit bort i mixen så det inte gör så mycket om det låter skumt när de inte öppnar riktigt samtidigt. Men vill gärna ha det lite tight i alla fall.

Det är egentligen inga riktiga sångare, men det ger karaktär till låten, så förslag om att sjunga om är inte vad jag letar efter.

Keys hann visst före...

Vet att många sideshainar men jag föredrar att klippa för att få det tajt. Tycker man får bättre kontroll på det sättet. Alternativt så laddar du hem vocalign demon och testar på den produktionen. Tror den funkar 30 dagar utan att registreras.

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett spår per körmedlem som gäller? Isf är det väl bara flytta de ord som börjar för tidigt eller för sent.

Som att kvantisera ungefär. Detta är ju väldigt vanligt att man gör med trummor som är lite otajta på sina ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också använda Logics flex time. Väldigt smidigt verktyg för just detta ändamål, det äter dock en del minne och kan ge upphov till missljud här och där så man får vara på sin vakt. Antingen kör du manuellt eller så skapar du en groove template av leaden som du sedan kvantiserar de andra spåren till. Det funkar, men likt vocAlign så kan den gissa fel på transient ibland så det blir helt galet.

Glöm inte att ställa den på monophonic, och bocka ur percussive mode om du använder flex-time. Av någon anledning är "percussive" ofta förinställt och då får man mycket fler missljud när man flexar sin sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lång innan datorns intrång i studion på 80 talet så var det just så man fick göra med skiftande resultat. Minns framför allt när man jobbade med en otight bassist. Men nu så klipper jag o klistrar.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...