Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

TÀnkte dela med mig av konstruktionen av vÄr lilla studio. Denna byggtrÄd kommer se lite annorlunda ut Àn de andra dÄ det inte Àr ett pÄgÄende bygge utan studion Àr klar och verksam sedan ett par Är tillbaka. Kom gÀrna med frÄgor, vet att mÄnga av er sitter inne med planer pÄ att göra nÄgot liknande, och vi har bÄde snubblat och hoppat över nÄgra hinder pÄ vÀgen.

Det hela började med att leta lokal, vi tittade pÄ ett stort antal lokaler bÄde i centrala Stockholm och strax utanför innan vi slog till pÄ vÄr nuvarande, som fÄngade oss tack vare sin relativt lÄga lokalhyra och stora öppna ytor med högt till tak vilket gav oss fritt spelrum. Att den var lokaliserad strax utanför stan spelade ingen större roll dÄ ingen av oss Àr innerstadsfantaster och de flesta besökare till studion inte har nÄgra problem med 5-10 minuters resa. Dessutom fanns inga andra verksamheter runt omkring dÄ byggnaden hade en stor yta outhyrt dÀr vÄr lokal lÄg mitt i.

Numera Àr de flesta lokalerna uthyrda och trevligt nog har tvÄ till studios frÄn andra bolag ploppat upp. Dessutom har vi hunnit bygga ytterligare en och en halv studio inuti vÄra lokaler, sÄ numera vÄgar vi tro att vi jobbar i ett av de största studiokomplexen i vÄr kÀra huvudstad. Vilket var en vision men aldrig ett reellt mÄl nÀr vi skrev pÄ det dÀr hyreskontraktet.

En bild pÄ den tomma lokalen:

(Bilderna Ă€r ej tillgĂ€ngliga dĂ„ MobileMe Ă€r nerlagt 🙁 Men alla bilder finns pĂ„ vĂ„r öppna facebooksida: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1003121432390.1118.1055473402&type=3)

web.jpg?ver=13036833010001

Att bygga helt nya rum och att dessa skulle vara flytande var ett krav vi hade frĂ„n början, dĂ„ akustikern (Ingvar Öhman/INO audio) fick helt fria hĂ€nder till att dimensionera rummens höjd/lĂ€ngd/breddförhĂ„llande. Detta för att minimera uppkomsten av stĂ„ende vĂ„gor. Vi ville ocksĂ„ ha ett relativt stort kontrollrum, dĂ„ vi under vĂ„ra tidigare studiojobb kommit fram till att mĂ€nniskor befinner sig i kontrollrummet över 10 gĂ„nger "mer" Ă€n i inspelningsrummet. Inspelningsrummet behövde inte vara större Ă€n att kunna spela in ett trumset samt att fĂ„ en bra klang och slippa alltid köra med det dödĂ€mpade sĂ„ngbĂ„sljudet.

Tillsammans med akustikern kom vi fram till ett ca 20kvm liverum och 30kvm kontrollrum, bÄda med sÄ högt till tak som möjligt. I absoluta början var dock tanken att Àven kontrollrummet skulle rymmas pÄ 20kvm, vi hann dock komma pÄ bÀttre tankar innan bygget var allt för lÄngt gÄnget vilket vi Àr mkt glada för nu.

web.jpg?ver=13036833130001

Golvet byggdes pÄ regelverk som stÄr pÄ sylomer-kuddar. Man uppskattar det fÀrdiga rummets vikt och placerar ut den mÀngd kuddar som behövs för att fÄ rÀtt fjÀdring, lite som att se till att ha rÀtt tryck i sommardÀcken. Detta för att de basfrekvenser som sÀtter rummets konstruktion i gungning inte ska fortplanta sig i betongfundamentet och ta sig vidare in i de andra rummen. Vi ser ocksÄ till att ha ett ordentligt avstÄnd mellan rummen, luftspalter Àr en mycket effektiv ljuddÀmpare, förmodligen den mest effektiva. Som golvyta anvÀnde vi golvspÄn, med latex i skarvarna för att fÄ ner ev. knarrande.

web.jpg?ver=13036835800001

Den del av lokalen som Àr tÀnkt till vÀlkomstlounge/mötesrum anvÀnds Àven under bygget till detta. Lagom stökigt...

web.jpg?ver=13036836470001

DÄ lokalen Àr sÄ pass stor kunde vi bygga vÀggarnas regelverk fristÄende för att sedan resa upp dem. Ibland Àr det enklare Àn att behöva stÄ pÄ stegar osv. Vi ser Àven till att isolera bakvÀggen innan vi slÄr upp rummens vÀggar.

web.jpg?ver=13036836600001

VÀggarna slÄs upp med gips pÄ baksidan (alla gipsskarvar Àr mödosamt tÀtade med latexfog, lufttÀtt = ljudtÀtt). HÀr har vi Àven dragit fast den stora takbjÀlken som hÄller det hela pÄ plats.

web.jpg?ver=13036836870001

Inspelningsrummet fick göras lite special dÄ en stor lufttrumma med utluft gÄr rakt igenom lokalen. HÀr fick vi sÀnka taket en aning vilket passade sig vÀl i just inspelningsrummet dÄ kraven pÄ symmetri Àr lÀgre och man snarare vill ha lite "konstigare" konstruktioner.

web.jpg?ver=13036837550001

Luftspalt mellan rum och isoleringen till yttervÀggen (egentligen mellanvÀggen till angrÀnsande lokal)

web.jpg?ver=13036838150001

HÀr har vi gipsat inspelningsrummets vÀggar och vÀggen mot kontrollrummet tar form. Motsatta vÀggar har olika mÄnga gipslager. Olika densitet hjÀlper till att minimera stÄende vÄgor.

web.jpg?ver=13036838640001

Samliga av inspelningsrummets vÀggar Àr fÀrdiga. Mellan inspelningsrum och kontrollrum Àr det 3xgips-70mm isolering-gips-70mm isolering-luftspalt-gips-70mm isolering-3xgips. Sedan verkar akustikregleringen i interiören Àven den isolerande.

web.jpg?ver=13036839180001

Akustikern kom och mÀtte pÄ kontrollrummet dÄ tre av vÀggarna stod pÄ plats. Det gjordes dÄ bedömningen att ett 30cm lÀngre kontrollrum vore det absolut optimala. SÄ det var bara att lÀgga till mer golv, sylomerkuddar och vÀgg. VÄrt mÄl var att skapa det "perfekta" kontrollrummet ur akustiksynpunkt, och dÄ gör man som akustikern sÀger =)

web.jpg?ver=13036839690001

Samtliga fyra vÀggar Àr pÄ plats. Bilden Àr tagen ifrÄn ingÄngen pÄ lokalen. Den svartmarkerade ytan till vÀnster hyrde vi ut som förrÄd ett tag men nu Àr den ytterligare en studio.

web.jpg?ver=13036840770001

LÀngst bak i kontrollrummet kommer basfÀllan att vara. Under denna bygger vi ett etagegolv som hjÀlper till att skjuta basvÄgorna genom sÄ mycket isolering som möjligt. Etaget blir Àven det 70mm reglar + golvspÄn.

web.jpg?ver=13036841080001

Fönsterkonstruktionen i kontrollrummet agerar Àven ventilationsdÀmpare och avskiljare för monitorhögtalarna. Tjocka glasrutor i vinkel tillsammans med en stor luftspalt och ordentligt med isolering runt om gör att fönstret inte blir en svag lÀnk i isoleringen mellan rummen.

web.jpg?ver=13036841800001

HÀr ser vi det sista spÄret av att rummen inte har nÄgon hÄrd kontakt med varandra eller omvÀrlden.

web.jpg?ver=13036844730001

Inuti fönsterkonstruktionen lÀgger vi isolering runt om som förhoppningsvis isolerar bort det ljud som tar sig igenom en ruta.

web.jpg?ver=13036843000001

Rummen Àr fÀrdiga och akustikregleringen har börjat. Grunden i akustikreglering för kontrollrum handlar om att ta bort alla studsar som nÄr lyssnaren mindre Àn 30ms efter direktljudet. Studsar över 30ms ska finnas kvar men ska behandlas pÄ rÀtt sÀtt. Denna gÀlkonstruktion fÄngar direktljudet ifrÄn monitorerna sÄ det inte studsar i vÀggen och direkt till lyssnaren, dÄ detta ger en för tidig reflex. Taket kommer vara heldÀmpat fram till en viss punkt p.ga detta, pÄ golvet lÀgger vi en TJOCK heltÀckningsmatta och studiobordet klÀs i dÀmpande vinyl.

web.jpg?ver=13036843190001

Lokalen var försedd med takfönster upp mot en innergÄrd. För att komma bort ifrÄn kÀnslan av en kÀllarstudio beslutade vi oss för att ha kvar fönstren för ljusinslÀpp, vilket Àr en del jobb men ger trevligt dagsljus i studion. Först behövde fönstren tÀtas upptill med en extra plexiskiva, sedan sÀkras med ordentligt skyddsgaller. Sedan mÄste ramen specialbyggas dÄ Àven rutan bör lutas i en sÀrskild vinkel.

web.jpg?ver=13036843280001

Inspelningsrummets tak börjar lutas. Rummet Àr hÀlften levande och hÀlften dÀmpat, och hÀr vill vi skjuta reflexerna ifrÄn den levande delen in i den dÀmpade.

web.jpg?ver=13036843560001

BakvÀggen i den levande delen av inspelningsrummet byggs ut med en "köl" för att fÄ lite tydligare stereospridning. Hela taket i kontrollrummet Àr ocksÄ en vinklad "köl" för att skjuta ut reflexer Ät sidorna - in i gÀlkonstruktionen för vidare fÀrd bakÄt in i spaltdiffusorn alt. ner i mattan.

web.jpg?ver=13036843710001'

HÀr börjar konstruktionen av taket i inspelningsrummet bli klar. Det Àr svÄrt att veta hur mycket dÀmpning/hur skarpa vinklar som blir lagom i slutÀndan utan man fÄr bygga, lyssna, inreda, lyssna, bygga&inreda osv osv tills man blir nöjd. Vi satte upp extra paneler för bÄde dÀmpning och vinkling nÀr rummet var "klart".

Konstruktionen för takfönstren börjar bli fÀrdiga. Vi bygger en "krage" av gips samt betsar de synliga reglarna för lite vindsvÄning/alpstugestil mitt i alltihop.

web.jpg?ver=13036844970001

web.jpg?ver=13036845280001

Studiorutorna, en 8mm samt en 6mm. Tjockleken Àr olika av samma anledning som att motsatta vÀggar i studion har olika densitet. Rutorna monteras Àven i vinkel för att minimera stÄende vÄgor inuti fönsterkonstruktionen.

web.jpg?ver=13036846090001

Fönsterkonstruktionen Àntligen fÀrdig. Svart tyg hÄller insoleringen pÄ plats inuti samt samt hjÀlper till att ta bort ljusreflexer mellan rutorna. Vi funderade ett tag pÄ antireflexbehandlat glas men dÄ ett par glasögon kostar en tusenlapp att fÄ behandlade Ängrade vi oss =) SÄ hÀr i efterhand ger reflexerna frÄn spotsen snarare en snygg effekt.

web.jpg?ver=13036848910001

web.jpg?ver=13036847010001

Konstruktion av basfÀlla. Som tidigare nÀmnt Àr den ihopkopplad med etagegolvet. I övrigt sÄ innehÄller den mÀngder med isolering som tÀcks med tyg. Sedan har vi spikat pÄ en listpanel med 1cm mellanrum för rÀtt fjÀdring i basfrekvenserna. BasfÀllan innehÄller Àven elcentral samt ventilationsdÀmpning för utluft. I mitten har vi börjat byggnation av spaltdiffusorn som skickar tillbaka reflexer över 30ms i ett perfekt utrÀknat slumpmönster. Hur man nu kan rÀkna ut en perfekt slump?

web.jpg?ver=13036849300001

VentilationsdÀmpningen över fönstret fungerar sÄ att inluften mÄste ta sig genom en labyrint av dÀmpmaterial, i det hÀr fallet tygbeklÀdd isolering. Det gÄr av förklarliga skÀl inte att ha enbart isolering dÄ denna inte ska andas in! =) Detta reducerar eventuellt störljud ifrÄn ventilationen till ohörbara nivÄer Àven om man sÀtter örat intill. Vi har ventilationsdÀmpare för in och utluft i bÄde kontroll och inspelningsrum totalt 4st.

web.jpg?ver=13036851250001

web.jpg?ver=13036850580001

Dörrarna Àr preparerade med extra ljuddÀmpning. Vi byggde pÄ en "vÀgg" pÄ dörrarna med MDF+isolering dÄ det ger bÄde en extra hÄrd yta samt luftspalt. MDF-skivan agerar Àven "lÀpp" vilket med hjÀlp av gummilister hÄller ute oönskat ljud ytterligare.

web.jpg?ver=13036849450001

web.jpg?ver=13036849770001

Slangarna för kabeldragning. Dessa gÄr ut ur kontrollrummet pÄ sidan för att sedan svÀnga runt och dras in i inspelningsrummet. Detta för att fÄ en bra lÀngd pÄ dem dÄ rören har potential att föra över ljud mellan rummen. Rören Àr sedan dÀmpade med skum i bÄda Àndarna.

web.jpg?ver=13036852110001

Kablaget mellan rummen bestĂ„r av en 24 kanalig balanserad multikabel som sitter i en vĂ€ggpanel i inspelningsrummet. MÅNGA lödpunkter detta!

web.jpg?ver=13036850250001

Belysningen i studion Ă€r dimbar med spots. Den Ă€r Ă€ven arrangerad sĂ„ vi kan "blĂ€nda bort" inspelningsrummet eller kontrollrummet om artisten föredrar att inte se producenten, eller inte bli sedd. Är man lite mer osĂ€ker bakom micken vill man inte gĂ€rna kĂ€nna sig uttittad.

That's all folks! Kommer ett nytt inlÀgg med bilderna pÄ det fÀrdiga resultatet, fick inte lÀgga in fler bilder nu!

Redigerat av wiik
Annons
Postat (redigerat)

web.jpg?ver=13036903340001

Entré

web.jpg?ver=13036904120001

web.jpg?ver=13036903480001

web.jpg?ver=13036903310001

Kontrollrum Studio A

web.jpg?ver=13036904270001

Monitorsystem

web.jpg?ver=13036913290001

Sinussvep vid mixplats Studio A

web.jpg?ver=13036904740001

Inspelningsrum Studio A

web.jpg?ver=13036904160001

Studio B Kontrollrum

web.jpg?ver=13036904760001

Studio B editeringsrum

web.jpg?ver=13036904780001

Studio B vokalbÄs

web.jpg?ver=13036906070001

Lounge/mötesrum

Redigerat av wiik
Postat (redigerat)

Grymt bygge och vilket fantastiskt arbete ny gjort!!! VÀl genomtÀnkt och smakfullt pÄ alla sÀtt och vis och en inspirerande idébank till alla studiobyggare. Bara tvÄ tips (verkligen bara bagateller i sammanhanget) och det gÀller det mest effektiva sÀttet att undvika knarr i golvet. Det Àr att skruvlimma golvspÄnet mot reglarna. Det andra Àr att anvÀnda högdensitets-akustikmassa för att tÀta kabelrörens Àndar istÀllet för fogskum vid sÄ pass grova dimensioner.

InstĂ€mmer med Nystrom att detta verkligen Ă€r ögongodis, och antagligen örongodis likvĂ€l🙂 / Björn

Redigerat av wellness music
Postat

Fasen vad jag gillar loungen. Porrigt vÀrre. Ser att det hÀnger halogenspottar. Men vad Àr dom mindre för nÄt? Leddar?

Det Àr fiberljus. Jag hittade det nÀr jag var ute och shoppade efter innertak. Det Àr en liten box med en stark halogenlampa som sprider ljus till 100 fibrer vars Àndar man trycker ner genom taket.

Postat

Grymt bygge och vilket fantastiskt arbete ny gjort!!! VÀl genomtÀnkt och smakfullt pÄ alla sÀtt och vis och en inspirerande idébank till alla studiobyggare. Bara tvÄ tips (verkligen bara bagateller i sammanhanget) och det gÀller det mest effektiva sÀttet att undvika knarr i golvet. Det Àr att skruvlimma golvspÄnet mot reglarna. Det andra Àr att anvÀnda högdensitets-akustikmassa för att tÀta kabelrörens Àndar istÀllet för fogskum vid sÄ pass grova dimensioner.

InstĂ€mmer med Nystrom att detta verkligen Ă€r ögongodis, och antagligen örongodis likvĂ€l🙂 / Björn

Tjo,

Har för mig att vi skruvlimmade men jag minns inte riktigt. Golvet knarrar lite grann men inget större problem. Kabelrörens Àndar Àr tÀtade med studioskum, samma som sitter pÄ vÀggarna. Detta dÄ man gÀrna vill kunna plocka bort det om man behöver dra fler kablar, samt att fogskum Àr ett fruktansvÀrt material att jobba med, det vÀntar man med in i det sista =)

I övrigt tack för alla fina ord!

Postat

Helt fantastiskt. Lyxigt att bli bjuden pÄ en sÄ genomgÄende, omfattande lektion i studiobygge.

Postat

Nördporr!!

FÄr man lov att frÄga vad sjÀlva bygget kostade i slutÀnden?

Har inga exakta siffror (och vill nog inte ha det heller) men vi hamnade i.af under sjusiffrigt dÄ vi byggde sjÀlva.

Postat

Har inga exakta siffror (och vill nog inte ha det heller) men vi hamnade i.af under sjusiffrigt dÄ vi byggde sjÀlva.

DÄ var inte alla studio-apparater inrÀknade va? :rolleyes:

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Riktigt, riktigt snyggt! 😄

Postat

web.jpg?ver=13036913290001

Sinussvep vid mixplats Studio A

gillar att ni behÄllit dagsljusinslÀppet

ang mÀtningen blir jag inte riktigt pÄ det klara med vilken skala som gÀller?

10, 25, eller 50?

Postat (redigerat)

MÄnga kommenterar att studion ser bra ut utseendemÀssigt. Personligen tycker jag det Àr vÀrt att lÀgga den extra tiden (och kostnaden) att inreda för en mysig miljö. Man ska veta att det kanske bara skiljer 5% i byggtid och kostnad att fÄ en bra studio som dessutom Àr snygg, Àn att bara fÄ en bra studio. Inga av byggbilderna visar ju inredningsprocessen, mkt p.ga att det gick sÄ snabbt jÀmfört med resterande bygget.

Ang. sinussvepet sÄ verkar han mycket riktigt glömt att skriva i vilken skala som anvÀndes =) SÄ det vet jag inte pÄ rak arm, men gissningsvis Àr det 10 skalan, med tanke pÄ hur imponerad han var över resultatet.

Redigerat av wiik
Postat (redigerat)
Ang. sinussvepet sÄ verkar han mycket riktigt glömt att skriva i vilken skala som anvÀndes =) SÄ det vet jag inte pÄ rak arm, men gissningsvis Àr det 10 skalan, med tanke pÄ hur imponerad han var över resultatet.

Àr det 10-skalan Àr det riktigt bra

Ă€r det 50 skalan sĂ„ mindre bra... 😉 den stĂ„r lite fetare inramad men det kanske Ă€r förtryckt sĂ„

edit: ser nu att en pil pekar pĂ„ 10-skalan 🙂

helt klart Àr ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltÀckningsmattan

det verkar som om ni tutade Ä körde utan att mÀta lokalen först mer Àn en gÄng dÄ ni förlÀngde kontrollrummet?

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Àr det 10-skalan Àr det riktigt bra

Ă€r det 50 skalan sĂ„ mindre bra... 😉 den stĂ„r lite fetare inramad men det kanske Ă€r förtryckt sĂ„

edit: ser nu att en pil pekar pĂ„ 10-skalan 🙂

helt klart Àr ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltÀckningsmattan

det verkar som om ni tutade Ä körde utan att mÀta lokalen först mer Àn en gÄng dÄ ni förlÀngde kontrollrummet?

Missade pilen dÀr =) Vi mÀtte inte hela den tomma lokalen i ljudsyfte nej (bortsett frÄn att kolla bakgrundsbrus mm), utan vi utgick ifrÄn ungefÀr hur stora vi ville att rummen skulle vara plus det faktum att det fanns en bÀrande pelare som gav en maximal bredd för studiorummen. Takhöjden hade vi ju ungefÀr klart för oss ocksÄ, dÄ den tomma lokalen har knappt 4 m i tak (den fÀrdiga studion har ca 3 m i tak) Sen kan man ju rÀkna ut den optimala lÀngden pÄ rummen för att sprida ev. stÄende vÄgor jÀmt över oktaven.

Postat

Missade pilen dÀr =) Vi mÀtte inte hela den tomma lokalen i ljudsyfte nej (bortsett frÄn att kolla bakgrundsbrus mm), utan vi utgick ifrÄn ungefÀr hur stora vi ville att rummen skulle vara plus det faktum att det fanns en bÀrande pelare som gav en maximal bredd för studiorummen. Takhöjden hade vi ju ungefÀr klart för oss ocksÄ, dÄ den tomma lokalen har knappt 4 m i tak (den fÀrdiga studion har ca 3 m i tak) Sen kan man ju rÀkna ut den optimala lÀngden pÄ rummen för att sprida ev. stÄende vÄgor jÀmt över oktaven.

gott jobbat

Postat

Jag Àr sÄ oerhört imponerad och hÀnförd av ert bygge.

/CHAE

Postat

... helt klart Àr ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltÀckningsmattan ...

Utan vattenfall eller annan graf som indikerar decay-tider kan man inte avgöra detta. En frekvenskurva ensam sÀger inte sÄ mycket om ett rums akustik. En ETC-graf vore ocksÄ kul att se.

Postat

Skulle vara kul att göra en decaymÀtning, ser att mÄnga hÀr pÄ forumet gjort det pÄ sina rum. Vilket program anvÀnder man sig av? Och mÄste man ha en mÀtmick eller funkar det med en vanlig typ AKG 480 med omnikapsel?

Postat (redigerat)
En frekvenskurva ensam sÀger inte sÄ mycket om ett rums akustik.

undrade nĂ€r du skulle dyka upp 🙂

intressant - du menar att det inte skulle synas nÄnting?

jag skulle ju trott att det visar i vilken mÀngd olika frekvenser finns i mÀtpunkten

vi fÄr vÀl se om det finns fler kurvorr att beskÄda - det Àr ju ÀndÄ en akustiker som verkar ha mÀtt

@ wiik: vad Àr det för huvudlyssning ni har?

och kanske viktigast av allt: hur upplever ni att jobba i ljudmiljön?

Redigerat av Demonproducenten
Postat

undrade nĂ€r du skulle dyka upp 🙂

intressant - du menar att det inte skulle synas nÄnting?

jag skulle ju trott att det visar i vilken mÀngd olika frekvenser finns i mÀtpunkten

vi fÄr vÀl se om det finns fler kurvorr att beskÄda - det Àr ju ÀndÄ en akustiker som verkar ha mÀtt

En frekvensgraf avslöjar inget om decay –tider.

Om det Ă€r en akustiker som mĂ€tt sĂ„ finns det Ă€ven vattenfallsgrafer/RT60 eller liknande samt ETC dĂ„ dessa Ă€r viktigare Ă€n frekvensrespons. TyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det kanske sĂ„ att en del akustiker inte orkar visa dessa dĂ„ det kanske innebĂ€r en del förklaringar 😄 En annan sak som Ă€r vĂ€rd att veta Ă€r att om en frekvenskurva Ă€r vĂ€ldigt rak sĂ„ brukar detta vara en indikation pĂ„ att rummet Ă€r vĂ€ldigt dött (vĂ€ldigt kort efterklang och inga eller vĂ€ldigt lĂ„ga nivĂ„er pĂ„ de reflektioner man vill ha, efter ISD-gapet d v s). Om det enda kravet var en rak kurva för frekvensresponsen sĂ„ skulle alla kontrollrum döddĂ€mpas eftersom det dĂ„ Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att fĂ„ en rak kurva. 😛 I rum med lagom efterklang (ca. 0,25 – 0,35 sek i normalstora kontrollrum) och nĂ„gon form av avslutning pĂ„ ISD-gapet sĂ„ brukar +/-5 dB anses vara vĂ€ldigt bra men som sagt, frekvenskurvor Ă€r oftast inte det mest intressanta.

Postat

Skulle vara kul att göra en decaymÀtning, ser att mÄnga hÀr pÄ forumet gjort det pÄ sina rum. Vilket program anvÀnder man sig av? Och mÄste man ha en mÀtmick eller funkar det med en vanlig typ AKG 480 med omnikapsel?

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

En C480B omni funkar nog tillrÀckligt bra för en god indikation.

Postat

Nu var inte syftet med mÀtningen att vi skulle fÄ ett kvitto pÄ rummets alla akustiska egenskaper, utan akustikern anvÀnde sig av dessa kurvor för att stÀlla in delningsfiltret rÀtt. Utskriften fick vi behÄlla mest pÄ kul för att se hur det blev nÀr han var klar.

Ska kolla in REW och se om jag kan göra en mĂ€tning. Är sjĂ€lv inte akustiker Ă€ven om jag har viss utbildning i Ă€mnet.

@ wiik: vad Àr det för huvudlyssning ni har?

och kanske viktigast av allt: hur upplever ni att jobba i ljudmiljön?

Vi kör med INO audio lyssning, PR60 med Profundus basstöd. Tidigare hade vi PR24 med tvÄ basar men det kÀndes lite tanigt i det hÀr rummet. Nu Àr det mycket lÀttare att fÄ till bra mixar. Som alltid sÄ handlar det ju om att lÀra sig lyssningen vilket tar ett tag, men det Àr skönt att lÀra sig "rak" lyssning Àven om jag upplever diskanten som lite mjukare i de flesta andra ljudsystem. INO-högtalare Àr ju kÀnda för att vara vÀldigt distorsionsfria och ibland kan jag uppleva att andra ljudsystem har en distorsion i diskanten som "förbÀttrar" ljudet, rent subjektivt. Det har jag ofta i bakhuvudet nÀr jag mixar, sedan referenslyssnar man ju vÀldigt mycket pÄ andra lÄtar som Àr Ät samma hÄll som den man jobbar med för tillfÀllet.

Postat

Testade att köra ett varv med REW med en AKG C480B omni ungefÀr vid mixposition. MÀtvÀrdena fÄr tas med en nypa salt dÄ jag bara kopplade in grejorna, stÀllde en hyfsad nivÄ och körde ett svep 0-20,000Hz. KÀnns som jag fattar ca 10% av alla parametrarna i det dÀr programmet, ljudtekniker till trots =)

web.jpg?ver=13038397710001

web.jpg?ver=13038395160001

web.jpg?ver=13038395090001

web.jpg?ver=13038395060001

web.jpg?ver=13038395030001

web.jpg?ver=13038395010001

web.jpg?ver=13038394910001

web.jpg?ver=13038394880001

web.jpg?ver=13038394850001

web.jpg?ver=13038394800001

Är det bra eller anus?

Postat (redigerat)

Haha, den dĂ€r Öhman Ă€lskar sina mattor. 🙂

Frekvenssvar Àr en del av ekvationen. Mina mÀtningar sÀger ocksÄ att matta knappast pÄverkar frekvenssvaret. Dock kan man se nÄgon förÀndring i decay. Kanske inte signifikant men den finns dÀr.

Grymt frekvenssvar efter kalibreringen. Återigen ett spĂ€nnande exempel pĂ„ att ALLT Ă€r ett och samma system. Keep it comin!

PS. @Wiik: TĂ€nkte pĂ„ det dĂ€r du sa om "utrĂ€knad slump". Skulle inte vilja sĂ€ga det utan hellre jĂ€mn spridning. Eller som vi sĂ€ger i Sverige: Lagom! 🙂

Redigerat av cborg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.