Jump to content
Annons

Kontrollrum ska rustas upp.


HoboRec

Recommended Posts

Tjena!

Ska börja rusta upp lite i kontrollrummet i veckan som kommer nu. Tänkte att det kanske vore bra med lite feedback först.

Har gjort en skiss i google sketchup och då ser det ut såhär. (hålet för rutan stämmer nog inte riktigt dock)

blank.jpg

Och så här ser det på riktigt, och ja jag vet jag är inte så pedantisk av mig.

studion.jpg

Och så som jag tänker fixa det så blir det såhär.

sketch2.jpg

Den vinklade frontväggen består av fem "moduler". Först två (H+V) vinklad vinklade absorbenter med stenull och vågräta plank med lite mellanrum. Sen kommer högtalarlådorna där övre delen är en "soffit"-montering fylld med isolering och undre delen ska funka som basfällor. Och mittendelen är samma som högtalardelarna, fast utan monitorer i då. Fönstret ska flyttas och göras större. Runt rören vid bakre väggen blir det en "chunk" runt. Och sen kommer jag sätta upp en del skum-bitar jag redan har även om de sägs ha en mindre effekt, men jag har dom så kanm lika gärna sätta upp, inte sant? Blir nog tre eller fyra moln i taket också.

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte har full koll på hur allt det här fungerar. Men jag har fått lite hjälp på John Sayer forumet och utgått från en befintlig skiss på ett rum med liknande proportioner.

Så, nått ni tror absolut inte kommer funka? Eller något jag behöver tänka om från början?

Ha det kalas!

Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du bör nog ha längre sidoväggar, försök få dom 8,8 grader och bygg ut fönstert till samma vinkel.

lyssnings possition brukar var mellan mitten och främre tredje deleln.

jag gjorde ett exempel på hur det kan se ut och hur jag hade gjort om jag rita ett kontrollrum.

bakredelen bir dock någon kompromiss i ditt fall men skippa skummabsorbenterna och bygg "hanger ptraps" eller liknande där. och några måln i taket.

man kan bygga absorberingen i bakre delen i vinklar och klä med tunn plast så det inte absorberar för mycket hög frekväns(läste det på john sayser forum). vinklarna är altså för att inte leda in ljudreflexer i mix possition.

post-19551-0-52057600-1300060544_thumb.png

du ksnaske sätt denna riting på flush montering? där ser du även dessa "akustic hangers".

post-19551-0-54080500-1300060816_thumb.jpg

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att det är bättre att ha mer vinklad vägg så som du gjort det för att slippa så mycket parallella som möjligt, eller? Är det något speciellt med vinkel på just 8,8 grader? Bara undrar eftersom jag utgick från en skiss av Sayer med vinklarna 12 grader.

I skissen jag gjort så blir ju lyssningen lite bakom en tredjedel av rummet, så det måste väl räknas som mellan mitten och en tredjedel. Dock har jag satt bordet och stolen lite långt bak på skissen. Lyssnar inte så ofta med näsan.

Det där med acoustic hangers under flushen var bra att du tog upp. Har funderat på det. För jag har kollat på exake den där skissen men inte riktigt fattat om det bara hänger en platta under eller om det är flera?

Och hanger traps till bakre väggen. Vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött, nu fattar jag hängarna i all fall.

Vinkeln på väggen är jag lite kluven för nu. Jag blev rätt nöjd när jag hittade Johns modell som såg ut såhär just för att jag skulle slippa vinkla fönstret. Anledningen till att jag vill slippa det är att jag hyr lokalen och vill inte bygga fast de vinklade väggarna, så det blir smidigt att plocka ner när man eventuellt ska flytta. Ett fönster finns redan och det är lugnt att göra det större. Men ska jag göra rutan vinklad så måste jag väl regla upp en ny vägg, lär ju inte funka med en lös modul. Om jag inte gör en ruta i befintlig vägg, plus en ruta i den vinklade modulen, men det blir extremt mycket glas känns det som.

Jag tror att jag behåller mina vinklar och hoppas att John hade tänkt ut det där. Funkar det inte får jag väl göra om de två bitarna sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pratar samma slags skiva som sitter på anslagstavlor.

Men vindskiva/asfaboard fungerar nog lika skulle jag tro.

Skulle jag också gissa.

Sayer använder en skiva som är någon slags pressad cellulosa vad jag förstår (företaget eller skivan kallas homasote).

Bra att komma ihåg är även att det alltid är flera skivor som hänger med jämna mellanrum. Och (enligt sayer själv) när man petar till den yttersta hangern så rör även de andra sig lite utan att röra vid varandra. jag vet inte om det var nån vettig info men ändå. 😄

Gött o se att du är igång med planeringen Fnulf!

Jag har själv ganska korta sidväggar men skulle nog gjort dem längre om jag gjorde om det idag. Skall göra en liten förändring som skall påverkar just det. Men eftersom jag inte har börjat med det och mätt så vet jag inte om det gör någon skillnad än tyvärr. Men jag kanske börjar skriva lite igen här nu till våren när jag börjar ändra om lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag också gissa.

Sayer använder en skiva som är någon slags pressad cellulosa vad jag förstår (företaget eller skivan kallas homasote).

Bra att komma ihåg är även att det alltid är flera skivor som hänger med jämna mellanrum. Och (enligt sayer själv) när man petar till den yttersta hangern så rör även de andra sig lite utan att röra vid varandra. jag vet inte om det var nån vettig info men ändå. 😄

Gött o se att du är igång med planeringen Fnulf!

Jag har själv ganska korta sidväggar men skulle nog gjort dem längre om jag gjorde om det idag. Skall göra en liten förändring som skall påverkar just det. Men eftersom jag inte har börjat med det och mätt så vet jag inte om det gör någon skillnad än tyvärr. Men jag kanske börjar skriva lite igen här nu till våren när jag börjar ändra om lite.

Spännande med hangers! Jobbade i en studio på 90-talet som hade hangers och det var precis som du tipsar om homosote/softboardskivor. Har dock ingen aning om hur beräkningarna gjordes 😉 En sak som jag dock kom och tänka på i detta sammanhang är att asfaboarden har slutna porer vilket inte softboarden har. Hurvida detta påverkar funktionen är jag osäker på. / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

En otroligt sen uppdatering. Blev så mycket jobb och turnerande så jag har inte fått studion i skick att visas upp. Men idag satte jag upp ett par lampetter som lyfte det hela till nya höjder. Mycket annat småpill att fixa dock. Alla brädor på sidoväggarna är inte uppe än. Bygga en representabel studiomöbel för mixern osv...

men så här ser det ut nu i alla fall...

mysstudio.jpg

Ska försöka ta tag i livet och styra upp resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Björn, hängarna gjorde jag med spånskivor med vindskiva på. Hade dock inte så det räckte till alla så jag tog lite liggunderlag som jag hade liggandes. Och jag visste inte heller hur många eller hur stora det skulle vara, så jag gjorde det lite på känn. Helt ärligt så har jag ingen aning om det gör till eller från. Gjorde inga mätningar innan och har inte gjort några efter. Sidoväggarna lät jag vara de mått jag hade på min skiss som jag fick fram efter en del diskuterande på Sayers forum. Jag vet att många här på forumet gillar mätningar, men jag tror jag skulle blir väldigt distraherad av att veta exakt vad som inte stämmer. Det jag vet säkert är att det låter väldigt många gånger bättre nu än det gjorde innan. Kanske hade det varit bättre på med längre sidoväggar, men det fick bli en kompromiss, så inte det blir ett allt för stort projekt att sätta in en större ruta. Och eftersom lokalerna är hyrda vill jag inte göra några fasta ombyggnader av väggarna. Som det är nu är det lösa moduler som lätt plockas ut. Eller lätt och lätt kanske är naivt tänkt.

Som sagt, en del kvar att göra men det börjar likna något.

Och tack så mycket Jimmy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett mätningar och byggen är ju målet (iallafall för mig som skriver musik) att man skall vara i en miljö där det är inspirerande att spela in och mixa samt att det man gör i mixarna låter bra, eller iallafall som man hade tänkt sig, i de flesta andra system.

Vikigt att man utgår för hur man själv fungerar och tar besluten efter det.

Gött jobbat, ser häftigt ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det största skillnaden i ljudet nu är att inte all bas grötar ihop sig och att det inte blir några stora förändringar i ljudet när jag rör mig frammåt och bakåt i rummet.

Måste passa på och lägga in lite skryt här... från senaste numret av Close-Up Magazine, i en intervju med Counterblast.

close-up.jpg

Om någon vill veta hur det lät så kan ni lyssna här:

http://soundcloud.com/hoborec/counterblast-love-lies

Link to comment
Dela på andra sajter

En otroligt sen uppdatering. Blev så mycket jobb och turnerande så jag har inte fått studion i skick att visas upp. Men idag satte jag upp ett par lampetter som lyfte det hela till nya höjder. Mycket annat småpill att fixa dock. Alla brädor på sidoväggarna är inte uppe än. Bygga en representabel studiomöbel för mixern osv...

men så här ser det ut nu i alla fall...

mysstudio.jpg

Ska försöka ta tag i livet och styra upp resten.

Shit, och så finns de sådana som tycker att porr är något fult ...

F-n vad fint det blev ⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...