Jump to content
Annons

Någon som ska gå på TOTO i sommar?


G Bango

Recommended Posts

Annons

Jag har en livekonsert på DVD med dem (med Kimball på sång) - och den är verkligen SVINBRA!!!!! 🥰

Kommer däremot inte att se dem, utan det får kanske bli av om de kommer till civilicerade trakter istället (Malmö eller Köpenhamn).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte köpt biljett, fast man kanske borde, om inte man kan få friplåtar...

Oavsett sångare så är det ju fel trummis, fast det är å andra sidan sjukt svårt att åtgärda.

Dock, jag såg Toto på CIrkus för ett par (hrm) år sedan, med Gregg Bissonette på trummor, och han spelade helt magiskt bra!

Anyway, hellre Joseph Williams än Bobby, för min del. Synd att Fergie är så sjuk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska försöka få tag på biljett, måste bara ordna hop ett gäng kompisar och fixa transport och sånt...

Ja, de är värda att se live! En fantastisk låtskatt, stor erfarenhet av live-shower, stor och välspenderad budget, grymma musiker...

Jag såg dem i Linköping för några år sedan. Då kändes det som Lukather med band, plus att Bobby sjöng uselt... Jag tycker tyvärr att Bobby borde blivit utbytt för länge sedan, så det faktum att Williams sjunger på denna turné är anledningen till att jag återigen vill se dem. Ja Fergie hade vart något!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt när det handlar om Toto så kommer alla haters fram, ganska så lustigt. Framför allt att de enda låtarna folk känner till ät Africa och Rosanna.

Personligen gillar jag Isolation-plattan bäst, vilket kan märkas om man lyssnar på mitt band.

Fergie, den gamle hjälten är riktigt sjuk, han har cancer som inte går att göra nåt åt, iaf inte via operation.

http://fergiefrederiksen.wordpress.com/2010/06/20/fergie-frederiksen-got-unoperable-cancer/

För övrigt är ju också Mike Porcaro sjuk, han harnervsjukdomen ALS, så därför spelar übergrymma Nathan East bas! Bra vick...

Och just därför, eftersom det inte är Toto om inte en Porcaro är med, är Steve Porcaro tillbaka i bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt när det handlar om Toto så kommer alla haters fram, ganska så lustigt. Framför allt att de enda låtarna folk känner till ät Africa och Rosanna.

Personligen gillar jag Isolation-plattan bäst, vilket kan märkas om man lyssnar på mitt band.

Fergie, den gamle hjälten är riktigt sjuk, han har cancer som inte går att göra nåt åt, iaf inte via operation.

http://fergiefrederiksen.wordpress.com/2010/06/20/fergie-frederiksen-got-unoperable-cancer/

För övrigt är ju också Mike Porcaro sjuk, han harnervsjukdomen ALS, så därför spelar übergrymma Nathan East bas! Bra vick...

Och just därför, eftersom det inte är Toto om inte en Porcaro är med, är Steve Porcaro tillbaka i bandet.

FAN!

Ingen kul läsning! Skit oxå! 😠

Jag följde Toto som mest för 20-25 år sen. Såg dom live med Jeff på batteri. Men tyvärr med han Jean Pierre Barrda på sång. Väldigt punkulsfritt.

Och sen igen då 93, tre-fyra veckor efter Jeff's död, minns inte exakt. Men då med Simon på trummorna. Sen dalade intresset. Det var mest Pantera och Dream Theater som gällde.

Visst, jag köpte en del plattor. Tambu var ju sjukt bra...

Och jag trodde Toto faktiskt la av förra året. Polaren var på dom i Linköping och jag ångrade att jag inte hängde på.

Men nu när man får se grejer på youtube. Så blev man faktiskt paff. Vänner på FB skriver hela tiden att dom ska gå nu när Joseph Williams är tillbaka.

Och man förstått att tiden går. Läge att se dom igen och då för kanske sista gången?!

Link to comment
Dela på andra sajter

HEHEHE Joe är inte direkt sig lik 😉

http://www.youtube.com/watch?v=bOPE9RY4Ux8

Efter att ha hört det så föredrar jag definitivt Kimball - men han har kanske blivit sämre senare...?

Här är samma låt från DVD:n som jag har:

http://www.youtube.com/watch?v=IQPuvscUqkY

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha hört det så föredrar jag definitivt Kimball - men han har kanske blivit sämre senare...?

Här är samma låt från DVD:n som jag har:

http://www.youtube.com/watch?v=IQPuvscUqkY

Hur menar du Claes? Röstmässigt? Då är det smaksak!

Eller menar du Williams är snett och surt och Kimball är korrekt?

Det är ju skillnad på kvalitén på dessa två klipp. Dels ljudet dels hur pass efterredigerat det är.

Kan tänka mig att det med Williams är nåt rå-matreal.

Man vet att det alltid redigeras när det släpps som produkt till ex live-dvd's.

När polaren var på dom i Linköping så sa ha natt Kimball sjöng riktigt illa, surt och nådde aldrig upp till rätt pitch. Typ stod på tå och spänd hals. 😉

Men det ska bli kul att få se med Williams. Minns när det begav sig så var det sån extrem besvikelse bland dom rejält inbitna fansen, att Williams inte var med längre.

Och gissa Toto's otroliga klamp i klaveret med Jean-Michel Byron. Fyra ruttna låtar på en samlingsplatta Past to Present och en sång som får MJ att framstå som growlare.

Jobbig tid det var då....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar ingenting, annat än att jag inte är så insatt i Toto alls.

Men det kanske är lite överdrivet att ta sig T/R staden o arenan och pröjsa dyr

biljett för att lära sig mer.

Roseanna och Africa känner jag igen titlarna på och har hört,

men inte så mycket mer. Isolation får jag väl lyssna på då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du Claes? Röstmässigt? Då är det smaksak!

Jag menar röstmässigt - och det ÄR absolut en smaksak. 🙂

Eller menar du Williams är snett och surt och Kimball är korrekt?

Det också. Jag tycker att Williams låter som en trött snubbe som mest vill bli klar och gå hem (nåja - lite överdrivet, men ändå...😉), medan Kimball verkligen lever sig in i det han gör och ger allt och lite till. Kimball träffar inte rätt hela tiden, men det är tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd i alla fall.

Det är ju skillnad på kvalitén på dessa två klipp. Dels ljudet dels hur pass efterredigerat det är.

Kan tänka mig att det med Williams är nåt rå-matreal.

Man vet att det alltid redigeras när det släpps som produkt till ex live-dvd's.

De har säkert spelat in på separata spår och rattat allting i efterhand, ja - men engagemanget och energin i rösten går inte att skapa i efterhand. Säkerheten i pitch och timing går förstås att redigera - åtminstone till viss del, men Kimball sjunger ju lite off på många ställen och det är läppsynkat där man ser honom, så jag känner mig ganska säker på att det verkligen var så pass bra live också. Om det inte var det, så är det j-t skickligt redigerat...

När polaren var på dom i Linköping så sa ha natt Kimball sjöng riktigt illa, surt och nådde aldrig upp till rätt pitch. Typ stod på tå och spänd hals. 😉

😆 Så brukar han ju stå - och det ser lite löjligt ut eftersom de flesta nog vet att man klarar högre toner om man är mer avslappnad i halsen, men han vill antagligen att det ska se extra jobbigt ut... 😉

Det kan förstås vara så, att han har varit på sin absoluta topp vid Amsterdam-konserten som jag har - och att det är därför de har valt att släppa den konserten på DVD - och att han har varit betydligt sämre vid flera andra tillfällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toto är absolut en av mina favoriter, hade vatt görskoj å se dem live.

Angående Joseph Williams & Bobby Kimball-debatten så kan jag bara säga att jag sett Toto 3ggr å alla gånger med Bobby Kimball på sång. Därför hade det vart sketsköj å se joe på sång någon gång också.

Men det är ju svårt att jämför dessa två sångare, de har ju två helt olika sångsätt.

Läste någon intervju för ett tag sen då bobby kimball, joseph williams, bill champlin & jason scheff var i studion för att sjunga in a capella-skivan "westcoast allstars" och bobby kimball fick stå längst bak i rummet för att inte överrösta alla andra, haha. Han har tydligen mycket power i pipan, å det är hans sätt att sjunga helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag köpt biljett!

Jag har sett Toto ett par gånger förut, Tambu-turnén var bäst! Med Luke som lead, ihop med Jenny Douglas McRae som tog det Luke inte klarade.

Riktigt bra, framför allt med Gregg Bissonette på trummor, som sagt.

Av de som var med på scen då är det bara Steve Lukather och David Paich med nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Laddar inför konserten på Borgholms Slottsruin ikväll, Öland, ska bli sköj. Fler som ska dit?

Kan tillägga att det verkar vara denna uppsättning på "gänget" i sommarturnén:

Steve Lukather

Steve Porcaro

Joseph Williams

David Paich

Nathan East

Simon Philips

+ Jenny Douglas (Tambu-tjejen) och någon mer backing sångare som heter Mabvuto tror jag.

Synd att ena porcaro gick å dog o andra blev sjuk, men annars är ju detta närmast man kan komma Toto i sin "glansperiod" eller vad man ska kalla det =)

TJOHO!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska tyvärr inte dit, men några vänner sköter tekniken. Har sett några riggningsbilder på Philips trumset med sju pukor och fyra octobans. Kan nog räcka till några svängiga räkor 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...