Jump to content
Annons

Skit ton


Reddrock

Recommended Posts

Hej !

Fick tillbaka min gitarr som varit inne för ombandning och intonering. Hörde direkt att den lät skit.

Skickade tillbaka den till firman som utfört jobbet. Efter att ha ringt flera gånger fick jag äntligen tillbaka den.

Pluggade in den bara för att konstatera att den lät lika illa som förut. De enskilda tonerna svajar kraftigt upp och ner vilket i sin tur gör den omöjligt går att stämma den.

När man spelar med ren ljud låter det bra men när man distar låter det för djävligt. Gitarren i fråga har varit i min ägo i drygt 20 år och har alltid låtit perfekt.

Skickar med ljud fil när jag spelar tonen A på 22 bandet på H strängen för all illustrera problemet. Har någon annan upplevt samma problem och i så fall hur kan man lösa det.

MVH

Reddrock

Betty1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm...ja, det där lät ju kanske inte så roligt. :/

En fråga som dyker upp....var lämnade du in den någonstans?

Om du gör en bendning, låter hela tonen fortfarande, eller försvinner den?

Inte för att jag på något sätt är en gitarrmakare....men det kan nog vara svårt att säga vad det beror på utan att se gitarren i fråga.

Jag hoppas inte det var Guitarlabs du lämnade in den hos, för de har jag bara hört och läst bra prylar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lämnat in min gitarr för intonering och anpassning av halsen för att jag bytt från 0.10 till 0.9 samt för att få stallet ställt så att strängarna skall ligga närmare greppbrädan utan att få bandklang. Musikbörsen har en fast avgift för det 220 kr tror jag att det var.

Är rädd om min gitarr och har förtroende för Musikbörsen..

Det låter som om ditt stall skulle höjjas en litet aning btw /eller halsen justeras..

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en liten justering av gitarrhalsen som behövs också kanske, då dom har byttat band på den. Kolla det med att trycka ner första F på tjocka E strängen, och sedan högsta tonen på samma sträng, vilket blir D om du skulle ha typ 22 band på din gura. Hur som helst, när du håller tonerna nere så ska det vara ett glapp vid 12 bandet på ca 0,5 till 1mm (vilket är en smaksak) men dvs. strängen skall inte skramla eller ligga på bandet för då behövs en justering. samma procedur för dom övriga resterande strängarna .

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja

Fenomenet uppstår även när jag spelar på 22 bandet dvs det sista bandet.

Testade med sliderör och får samma resultat.

Därmed så utesluts själva halsen som problemet.

Det låter dåligt på alla 3 mickarna ( HSS ) .

Har plockat isär gitarren och kollat att alla kablar sitter som de skall och sprejat med 5-56 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde jag ju

Nu är det så att jag bor 23 mil ifrån Stockholm och det kostar mig 380 kr att skicka tillbaka den.

Anders sade att han skulle sätta in pengarna jag fick lägga ut för att skicka tillbaka den men det har han inte gjort.

Mao har jag helt tappat förtroende för honom och försöker igenom detta forum att söka hjälp att fixa den själv.

MVH

Reddrock

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, testade även att blocka det helt.

Gitarren bandades om av Arne Arvidsson som har bandat om mina gitarrer i 25 år med ett utsökt resultat.

Sedan togs den till Anders på Paul Guy guitars för att intoneras enligt BuzzFeiten metoden vilket inta Arne gör.

Buzzfeiten intoneringen som innebär bla att man flyttar översadeln utfördes av Paul Guy och var väl utförd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, testade även att blocka det helt.

Gitarren bandades om av Arne Arvidsson som har bandat om mina gitarrer i 25 år med ett utsökt resultat.

Sedan togs den till Anders på Paul Guy guitars för att intoneras enligt BuzzFeiten metoden vilket inta Arne gör.

Buzzfeiten intoneringen som innebär bla att man flyttar översadeln utfördes av Paul Guy och var väl utförd.

Om stallet är det samma du haft förr verkar det ju vara lurt att det blivit nåt knas med sadeln. Jag tänkte direkt på att mickarna var för nära, men det var det ju inte... Och får du samma oljud med sliderör borde greppbrädan uteslutas. Om du inte har nån elektrisk störning där du spelar blir det väl bara sadeln kvar att misstänka?

Paul Guy satte dit en mittmick på min tele, det blev perfekt. Men vem som helst kan ju misslyckas nån gång och trägitarrer är ju ett levande material, mysko grejer kan hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter skumt ! Ett problem som typ jag hade i en av mina Ibanez gitarrer för ett tag sen , där kom jag fram till att det var dragstången, den klingande när jag knackade på halsen. Och när jag sedan spelade på den fick jag något som liknade detta du har. Det var precis som att dragstången skulle vara spend i samma frekvens så att det alstrades i gitarren jag letade ochså vad det kunde vara , jag tystade fjädrar stall mm.kom bara fram till dragstången sen orkade inte jag att skruva itu gitarren. Detta var en ny Ibanez gura för ca 14000:-.

Så nu spelar jag på mina gamla igen .

Vad har du själv för gitarr?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på samma teori dvs sadlarna på Floydet.

Testade att lägga in en skruvmejsel mellan strängen och mickarna för sadeln men det lät likadant.

Verkar var något med elektroniken men vad ?

Det låter likadant om alla 3 mickarna. Och fenomenet uppstär bara med dist.

När jag kör med mina andra gitarrer igenom samma prylar låter det bra.

Gitarren ifråga är min favorit gitarr den känns och låt väldigt bra innan jag lämnade in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara stärkaren som är konstig? Har du testat med olika? Eller hörs det akustiskt också -Blir lite förvirrad eftersom du skriver att du "direkt hörde att det lät skit" men sen säger att det "bara hörs med dist"...?

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bara spelar med dist? troligtvis är det något som ringer med, vad är det för gitarr överhuvudtaget? Det kan va dragstången, fjädrarna till svajet (prova att att stoppa lite tyg eller hushållspapper för att minska ljudet om det är det) sadlarna, stalllet, allt som är mekaniskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonen jag spelar är kanske kort då problemet ligger i attacken dvs jag låter inte tonen ringa ut.

Gitarren i fråga är byggd av Arne Arvidsson.

Den har en Schecter alkropp med en Warmoth hals, Floyd Rose original, seymour duncan invader och 2 quaterpounders, rostfria band och

är buzzfeiten intonerad.

Som jag nämde tidigare lät den kanon innan jag lämnade in den för ombandning och intonation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...