Jump to content
Annons

Cubase vs Logic


koffe666

Recommended Posts

Annons

Har du Mac så utan tvekan Logic 7.

Har du PC så kör hellre Cubase senaste version och lär dig det.

Själv kör jag på Logic på PC (5.1) eftersom jag lärde mig Logic från början och det funkar utmärkt, men man får ett SJUKT måste ha begär att köpa mac eftersom man vill ha Logic 7. Sjukt många bra nya funktioner i det programmet!

Kanske inte underlättade för dig alls med det här inlägget? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat Logic, men i princip så bygger Magix på det. (Ser likadant ut iaf). Magix köpte jag på Åhlens för 500:- för ett par år sen. Jag fattade inte ett skit. Helt konstigt så fort man skulle editera wav-filer. Gick tbs till Cubasis som ingick i ljudkortet. Mycket enklare & överskådligare.

Mitt förslag: Om du kör PC med XP så är Cubase SX riktigt stabilt å najs 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat Logic, men i princip så bygger Magix på det. (Ser likadant ut iaf). Magix köpte jag på Åhlens för 500:- för ett par år sen. Jag fattade inte ett skit. Helt konstigt så fort man skulle editera wav-filer. Gick tbs till Cubasis som ingick i ljudkortet. Mycket enklare & överskådligare.

Mitt förslag: Om du kör PC med XP så är Cubase SX riktigt stabilt å najs 😎

Kul jämförelse...

Kopian var kass, så originalet måste ju också vara det... 🙂

Förresten... jag föredrar Logic. Körde Cubase från 2 till 5, sedan Logic 4 till 7. Det blir lite orättvist att jämföra mina erfarenheter eftersom jag inte arbetat med ett modernt Cubase. Men allmänt så gillar jag Logics "tänk" bättre.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par smärre justeringar av tidigare inlägg. Ett av proffsens viktigaste argument till varför de använder Logic framför både Cubase och Protools-mjukvaran är just att Logic är så mycket mer överskådligt, användarvänligt och med ett grafiskt gränssnitt som vida överglänser de andras. Detta upplevs säkerligen provocerande men det är inte mina ord. I en rad artiklar med kända producenter och ljudtekniker så är det just detta som framkommer.

Jag förstår att det förekommer en del "barnsjukdomar" med Logic pro 7. Dock är det bara att läsa recensionerna, bl a i Studio men även i internationell press. Det finns, i dagsläget, inget program som erbjuder en så heltäckande och högkvaltitativ lösning för musikern/producenten som vill jobba med ett program från "ax till limpa" och med fullständigt professionellt resultat.

Använder själv Protools LE med M-box och Digi 001. Har nu dock provat Logic Express 7.0 sen i julas och fått demonstrationer från studiofolk på Logic Pro 7. Den som inte blir grymt imponerad av vad Logic levererar ÄR HELT HJÄRNTVÄTTAD till att bara tycka om "sitt" eget sequenser-program och sin egen datormiljö.

Det borde vara funktionen som styr och inte PC/MAC eller Cubase/Logic/Protools etc. Om Du gör Dig själv en tjänst och plockar bort skygglapparna och tar Dig till en butik som kan sitt Logic så kommer Du inse att Logic sätter en standard som alla andra måste svara upp mot om de vill vara med fortsättningsvis. Att, i ljuset av detta, prata om att det skulle vara dyrt med knappt 10 000:- i inköp för ett program av den kalibern visar bara att man inte satt sig in i vad som följer med. I förra Studionumret recenserade man Pro-versionen och i senaste numret recenserades Express-versionen. Jag tycker man "underdrivit" en hel del i dessa recensioner. Det känns lite som om man inte riktigt våga tala om hur bra 7.0 är. Däremot är responsen från proffsanvändarna ganska översvallande. Kritik har funnits och finns gentemot hanteringen av vissa pluggar. Logic 7 är också hårt integrerat med OS X och MAC G5. Där har initialt funnits en del problem men de håller, enligt mina kontakter, på att "byggas bort".

Jag tror samtidigt mycket roligt kan hända med Cubase nu när de äntligen verkar få en vettig ägare. Det kan nog leda till ett kraftfullt svar från Cubase vad det lider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara smaken som avgör... jag kör Cubase SX 3, har även tittat på Logic men kommer inte överrens med vare sig Mac eller gränssnittet i Logic så för mig är det ett enkelt val.

Att säga det ena är bättre än det andra är bara snack...båda plattformarna gör det de är tänkt att utföra..men på lite olika sätt.

Gå till någon musikaffär som demar dom o känn efter själv.. bor du i stockholm finns det många affärer som gör detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är ett bra val om man vill bränna pengar. 10.000kr är liiite väl saftigt. Förvisso finns det en express-variant.

Nu vet inte jag om dom äntligen har förstått att slänga med lite grejor utöver bara själva Cubase, men vad får du med när du köper Cubase SX3 för 7.500:- ?

För till Logic för 10.00 ingår ju ett 10-tal synthar (rhodes, calvinett, B4, samt ett gäng andra) plus en kraftfull sampler.

Samt ett packe effekter såsom multibands Comp, konvolverande reverb, Vocoder, Delays, Olika Filter och EQ's, gitarrstärkar simulator, nån autotuner-variant som jag inte har nån aning om hur den låter.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

För några år sedan var jag o hälsade på en studio i skara som drivs av Anders Engberg och Torgny Söderberg (alla känner ju alla i skara) 😆

tänkte jag skulle producera lite mer seriöst, med en riktig studio.

Jag fick sån grym chans där att kunna jobba och använda deras alla prylar gratis, JA FÖR TRANCEMUSIK.

Men, det gick 2 veckor sen fick jag avbryta.. dom jobbade bara med Logic.. Jag försökte mig på det, men fattade fan inte mkt .

Efter jobbat med Protracker/Fasstracker i 8 år och över 1500 *.xm moddar kan jag väl säga att jag kunde det programmet när jag slutade med det.

Sen när jag gick över till Cubase för ett par år sedan har jag blivit så ingjuten i programmet så inget annat finns för mig .

Hur stor är skillnaden på Logic mot Cubase egentligen?

Jag har fått den inblicken att dom mesta 'riktiga' studios föredrar Logic, om man ska producera I STUDION alltså... Klart man kan ta med sina egna prylar till studion, men då stämmer ju inte nånting med alla deras prylar som va kopplade till deras system..

Jäkligt synd att jag inte tog den chansen mer allvarligt. Men jag har kontakt med dom igen 🙂

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt i en liknande situation för några år sedan, som inbiten PC/Nuendo-användare, tills jag hamnade i en studio som körde Mac/Logic!

Men möjligheterna som detta gav mig gjorde ju att man gav sig fan på att lära sig macen....och jag måste säga, att jag har haft större problem med övergången PC->Mac än övergången Nuendo->Logic....

Nu när vi köper egen setup funderar jag inte ens på PC/Cubase(nuendo), har lärt mig att älska logic. Dessutom har jag inte stött på en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nån bara)....så kompatibiliteten gör ju sitt till för min del....! Minns hur jobbgit det var att flytta över projekten från min PC till Macen....

Men kort sagt, ge Mac/Logic en chans....jag är övertygad om att du kommer lära dig tycka om det efter några veckor....

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig va det tvärtom, övergången mellan PC/Mac va mycket lättare än övergången Cubase/Logic. Det finns en del inslag i Logic som jag bara inte kunde vänja mig vid. Om man dessutom kör ProTools vid sidan om verkar Logic bara helt otroligt rörigt.

Å andra sidan ska det sägas att Logic har en del uppenbara fördelar som dess midihantering och hur det utnyttjar hårdvara. Det är väl bara de jag märkt av än så länge utan att fördjupa mig alls. Sen påstås det ju att Logic Pro 7.0 ska vara superduperbra så det är klart värt att kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Logic 5.5 platinum för PC.. Jag tycker att det är underbart.. Fast ni tycker säkert att cubase sx är mycket bättre.. Dock har min skola logic och jag har vant mig vin den miljön så jag vill aldrig svika det.. När jag får mer pengar kommer jag köpa mig en G5 och logic 6 eller 7.. Eller nån annan variant som finns då.. Men jag tycker Logic är helt underbart! Allt är fan möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom har jag inte stött på en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nån bara

Men jag tänkte på det från "Fame Factory" förra året..

Vet inte hur det är i år, men förra året körde dom ju 100% Cubase..

Dom hade ju tom lärare i programmet... och det innebär ju att mariann grammofon har cubase installationer i nån av deras studios oxo ...

För det inenbär ju att ska man nånsin kunna skapa riktigt seriös musik i studio, så innebär det att man måste kanske lära sig logic, och det kan bli problem, med alla dom 100.000 tals kronor allt mitt är värt jag har hemma ..

Vad är kompatibelt med Logic? VSTi inget eller ?

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom har jag inte stött på en enda studio som kör PC faktiskt(betvivlar inte att de finns, men jag har aldrig hittat nån bara

Men jag tänkte på det från "Fame Factory" förra året..

Vet inte hur det är i år, men förra året körde dom ju 100% Cubase..

Dom hade ju tom lärare i programmet... och det innebär ju att mariann grammofon har cubase installationer i nån av deras studios oxo ...

För det inenbär ju att ska man nånsin kunna skapa riktigt seriös musik i studio, så innebär det att man måste kanske lära sig logic, och det kan bli problem, med alla dom 100.000 tals kronor allt mitt är värt jag har hemma ..

Vad är kompatibelt med Logic? VSTi inget eller ?

/Perrra

Sant, hade förträngt famefactory....

De flesta VITi'er funkar på logic....vissa kan tydligen vara lite knepiga, typ hypersonic har varit lite strulig fick jag höra....

Men jag vet inte riktigt hur det funkar med VSTier....vissa VSTi'er funkar väl både till PC och Mac!?

Mitt VG, som jag har hemma, står att det funkar till både PC och Mac, men om jag inte mins helt fel har jag suttit och pratat i studion om att när det gäller vissa saker måste man beställa speciellt till just PC eller Mac.....och byter man då plattform kan det ju bli strul, om det inte finns smidiga lösningar från tillverkarna på hur man kan "byta" version av VSTierna...!?

Men hade jag suttit på en setup med mjukvara för 100.000:- till PC, hade jag nog dragit mig för att byta till Mac....! Men hårdvara är det ju inget strul med....

Jag själv gick från en billig hemmastudio på PC, till en professionell studio baserad på Mac,(lärde mig det och lärde mig även älska logic) och nu köper vi egen setup från scratch, och då blir det mac! 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...