Jump to content
Annons

Cubase vs Logic


koffe666

Recommended Posts

Men man får ju inte glömma att det är slutprodukten som är det viktiga.....om den är gjord på PC eller Mac är ju ganska irrelevant, så länge den håller hög kvalitet.

Och skrivs låten på en PC, men skall mixas i en studio som kör Mac, så är det ju inte svårare än att man bouncar ner hela låten(spår för spår) till Audio och bränner det på DVD och tar med sig detta till studion....

Det svåra blir ju om tex låten inte är 100% färdig, för när det väl är Audio har man ju inte samma redigeringsmöjligheter.

Eller om man tex har ett dåligt audiointerface hemma och ska spela in mkt externa grejor som då kan bli för dålig kvalitet för att det ska hålla i en färdig mix som kanske ska ut på platta....då vill man kanske spela in detta med interfacen i studion, vilket kan bli lite bökigt.

Men....så länge man gör BRA låtar och har BRA grejor, spelar det ju ingen roll om det är Mac eller PC! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ok sug på denna da  😄  :

Vilket är bäst om man skall spela in trummor?

alltså riktiga trummor som man mickar upp och inte digitala trummor

Tänkte du starta "flame war" eller?

Edit: Min mamma är bättre än din. 😎

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

, men vad får du med när du köper Cubase SX3 för 7.500:- ?

- Ingenting! Jo förresten en manual (... på cd-rom 😄) Medan Logic inkluderar program-paket bara det i sig värt "the price-lap"**

** Uttryck som används på musikaffären Estrad och betyda prislapp!

Mvh A* (som kör Cubase (... tyvärr?))

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok sug på denna da 😄 :

Vilket är bäst om man skall spela in trummor?

alltså riktiga trummor som man mickar upp och inte digitala trummor

Det där är iof en ganska dum fråga eftersom det som spelar mest roll i detta fall är hur bra micar, rum, ljudkort, trumset, trummis, mixerbord osv. osv. du har, inte vilken sequenser.

Så tycker jag iaf, när det gäller en sån här fråga blir det bara till att pröva båda ur en opartisk synvinkel. Det du tycker är enklast att jobba med köper du. Så enkelt är det 🙂

Själv ska jag beställa en G5:a inom nån vecka, äntligen Logic 7 @home 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är iof en ganska dum fråga eftersom det som spelar mest roll i detta fall är hur bra micar, rum, ljudkort, trumset, trummis, mixerbord osv. osv. du har, inte vilken sequenser.

Så tycker jag iaf, när det gäller en sån här fråga blir det bara till att pröva båda ur en opartisk synvinkel. Det du tycker är enklast att jobba med köper du. Så enkelt är det 😎

Själv ska jag beställa en G5:a inom nån vecka, äntligen Logic 7 @home 😄

Jaså tycker du? jag har dock hört många som har snackat om skillnaderna mellan att spela in trummor i cubase och logic. faktum är att de flesta föredrar logic vad jag har hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är iof en ganska dum fråga eftersom det som spelar mest roll i detta fall är hur bra micar, rum, ljudkort, trumset, trummis, mixerbord osv. osv. du har, inte vilken sequenser.

Så tycker jag iaf, när det gäller en sån här fråga blir det bara till att pröva båda ur en opartisk synvinkel. Det du tycker är enklast att jobba med köper du. Så enkelt är det 😎

Själv ska jag beställa en G5:a inom nån vecka, äntligen Logic 7 @home 😄

Jaså tycker du? jag har dock hört många som har snackat om skillnaderna mellan att spela in trummor i cubase och logic. faktum är att de flesta föredrar logic vad jag har hört.

Det beror ju helt på vilket program dom i fråga har lärt sig joba med. Jag skulle också svara Logic efersom jag kan det som rinnande vatten medan jag knappt suttit en timme med Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju helt på vilket program dom i fråga har lärt sig joba med. Jag skulle också svara Logic efersom jag kan det som rinnande vatten medan jag knappt suttit en timme med Cubase.

jo men det är vad jag har hört.på flera håll att logic ska vara bättre för det ända målet men visst så beror de också på vad man har lärt sig jag är motsattsen till dig då tillexempel jobbar ändast med cubase (och reason)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju helt på vilket program dom i fråga har lärt sig joba med. Jag skulle också svara Logic efersom jag kan det som rinnande vatten medan jag knappt suttit en timme med Cubase.

jo men det är vad jag har hört.på flera håll att logic ska vara bättre för det ända målet men visst så beror de också på vad man har lärt sig jag är motsattsen till dig då tillexempel jobbar ändast med cubase (och reason)

Jepp smaken är som baken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...Medan Logic inkluderar program-paket bara det i sig värt "the price-lap"...

Vad tänker du på då? EXS24:an och det? För syntar och effekter får du ju med Cubase också, även om effekterna är lite sämre än Logics.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas att det Demoniqus och andra skriver om ställningskrig inte gäller mig då jag ju skriver om något jag själv inte har men blir väldigt imponerad av. Jag menar ju just det att man borde titta utanför sitt eget. Om man då gör det så blir man imponerad av Logic och det blir man ju oavsett om det skulle funka till PC, Mac eller bägge. Att, som någon påstår, det skulle göra detsamma tycker jag bara visar på att man inte är insatt i skillnaderna som föreligger. Ett besök just hos någon musikhandlare och ett ÖPPET SINNELAG kanske, kanske skulle kunna lyckas öppna ögonen på någon enda...., nähä, inte det?! OBS! Jag har fortfarande inte Logic Pro 7, bara så att Ni vet.

Du som studerar, gå in på Apple Store för studenter. Där hittar Du en del trevliga överraskningar prismässigt. Gäller även Dig som arbetar inom skolans värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...