Jump to content
Annons

Har ni hundar? Skällande sådana?


4056E

Recommended Posts

Lite konstig tråd kanske men vafasen...

Svärföräldrarna har precis skaffat en ny hund, en liten valp på 15 veckor. Den har det där typiska valp- eller småhundsskallet - högpitchat och snabbt. Ett helt fruktansvärt ljud...

Jag har lite tinnitus och överkänsliga öron men trodde inte att hundskall skulle kännas så smärtsamt för öronen.

Jag googlade lite på det och hittade flera källor som berättade att hundskall i regel ligger över 95 db och i de flesta fall över 100 db även om det är relativt korta ljud.

Jag har kommit på mig själv med att nästan vara rädd för att den där söta lilla rackaren ska skälla till, vågar knappt gå nära den - med rädsla för min hörsel.

Några här som har hundar som skällar lite då och då? Tycker ni det är obehagligt för hörseln? Upplevt något obehag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena.

Jag har haft ett par vovvar, och aldrig upplevt någon form av "skärande besvär" (eller motsvarande) av skällandet. Å andra sidan så har jag valt ganska o-skällig (bra ord) ras, Saluki.

Salukin har ett dovt mäktigt skall, när den väl ger ljud ifrån sig. Och den skäller bara en gång 🙂 ... Salukin luktar inte heller, och dreglar inte alls. Det kanske inte ens är en hund? 😮

dubai.jpg

dubai-head.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dovt och mäktigt" - det är ju raka motsatsen då, till den här lilla krabaten. Det är en liten gårdshund, tik.

Skulle du ändå tycka att din Hund skäller högt även om det inte är så jobbigt. För som sagt verkade det vara rätt generellt att hundskall ligger kring 100 db.

Fan vad off topic nu då, värsta hundforumet.

Men grunden till min fråga är alltså att jag blev orolig för hörseln pga de ljud hundar för när de skäller. Jobbar själv som mixtekniker, lite känsliga öron, blev orolig - tänkte att många här kanske har hundar och kan delge lite tankar.

Jag är som sagt lite överkänslig för höga ljud öht, så jag ville mest kolla om min oro är ren nojja eller om andra också gärna håller för öronen när hundar skäller?

Ni vet, jag är en sådan där som dammsuger med öronproppar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du ändå tycka att din Hund skäller högt även om det inte är så jobbigt.

Jodå, det mullrar till rätt bra. Man kan studsa till när det händer. Men som sagt, jag har aldrig upplevt det smärtsamt för öronen. Och bjäffiga småhundar, som man då och då utsätts för, tycker jag egentligen är mer irriterande än öronstörande. Men det kanske är jag som är okänslig?

...egentligen vet jag inte om jag tillför din fråga så mycket... mer än "enkätsvaret": Nej jag har inte blivit örsprängd min/a saluki/sar.

Vissa frekvenser har ju en benägenhet att vara jävligt elaka mot tinnitustendenser oxå, så jag förstår vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort jag ser grannens hund så håller jag för öronen, en sån där liten en. Och denna hunden vill jag minst av allt möta där jag oftast möter den, i trapphuset, där ljudet bli ännu värre. Mitt tipps, håll för öronen, eller om du ska leka eller något, ta på dig öronproppar. Så fort vi försöker slappna av så blir ofta alla ljud mindre jobbiga... .

Nu kom jag på,,, jag skulle aldrig heller vara väldigt nära spädbarn utan att ha öron skydd. Detta ljud tycker jag ofta är ännu värre än hundar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har två stora grabbar , ena 35 kg å andra 50 kg och när dom skäller då märker man det MEN fostrade hundar har ingen anledning att skälla

dom får uppmärksamhet ändå.Har dock märk en rolig tedens att ju mindre hund desto mer komplex verkar den ha och är tvungen att skälla för

att utmärka sig.Min största kille gillar inte riktigt det och när han skäller till EN gång då tystnar det mesta runtomkring honom även dom små hundarna.

Oftast verkar dessa små hundar komma med tillbehöret äldre tant. 😕

Tycker ni det är obehagligt för hörseln? Upplevt något obehag?

När jag busar upp den större av dom kan han ibland i sin iver ge ifrån sig ett riktigt högt i db och pitch , skall som får öronen att blöda men

som tur e räcker det med att man lyfter fingret så slutar han , så korta svaret blir JA

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret till detta problem ar mycket enkelt.

Ishockey tape - salange det ej har inkopts en trubbnos hund?

Fyra eller fem varv runt nosen fixar allt skallande.

Nar min schafer var valp korde jag med detta; man later dom salunda skammas ett tag - ett par timmar brukar racka.

Sedan varvar man av tejpen igen, vilket dom ocksa hatar.

Min erfarenhet ar att hundar lar sig att sluta "bus skalla" snabbt efter detta.

Dom skall naturligtvis bibehalla sitt "verkningseld" skallande.

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta svar! tackar!

Då verkar det iaf ändå som att folk i allmänhet tycker hundskall är ganska starka ljud.

Tror ni det kan vara någon fara för hörseln?

Jag läste nämligen att hundarna själva tydligen "blundar" med sina öron när de själva skäller, så nog är det ett starkt ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skrivit det i lite andra trådar, men jag tar det lite kort här så inte folk blir trötta. Oftast så handlar inte tinnitus och känsliga öron om att det är något fel på dina öron, utan en spänning någon annan stans, tex käken, nacken och så vidare, allt hänger ihop. Detta gör att om det redan är någon som är spänd, så är den mer känslig för ljud. Hur som helst, det vart en snabb förklaring av hur jag tror att det är. Jag är väldigt känslig för ljud, ju mer avslappnad jag blir ju mer hundar klarar jag av. Så jag skulle rekommendera, ifall du nu också har tinnitus, att försöka uppmärksamma vad som händer i nack och käkparti när du mår dåligt av ljud, troligtvis så är du inte känslig i just öronen, utan det är någon spänning någon stans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Min morsas och styvfars pudel har dille på att skälla, och då brukar jag hålla för öronen för att skona hörseln. Den kan ju inte ens skälla som folk!

Tack och lov brukar deras andra hund (en tax) bli less på pudeln ganska snabbt och kör sin nos i sidan på honom så att han slutar skälla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har tinnitus typ-2 och är även ljudöverkänslighet och håller fullständigt med. Hundskäll är oerhört jobbiga och smärtsamma, de har ju nämligen bara en ljudnivå då de skäller och är max varje gång. Särskilt jobbigt är det med hundar i trapphus! Brukar alltid ha öronproppar i så fort någon har med en hund eller man ska vara i närheten av hund.

Nä, hundar ligger inte högt på min lista efter att jag fick tinnitus.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ska fan mäta och spela in.

Vad är det den iPhone appen klarar i db av nu igen?

Har en 5 kilos Yorkie-Poo hemma.

Gör FRUKTANSVÄRT ont när han skäller.

Han börjar lugnt, sen kommer ett snabbt pitchat skall.

Smärttröskeln för oss ligger väl vid 120 db eller något...

Men låter otroligt högt för en hund.

Här är den störiga jävlen (och jag postar bilden UTAN hans tillåtelse för jag skiter i vad han säger)

Enda positiva är att han är söt och heter "Mac" 😉

mac_img.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit intressant om du vill mäta!

Kan ju dock vara så att db-mätaren inte klarar av så snabba transienter (stavning?) då hundskall har en ganska snabb attack. Bättre och dyrare db-mätare ska ju vara bättre på det men Iphonens kanske inte är så dum? ingen aning...

Det jag menar är att siffran skulle kunna vara mycket högre än vad mätaren visar då den inte hinner fånga peaken (den som gör ont i våra öron)

Men mät ändå, hade varit intressant

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe ja gör det! Om du pallar

Hade varit intressant. Mina känsliga öron upplever ett hundskall som 140db - men jag är som sagt rejält överkänslig. Hade varit intressant att se hur högt ett skall är.

Förstår ju att det naturligtvis varierar hundar emellan och även deras storlek - men ändå en fingervisning

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...