Jump to content
Annons

Spela in akustisk gitarr


svinto

Recommended Posts

Hej,

Undrar om någon kan tipsa om hur jag ska spela in akustisk gitarr.

Har ett M-AUDIO FAST TRACK PRO och en THE T.BONE SC600. Nu funderar jag på att köpa en stålsträngad akustisk gitarr och undrar lite över den bästa lösningen för mig att spela in med den. Det ska förstås vara en nybärjaregitarr. Någon som har tips på gitarr? Kan jag spela in gitarren med den micken? Eller ska jag köpa en med inbyggda grejer? Som den här? FENDER CD-60 CE BK

Eller har jag tänkt fel?

Alla tips är guld värda!

Redigerat av svinto
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns massa gitarrtrådar här på forumet som du kan kolla i. Fast jag funderar på att köpa denna, har hört massa gott om den. http://www.thomann.de/se/artlutherie_dreadnought_antique_burst.htm

När du spelar in gitarr så ska du inte använda en inbyggd mikrofon, det låter apa. Visst kan du spela in med mikrofonen du har. Sätt mikrofonen typ 1,5-2 dm från 12e bandet och börja lira.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

De inbyggda mickarna blir aldrig lika bra, iallafall inte vad jag har upplevt, som att spela in med en fristående mick. Hur du ska sätta micken handlar mest om att pröva och upptäcka, det beror ju på hur du vill att det ska låta. Jag tycker aldrig det blir bra att sätta micken rakt mot hålet, då låter det mest som i en liten låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sökte lite efter trådar först, men hittade ingen om just bästa kopplingen mellan gitarr och dator för mig. Så det bästa är att gå till en musikaffär, känna på gitarrerna och sedan köpa en utan något inbyggt i och spela in med den micken jag har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle nog bli ett alldeles utmärkt resultat med micken du har som förslag,

mer en fråga om hur mickpreampen "låter",

(jag skulle "labba" med mick positionen, då den också kan få en sämre låtande gitarr att låta dyrt och fint)

det i mitt tycke roligaste resultatet brukar jag få med vad som brukar kallas SDC, en små membrans mick och gärna 2 st i x/y setupp.

Här några låt exempel på hur det kan låta då, inspelat av mig med AP Meister som spelar gitarr och sjunger, även den till "soundet" elektriska gitarren är akustisk, men genom en gammal fender stärk med en Rare earth mick i ljudhålet.

http://www.myspace.com/andreaspmeister

Det fina i kråksången här är att om man samtidigt spelarin via mick/ar och den inbyggda micken om det nu finns en sådan i gitarren,

så kan man enkelt antingen "reampa" den via en förstärkare eller simulation/mjukvara då den signalen är lite bättre anpassad för det,

eller andvända den som en effekt drivande kanal.

(Man kan också göra detta efter inspelningen om man har det lite trångt och inte kan spelain båda ljudkällorna samtidigt)

Men det beror ju också lite på vad man har för ljudkort (ingångar o.s.v...)

😉 Rocka på

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte läst alla svar så jag kanske upprepar nu, men iaf så om du har en gitarr med inbyggda mickar så ska du ju nästan helst köra både inpluggad och sen ha en "lös" mikrofon som du kan placera framför gitarren å sen mixa ihop dom så då får ljudet från båda

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är fel att utgå från att bara testa gitarrer utan inbyggd mick, eller tvärt om. Eftersom man då kanske missar en gitarr som skulle passa en själv helt prefekt!

Bara för att många säger: "att spela in en gitarr med inbyggd mick låter skit".

Det innebär ju inte att det måste göra det, dessutom får du en möjlighet att spela in två signaler och blanda dessa, så som blacktears var inne på, det kan ge ett bättre resultat, eller låter det bäst med bara uppmickad så är det bara att strunta i line signalen.

Min huvudpoint är att du bör gå in i en musikbutik, eller inte bara en utan flera, och testa de gitarrer du tycker ser lockande ut, och de som inte ser så lockande ut. Du kanske aldrig trodde att du skulle tycka om en akustisk fender-gitarr, men det kanske visar sig att just den du testar är precis rätt för dig och det liksom "klickar" mellan dig och gitarren. 😛 Det kanske bara är jag som har upplevt den känslan, men så var det faktiskt för mig, jag hittade en gitarr med inbyggd mick som bara kändes så jävla rätt, och har inte ångrat det köpet alls!

Nu gick jag säkert alldeles för djupt i frågan men förblinda dig inte för mycket på vad andra säger eller vad de har för åsikter, ta åt dig det de säger men testa själv också.

Skål och godkväll.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. Ville bara höra så att jag inte sitter helt i sjön från början. Här någon nån erfarenhet av denna gitarr? länk Kan den fungera att börja med? Här hört att lite smalare hals tex kan vara bra att börja med.

Att skicka efter en så billig gitarr utan möjlighet att provspela den först är knappast att rekommendera. Har du tur som f-n kan den vara ganska bra, men lika gärna skräp, tex att strängarna ligger så långt från greppbrädan att du knappt orkar trycka ner dem. Till det priset är det omöjligt att hålla en jämn byggkvalitet. Leta en beg Ibanez, Yamaha eller nåt.

Jag har hört tvärtom ang gitarrhalsar, att nybörjare tycker det är svårt med smala halsar på stålsträngade. En nylonsträngad är lättare att börja med, man får inte lika ont i fingrarna. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har förstått det, det är bara så illa att det inte finns en enda musikaffär där jag bor längre.

Kolla lite på blocket efter begagnade gitarrer, var bara noga med att testa först innan du köper någon. Ett tips, hittar du en gitarr, begagnad eller ny, och vill veta mer om den och inte har möjlighet att provspela den, googla efter recensioner på den.

Det kan ge mycket värdefull information speciellt om det är opartiska recensioner. Kolla också nypriset så du inte blir lurad. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller som två andra med om att man inte ska kasta inbyggda mickar i sjön direkt. Iallafall på dom inbyggda jag har spelat in så brukar dom vara jäkligt tydliga, man hör väldigt väl varenda not som spelas. Sen låter det inte värst bra och absolut inte fett på något sätt. Men tillsammans med valfri uppmickning så kan man använda den för att få fram lite tydlighet, hårdhet, stereobredd eller bara lite rassel, och tillför den inget så är det ju bara att kasta det spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Finns massa gitarrtrådar här på forumet som du kan kolla i. Fast jag funderar på att köpa denna, har hört massa gott om den. http://www.thomann.de/se/artlutherie_dreadnought_antique_burst.htm

När du spelar in gitarr så ska du inte använda en inbyggd mikrofon, det låter apa. Visst kan du spela in med mikrofonen du har. Sätt mikrofonen typ 1,5-2 dm från 12e bandet och börja lira.

Att spela in akustisk gitarr stereomickat låter sjukt snyggt. Satsa på som Rabieshund säger med 12e bandet, ta då mick nr 2 och vinkla mot det sista på bandet. Kör du bara med en mikrofoner tycker jag personligen du bara ska micka mot sista bandet på gitarren. Ger mkt mer värme och känlsa. Men smaken är som baken, testa dig fram angående det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...