Jump to content
Annons

Svinus

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Om du bara ska uppdatera programvaran så kör du exe filen precis som vanligt, dubbelklickar och följer installationsguiden. Ska du lägga in nya pluggar så laddar du ner auth-filen, tar med den till datorn du ska installera det på, öppnar UAD-mätaren och sen drar du bara filen till den och släpper. Så enkelt ska det vara, har inte heller något internet på min studiodator och det har funkat felfritt varje gång.
  2. Glömde nämna att jag använder mycket buskompressor så det brukar vara den som tar fram tonen medans kompressorn på dom enskilda spåren tar fram attacken och kontrollerar spåren, så det är rättare sagt med dom två kombinerat som jag får till det resultatet jag är ute efter.
  3. Digital färgning var ett konstigt ordval, skrev det när jag var nyvaken. Menade helt enkelt att addera lite färg så det inte låter för rent och sterilt, antingen med riktig hårdvara eller hårdvaruemulerade pluggar. Jag tycker man får ett bättre smack om man släpper igenom största delen av transienterna "opåverkad" och sen komprimerar ganska hårt på efterslängen istället. Trycker man ner transienterna tycker jag man får mer effekt av kompressorn och mer färg, men jag tycker samtidigt man tappar lite av trycket och det naturliga i ljudkällan. Men det beror ju på vad man är ute efter och framförallt vad man komprimerar, på sång kör jag oftast en ganska snabb attack för då är jag ute efter mer färg och på bas är det lite olika men får jag så släpper jag gärna igenom ganska mycket transienter för jag gillar basar med mycket topp och snärt.
  4. Min åsikt om det här är först och främst att en kompressor gör mycket FÖR ljudet om man har rätt kompressor på rätt plats. För mig handlar det ofta om att få fram densiteten i ett spår med hjälp av den, att få fram en inte så digital färgning som hjälper ljudet bort ifrån något sterilt och tråkigt. Jag komprimerar nästan allt, allt från stenhård komprimering till det som bara touchar lite lätt. Framförallt på sång, där går jag på väldigt hårt även om jag automatiserar spåren för man får till en fethet och närhet som man helt enkelt inte får till annars. Transienter vill man alltid ha (iallafall jag) så att totalt döda något kommer inte på fråga, jag släpper hellre igenom transienterna och trycker upp det som kommer efter och får på så sätt ändå en jämn ljudnivå utan att trycka ner toppen något nämnbart. Jag försöker komprimera fram ett naturligt ljud kan man säga. Angående basen så MÅSTE man ju inte använda sidechain, om du fått en bra snärt på basen så kanske du kommer längre genom att EQ'a så att kaggen och basen inte krockar? Och om du absolut ska använda sidechain så kan du ju ställa in den så att den inte duckar på transienterna utan istället duckar där tonen ligger så du bibehåller attacken som man gärna vill åt. "Less is more" tycker jag gäller stenhårt på sidechainkompression, iallafall i den musiken jag mest jobbar med så vill jag inte ha en märkbar effekt. Jag ska höra skillnad på hur det låter jämfört med innan, men jag vill inte att nån utomstående ska lyssna och direkt kunna peka ut att jag sidechainat.
  5. Svinus

    Edit

    Ja det är ju billligare än knäckebröd 🙂
  6. Stenull är mest standard eftersom dom har högre absorbtions förmåga i det lägre registret, dom har även inte lika mycket onyttigt skräp i sig som glasull. Det finns andra sorter också, mer miljövänliga och andra som jag har för mig ska absorbera lite bättre. Dom är dock ganska svåra att hitta så vanlig stenull från valfri byggaffär duger gott. Sen angående knopfenshaum (Sp?) så ja, visst kan du sätta på ett tyg om du ser till att det går att andas igenom det utan motstånd men med tanke på hur ärligt talat dåliga dom där är så tjänar du mer på att ta lite extra stenull och klä in och sätta upp istället. Har precis samma skum i inspelningsrummet och dom tar litegrann av dom högre frekvenserna men inte så mycket mer än det, har dom mest bara för att få en viss spridning på ljudet och för att dom legat oanvända i över ett år. Och dom ser iallafall lite snyggare ut än farmors gamla mattor på väggarna.
  7. Jag håller som två andra med om att man inte ska kasta inbyggda mickar i sjön direkt. Iallafall på dom inbyggda jag har spelat in så brukar dom vara jäkligt tydliga, man hör väldigt väl varenda not som spelas. Sen låter det inte värst bra och absolut inte fett på något sätt. Men tillsammans med valfri uppmickning så kan man använda den för att få fram lite tydlighet, hårdhet, stereobredd eller bara lite rassel, och tillför den inget så är det ju bara att kasta det spåret.
  8. Svinus

    Edit

    Mat och godis har jag inte råd med om jag ska fortsätta köpa nya roliga grejer till studion. Så det blir kaffe och snus, sen om man känner sig nöjd efter en hel dag i studion så kan jag lyxa på med att koka makaroner när jag kommer hem 🙂
  9. Oj vad länge sen jag var på det här forumet nu, så tänkte visa lite vad man samlat på sig. Det roliga/tråkiga är att studion ändras hela tiden, förbättrar akustiken, utseendet, tänker om angående utrustning osv osv men jag börjar komma in på rätt spår nu. Kommer göra en ganska drastisk ändring i akustiken ganska snart och sen efter det så blir det mest bara att putsa till utseendet så det blir fint och mysigt. Aja tyst på mig nu! Halvbra bild på hur jag sitter. En bild på hur mycket finare det är nu när det är rött. En bild på bottenracket (Ivoryn är borta nu men platsen fylls snart upp igen). En bild på sidoracket. Rep/Inspelnings rummet tvärs över hallen. Ja det får räcka, får väl lägga upp nya bilder när allt är färdigbyggt och jag tagit dit en kompis med rejäl vidvinkelskamera. Rummet är så extremt litet att det inte går att få bra bilder.
×
×
  • Skapa ny...