Jump to content
Annons

Slutna eller öppna lurar


Gilbert

Recommended Posts

Vad heter den lur som du använder som är öppen, modellbeteckning?

Ultrasone PRO 2500, numera ersatt av PRO 2900

(Varvas med Sony MDR-CD280 som inte går lika djupt men är lite mer brighta/krisp)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 W (oregistrerad)

Och här finns inte någon som kan dementera mitt inlägg om slutna resp. öppna lurar. Gilbert hur är det med tänkandet? Vi vet ju alla att även den bästa kan göra fel och där ligger nog Gilbert bra till!? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Fattar Gilbert trögt eller har jag fel? Jag anser att ljudmässigt bör öppna lurar endast vara slutna i det rummet som angränsar till örat, något annat är inte för mig tänkbart.

Om Gilbert har några andra "kunskaper" tycker jag han kan kläcka dom ur sig och inte spela som om jag vore dum på något vis. Ok jag kan ha fel men då tycker jag att det skall uttryckas i ord utan en massa "skit" som från Gilberts sida, är det någon som är ett troll här så ligger Gilbert bra till, får jag be om skärpning från Gilberts sida och inte ridande på höga hästar.

Det är faktiskt så att man blir något "förbannad" på folk som fattar noll vilket verkar vara fallet för Gilbert.

Tala klarspråk det borde väl inte vara så svårt, antingen vet du inte hur det är eller också dementerar du var jag tidigare sagt, såvida du inte håller med mig om det det är så som jag framkastat avg. öppna lurar och inget jäkla ormande i form av skitsnack om mig.

Det gäller att mer än stiga upp på morgonen, man måste vakna också!!!!!!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar Gilbert trögt eller har jag fel? Jag anser att ljudmässigt bör öppna lurar endast vara slutna i det rummet som angränsar till örat, något annat är inte för mig tänkbart.

Om Gilbert har några andra "kunskaper" tycker jag han kan kläcka dom ur sig och inte spela som om jag vore dum på något vis. Ok jag kan ha fel men då tycker jag att det skall uttryckas i ord utan en massa "skit" som från Gilberts sida, är det någon som är ett troll här så ligger Gilbert bra till, får jag be om skärpning från Gilberts sida och inte ridande på höga hästar.

Det är faktiskt så att man blir något "förbannad" på folk som fattar noll vilket verkar vara fallet för Gilbert.

Tala klarspråk det borde väl inte vara så svårt, antingen vet du inte hur det är eller också dementerar du var jag tidigare sagt, såvida du inte håller med mig om det det är så som jag framkastat avg. öppna lurar och inget jäkla ormande i form av skitsnack om mig.

Det gäller att mer än stiga upp på morgonen, man måste vakna också!!!!!!!! :rolleyes:

http://www.akg.com/site/service_glossary/powerslave,id,50,nodeid,9,_language,EN.html

http://www.moon-audio.com/Images/ModK1000Blue6.jpg

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Och vad vill du ha sagt med det, är du oförmögen att "tala" själv?

Jag har inte läst den engelsk texten eftersom jag är så dålig på engelska.

Och bilden säger inte ett dugg om lurarna skapar ett slutet rum vid örat. Kläck ur dig hur det ligger till, det skall väl inte vara så svårt om man nu vet!!!!!!!!!!!

Som sagts tidigare så bör det enligt mina kunskaper vara så att även öppna lurar skapar ett slutet rum runt örat, detta har jag framfört tidigare men då har du bara flummat ut i det blå i ställer för att svara på om jag har rätt eller fel, tillhör du dom som inte kan stå för att du inte vet och slingrar dig? Allt tyder på det, jag har varit med ett tag så man har träffat rätt mycket av den varan.

Nu skiter jag i vilket, Gilbert får hålla på att åla dig bäst du vill. Man tappar förtroendet hur konstigt det än kan låta.

Skall ta hänsyn till att jag är bland "ålar" som slingrar sig och vill göra skit för dom som eventuellt kan mer än "ålen".

Fast jag tillhör dom envisa så frågan är hur jag kommer att reagera i fortsättning, förbannat envis!!!!!!!! 😄

I fallet bild lurar så är dom verkligen öppna även till örat ser jag lite sent. Men nu tänkte jag på Sennheisser 600 t.ex. som måste vara mer allmänt representativa i avdelningen

öppna lurar. Jag tycker det verkar konstigt att det kan bli någon reda med basen i fallet "bild" men det blir det förmodligan.

Gilbert du är likväl gullig!! Så glöm vissa uttalande ovan eftersom dom inte stämmer.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Och bilden säger inte ett dugg om lurarna skapar ett slutet rum vid örat.
Enkelt och kortare svar:

Nej, öppna lurar har ett luftflöde och det gör ingen skillnad pga. membranet. Stängda lurar är isolerade kupor.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Enligt mitt tänkande så kan inte basen i dessa avbildade vara något vidare men det är kanske så ändå eller?? När jag ser på dom så skriker det basfattigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mitt tänkande så kan inte basen i dessa avbildade vara något vidare men det är kanske så ändå eller?? När jag ser på dom så skriker det basfattigt.

Öppna lurar kan ge mycket bra botten och de ger som regel dessutom något mindre distorsion än slutna lurar, just på grund av att luften är instängd i de slutna.

Det beror helt enkelt på konstruktionen. Kuddarna kan också göra betydligt större skillnad än man tror. Vid något tillfälle så tyckte jag att kuddarna på mina Pro2500 var lite skitiga - och så hade jag Pro750 nära till hands, så jag bytte, men jädrar vilket bumligt och kasst ljud det blev då, så jag bytte tillbaks illa kvickt och fick tillbaks himmelriket av välljud igen. 🙂 Hela konstruktionen är alltså inblandad och påverkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Mina ESP 9 hade från början så minimalt utrymme det gick att få mellan örat och membranet vilket medförde bäst ljud. På senare till har jag utökat detta men störs inte nämnvärt av den försämring som skett.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Vissa har för sig att riktigt ljud kommer från högtalare såsom en liten sketen subb, det är nog övervägande delen som tycker så. För min del har jag kämpat med att få så rent ljud som möjligt (enl. mig) och då tycket omgivningen att basen är för minimerad plus att det är för mycket diskant eller hur man skall uttrycka det.

När jag lyssnar på gossens bas så får jag ont i magen eftersom den är ett enda muller men han tycker den är toppen.

Riktig bas skall vara som en västanvind, vara där men ej mullra såvida inte det är muller som är inspelad.

Mina AKG är bra på orgel eftersom man kan filtrera ut varje pipa och att dom låter naturtroget med mina 100W mellan 20-20000Hz klirr 0,005% o IM 0,005%. Jag minns på den gamla goda tiden då orgel var ett enda bladder men så var det också en Quad som ställde till det, fy tusan vad jag blev glad när någon köpte den.

Nu skall vi bli glada, tänka på Gilberts uttalade om att AKG hörs konstiga i mellanreg. nu har jag tänkt och skrattar gott.

Jag undrar varifrån han har fått det, denna lustifikation, har har kanske gått på clown- skola? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skämt är bara kul, men ibland kan man ta det fel, som jag gjorde då tydligen 🙂 Inte alltid skämt går fram i skrift på samma sätt som när man ser personen som säger det. Huvudsaken är att det är god stämning, och skämt bidrar absolut till det.

MVH

Anders

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Mina skämt kan vara giftiga och ibland svåra att förstå helt allmänt men jag får anstränga mig så dom inte blir för "skopolaminhydrobromid+lysergsyredietylamid" eftersom det förmodligen är i giftigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är sugen på öppna lurar för mixande om natten eller dan, hittade denna gamla tråd så jag fortsätter på den...

Finns det några alternativ till Ultrasone 2900? De är så förb dyra, plus att flera tycker de ger lite för mycket bas. Det kanske framkommit nåt nytt menar jag. I samma veva borde man skaffa en bra lurförstärkare för bara en lur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tidigare sagt, första reaktionen med Ultrasone PRO-lurarna var "mycket bas" men det ändrade sig snabbt efter man fått vänja sig att faktiskt höra lågbas i hörlurar 🙂

Men men... jag tror att Nilsson vill ha ett par Beyerdynamic DT-990 Pro

http://www.ordermusic.se/produkter/dj/horlurar/dt-990-pro

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tidigare sagt, första reaktionen med Ultrasone PRO-lurarna var "mycket bas" men det ändrade sig snabbt efter man fått vänja sig att faktiskt höra lågbas i hörlurar 🙂

Men men... jag tror att Nilsson vill ha ett par Beyerdynamic DT-990 Pro

http://www.ordermusi...urar/dt-990-pro

De ser lindrigt sagt ut varma de där? Svettas man inte med de där på skallen? Kan man ha dem som öronvärmare på bandymatcher oxå?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tycker inte att dagens lurar är speciellt bekväma någon av dem. Varför kan inte sennhiser göra en reissue av HD414?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att Gillbert vet vad han talar om faktiskt! Tyvärr var det länge sen jag såg honom på detta forum. Gillbert är (var) en av det mer erfarna och pålästa på detta forum. Och även jag håller med honom ang öppna kontra slutna lurar! Har förövrig själv ett par Ultrasone PRO 2500 som är öppna och enl mig ett av dom bästa lurar jag testat då det kommer till mixning och mastering. Väldigt tydlig bas i dom utan att dom överdriver. 🙂 Väldigt bekväma att ha på en längr estund dessutom. Enda problemet jag har med min Ultrasone är att dom känns väldigt plastiga i förhållande till priset. Men dom låter faktiskt bättre än mina Grado RS1i som är lite robusta byggda (och tyngre).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Fan nu har mina "Audio Technica ATH-M50" gått sönder. Vänstra luren har en plastbit gått sönder så den viker för mycket ut, så nu sticker luren ut flera cm från örat. Verka vara svårt att laga också, plast skit. Höll bara ett år.

Så nu måste jag köp ett par nya, men inte M50, alldeles för dålig kvalité på dom men annars bra ljud på dom.

Måste ha slutna så jag kan spela akustisk gitarr och sång utan läckage, annars hade jag nog köpt öppna, har ju som ingen lust att köpa både slutna och öppna samtidigt just nu. Om jag inte hittar slutna väldigt billiga förstås då.

Vad tycker ni jag ska köpa max 2-3000:-?

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan nu har mina "Audio Technica ATH-M50" gått sönder. Vänstra luren har en plastbit gått sönder så den viker för mycket ut, så nu sticker luren ut flera cm från örat. Verka vara svårt att laga också, plast skit. Höll bara ett år.

Så nu måste jag köp ett par nya, men inte M50, alldeles för dålig kvalité på dom men annars bra ljud på dom.

Måste ha slutna så jag kan spela akustisk gitarr och sång utan läckage, annars hade jag nog köpt öppna, har ju som ingen lust att köpa både slutna och öppna samtidigt just nu. Om jag inte hittar slutna väldigt billiga förstås då.

Vad tycker ni jag ska köpa max 2-3000:-?

...och då kommer Ultrasone-talibanen Claes instörtande och föreslår lika snabbt som självklart Pro750. 🙂 Mycket trevlig och bekväm lur som är samma som den utgångna Pro2500, men i sluten modell.

Alla har ju lite olika smak, så om Beyerdynamic smakar bättre, så tillhör deras DT770 Pro de bästa i deras sortiment, enligt min mening.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...