Jump to content
Annons

Slutna eller öppna lurar


Gilbert

Recommended Posts

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Ser slutna ut ... inget jag skulle vlija mixa i hur bra de än låter.

Som vanligt när det gäller dig : Förutfattade åsikter.....

Ska man ha bra tryck i basen och rent ljud över hela registret med lite klenare hörlursförstärkare så finns det inte så många alternativ än att köra med slutna lurar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Vad menar du med detta?

Du skriver ju själv att du inte skulle vilja mixa i dom. Trots att du inte ens har testat dom. De flesta skulle nog åtminstone testa innan de gör sådana uttalanden....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver ju själv att du inte skulle vilja mixa i dom. Trots att du inte ens har testat dom. De flesta skulle nog åtminstone testa innan de gör sådana uttalanden....

Läser du vad jag skriver? Oavsett hur bra slutna lurar än låter så skulle jag inte vilja sitta en längre tid i dessa då det är obekvämt, varmt och i slutändan kan leda till öroninfektion p g a fuktig, varm instängd luftmassa (perfekt för att odla bakterier).

På vilket sätt menar du att detta är ”Förutfattade åsikter”? Detta är vad jag tycker men vi vet ju alla att du har problem med att jag uttrycker vad jag tycker …

Link to comment
Dela på andra sajter

Here we go again... :rolleyes:😉

Jag skulle inte heller vilja sitta någon längre tid med slutna lurar, av samma anledning som Gilbert. Förutom det, så blir det inte renare ljud, utan något mer distorsion i slutna lurar än i öppna (detta också på grund av den lilla mängden instängd luft), så som kontrollverktyg är öppna lurar definitivt att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Läser du vad jag skriver? Oavsett hur bra slutna lurar än låter så skulle jag inte vilja sitta en längre tid i dessa då det är obekvämt, varmt och i slutändan kan leda till öroninfektion p g a fuktig, varm instängd luftmassa (perfekt för att odla bakterier).

Hur vet du att dessa är obekväma? Sen tror du väl inte på allvar att slutna lurar betyder att luften stannar inne i öronen konstant eller att man inte kan få öroninfektioner även med öppna lurar.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR obekvämt att sitta länge med slutna lurar, på grund av att det blir varmare och fuktigare.

De kan vara jättesköna i övrigt, men om man sitter länge så kommer detta problem krypande efter hand och det blir allt sämre komfort trots att de alltså är sköna från början.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att dessa är obekväma? Sen tror du väl inte på allvar att slutna lurar betyder att luften stannar inne i öronen konstant eller att man inte kan få öroninfektioner även med öppna lurar.......

Då du inte verkar vara insatt i hur isolation uppnås så kan jag tala om för dig att principen bygger på att det måste vara lufttätt för maximal transmissionsförlust. Luftmassan mellan öra och kåpa är m a o instängd tills man tar av sig lurarna. Detta är också anledningen till varför slutna lurar "klämmer åt" hårdare jämfört öppna för bästa försegling mellan kåpa och huvud. Givetvis så är slutna lurar (om de sluter bra, d v s isolerar bra iallafall) generellt obekvämare jämfört öppna då dessa inte har dessa krav. Du får garanterat lättare öroninflammation i ett par slutna lurar jämfört t ex K 6/701 eller HD600.

... eller vad "tycker" du ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det ÄR obekvämt att sitta länge med slutna lurar, på grund av att det blir varmare och fuktigare.

Har du provat alla slutna lurar som finns? Har du provat B&Ws?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat alla slutna lurar som finns? Har du provat B&Ws?

Spelar ingen roll. Slutna lurar är ... slutna, hur du än vrider och vänder på det. Hur de låter hör inte till diskussionen som nu förs, som för övrigt är på gränsen till OT och du kommer nog göra ditt yttersta för att driva bort från detta ämne då du säkert börjar inse att du inte kommer att få gehör för dina synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Spelar ingen roll. Slutna lurar är ... slutna, hur du än vrider och vänder på det. Hur de låter hör inte till diskussionen som nu förs

Klart det spelar roll hur lurarna låter....

Sen finns det väl inte en kotte som gör musik som har lurarna på sig precis hela tiden vare sig de använder slutna, halvslutna, öppna eller in ear-lurar ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du vet hur slutna lurar fungerar, är vi överens om att luften är instängd i kåpan till man tar av sig den? Är vi överens om att det lätt blir svettigt i slutna lurar (om inte, har du någonsin haft ett par slutna lurar)? Hur kan du påstå att detta inte underlättar bakterietillväxt?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Nu när du vet hur slutna lurar fungerar, är vi överens om att luften är instängd i kåpan till man tar av sig den?

Nej eftersom inga slutna hörlurar är 100% slutna mot huvudet som du verkar tro...

Sen är det ju lustigt att både Sennheiser och Beyer nästan bara levererar slutna hörlurar för proffsbruk.

Oj vad sjuka deras proffsanvändare måste vara.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Nu har ni snart stulit en hel sida av tråden 😏

Trots ert gnabbande, så fick jag mig en tankeställare då jag för tillfället har öroninflammation....

ska nog ta det lite lugnt med mixningen i slutna lurar!!

Beror ju knappast på det, fråga en läkare och de lär skratta åt Gilberts teorier, är man sjuk/förkyld ska man nog överhuvudtaget inte jobba med något så krävande som att mixa musik......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guitar_star_89 (oregistrerad)

Nu har ni snart stulit en hel sida av tråden 😏

Inte bara denna tråden, snart hela forumet... Suck... Blir man trött eller?

Jag ville egentligen säga att mina 240 blir varma och svettiga, och innan jag köpte min lyssning hade jag skavsår bakom öronen. Men vad gör man inte när man har feeling och inga andra alternativ? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat B&Ws?

Japp, dom blir varma och svettiga de också. De sitter dessutom rätt tight på örat vilket gör att det blir minimum med ventilation. De är bekväma länge, men blir ändå varma och svettiga, det kommer man inte ifrån. Äkta läder, dock skönare än syntetiskt, men ändå läder. Jag syftar på P5 luren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Japp, dom blir varma och svettiga de också. De sitter dessutom rätt tight på örat vilket gör att det blir minimum med ventilation. De är bekväma länge, men blir ändå varma och svettiga, det kommer man inte ifrån. Äkta läder, dock skönare än syntetiskt, men ändå läder. Jag syftar på P5 luren.

Nu var det iofs inte dig jag frågade från början, men vad tyckte du om ljudåtergivningen?

Angående passformen så tycker jag att de sitter väldigt bra, utan att det blir jobbigt och läder "andas" ju. Det märks att B&W lagt ned mycket tid på att få det mesta rätt med sina faktiskt första hörlurar de någonsin tillverkat....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det iofs inte dig jag frågade från början, men vad tyckte du om ljudåtergivningen?

Angående passformen så tycker jag att de sitter väldigt bra, utan att det blir jobbigt och läder "andas" ju. Det märks att B&W lagt ned mycket tid på att få det mesta rätt med sina faktiskt första hörlurar de någonsin tillverkat....

Dom kan sina grejer måste jag säga. De har ett speciellt mjukt kontrollerat sound tycker jag. Designen är väl det jag älskar mest med dem. Retro is a bitch 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
1 W (oregistrerad)

Då du inte verkar vara insatt i hur isolation uppnås så kan jag tala om för dig att principen bygger på att det måste vara lufttätt för maximal transmissionsförlust. Luftmassan mellan öra och kåpa är m a o instängd tills man tar av sig lurarna. Detta är också anledningen till varför slutna lurar "klämmer åt" hårdare jämfört öppna för bästa försegling mellan kåpa och huvud. Givetvis så är slutna lurar (om de sluter bra, d v s isolerar bra iallafall) generellt obekvämare jämfört öppna då dessa inte har dessa krav. Du får garanterat lättare öroninflammation i ett par slutna lurar jämfört t ex K 6/701 eller HD600.

... eller vad "tycker" du ...

Detta var lite kul. Om man har slutna eller öppna lurar så kan man väl i princip tala om slutet rum till öronan i bägge fallen. Den där Gilbert verkar vara vara ute på hal is.

Säg nu till på skarpen om jag har fel eftersom jag älskar att ha fel. Det är så unikt!!!! 😳

Som jag fattat öppen lur är det bara baksidan ut i fria luften som är öppen och inte mellan öron rum och utanför, för där befinner som membranet som en stoppande vägg. Om det inte varit så hade en rundgång dödat frekvenserna.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det väl inte en kotte som gör musik som har lurarna på sig precis hela tiden
Säg inte det, jag använder mina hörlurar sjukt mycket när jag producerar/spelar in.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha bra tryck i basen och rent ljud över hela registret med lite klenare hörlursförstärkare så finns det inte så många alternativ än att köra med slutna lurar....
Min första reaktion med mina öppna Ultrasone-lurar var "Scheisse så mycket bas!!" men det var bara jag som var ovan vid att höra subbasregistret i hörlurar. Några dagar senare var jag fast.

Jag använder slutna BeyerDynamic-lurar när jag spelar in röst för att undvika läck, men öppna Sony- och Ultrasone-lurar till allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första reaktion med mina öppna Ultrasone-lurar var "Scheisse så mycket bas!!" men det var bara jag som var ovan vid att höra subbasregistret i hörlurar. Några dagar senare var jag fast.

Jag använder slutna BeyerDynamic-lurar när jag spelar in röst för att undvika läck, men öppna Sony- och Ultrasone-lurar till allt annat.

Vad heter den lur som du använder som är öppen, modellbeteckning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...