Jump to content
Annons

Initiera DJ - karriären digitalt eller med CD


HexfusioN

Recommended Posts

Hej alla!

Första tråden jag skriver inom det här ämnet, vilket också visar att jag är ny här! 😉

I vanliga fall producerar jag Uplifting Trance, Electronica, Progressive House/Trance och har även börjat med Minimal Techno på senare tid. Just som jag känner att jag har utvecklat ett eget sound som jag är nöjd med och börjat på mina första seriösa produktioner (med vilka jag ska ut och jaga ett passande mindre label att komma ut med) har jag starkt börjat fundera på att komma ut och spela på lokal nivå, både för promotion av mig som artist och såklart för nöjets skull 😄 . Som bekant är det bästa sättet att spela live inom EDM genom DJ:ing, men vad gäller utrustning är jag någorlunda konfunderad för tillfället.

Här är dilemmat:

1. Det billigaste (och sett till funktioner bästa?) alternativet är ju utan tvekan digitala/virtuella DJ lösningar såsom Traktor, Torq eller Mixmeister osv. med en kontrollenhet/ljudkort. Kruxet här ligger i att min bärbara dator (som är utlånad av min gymnasieskola för mitt program) är långt ifrån tillräcklig när det gäller systemkraven i en prestandakrävande situation som live-gig förr eller senare blir (alla låtar som ska spelas, effekter etc.). Jag vet inte heller om jag har ambitionen att spara ihop till en ny dator.

2. Det dyrare och mer komplicerade alternativet är för mig att köra CD. Detta känns kanske mer professionellt i och för sig än att använda mjukvara, men å andra sidan stiger priset en bra bit för att få samma funktioner som de digitala lösningarna tillhandahåller. Har kollat in kompakta DJ: system med både CDJ:s och mixer såsom dessa: http://www.geminidj.com/cdm-3610 / http://www.geminidj.com/cdmp-6000 . Dock vill jag ju helst ha någon form av BPM sync eller iaf någon indikation av tempo för att kunna mixa smart mellan låtar (vilket är mycket viktigt för flytet i de genrer som jag nämnt) och eventuella effekter som filter, delay, repetition och Cue-punkter, men jag vet inte riktigt hur viktigt dessa är i praktiken. I drömmarnas värld skulle en Pioneer CDJ setup vara precis det jag behöver, men även de billigaste alternativen blir för mycket för min begränsade student-budget. Har kollat runt en del på Blocket.se men har inte hittat några speciellt attraktiva priser eller erbjudanden, bara vad gäller mjukvara (vars problem förklarades ovan)

Jag behöver verkligen tips i det här ämnet, så jag tackar er tusenfaldigt för eventuella svar! 😮

Med vänliga hälsningar

/ Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dock vill jag ju helst ha någon form av BPM sync eller iaf någon indikation av tempo för att kunna mixa smart mellan låtar (vilket är mycket viktigt för flytet i de genrer som jag nämnt) och eventuella effekter som filter, delay, repetition och Cue-punkter, men jag vet inte riktigt hur viktigt dessa är i praktiken.

BPM sync finns inte för CD, utan hela grejen bygger på att du ska beatmatcha låtarna och ordna så att dom går i samma tmepo. Ser du bara till att öva behöver du inte ha BPM-räknare på spelarna, utan då går det utmärkt ändå. Speciellt om man kan sina låtar och vet vilka som går i t.ex runt 130 och vilka som går i runt 140.

Sätta ny cue kan du göra på alla, effekterna finns dock inte överallt. Skulle dock snarare råda dig att strunta i effekterna än så länge och istället börja med dom när du är duktig på att beatmatcha och kan mixa och först då använda effekter för att göra övergångarna snyggare. Annars är risken att effekterna används för att maskera dåliga övergångar, istället för att förstärka snygga. Jag började själv med Pioneers CDJ-100 och DJM-300, vilket är överkomligt i pris (under 5000 med tålamod), och dom gör det mest grundläggande, dvs spelar låtar, och gör det bra. Finns BPM-räknare på mixern, men den brukar jag stänga av för att träna örat och inte ögat. På det sättet har jag själv lärt mig grunderna och först nu när jag är ute och spelar på 800-spelare och -mixer börjat använda mig av effekter och liknande.

Föredrar själv CD framför digitalt eftersom jag tycker det är betydligt roligare att bläddra i skivor och beatmatcha och hålla på istället för att bara sätta på låtar vid passande tillfälle. Dessutom känner jag mig personligen lite utlämnad till tekniken om man kör digitalt (snarare än ens egen förmåga), men det är ju en smaksak. Tror oavsett att det är bra att ha koll på båda, dvs inte vara digitalkille utan någon koll alls på hur man gör med CD-skivor, för det har du ingenting att förlora på. Sen kan man ju även lägga det digitala på olika nivåer, antingen kan du ha alla låtar i samma tempo och bara att köra eller så kan du använda datorn mer som ljudbank men du behåller ändå det traditionella tillvägagångssättet. Så digitalt behöver ju inte betyda något specifikt, utan det blir ju vad du gör det till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla svar såhär långt!

Det var informativt det du skrev om BPM-funktioner för CD "Overkill", hjälpte mig mycket känns det som! Skulle helt klart vara roligt att kunna köra CD då det är mer tekniskt krävande av DJ:n själv och således mycket mer givande än att stirra ner på datorn och välja låtar! 😉

Kul att veta att giganter som Deadmau5 och t.o.m Carl Cox kör digitalt, men frågan är ju: hur bra dator man behöver ha för att kunna DJ:a i praktiken (utan hack och andra störningar)? Den enda bärbara datorn jag har just nu är ju långt ifrån den bästa (en Dell Latitude med kanske 1.8 gHz processor och högst 2 gB RAM).

Dessutom: Vad ska man ha för DJ kontroller/ljudkort för seriöst live-framträdande till Traktor, som jag är mest intresserad av för tillfället? Har spanat in Omni Control från Numark och har även sett många produkter från Denon och NI själva, men vet inte riktigt hur jag ska välja (har ju ett Lexicon Omega ljudkort till min stationära redan). Bör jag isåfall prioritera en kombinerad kontroller och ljudkort eller vad är bäst? 😳

Återigen tacksam för alla tips och svar!

Mvh

/ Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla svar såhär långt!

Det var informativt det du skrev om BPM-funktioner för CD "Overkill", hjälpte mig mycket känns det som! Skulle helt klart vara roligt att kunna köra CD då det är mer tekniskt krävande av DJ:n själv och således mycket mer givande än att stirra ner på datorn och välja låtar! 😉

Kul att veta att giganter som Deadmau5 och t.o.m Carl Cox kör digitalt, men frågan är ju: hur bra dator man behöver ha för att kunna DJ:a i praktiken (utan hack och andra störningar)? Den enda bärbara datorn jag har just nu är ju långt ifrån den bästa (en Dell Latitude med kanske 1.8 gHz processor och högst 2 gB RAM).

Dessutom: Vad ska man ha för DJ kontroller/ljudkort för seriöst live-framträdande till Traktor, som jag är mest intresserad av för tillfället? Har spanat in Omni Control från Numark och har även sett många produkter från Denon och NI själva, men vet inte riktigt hur jag ska välja (har ju ett Lexicon Omega ljudkort till min stationära redan). Bör jag isåfall prioritera en kombinerad kontroller och ljudkort eller vad är bäst? 😳

Återigen tacksam för alla tips och svar!

Mvh

/ Hans

Native Instruments S4 kom ju bara för någon vecka sedan. Ännu bättre är att NI även är tillverkare till Traktor, så de synkar perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också i detta dilemmat. Saken är den att jag har kört flera gig Digitalt, och det har gått bra. Men på något sätt känns det lite budget, och lite lamt att köra digitalt. Så anledningen till att jag vill köpa ett analogt system (eller vad man ska kalla det...?) är just för att bredda mig och känna mig proffsigare.

Ni här på forumet tror alltså på den digitala vägen? För i nuläget har jag inte råd till ny mixer med CDspelare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att det hela lutar mer och mer mot digitalt DJ:ande, men då är frågan: Hur bra dator bör man ha för att det ska fungera smidigt och utan hack osv. (som nämnt)?

Man kan ju inte spela med en dator som inte pallar trycket ibland, det skulle bli helt paniskt i en live-miljö! 😮 Dessutom, vad finns det för erbjudanden till Traktor om man inte är sugen på en S4 kontroller men ändå vill ha ett DJ-ljudkort snarare än mitt Lexicon för den stationära studiodatorn? Är Traktor Scratch Pro det som gäller då eller finns NI:s ljudkort att köpa separat? Kontrol X1 verkar annars vara precis det jag behöver för tillfället, och man kan väl expandera med en annan kontroller senare med riktiga Jogghjul och så?

Tack för alla svar, det hjälper mycket! 😄

/ Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är digitalt framtiden, men snarare CDJs med USB-ingång och stor display än laptop. Jag skulle aldrig vilja lira med laptop, tycker det känns lite b. Jag tycker att man tappar känslan helt. När jag började DJ:a köpte jag ordentliga grejer från Pioneer direkt för jag visste att detta var något jag ville satsa på. Och det köpet är jag mycket nöjd med. Jag tycker det är mycket bättre att köpa kvalitet direkt.

Kom ihåg att DJ-branschen är en konservativ bransch. Det tar tid att föra in förändringar och det finns fortfarande många som kör vinyl. Jag tror att det kommer ta mycket lång tid innan klubbar har laptops som standard. Och va gör du om datorn kraschar? Inte så kul va...

Så jag skulle satsa på CD/hybrid spelare.. helst från Pioneer då jag tycker dom är bäst. Dock så är dom ju rätt dyra men man får vad man betalar för..

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är digitalt framtiden, men snarare CDJs med USB-ingång och stor display än laptop. Jag skulle aldrig vilja lira med laptop, tycker det känns lite b. Jag tycker att man tappar känslan helt. När jag började DJ:a köpte jag ordentliga grejer från Pioneer direkt för jag visste att detta var något jag ville satsa på. Och det köpet är jag mycket nöjd med. Jag tycker det är mycket bättre att köpa kvalitet direkt.

Kom ihåg att DJ-branschen är en konservativ bransch. Det tar tid att föra in förändringar och det finns fortfarande många som kör vinyl. Jag tror att det kommer ta mycket lång tid innan klubbar har laptops som standard. Och va gör du om datorn kraschar? Inte så kul va...

Så jag skulle satsa på CD/hybrid spelare.. helst från Pioneer då jag tycker dom är bäst. Dock så är dom ju rätt dyra men man får vad man betalar för..

Jo jag håller verkligen med om att det nog är bra att satsa på rejäla grejer direkt faktiskt! Och att datorn kraschar är ju absolut ett bekymmer! 😆

Tror nästan mer på CD:alternativet för min del trots allt. Men de nämnda multienheterna från Gemini, kan dem vara något att satsa på till en början? Jag är ju inte helt säker på att jag kommer vilja satsa så mycket pengar direkt på DJ:yrket såhär i början att jag kan tänka mig fixa ett Pioneer set... 😛

Mvh Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag håller verkligen med om att det nog är bra att satsa på rejäla grejer direkt faktiskt! Och att datorn kraschar är ju absolut ett bekymmer! 😆

Tror nästan mer på CD:alternativet för min del trots allt. Men de nämnda multienheterna från Gemini, kan dem vara något att satsa på till en början? Jag är ju inte helt säker på att jag kommer vilja satsa så mycket pengar direkt på DJ:yrket såhär i början att jag kan tänka mig fixa ett Pioneer set... 😛

Mvh Hans

Kan tyvärr inte så mycket om Gemini. Det enda jag har hört är att dom inte är av så hög kvalitet. Kan väl säkert funka för lite "bedroom dj:ing".. Jag köpte Pioneer för jag var helt säker på att dj:adnet var något jag verkligen ville satsa på.. är man inte säker på det så kanske de inte är helt smart att köpa Pioneer. Men som sagt, kan tyvärr inte uttala mig nåt om Gemini då jag inte har provat dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är det någon här som har provat en S4a? Är galet sugen på en sådan...

Vad det gäller kostnader digitalt/CD så tycker jag att digitalt är klart billigare men inte alltid sämre.

Om vi säger att du köper en S4a controller med caset så kostar det ca. 10K, till det behöver du en dator, köp en Macbook, den dör aldrig, 10K till. Voilá, du har en DJ rigg med de mest avancerade funktioner du kan tänka dig ink. effekter. Allt ryms i en liten smidig väska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vet inte om tråden är gammal nu men...

Min tanke efter att läst detta är: I början kommer du knappast få hela spelningar på 4-5 timmar själv. troligtvis kommer du dela spelningar med andra osåvidare. du kanske blir warmupp...

Att hålla på att koppla in saker hit och dit finns det kanske inte alltid tid samt plats för, finns många dj bås där det är tight i med bara en cd väska. I dags läget är det enklast att köra cd (om det finns spelare med usb ingång så fine kör på det). Jag har nog aldrig på någon riktig klubb sett någon som kör midicontroller osåvidare de som kör seriöst med laptops på vanliga klubbar kör oftast med serato eller traktor kopplade till vanliga cdj:s.. då behöver du dock en ruggigt stabil dator samt ett program med ljudkort som inte är billigt utöver dina cdjs och mixer..

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst tråden kan jag säga så mycket som att:

Digitalt är framtiden, vart du än tittar. Jag har själv precis börjat DJa och satt också och funderade på om jag skulle välja Digitalt eller CD. Till en början tyckte jag CD var det rätta alternativet, alla klubbar redan har hyffsade/bra Dj-riggar att köra på, du behöver inte släpa med dig egna grejer utan bara massor med CD-skivor. Då kommer man ju till dilemmat hur man ska göra med CD. Ska man bränna ut 1 låt per skiva, 5 låtar per skiva eller 10 låtar per skiva? Det är ju helt beroende på hur du känner själv men om man bränner flera låtar på samma skiva är dillemat nästan oundvikligt att du nångång kommer känna: "Fan va nice det hade varit o mixa 2 låtar på samma skiva"...

Därför valde jag att köra digitalt eftersom du behöver inte släpa på mer än en Controller och en Laptop. Båda sätten har sina för och nackdelar. Självklart ska du inte till 100% avfärda skivor utan lär dig ändå att köra på skivor för när dagen kommer då du inte kan sätta upp din lilla laptop utan måste köra på skivor är det surt om du inte övat på de 🙂

Fråga gärna stället du ska spela på i god tid vad de föredrar. Om du ska lira helt själv är det inga problem att koppla in din rigg men om ni är 2 eller flera DJs som ska samsas om det kanske de har nåt emot att du ska koppla in dina grejer.

Ett annat tips är att ta med dig ett gäng skivor för säkerhetsskull, just för att om laptopen skulle haverera under gigget. Då kan du snabbt trycka play på en cd-spelare och fortsätta medans du startar om datorn.

Kanske inte mest graciösa sättet men vad är bäst, att hålla igång musiken eller tystnad på 5 minuter medans du ska reboota din laptop? 🙂

Det är ju mycket prat om hurvida stabilt det är att köra med laptop ute på klubbar, men även nyaste dyraste skivspelaren för 20k kan fucka sig och sabba spelningen. Observe.

10 sekunder in och 3 minuter in...

http://www.youtube.com/watch?v=8Dhx6gXObok

Många snackar ofta om vad som är B:igt och "Inte känns på riktigt". Huvudsaken är vad som är bäst för DIG. Du ska skita fullständigt i vad andra tycker, speciellt om någon använder begreppen "Känns inte på riktigt" eller "Man är ingen riktig DJ om man kör på laptop med midicontroller". Jag ser snarare som att teknologin hjälper till än att förstöra. Istället för att spendera allt från 5-50 sekunder på att få dina mixar att sitta tight trycker du bara på en knapp och det synkas själv, vilket ger dig mer tid till att tänka på hur du ska lägga upp ditt set än att fokusera på om mixen ligger i takt. Det ger dig även tid till att slappna av när du spelar och inte känna dig stressad att du hela tiden måste hålla stenkoll på allting som sker i ditt bås. Både har sina för och nackdelar och det är inte lönt att prata med en Cd-DJ och be han beskriva de positiva med att köra digitalt.

Enda sättet är att ge dig ut till en DJ-affär och prova själv, kör lite hands on och se vad som passar dig bäst. Mycket handlar såklart också om vilken typ av controller du väljer och vilken känsla du får med den 🙂

Hoppas det inte blev för långdraget utan att det har gett dig eller någon annan lite mer insyn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför valde jag att köra digitalt eftersom du behöver inte släpa på mer än en Controller och en Laptop.

Glöm inte ljudkort, strömaggregat till både dator och ljudkort, firewirekabel, rca-kablar, extra rca-kablar, extra usb-kabel till controllern, hörlurar... Jag tänkte först att den riggen skulle få plats i typ en laptopväska, men det slutade med att jag fick använda en sportbag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte ljudkort, strömaggregat till både dator och ljudkort, firewirekabel, rca-kablar, extra rca-kablar, extra usb-kabel till controllern, hörlurar... Jag tänkte först att den riggen skulle få plats i typ en laptopväska, men det slutade med att jag fick använda en sportbag 🙂

Ljudkort har du i din controller. Controllern drivs med USB. Varför skulle man behöva firewire? Kablar tar ju inte upp så mycket plats, inte som att du behöver dra dom 12 meter och hörlurar måste du ha med dig vad du än DJar på. Allt handlar ju om hur smart du packar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja verkligen, en till som är annorlunda är hans kollega Mike Louth som gör likadant. 🙂

Grejen är egentligen att göra det som funkar bäst för personen i fråga. Skulle någon bara köra midicontrollers så är det väl bara att plugga in alltsammans innan giget så att den andra som kör CD tar över och använder sina grejer sen. Big deal...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är ju så men eftersom många DJs är så konservativa och klagar på allt som heter "utveckling" sålänge det inte handlar om CD eller vinyl. Dom är väl bittra för att de tar tagit dom år att lära sig att beatmatcha låtar perfekt och nu finns det nåt som ersätter det med ett knapptryck 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det lika kinkigt när man gick över från vinyl till CD?

Ja. 😉

Jag vill undvika att det blir en ny debatt i ämnet, men som förespråkare av digitalt tycker jag dock att om man ska synka låtar så bör man också vara lite kreativ i sitt mixande och inte bara vänta på att låtarna ska ta slut. Ville bara ha det sagt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

man kallar inte någon dj genom att beatmatcha genom ett knapp tryck.

skulle rekommendera dig att köra på ett par cdj 800mk2 och djm400

För mig handlar DJing om en enda sak, att få folk att gilla musiken du spelar. Finns människor som är värdelösa på själva tekniken och att taktmixa osv men som är helt outstanding när det kommer till att spela rätt låtar i rätt ögonblick och följd.

Den som är en riktig DJ är den som får folk att dansa och gilla musiken du spelar. Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

man kallar inte någon dj genom att beatmatcha genom ett knapp tryck.

skulle rekommendera dig att köra på ett par cdj 800mk2 och djm400

Så med andra ord är beatmatchning A och O enligt dig? Dom som kan göra ännu fetare mixar med sin datr än en CD Dj kan göra med sina spelare, dom är alltså inga riktiga DJs?... Tror det är lite sama symtom på "avundsjuka" för folk som kör digitalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Då kommer "ALLA" köra digitalt om 15 år 😉

Bäst och börja redan nu!

Njäe, kanske inte ALLA. Du kan ju titta på t.ex VST kontra Hårdvarusynthar. Många som använt sig av hårdvara har gått över till VST för att det är smidigare än att köpa 15 synthar och sitta och progga dom. Eller vara tvungen att inför en spelning sitta och sampla över alla ljud från alla dina synthar till 1-2 synthar som du kan ha med dig på en spelning. Istället har du redan allt i din dator. Sen finns det ju alltid en känsla av att man vill kunna "ta på" saker och inte bara sitta o ratta i en dator, det är väl där många är motståndare till att använda dator när dom djar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...