Jump to content
Annons

Initiera DJ - karriären digitalt eller med CD


HexfusioN

Recommended Posts

Min egen uppfattning är att DJ:a digital kan vara mer avancerat än CD och Vinyl, MEN även mycket enklare. Mycket beror på hur högt man sätter ribban. Man kan ju gå så långt att man skapar låtar i realtid om man kör Ableton. Om man väljer att synka låtarnas tempo, så har man ju mer tid att experimentera med annat under den tiden som det skulle tagit att beatmatcha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis så jag också resonerar. Publiken skiter ju fullständigt om du står o beatmatchar låtar manuellt en hel kväll eller om du klickar på "SYNC", sålänge du kör ett bra set och folk dansar är alla nöjda. Men som många redan sagt kan detta vara tillfälle att lägga tid på andra saker som att försöka lägga in lite samplingar, leka lite med olika delar i en annan låt för att komplettera den nuvarande eller vad man nu kan tänka sig att göra för att få till en riktigt bra spelning. I slutändan är det allt som det handlar om.

Varför göra nåt svårare än det egentligen är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med andra ord är beatmatchning A och O enligt dig? Dom som kan göra ännu fetare mixar med sin datr än en CD Dj kan göra med sina spelare, dom är alltså inga riktiga DJs?... Tror det är lite sama symtom på "avundsjuka" för folk som kör digitalt.

Jag resonerar som så, en Dj ska kunna beatmixa! punkt slut sen är det absolut inte tvunget att beatmixa varje låt men att kunna beatmixa är en självklarhet!

Dessutom tycker jag nog att ni ska passa er lite med denna utveckling...

Nu låter ni datorn mixa åt er, vad finns ni då där för? välja låtar?

den älskade datorn kan bli den som tar era jobb snart!

/Chrille

Redigerat av földes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så mycket mer att vara DJ än att kunna beatmixa. Står ju hellre och lyssnar på en "DJ" som inte beatmixar men är jävligt duktig på att välja rätt låtar vid rätt tillfälle och/eller använder sig av mycket externa tillbehör för att komplettera själva setet så det blir lite mera "live". Än att stå och lyssna på en DJ som beatmixar för hand men spelar värdelös musik... Men det är ju bara jag kanske...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan vem som helst kalla sig dj..att kunna taktmixa är ett av dem största kraven för en riktig dj. fada från en hiphop låt till en house eller trance låt direkt, blir ju väldigt lyckat för dem på dansgolvet

Om det var riktad till mig, så missuppfattade du vad jag skrev. Det jag menade var om man väljer att göra det manuellt, eller att synka. Om man synkar en övergång, så har man mer tid att göra annat avancerat. Men ja, beatmatcha ingår väl i det som man bara ska kunna som DJ. Om man ska beatmatcha är det viktigt att man kan låtarnas struktur, annars låter det ju bara skit ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag resonerar som så, en Dj ska kunna beatmixa! punkt slut sen är det absolut inte tvunget att beatmixa varje låt men att kunna beatmixa är en självklarhet!

Dessutom tycker jag nog att ni ska passa er lite med denna utveckling...

Nu låter ni datorn mixa åt er, vad finns ni då där för? välja låtar?

den älskade datorn kan bli den som tar era jobb snart!

/Chrille

Ojj ojj ojj... Datorn ska ta ens jobb? Alla DJ's vore ju utdöda sedan CD-växlarens intåg? Eller?

DJing handlar i min mening om att få folk att dansa och ha en bra stund. Det finns alldeles för många DJ's där ute som står med sitt huvud ner i mixerbordet hela tiden och ser så jäkla proffsiga ut med sina perfekta taktmixningar och kör skit "creddig" musik. Man glömmer bort publiken och försöker impa på andra DJs istället för på publiken.

Det ÄR jäävligt tråkigt att slänga på den där uttjatade David Guetta låten för 1000e gången, men om mitt dansgolv blir knökfullt och alla är skitglada över det, borde jag inte göra det? Väger inte de upp istället för att jag ska må bra av att spela någon tuff låt jag hittat på Beatport som ingen annan vill lyssna på?

Har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra dj ska både kunna välja rätt låtar(anpassade till publiken) och beatmixa.

Men snälla... släpp det där, den diskussionen är slut sedan flera år tillbaka.

En bra dj ska leverera en bra show, allt annat är detaljer. Dom enda som bryr sig om teknik och sån skit är nördar som ändå aldrig dansar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

Nu vet jag minimalt om hur det faktiskt funkar och vad som krävs där bakom båset men ett namn värt att nämna oavsett: MRTN STHLM BEAT!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra dj ska både kunna välja rätt låtar(anpassade till publiken) och beatmixa.

Spelar du skivor bör du kunna beatmixa för att det inte ska bli kaos när du byter låt (vilket det ändå kan bli trots att det är tajt). Men finns ju inget som säger att alla spelar skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

ville egentligen inte blanda mig i denna tråden men kan inte låta bli...

till trådstartaren skulle jag vilja rekommendera ableton live eftersom du redan producerar och därmed antar jag att du redan befinner dig i den digitala domänen med dess fördelar tillika nackdelar. med ableton live

kan du inkorporera kreativa element i din egen och andras musik på ett sätt som du inte kommer i närheten av med två-tre skivspelare. men som många redan tidigare sagt, kör på det som funkar och känns rätt för dig. finns så många alternativ idag. nämde jag förresten att live är en fullvuxen DAW med rewire och vst-stöd?

Men snälla... släpp det där, den diskussionen är slut sedan flera år tillbaka.

En bra dj ska leverera en bra show, allt annat är detaljer. Dom enda som bryr sig om teknik och sån skit är nördar som ändå aldrig dansar.

+1. denna diskussionen klarades av nån gång 2002.

jag erkänner dock att jag intalade mig själv till att aldrig släppa vinylen när jag först hörde

talas om laptopjockeys (fan vad nördigt/töntigt). det har jag fått äta upp! 😊

man kallar inte någon dj genom att beatmatcha genom ett knapp tryck.

skulle rekommendera dig att köra på ett par cdj 800mk2 och djm400

rätta mig om jag har fel men djm-serien har väl ganska exakta bpm-räknare (med en eller två decimalers nogrannhet)?

eller är det "fusk" att använda sig av dom?

sen kan man ju ha en numark beatkeeper installerad i båset.

pioneers nya flaggskepp kommer med, förutom en högupplöst lcd-skärm, en inbyggd automagisk beatmatchingfunktion...

nån mer än jag som ser en trend?

=)

beatmatching i all ära. hur kul det än är så är det ett utdöende hantverk är jag rädd. men man har väl streetcred hos sina jämlika beatmatchingbröder (men knappast någon annan) om man behärskar det! särskilt om man kör superlimiterade hemliga vinylutgåvor, eller hur alla "vinyl hold-outs" där ute? =)

själv är jag glad över att köra ettor och nollor! minns en tid då jag köpte svindyra importtolvor från england/frankrike/tyskland/usa och betalade därtill rejält för frakten. sen väntade jag i en vecka, två veckor på att överhuvudtaget få dom i min hand. ibland var man ju bara ute efter ett enda spår också. idag kan man köpa spåren separat... 20 spänn för en wav som man tankar ner direkt känns schysst. och så slipper man ju släpa på skiten.

om ni tillåter utrymme för en bitter personlig reflektion beträffande den nya dj-generationen så vill jag avslutningsvis säga: idag viktigare än nånsin för en dj att vara cool och in-vouge, moderiktig, ung, twittrande och bloggande och hora/figurera runt i diverse sociala medier och inneblaskor. än så länge verkar talang övervinna image men hur länge till?

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

k.man. Fucking Aye!

Alla "gamla" DJs är så inbitna så de finns inte. Vägrar att omfamna utveckling. Har säkert förefallit så att på nån spelning de haft har de kommit nån laptopnisse och blåst dansgolvet i bitar med bra låtar, bra publikkontakt. Sånt gör ont när man spenderat 10 år att lära sig att beatmixa och nu är det överflödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...