Jump to content
Annons

REAPER = Cubase = Sonar = Logic = Samplitude


Valle

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Dubbelkollade igen bara för att försäkra mig om att jag inte hörde fel men nej Reaper lät sämre än originalfilen även om jag bara drog den rakt igenom. Man kanske ska vänta ett par generationer innan man slår till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dubbelkollade igen bara för att försäkra mig om att jag inte hörde fel men nej Reaper lät sämre än originalfilen även om jag bara drog den rakt igenom. Man kanske ska vänta ett par generationer innan man slår till.

Sorry Mr. Harrison Mixbus, du gör något fel på vägen.

Jag tog en färdigmastrad fil (från ett annat program), importerade den i REAPER och renderade den på nytt. Sedan importerade jag den renderade filen och fasade den mot originalet — resultatet blev total utsläckning.

Det var kanske i Harrison Mixbus du gjorde testet — i all iver, så to spik.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man hör det man hör. Placebo inom ljudteknik är lika vanligt som i sjukvården.

Men om man fasvänder så som Valle föreslår så kommer tystnaden att tala till dig så att säga.... ingen skillnad på filen innan/efter REAPER eller någon annan DAW för den delen heller.

(Undantaget Harrison Mixbuss som verkar ha den analoga emuleringen på hela tiden)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nej det tappade helt enkelt diskant speciellt på cymbaler och hihat, så är det dessvärre.

Låten är en Rockdänga som min dotters pojkväns gamla band lirade in på en HD porta för länge sedan. Kassa mickar och allt low budget som det var på den tiden men resultatet efter lite vridning o trixning både i Logic och Mixbus blev det helt ok tycker jag.

Dvs. mixat i Logic studio fixat lite med det i Mixbus och sen in med det i Reaper och rendera. Lyssnade i AKG K240 lurar och förmodligen genom Itunes, har faktiskt ingen aning vilket som lirar upp när man spelar dom från ikonen direkt som man kan i osx.

Kan lira upp dom båda spåren på min Justintv, Livestream eller Blogtv sida live om så önskas.

Jag har upplysningsvis Logic både PC och Mac, Mixbus, Reason samt Audio Evolution och nu även Reaper och säkert nåt till.

Ha det bra alla Mixbushatare 😄

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

?

har dina öron talat?

Nej har dina någonsin gjort det? Skulle det vara fallet är du nog ensam om det. Iofs skulle det vara häftigt för tänk vilka trestämmiga körer du skulle kunna gasta fram helt själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det tappade helt enkelt diskant speciellt på cymbaler och hihat, så är det dessvärre.

Alla DAWs nollar förutsatt att alla parametrar är lika (pan laws, dither, nivåer och panorering etc., och då menar jag exakta värden, inte vad programmet rapporterar för värde i GUI). Undantaget är kanske Mixbus om det nu är så att det inte går att stänga av ”analogmixerbordsfärgningen” helt men då ger ju denna summering en färgning som man aktivt väljer att tillföra. Om man inte kan stänga av den helt så är det ju lite konstigt då man kanske inte alltid vill ha en "färg" på mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dvs. mixat i Logic studio fixat lite med det i Mixbus och sen in med det i Reaper och rendera.

Som sagt: om du importerar en fil i REAPER, renderar en ny, och sedan importerar den renderade filen och jämför med originalet, så är skillnaden = 0.

Jag misstänker att du renderar till ett format som avviker från originalet (bitdjup och/eller samplingsfrekvens etc). I sådant fall blir det givetvis skillnad — oavsett vilket program du renderar i.

Edit: Gilbert hann lite före...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt jävla off ... Två analoga mixerbord. Ett tillverkas idag. Plastas in för att sen användas i framtiden om så där 100 år!

Om 100 år så tillverkar man exakt samma bord med exakt likadana komponenter. Öppnar sen upp det inplastade bordet. Sen gör man A/B-tester på båda borden. Vad tror ni resultatet blir? Vet inte vad jag vill säga med detta, men håll med om att analogt är mkt roligare?

Så, nu kan ni fundera på vilka ettor & nollor låter bäst....

Link to comment
Dela på andra sajter

Två analoga mixerbord. Ett tillverkas idag. Plastas in för att sen användas i framtiden om så där 100 år! Om 100 år så tillverkar man exakt samma bord med exakt likadana komponenter. Öppnar sen upp det inplastade bordet. Sen gör man A/B-tester på båda borden. Vad tror ni resultatet blir?

Intressant — det är vad det blir.

men håll med om att analogt är mkt roligare?

Roligare kanske, men knappast fördelaktigare längre. "Roligt" har inte nödvändigtvis med business att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT (med anledningarna av "renderingarna" ovan):

När man renderar med ett lägre bitdjup än originalet och fasar renderad fil mot originalet, så sker som sagt ingen total utsläckning. Men om man renderar med högre bitdjup (än originalet) så släcks signalen ut helt.

Det finns säkert en sexig förklaring på detta. Någon som känner sig manad?

Gilbert? Claes? Le Demon?

Link to comment
Dela på andra sajter

är det bara dållars och fame som gäller för dig?! 😉

Och brudar — för fan!

Nä, du har faktiskt en poäng där. Det måste vara roligt också, trots allt.

Jag är för gammal för brudar! cry.png

(Eller rättare sagt — brudarna börjar bli för gamla...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avrundningsfel och artefakter p g a konverteringar.

Nu hänger jag inte med...

Jag renderade en 16/44 till 24/44 (alltså, uppåt) — och de tog ut varandra. Då kan det väl inte vara några avrundningsfel och artefakter.... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med...

Jag renderade en 16/44 till 24/44 (alltså, uppåt) — och de tog ut varandra. Då kan det väl inte vara några avrundningsfel och artefakter.... ?

Om du "konverterar" bitdjup uppåt så bör det inte bli någon skillnad då man bara "fyller ut" med nollor i de nya extra bitarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du "konverterar" bitdjup uppåt så bör det inte bli någon skillnad då man bara "fyller ut" med nollor i de nya extra bitarna.

Ah, så enkelt.

En snabb till: Finns det någon gång någon fördel med att konvertera uppåt?

(Jag ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag kapade jags tråd.)

(Det är lugnt, jag. Ingen fara, jag funderade faktiskt också lite över det där.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen poäng med att konvertera en ljudfil uppåt i bitdjup. Däremot är signalbehandling bra om den sker på 32 bitars upplösning eller mer oavsett ljudfilens upplösning. Då sker nämligen intermodulationsdistortion (feltolkningen i upplösning) och trunkering under (troligen) hörbar nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

ja dom har ljugit för mig flera ggr

därför vet jag att inte lita på dom i vissa sammanhang

Ok så dina öron dom både pratar och ljuger hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen poäng med att konvertera en ljudfil uppåt i bitdjup. Däremot är signalbehandling bra om den sker på 32 bitars upplösning eller mer oavsett ljudfilens upplösning. Då sker nämligen intermodulationsdistortion (feltolkningen i upplösning) och trunkering under (troligen) hörbar nivå.

Alla dagens DAW-program jobbar internt med 32-bit Float (eller 48-bit fixed när det gäller PT), så den biten går helt automagiskt även om man skulle ha råkat spela in i 16-bit från början. 🙂

Innan någon nu börjar raljera om att Fixed är bättre än Float, så rekommenderar jag att man läser här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup#Float_vs_Fixed 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jo

men du har missat att han har tagit en fil som gått igenom mixbus å sen plockat in den i reaper, renderat ut den igen å nu låter den enl utsago sämre

så fattade jag det iaf

Ja, då blir det klurigare. Det bästa vore om han la upp filerna så att alla kan jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...