Jump to content
Annons

Vilken gelelec modell?


Pmm

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett par Genelecs...

Frågan är vilken modell..

8020, 8030, 8040..

Är ganska stor prisskillnad mellan 8030 och 8040.

Märks det på ljudupplevelsen?

Eller ska man hellre köpa en 8020 med sub?

Gör dancemusik men spelar också aukustik piano och vill

att det återges naturtroget..

Edit... Har för nuvarande ett par Tapco S8 och vill ha ett

par som är snäppet bättre...

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag lyssnade nyss på alla tre när jag oxå valde mellan 8020 och 8030. 8040 hade jag inte råd med men ville ändå jämföra. jag upplevde 8020 och 8030 som ganska snarlika men 8030s ngt djupare basåtergivning avgjorde för mig. 8040 spelade betydligt djupare men jag upplevde det som på bekostnad av mellanregistret och gillade inte riktigt karaktären.

storleken (såväl som andra faktorer i rummet) på rummet du sitter i kommer dock ha stor betydelse då lågbasen kan vara svårhanterlig i ett litet rum. finns spaltmeter skrivet om det här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Funderar på att köpa ett par Genelecs...

Frågan är vilken modell..

8020, 8030, 8040..

Är ganska stor prisskillnad mellan 8030 och 8040.

Märks det på ljudupplevelsen?

Eller ska man hellre köpa en 8020 med sub?

Gör dancemusik men spelar också aukustik piano och vill

att det återges naturtroget..

Edit... Har för nuvarande ett par Tapco S8 och vill ha ett

par som är snäppet bättre...

Innan du köper Genelec prova http://www.fostexinternational.com/docs/products/NX-5A.shtml#3 Såg att bl.a. www.emusic.se säljer dom till kanonpris. Låter mycket bra med bättre element och kraftigare förstärkare än Genelec 8030.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du köper Genelec prova http://www.fostexinternational.com/docs/products/NX-5A.shtml#3 Såg att bl.a. www.emusic.se säljer dom till kanonpris. Låter mycket bra med bättre element och kraftigare förstärkare än Genelec 8030.

Tyckte denna lät lite tillbakalutad när jag lyssnade på den och nu förstår jag varför:

http://www.fostexinternational.com/docs/downloads/pdfs/NX5A_om.pdf

(sida 8)

Den tappar ganska mycket (ca 10dB) efter ca 1,5 kHz.

Effekten på förstärkaren säger inte mycket. Hur starkt högtalaren kan spela vid viss THD är en mycket matnyttigare information. Vad Fostex menar med ”maximum output sound level” är svårt att veta men troligtvis det Genelec kallar ”Maximum peak acoustic output per pair @ 1 m from the listening position with music material”, och i så fall så visar ju detta att en kraftigare förstärkare inte med automatik innebär starkare volym (då 8030 spelar starkare än Fostex).

8030: http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8030a.pdf

Pmm:

Om ditt rum är litet så kanske 8030 räcker bra och jag håller med de som säger att denna låter bättre i övre mellanregistret jämfört 8040. Skulle också mycket hellre sitta med 8030 än 8020 med sub. Glöm inte att det finns andra modeller också (som Glaskatten påpekar). Personligen så tycker jag att t ex Dynaudio BM5A (mkII nuförtiden) spelar riktigt bra.

Det finns massor av trådar i forumet där denna fråga stötts och blötts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställde mig en gång i tiden samma fråga som Pmm gällande vilken Genelec modell som passade just mig bäst.

Alternativet för mig var 8020 + Sub (7050B) eller 8040 som då skulle kosta ungefär samma mängd pengar. Mitt slutgiltiga val baserades på följande argument:

Med 8020 + Sub (7050B) har jag två högtalare och någonstans skall frekvensen mellan dessa delas för att skapa en rättvis men framför allt en korrekt ljudbild. Det är ofta väldigt svårt att få till en jämn frekvensdelning utan dalar eller toppar vilket jag i större grad undviker med 8040. Därmed föll mitt val ganska snabbt på 8040.

Lite kuriosa. Var på audio(fil)mässa i Arken September och där fanns en representant från Genelec som hade med sig nästintill hela deras repertoar av nyare Genelec modeller. Min fråga till honom var om jag verkligen behövde en subbas (Genelec 7050B) som komplement till mina Genelec 8040. Tyvärr hade jag ingen egen musik med mig och i de musikstycken som representanten visade hörde jag ingen skillnad med och utan Sub-bas.

Vidare är jag också mycket tveksam till om frekvenser mellan 25Hz och 50Hz förekommer särskilt ofta i den musik jag kan tänkas skapa och om dessa frekvenser är viktiga för mig i mitt icke akustikanpassade rum. Min slutsats var att Genelec 8040 räcker bra för mina behov. Vill man vara väldigt säker på att få bukt med Sub-bas frekvenser under 50Hz finns det en väldigt enkel lösning, släpp inte igenom de. Likväl är jag lite fundersam på hur många "Svenssons" som har anläggningar (högtalare) som klarar att korrekt återge frekvenser under 50Hz. De som faktiskt har anläggningar som klarar under 50Hz och är dessutom är medvetna om ljudet tillhör förmodligen också en minoritet och i denna minoritet är det en ännu mindre skara som använder sin anläggning till att återge musik istället för hemmabioljud. Kan vara helt fel ute men som sagt, för egen del ser jag ingen större mening med att skaffa mig en Sub i mitt icke aktustikbehandlade rum.

Är för övrigt nöjd med mina Genelec 8040. Finns säkert monitorer som både är mer prisvärda eller låter bättre men någonstans skall man börja! ☺️

EDIT: Som Gilbert säger spelar storleken på ditt rum roll. Ingen mening med att köpa högtalare som rummet inte klarar av att återge.

EDIT II: Ta med dig en inspelning du gillar till en seriös återförsäljare och testa hur den/de låter i olika kombinationer så får du säkert en bättre uppfattning om vad som passar dig.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Den största fördelen med sub till 8040 i min mening är nog att man kan kräma på mera utan att det lyser rött hela tiden. Upplever dom som väldigt klena i botten utan sub nämligen, men med sub blir det en helt annan femma...sen kam jag hålla med om att den djupaste botten är överskattad om man ändå inte sitter i ett väldigt bra rum...

Tycket dock inte genelec är riktigt ärliga vad gäller siffrorna....(rent krasst begår dom självklart inget fel) men 8040 är så klena i botten att jag tycker dom borde revidera specarna lite då lampan lyser rött vid väldigt låg utvolym om man närmar sig de nedre regionerna på specarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Att inte släppa igenom nå under 50 hz lät väl som att skära väl mycket?

Menade inte att man behöver skära bort allt under 50Hz men att man med fördel kan använda sig av ett filter med valfri brant dämpning, under förutsättning att man vill dämpa i Sub-basen. Jag var otydlig men hoppas tydligheten var bättre nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyssnade nyss på alla tre när jag oxå valde mellan 8020 och 8030. 8040 hade jag inte råd med men ville ändå jämföra. jag upplevde 8020 och 8030 som ganska snarlika men 8030s ngt djupare basåtergivning avgjorde för mig. 8040 spelade betydligt djupare men jag upplevde det som på bekostnad av mellanregistret och gillade inte riktigt karaktären.

storleken (såväl som andra faktorer i rummet) på rummet du sitter i kommer dock ha stor betydelse då lågbasen kan vara svårhanterlig i ett litet rum. finns spaltmeter skrivet om det här på forumet.

Hej!

Jag sitter i ett 10 kvm stort rum och antar att 8030 räcker för mig.

Kan ändå inte spela jättehögt med hänsyn till grannar..

Dock är dessa modeller små till storleken.

Så man kan knappt tro att dom räcker till..

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du köper Genelec prova http://www.fostexinternational.com/docs/products/NX-5A.shtml#3 Såg att bl.a. www.emusic.se säljer dom till kanonpris. Låter mycket bra med bättre element och kraftigare förstärkare än Genelec 8030.

Det finns så många modeller på markanden att det är omöjligt att testa alla.

Har som sag ett par Tapco S8 som låter ok. Men vill ha nya som gärna låter bättre..

Tänkte dock behålla dom jag redan har.. Så jag kan växla mellan dessa och dom nya..

Anledningen till att jag lutar åt genelec är att dom anses som "studiostandard" och

finns massor av nöjda användare och fina recensioner..

Finns säkert bättre och billigare om man endast tar hänsyn till ljudet.

Dock orkar jag inte utforska den djungel av utbud som finns..

Link to comment
Dela på andra sajter

Pmm:

Om ditt rum är litet så kanske 8030 räcker bra och jag håller med de som säger att denna låter bättre i övre mellanregistret jämfört 8040. Skulle också mycket hellre sitta med 8030 än 8020 med sub. Glöm inte att det finns andra modeller också (som Glaskatten påpekar). Personligen så tycker jag att t ex Dynaudio BM5A (mkII nuförtiden) spelar riktigt bra.

Det finns massor av trådar i forumet där denna fråga stötts och blötts.

Hej!

Jag skippar subben...

Har mina 8 tummare om dom nu skulle återge basen bättre än 8030.. Vi får se..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställde mig en gång i tiden samma fråga som Pmm gällande vilken Genelec modell som passade just mig bäst.

Alternativet för mig var 8020 + Sub (7050B) eller 8040 som då skulle kosta ungefär samma mängd pengar. Mitt slutgiltiga val baserades på följande argument:

Med 8020 + Sub (7050B) har jag två högtalare och någonstans skall frekvensen mellan dessa delas för att skapa en rättvis men framför allt en korrekt ljudbild. Det är ofta väldigt svårt att få till en jämn frekvensdelning utan dalar eller toppar vilket jag i större grad undviker med 8040. Därmed föll mitt val ganska snabbt på 8040.

Lite kuriosa. Var på audio(fil)mässa i Arken September och där fanns en representant från Genelec som hade med sig nästintill hela deras repertoar av nyare Genelec modeller. Min fråga till honom var om jag verkligen behövde en subbas (Genelec 7050B) som komplement till mina Genelec 8040. Tyvärr hade jag ingen egen musik med mig och i de musikstycken som representanten visade hörde jag ingen skillnad med och utan Sub-bas.

Vidare är jag också mycket tveksam till om frekvenser mellan 25Hz och 50Hz förekommer särskilt ofta i den musik jag kan tänkas skapa och om dessa frekvenser är viktiga för mig i mitt icke akustikanpassade rum. Min slutsats var att Genelec 8040 räcker bra för mina behov. Vill man vara väldigt säker på att få bukt med Sub-bas frekvenser under 50Hz finns det en väldigt enkel lösning, släpp inte igenom de. Likväl är jag lite fundersam på hur många "Svenssons" som har anläggningar (högtalare) som klarar att korrekt återge frekvenser under 50Hz. De som faktiskt har anläggningar som klarar under 50Hz och är dessutom är medvetna om ljudet tillhör förmodligen också en minoritet och i denna minoritet är det en ännu mindre skara som använder sin anläggning till att återge musik istället för hemmabioljud. Kan vara helt fel ute men som sagt, för egen del ser jag ingen större mening med att skaffa mig en Sub i mitt icke aktustikbehandlade rum.

Är för övrigt nöjd med mina Genelec 8040. Finns säkert monitorer som både är mer prisvärda eller låter bättre men någonstans skall man börja! ☺️

EDIT: Som Gilbert säger spelar storleken på ditt rum roll. Ingen mening med att köpa högtalare som rummet inte klarar av att återge.

EDIT II: Ta med dig en inspelning du gillar till en seriös återförsäljare och testa hur den/de låter i olika kombinationer så får du säkert en bättre uppfattning om vad som passar dig.

Det står mellan 8030 och 8040...

Finns en prisskillnad på 5000:-

Om nu inte 8030 känns som allt för basfattig så bilr det nog dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största fördelen med sub till 8040 i min mening är nog att man kan kräma på mera utan att det lyser rött hela tiden. Upplever dom som väldigt klena i botten utan sub nämligen, men med sub blir det en helt annan femma...sen kam jag hålla med om att den djupaste botten är överskattad om man ändå inte sitter i ett väldigt bra rum...

Tycket dock inte genelec är riktigt ärliga vad gäller siffrorna....(rent krasst begår dom självklart inget fel) men 8040 är så klena i botten att jag tycker dom borde revidera specarna lite då lampan lyser rött vid väldigt låg utvolym om man närmar sig de nedre regionerna på specarna...

Går ju alltid komplettera med en sub senare om det skulle saknas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag sitter i ett 10 kvm stort rum och antar att 8030 räcker för mig.

Kan ändå inte spela jättehögt med hänsyn till grannar..

Dock är dessa modeller små till storleken.

Så man kan knappt tro att dom räcker till..

Om dina väggar inte är väldigt "fladdriga" (genomsläppliga låga frekvenser) och det inte finns alltför många öppningar (dörrar/fönster) så kommer ditt rum inte att återge mycket under ca 45-50 Hz ändå, så 8030 eller liknande storlek passar nog ganska bra.

EDIT:

Det står mellan 8030 och 8040...

Finns en prisskillnad på 5000:-

Lägg 5000:- på akustiken istället. Gör troligtvis enorm skillnad jämfört skillnaden mellan 30 och 40.

Redigerat av Gilbert
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ett par fostex nx-6a som jag ska sälja. har haft dom i 6månader och de är knappt använda då jag bara jobbat. Har haft den till mitt hemmabiosystem, känner att de är lite overkill. Ligger ute på vend.se för 4blad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dina väggar inte är väldigt "fladdriga" (genomsläppliga låga frekvenser) och det inte finns alltför många öppningar (dörrar/fönster) så kommer ditt rum inte att återge mycket under ca 45-50 Hz ändå, så 8030 eller liknande storlek passar nog ganska bra.

EDIT:

Lägg 5000:- på akustiken istället. Gör troligtvis enorm skillnad jämfört skillnaden mellan 30 och 40.

Ja det låter klokt.

Har faktiskt inte haft nån aukustikbehandling alls.

Men slängde nyligen upp ett par ikea skumgummimadrasser bakom högtalarna

och blev imponerad av dämpningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte kan spela låg bas i ett litet rum är en skröna. Men det är svårt att spela bra bas i ett litet rum med dålig akustik.

Hur som helst, 8030 + basfällor bli nog bra :-) Själv funderade jag som du för några år sedan, valde mellan mindre modell med sub eller 8040 och det blev 8040. Det jag hörde skillnad på 8040 och 8050 var botten i typ "dance" men kan inte påstå att jag så ofta saknar något i 8040. Lyssnade mycket innan på olika högtalare med eget material. 4sound Folkungagatan hade då 8020-8050 uppkopplade i hyfsat rum. Jag hörde också alla Genelec i 8000-serien samt 6010 och flera ur 1000-serien samtidigt på LLB-mässan. Alla låter otroligt lika, man adderar huvudsak bas och volym, helt sjukt att lyssna på 1000-serien för att sedan byta till 6010+sub, vad bra de låter allihopa.

Jag är väldigt nöjd med mina 8040. Sen köpte jag en sub till slut i alla fall :-) Hittade i ett svagt ögonblick en 7060A på Blocket förra året till mycket bra pris, samtidigt som jag råkade ha lite extra pengar, inte för jag kunde logiskt motivera att jag behövde utan bara för det är så himla skönt ibland och kul att lyssna :-) Och för någon månad sedan köpte jag ett par begagnade 8020. Och trots att jag visste de är bra blev jag otroligt överraskad första gången jag spelade dem i ett lite större rum. Har Genelec's väska till och de är helt otroliga och portabla högtalare, kan inte tänka mig bättre paket.

Jag har inte heller perfekt rum (långt ifrån men större än ditt) och jag har "fuskat" med en Behringer DEQ2496 och Room Eq Wizard, gör faktiskt mycket stor skillnad. Till lilla rummet på jobbet (har ej musikjobb) tar jag ibland 8020 (kan inte hålla mig) och där är det också mycket resonanser, rätar upp det hjälpligt med Audio Hijack Pro och en EQ så kan man köra Spotify hela dagen. Spela upp ett frekvenssvep, säg 40-250 Hz i ett litet dåligt rum, det är en upplevelse om man inte gjort det förr, och det är en lika stor upplevelse att räta upp det lite med en bra eq (skära bort de värsta topparna, det är de som förstör mest). Men bäst är rumsbehandling.

En annan sak, det verkar vara väldigt lätt att sälja begagnade Genelec, kollar på blocket och de har ett mycket bra andrahandsvärde och de omsätts mycket snabbt så ångrar du dig kan du alltid sälja utan att förlora så mycket. Lycka till, du blir inte missnöjd vad du än väljer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte kan spela låg bas i ett litet rum är en skröna.

Att spela lågfrekvent ljud går bra men vad som kommer att höras (i användbara kvantiteter relativt resterande område) är en annan sak:

“The cut-off region: the region below the lowest resonance, sometimes called the room cut-off region. In this region the room is smaller than a half wavelength in all dimensions. This does not mean that the room does not support sound propagation, in fact it behaves more like the air in a bicycle pump when the end is blocked. This means that the environment 'loads' any sources of sound in the room differently (such as loudspeakers or musical instruments), and often the effect of this loading is to reduce the ability of the source to radiate sound into the room and so results in reduced sound levels at these frequencies. The low frequency cut-off can be calculated simply from:

 

◦f cutoff = c/(2 x Longest dimension) = 344 ms-1/2 x Longest dimension (m)

 

The modal region: the next region is the modal region in which the modal behavior of the room dominates its acoustic performance. In this region the analysis based on the assumption of a diffuse field is doomed to fail.”

http://www.santafevisions.com/csf/html/lectures/022_environment_III.htm

Detta innebär att frekvenser under första stående våg kommer att vara mycket svagare än de inom det ”modala området”. Hur mycket svagare beror på hur solida väggarna är och hur bra de absorberar i det modala området. Jag har dock aldrig mätt upp ett rum som har en användbar respons under första axiala stående våg. Om man tycker att ett register är ”användbart” även om det kommer att ligga t ex 20 dB eller mer lägre jämfört resten så kanske situationen förändras men min definition av användbar respons har lite högre krav än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett litet rum (som man ofta har i en hemstudio) så kan det i så fall vara bättre att inte ha någon isolering i innerväggarna - för då bör man inte få lika stora problem med försvagad bas som om man sitter exempelvis i källaren med betongväggar på alla håll...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Att spela lågfrekvent ljud går bra men vad som kommer att höras (i användbara kvantiteter relativt resterande område) är en annan sak:

“The cut-off region: the region below the lowest resonance, sometimes called the room cut-off region. In this region the room is smaller than a half wavelength in all dimensions. This does not mean that the room does not support sound propagation, in fact it behaves more like the air in a bicycle pump when the end is blocked. This means that the environment 'loads' any sources of sound in the room differently (such as loudspeakers or musical instruments), and often the effect of this loading is to reduce the ability of the source to radiate sound into the room and so results in reduced sound levels at these frequencies. The low frequency cut-off can be calculated simply from:

 

◦f cutoff = c/(2 x Longest dimension) = 344 ms-1/2 x Longest dimension (m)

 

The modal region: the next region is the modal region in which the modal behavior of the room dominates its acoustic performance. In this region the analysis based on the assumption of a diffuse field is doomed to fail.”

http://www.santafevisions.com/csf/html/lectures/022_environment_III.htm

Återigen teori som mest baserar sig på uppmätning av statiska toner vid en specifik punkt i rummet....Musik är oftast dynamisk, men svår att mäta med....

Sen skrev han ju faktiskt

"Att man inte kan spela låg bas i ett litet rum är en skröna. Men det är svårt att spela bra bas i ett litet rum med dålig akustik."

Gilbert:" Jag har dock aldrig mätt upp ett rum som har en användbar respons under första axiala stående våg."

Gilbert har du överhuvudtaget mätt upp ett rum på riktigt? Eller bara suttit med din favoritprogramvara och gjort det i teorin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på Genelec 8030, 8040 och 8020 när jag lyssnade på monitorer. Jag lyssnade även på Focal CMS 50 och CMS 65 samt Adam A7 och Krk VXT 6. Enligt min uppfattning var Genelec 8030 definitivt sämst och fick bra med spö av Focal och dom andra högtalarna. Enligt mig är Genelec 8020 ett mycket bättre köp än 8030 då jag tycker dessa egentligen låter bättre. 8030 kändes väldigt tillbakadragna i mellanregistret och kunde inte spela särskilt starkt.

När jag lyssnade monitorer ansåg jag att Focal definitivt var bäst och då har jag jobbat mycket med Genelec såväl 8040,1030,1032, 1038 m.m. Så för mig blir det ett par Focal CMS 65 eller Klein Hummel nästa gång jag köper monitorer.

I min studio kör jag med Krk K-rok samt Yamaha NS-10M.

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen teori som mest baserar sig på uppmätning av statiska toner vid en specifik punkt i rummet....Musik är oftast dynamisk, men svår att mäta med....

Sen skrev han ju faktiskt

"Att man inte kan spela låg bas i ett litet rum är en skröna. Men det är svårt att spela bra bas i ett litet rum med dålig akustik."

Gilbert:" Jag har dock aldrig mätt upp ett rum som har en användbar respons under första axiala stående våg."

Gilbert har du överhuvudtaget mätt upp ett rum på riktigt? Eller bara suttit med din favoritprogramvara och gjort det i teorin?

Du talar emot all befintlig kunskap som finns gällande rumsakustik! Jag har mätt upp ett antal rum (till skillnad från dig antar jag för om du någonsin mätt upp ett rum så skulle även du veta att detta gäller i de allra flesta fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Du talar emot all befintlig kunskap som finns gällande rumsakustik!

Nej som han tidigare skrev "Att man inte kan spela låg bas i ett litet rum är en skröna. Men det är svårt att spela bra bas i ett litet rum med dålig akustik." Håller nog de flesta med om förutom du, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du visste inte ens det?

En mätning som resulterar i en impuls representerar rummets uppförande oavsett vilken signal man skickar genom systemet. Att man normalt mäter i lyssningsposition är inga konstigheter men man gör även mätningar i t ex hörn för att analysera stående våg -beteende och när det gäller rummets "cutoff” -frekvens så gör det ingen eller liten skillnad var man mäter/lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej som han tidigare skrev "Att man inte kan spela låg bas i ett litet rum är en skröna. Men det är svårt att spela bra bas i ett litet rum med dålig akustik." Håller nog de flesta med om förutom du, eller?

Läser du ens mina inlägg eller läser du som vanligt vad du vill att jag ska säga så du kan argumentera mot ett uppdiktat påstående?

Att spela lågfrekvent ljud går bra men vad som kommer att höras (i användbara kvantiteter relativt resterande område) är en annan sak:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

En mätning som resulterar i en impuls representerar rummets uppförande oavsett vilken signal man skickar genom systemet. Att man normalt mäter i lyssningsposition är inga konstigheter men man gör även mätningar i t ex hörn för att analysera stående våg -beteende och när det gäller rummets "cutoff” -frekvens så gör det ingen eller liten skillnad var man mäter/lyssnar.

Som sagt en mätning av ett rum säger ju egentligen inte mycket om hur återgivningen av musiken som spelas i rummet uppfattas av den som befinner sig i det. För det beror ju på väldigt många olika faktorer.....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Läser du ens mina inlägg eller läser du som vanligt vad du vill att jag ska säga så du kan argumentera mot ett uppdiktat påstående?

Det var ju du som argumenterade emot honom fast han skrev i princip samma sak.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...