Jump to content
Annons

Vilken gelelec modell?


Pmm

Recommended Posts

Det är väl just därför man går till sin lokala musikhandlare med sin nybrända referens-CD i högsta hugg. 😉

Jo, det är väl en bra tanke kanske...att ha en sån med sig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förutsatt at du är seriös spekulant (och inte bara utnyttjar deras service för att sedan handla av t ex tysken) så borde de större butikerna kunna ordna detta. Har du frågat?

Hej!

Nej jag har inte frågat. Självklart skulle jag inte enbart utnyttja deras service...

Skulle man hitta ett par man gillar så behåller man dom och lämnar tillbaka de övriga..

Det är värt många kronor ifall man får prova innan köp...

Men nog skulle man vilja låna åtminstone 3 par och jämföra mellan..

Kan ju skicka mail till några butiker och fråga...

Är det någon som lånat hem 2-3 par monitorer innan köp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har så rätt Claes,,,

Därför skulle man vilja låna hem en massa par och lyssna ordentligt i några dagar..

Dock så vet jag inte om nån butik tillåter det.. Samt att dom är tunga att bära med sig hem också 🤪

Bor du i närheten av Malmö, så kan du låna ett par olika ADAM-monitorer av mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, har du litet rum köp inte ett par med för mycket bas i sig.

Det spelar knappt någon roll vad du har egentligen om du inte har optimerat akustiken i rummet.

Genelec är enligt min mening bäst, dom berättar sanningen.

Har du fett rum är det ju bara att kötta på med mycket bas, för det behövs också.

Vad sysslar du med för musik?

Folk lägger ned tunga diskussioner här tycker jag när det är solklart.

Men att låna och testa är dock inte helt fel.

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, har du litet rum köp inte ett par med för mycket bas i sig.

Det spelar knappt någon roll vad du har egentligen om du inte har optimerat akustiken i rummet.

Genelec är enligt min mening bäst, dom berättar sanningen.

Har du fett rum är det ju bara att kötta på med mycket bas, för det behövs också.

Vad sysslar du med för musik?

Folk lägger ned tunga diskussioner här tycker jag när det är solklart.

Men att låna och testa är dock inte helt fel.

Peace

Hej!

Jag har ett litet rum och därför tror jag 8030 blir lagom för mig..

Ang. aukustiken så har en annan tråd i gång.. Den kommer att förbättras avsevärt..

Jag vill ha ett par allround monitorer,, för både pop, dance, aukustisk...

Folk lägger ned tunga diskussioner här tycker jag när det är solklart.

Vad är det som är solklart för dig?

Att man ska ha små modeller till små rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Skulle gärna göra det. Men bor utanför sthlm....

Det är kanske lite långt... 😉

JAM i Stockholm är också ADAM-center, så de borde nog kunna hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

och min fråga är vilken färgning han upplever

Ganska ointressant fråga då ett sinnesintryck upplevs olika.

Finns inget rätt eller fel hur man upplever en ljudbild - bara en massa åsikter :rolleyes:

Det e bara att gilla läget att alla inte kan ha samma åsikter/tycke å smak 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett litet rum och därför tror jag 8030 blir lagom för mig..

Ang. aukustiken så har en annan tråd i gång.. Den kommer att förbättras avsevärt..

Jag vill ha ett par allround monitorer,, för både pop, dance, aukustisk...

Vad är det som är solklart för dig?

Att man ska ha små modeller till små rum?

Modeller med mindre baselement om du inte har gjort något åt akustiken.

För min del var hela mitt studiorum en baslåda förr pga det.

Behöver inte vara så i alla fall såklart.

Men min mening var att det spelar inte så stor roll vad man väljer om man inte gjort något åt akustiken.

Mitt tips hade varit att behålla dina monitorer och lägga pengarna på dämpning och isolering, och sen vid nästa tillfälle när pengar ges, köpa ett par 8040 t.ex

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fråga sig hur det skulle kunna påverka...?

Har letat med hjälp av google och inte funnit något som säger att magnetism är skadligt för elektronik. Har även talat med ett par kollegor som inte heller är så säkra på om magnetism är skadligt för elektronik eller inte så du har kanske rätt ändå 🙂

Precis! Den enda anledningen till att monitorerna började tillverkas med magnetisk avskärmning för flera år sedan, var att de inte skulle påverka CRT-skärmar. För elektroniken har det ingen betydelse eftersom alla CRT-skärmar väl snart är utrotade, så i dag innebär den magnetiska avskärmningen bara en överflödig funktion (och kostnad) som de flesta nog kommer att ta bort efter hand.

Som Glaskatten mycket riktigt påpekade är ytterligare en anledning till varför monitorer avskärmas magnetiskt att all form av lagringsmedia (DAT-band, Rullband, MO-diskar, gamla 5,25" och 3,5" disketter) är känsliga för magnetism då de lagrar sin information magnetiskt. Historiskt sett var dessa former för datalagring vanliga i inspelningsstudios men som du säger Claes blir de färre för var dag som går. Dagens hårddiskar (SSD undantaget) lagrar även de sin information på en magnetisk yta men denna är inkapslad i ett skal delvis av metall och bör således inte vara lika känsliga som tidigare nämnd lagringsmedia men varför chansa OM man placerar sin monitor i närheten av sin dator?! 🙂

Hittade en skrivelse på utrikiska som förklarar det hela lite närmare här: http://www.birotechnology.com/articles/shielded.html

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska ointressant fråga då ett sinnesintryck upplevs olika.

tvärtom helintressant om man påstår att en viss monitor färgar mer än någon annan

öronen klarar inte av att med nån detalj avgöra hur rakt en högtalare återger ett frekvensområde - den som hävdar nåt annat är en charlatan

sinnesintryck är ointressanta när man häver ur sig påståenden som ska verka vara fakta om hur en teknisk pryl de facto presterar

Genelec-soundet. Alldeles för vasst och inte alls särskilt ärligt

att man kan tycka att det är för vasst är en sak - men att påstå nånting om dess ärlighet i återgivning är nåt helt annat

http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8040a.pdf sid 4

uppenbarligen tycker man en hyfsat rak återgivning är vasst isf

dessutom ser kurvan för 8030 inte likadan ut - den har en dip vid 10k

en annan jävla vanlig floskel som kreti å pleti häver ur sig i tid å otid är att dom inte gillar "genelecs typiska hängmattesound"

en sak är att inte gilla hur det låter - en helt annan att påstå att det låter hängmatta

Link to comment
Dela på andra sajter

tvärtom helintressant om man påstår att en viss monitor färgar mer än någon annan

öronen klarar inte av att med nån detalj avgöra hur rakt en högtalare återger ett frekvensområde - den som hävdar nåt annat är en charlatan

sinnesintryck är ointressanta när man häver ur sig påståenden som ska verka vara fakta om hur en teknisk pryl de facto presterar

att man kan tycka att det är för vasst är en sak - men att påstå nånting om dess ärlighet i återgivning är nåt helt annat

http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8040a.pdf sid 4

uppenbarligen tycker man en hyfsat rak återgivning är vasst isf

dessutom ser kurvan för 8030 inte likadan ut - den har en dip vid 10k

en annan jävla vanlig floskel som kreti å pleti häver ur sig i tid å otid är att dom inte gillar "genelecs typiska hängmattesound"

en sak är att inte gilla hur det låter - en helt annan att påstå att det låter hängmatta

Jag delar din uppfattning men en sak som är viktig att komma ihåg är att vilken respons man får vid lyssningsposition är summan av direktljudet samt alla reflektioner. Om en högtalare spelar ultralinjärt vid 0 grader så betyder detta inte nödvändigtvis att den gör det (ofta inte) vid t ex 45 grader. Om frekvensåtergivningen åt sidorna är väldigt ojämn så kommer slutligen summan av allt vid lyssningspositionen att variera. Givetvis så påverkar rummet enormt mycket i dessa fall men om rummet är "korrekt" byggt så kommer kanske en högtalare spela jämnare totalt även om frekvensresponsen vid 0 grader inte är helt hundra jämfört med en annan modell om uppvisar perfekt kurva vid 0 grader (men inga kurvor för andra vinkar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag delar din uppfattning men en sak som är viktig att komma ihåg är att vilken respons man får vid lyssningsposition är summan av direktljudet samt alla reflektioner. Om en högtalare spelar ultralinjärt vid 0 grader så betyder detta inte nödvändigtvis att den gör det (ofta inte) vid t ex 45 grader. Om frekvensåtergivningen åt sidorna är väldigt ojämn så kommer slutligen summan av allt vid lyssningspositionen att variera. Givetvis så påverkar rummet enormt mycket i dessa fall men om rummet är "korrekt" byggt så kommer kanske en högtalare spela jämnare totalt även om frekvensresponsen vid 0 grader inte är helt hundra jämfört med en annan modell om uppvisar perfekt kurva vid 0 grader (men inga kurvor för andra vinkar).

tänker inte säga emot dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ja just det - för kallar man nåt monitorer så är det i sig en kvalitetsstämpel som garanterar ett bra ljud...

Får man fråga va du tycker om genelecs monitorer?

Förutom att dom är raka...

Link to comment
Dela på andra sajter

tvärtom helintressant om man påstår att en viss monitor färgar mer än någon annan

öronen klarar inte av att med nån detalj avgöra hur rakt en högtalare återger ett frekvensområde - den som hävdar nåt annat är en charlatan

sinnesintryck är ointressanta när man häver ur sig påståenden som ska verka vara fakta om hur en teknisk pryl de facto presterar

att man kan tycka att det är för vasst är en sak - men att påstå nånting om dess ärlighet i återgivning är nåt helt annat

http://www.genelec.com/documents/datasheets/DS8040a.pdf sid 4

uppenbarligen tycker man en hyfsat rak återgivning är vasst isf

dessutom ser kurvan för 8030 inte likadan ut - den har en dip vid 10k

en annan jävla vanlig floskel som kreti å pleti häver ur sig i tid å otid är att dom inte gillar "genelecs typiska hängmattesound"

en sak är att inte gilla hur det låter - en helt annan att påstå att det låter hängmatta

Frekvensgångens rakhet är ingalunda det viktigaste när man pratar om hur man upplever en monitor..

2 olika monitorer kan vara *lika linjära* men upplevas helt olika beroende på diskantbestyckningen (soft/metalldome, banddiskant eller horn)

Jag misstänker starkt att Genelec har metalldome då jag upplever diskanten som väldans transientstark (mitt sinnesintryck),

då jag är van vid banddiskanter som jag tycker har klart bättre detaljupplösning och klart behagligare att lyssna på än metalldomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

... jag är van vid banddiskanter som jag tycker har klart bättre detaljupplösning och klart behagligare att lyssna på än metalldomen.

Lite av en motsägelse tycker jag. En diskant som har "snabb transientrespons" har även en bra "detaljupplösning".

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga va du tycker om genelecs monitorer?

Förutom att dom är raka...

jag tycker dom funkar finfint att jobba med och är dom på väg att bli studiostandard som nån påpekade så är det ingen dålig standard alls

jag tror du kommer bli nöjd med 8030 å du kan alltid komplettera med en sub senare om du skulle känna behovet

sen tycker jag dom är ruggigt fula men det är en annan sak 🙂

personligen brukar jag alltid rekommendera att lyssna in mackies hr824 (gärna begagnad) som jag tycker är en ypperlig monitor för priset

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvensgångens rakhet är ingalunda det viktigaste när man pratar om hur man upplever en monitor..

2 olika monitorer kan vara *lika linjära* men upplevas helt olika beroende på diskantbestyckningen (soft/metalldome, banddiskant eller horn)

wow

självklart finns andra aspekter än frekvensgången

men i övrigt delar jag inte din åsikt

Link to comment
Dela på andra sajter

....personligen brukar jag alltid rekommendera att lyssna in mackies hr824 (gärna begagnad) som jag tycker är en ypperlig monitor för priset

bra rekomendation och bättre upp. 824 är ett bra komplement till 8030. Jag tycker så eftersom 824 spelar djupare, tyvär med mindre detalj i mellanregistret, det verkar komma på köpet av det större elementet. Jag tycker mångas mixar översätter väl från Mackie.

Men när jag lyssnar på t.ex 8030 hör jag detaljer som inte 824 hinner med. 824 är väl 15 kg medans 8030 ryms i en handväska.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...