Jump to content
Annons

Vilken gelelec modell?


Pmm

Recommended Posts

Annons

enfaldigt mångfaldiga åsikter är inget värt öht

fakta är bättre skitsnack å spekulation

Vore intressant att utröna vem som står för skitsnack/spekultion och faktan i denna tråd..

Gäller säkerligen i de allra flesta trådar där det finns självutnämnda besserwissers 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

kan du räta ut din fråga kanske?

ja, jag undrar bara om det finns högtalare som kompenserar för den förvrängning i frekvensuppfattning hos det mänskliga örat som uppstår när volymen ändras. DET vore ett par monitorer jag skulle vilja ha isåfall.

om du inte förstår vad jag pratar om så borde du googla Fletcher Munson.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag undrar bara om det finns högtalare som kompenserar för den förvrängning i frekvensuppfattning hos det mänskliga örat som uppstår när volymen ändras. DET vore ett par monitorer jag skulle vilja ha isåfall.

om du inte förstår vad jag pratar om så borde du googla Fletcher Munson.

det behövs inte vare sig googlas eller kompenseras enl så som du tänker

det enda högtalaren behöver göra är att återge linjärt

du har totalt missuppfattat principen verkar det som

man vill inte kompensera för örats egenheter utan återge ljud så att örat uppfattar det så som ljudet hade upplevts i verkligheten

Link to comment
Dela på andra sajter

man vill inte kompensera för örats egenheter utan återge ljud så att örat uppfattar det så som ljudet hade upplevts i verkligheten

äh, jag skulle tycka det var soft. Och det skulle ju kanske också vara en idé att bygga in en sån kompensation i hörlursförstärkare i studios, så att folk som vill ha sjukt högt i lurarna inte behöver bli lurade (!) till att sjunga surt.. Men det är ju min åsikt, och jag har en känsla, efter att ha surfat runt här på forumet, att vi skulle kunna dividera om detta hur länge som helst utan resultat... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

äh, jag skulle tycka det var soft. Och det skulle ju kanske också vara en idé att bygga in en sån kompensation i hörlursförstärkare i studios, så att folk som vill ha sjukt högt i lurarna inte behöver bli lurade (!) till att sjunga surt.. Men det är ju min åsikt, och jag har en känsla, efter att ha surfat runt här på forumet, att vi skulle kunna dividera om detta hur länge som helst utan resultat... 😄

http://www.extron.com/company/article.aspx?id=loudnesscontrol_ts

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...