Jump to content
Annons

Vilken gelelec modell?


Pmm

Recommended Posts

EDIT:

En sak från Technical properties man bör se tänka på är att Geithain har "Magnetic shield" som "optional". Är en mycket god idé att välja denna option för att vara på den säkra sidan!

Det spelar egentligen ingen roll numera med magnetisk avskärmning, eftersom det väl knappast finns någon som fortfarande kör med CRT-skärmar i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det spelar egentligen ingen roll numera med magnetisk avskärmning, eftersom det väl knappast finns någon som fortfarande kör med CRT-skärmar i studion.

Ville mest bara flagga för att magnetisk avskärmning är en option och ingen standard. Antog, kanske felaktigt, att studiomonitorer normalt sett var magnetiskt avskärmade 🙂

Själv är jag inte vidare sugen på att placera ett par icke avskärmade monitorer nära något som innehåller elektronik.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Det är rätt mycket spänning luftledes eftersom gossens voltmeter hoppar som tusan då den är i närheten av mina "sladdar" dock har jag inte kollat hur många milli volt men det kan jag göra. Det är ju hur spännande som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

och därför tillverkas inga monitorer med avskärmning längre?

Jodå - men det är inte längre nödvändigt.

Jag tror att fler kommer att gå ifrån att ha det som standard framöver, eftersom det inte behövs längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville mest bara flagga för att magnetisk avskärmning är en option och ingen standard. Antog, kanske felaktigt, att studiomonitorer normalt sett var magnetiskt avskärmade 🙂

De flesta är nog det fortfarande som standard, men det är som sagt onödigt nu för tiden - åtminstone om man inte använder CRT-skärmar...

Själv är jag inte vidare sugen på att placera ett par icke avskärmade monitorer nära något som innehåller elektronik.

Ett magnetiskt fält från monitorerna kommer inte att påverka elektroniken, så det är helt riskfritt. Problemet med CRT-skärmarna var ju att masken i bildröret blev magnetiserad och att avlänkningen inte funkade korrekt, utan det syntes som förvrängd bild eller färgstörningar och annat "kul".

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Ett magnetiskt fält från monitorerna kommer inte att påverka elektroniken, så det är helt riskfritt.

...

Ställer mig kritisk till ditt påstående. På högskolan fick vi lära oss all all form av magnetism inte hör hemma i elektronik 😳

När jag tänker efter borde inte analog elektronik påverkas av svag magnetism. Men, skit samma... Varför chansa!? När det begav sig köpte jag skärmade monitorer som senare placerades ovanpå racksythar och mitt ljudkort. Både synthar och ljudkort är efter tre år vid god vigör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer mig kritisk till ditt påstående. På högskolan fick vi lära oss all all form av magnetism inte hör hemma i elektronik 😳

Man kan fråga sig hur det skulle kunna påverka...?

När jag tänker efter borde inte analog elektronik påverkas av svag magnetism.

Precis! Den enda anledningen till att monitorerna började tillverkas med magnetisk avskärmning för flera år sedan, var att de inte skulle påverka CRT-skärmar. För elektroniken har det ingen betydelse eftersom alla CRT-skärmar väl snart är utrotade, så i dag innebär den magnetiska avskärmningen bara en överflödig funktion (och kostnad) som de flesta nog kommer att ta bort efter hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Ställer mig kritisk till ditt påstående. På högskolan fick vi lära oss all all form av magnetism inte hör hemma i elektronik 😳

När jag tänker efter borde inte analog elektronik påverkas av svag magnetism.

Fast högtalares magnetfält är oftast inte svaga....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Man kan fråga sig hur det skulle kunna påverka...?

Precis! Den enda anledningen till att monitorerna började tillverkas med magnetisk avskärmning för flera år sedan, var att de inte skulle påverka CRT-skärmar. För elektroniken har det ingen betydelse eftersom alla CRT-skärmar väl snart är utrotade, så i dag innebär den magnetiska avskärmningen bara en överflödig funktion (och kostnad) som de flesta nog kommer att ta bort efter hand.

Eftersom en hel del studios fortfarande ibland använder sig av DAT band och Rullband så kommer magnetisk avskärmning på proffsmonitorer finnas kvar rätt länge... sen finns det ju fortfarande många kreditkort etc. som fortfarande använder magnetremsor....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fråga sig hur det skulle kunna påverka...?

flytta runt en spole i ett magnetfält och du inducerar ström

kanske finns det nån mer anledning än crt-skärmar fast du inte vet om det?

annars skulle man ju kunna tro att tillverkarna inte kommit fram till samma slutsats som du

men vad vet jag om elektronik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skulle absolut inte lägga någon större summa på Genelec. Gillar inte alls Genelec-soundet. Alldeles för vasst och inte alls särskilt ärligt - förhållandevis till prislappen.

Ta istället en titt på Geithain. Tysk kvalitet. Vill minnas att både delarna tillverkas och sätts ihop i samma lokal i Tyskland. Absolut de bästa monitorerna jag någonsin har hört! 🙂

Viktor

Hej!

Ett par 8030 är ju förhålladevis "billiga"...

Och tycker inte man ska jämföra dessa med monitorer med andra i 20-40 tusen kronorsklassen

som vissa gör.. Klart det finns bättre modeller när man går upp i pris. Även hos Genelec..

Känner inte till märket Geithain.

Finns det något ställe i Stockholm som säljer dessa monitorer så man kan lyssna på dom?

Vilka modeller är i ditt tycke bättre än 8030, 8040?

Vilket pris är det på dessa modeller?

Mvh. Patrik

Edit...

Dom verkar låta väldigt bra av det jag läst så här långt i olika forum.

Men priserna verkar vara riktigt höga...

Geithain RL 940 s/h and RL 904, each for 3100 Euro

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du lyssnat på Adam A7X? Tycker dom låter bättre än Genelec... Men de e ju som alltid med monitorer, smaken e som baken...

Hej!

Jag har lyssnat på A7. Det var visserligen i ett rum utan aukustikbehandling

och endast en kort lysssning men jag uppskatted dom inte riktigt.

Tyckte det var mer "värme" i mina nuvarande även om mid och diskanten

var klarare så kändes det som att dom behövde sub..

Jag vill ha ett par "allround" monitorer som funkar både till akustiska instrument

samt även pop, dance...

Och som är snäppet bättre än mina Tapco S8 och inte kostar en förmögenhet..

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du lyssnat på Adam A7X? Tycker dom låter bättre än Genelec... Men de e ju som alltid med monitorer, smaken e som baken...

Hej!

Det är inte så lätt att låna hem en massa monitorer och a/b lyssna mellan dessa.

Så jag vet inte vilka som är bäst :rolleyes:

Allt kan låta okej i musikaffären och lite svårt med jämförelserna..

Dock väljer jag Gelelec hellre eftersom dom är lättsålda och har bra andrahandsvärde ifall

man vill uppgradera sig framöver.. Dessutom finns det många som uppskatter deras "sound".. Och

priset är inte så högt heller..

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

kan du inte med hjälp av dina hyperexakta öron plottra upp frekvenskurvan för oss från genelec så vi kan se i vilket spektra den inte spelar särskilt ärligt?

Troligtvis gillar han inte den *färgning* av ljudbilden som Genelec levererar..

Jag har oxå svårt att ta till mej *Genelecsoundet* - stämmer lixom inte med mina öron/sinne vill ha :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några regler när det gäller karaktären på monitorer, att tex Genelec funkar bättre till dansmusik än ADAM och ADAM bättre till akustiska instrument osv?

Jag är sugen på ett par monitorer men vet fan inte vad man ska välja heller....

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några regler när det gäller karaktären på monitorer, att tex Genelec funkar bättre till dansmusik än ADAM och ADAM bättre till akustiska instrument osv?

Nej - båda fungerar utmärkt till all sorts musik.

Hade det bara funnits en sanning när det gäller hur det ska låta i monitorer, så hade det inte funnits så många proffs-fabrikat som det gör. Alla monitorer färgar ljudet på sitt sätt, så det handlar om att hitta vad man själv trivs bäst med.

Jag är sugen på ett par monitorer men vet fan inte vad man ska välja heller....

Bäst är alltid att lyssna på flera olika innan man bestämmer sig - och man ska provlyssna med musik som man känner mycket väl, annars är det bortkastad tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om ett par 8020 skulle funka...? Jag har ju bara en lägenhet så det går ju inte att mosa på så mycket.

Sen är det väl mellanregister och topp som man skulle vilja ha lite mer koll på mest, det skulle ju bli en jävla skillnad mot mina Edirol MA-7A...haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst är alltid att lyssna på flera olika innan man bestämmer sig - och man ska provlyssna med musik som man känner mycket väl, annars är det bortkastad tid.

samt att man jämför i samma rum (och samma placering) annars är risken överhängande att man jämför olika rum mer än högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, det måste vara fel på dina 8040. Jag sitter själv med dem och har aldrig upplevt dem klena. tvärt om, jag har tom roll off på basen!

Har heller aldrig fått mina att lysa rött, och jag tycker jag drar på lite ibland?

Mixar för det mesta i volymer där ett samtal kan pågå utan problem.

Haha... Nejdå, det är inget fel på dom.... Men det är väl som mkt annat en definitionsfråga vad som är hög volym... Men att jag nämner det är fär att jag hört samma sak från flera håll... Närmare bestämt fyra olika studios i nuläget...! Och visst, det är bra så länge man mixar i hyggligt låg volym, men man vill gärna kunna kräma på riktigt jävla ordentlig ibland....vilket inte funkar i 8040 utan sub. (inte tillräckligt för att tillfredställa mig i alla fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

samt att man jämför i samma rum (och samma placering) annars är risken överhängande att man jämför olika rum mer än högtalare.

Samma rum är ju lite svårt om man inte vill flytta in på 4sound eller nåt...men jag tror jag fattar vad du menar.

Samma rum blir det nog inte men att bara ha ett par monitorer till en början gör väl att man kanske vill lägga lite tid på akustiken med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Nejdå, det är inget fel på dom.... Men det är väl som mkt annat en definitionsfråga vad som är hög volym... Men att jag nämner det är fär att jag hört samma sak från flera håll... Närmare bestämt fyra olika studios i nuläget...! Och visst, det är bra så länge man mixar i hyggligt låg volym, men man vill gärna kunna kräma på riktigt jävla ordentlig ibland....vilket inte funkar i 8040 utan sub. (inte tillräckligt för att tillfredställa mig i alla fall)

Vissa kanske har orimligt höga förväntningar på denna 2-vägs 6,5" högtalare ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma rum är ju lite svårt om man inte vill flytta in på 4sound eller nåt...men jag tror jag fattar vad du menar.

Även om du jämför samtidigt i samma rum, med samma placering, så är det inte lätt, eftersom öronen är lättlurade. Det räcker att det ena monitorparet är ytterst lite högre uppskruvade, så uppfattar man det som att de är "bättre" (vanligt trick i butiken för att sälja "rätt" monitorer till intet ont anande kunder... 😏 ), även om det är de som spelar på lite lägre volym som egentligen är ärligare. Hörselminnet är dessutom väldigt kort, så det duger inte heller att det tar tid att koppla om mellan lyssningarna, utan man måste kunna switcha mellan dem inom någon sekund högst, för att man ska kunna vara helt säker på vad man egentligen hör för skillnader. Det är alltså inte lätt...

Samma rum blir det nog inte men att bara ha ett par monitorer till en början gör väl att man kanske vill lägga lite tid på akustiken med.

Absolut! Om du gör en investering i bra monitorer, så förtjänar de en genomtänkt akustikbehandling, så att de kommer till sin fulla rätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du jämför samtidigt i samma rum, med samma placering, så är det inte lätt, eftersom öronen är lättlurade. Det räcker att det ena monitorparet är ytterst lite högre uppskruvade, så uppfattar man det som att de är "bättre" (vanligt trick i butiken för att sälja "rätt" monitorer till intet ont anande kunder... 😏 ), även om det är de som spelar på lite lägre volym som egentligen är ärligare. Hörselminnet är dessutom väldigt kort, så det duger inte heller att det tar tid att koppla om mellan lyssningarna, utan man måste kunna switcha mellan dem inom någon sekund högst, för att man ska kunna vara helt säker på vad man egentligen hör för skillnader. Det är alltså inte lätt...

Absolut! Butikspersonalen är portad från "provrummet" då det testas monitorer ☺️ .

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Finns det några regler när det gäller karaktären på monitorer, att tex Genelec funkar bättre till dansmusik än ADAM och ADAM bättre till akustiska instrument osv?

Jag är sugen på ett par monitorer men vet fan inte vad man ska välja heller....

Vad gäller dansmusik så är det ganska kul att påminna om vad en av englands största (Icke-DJ) popdansmusikproducenter genom tiderna sa en gång för länge sedan, nämligen att han hade inte en aning om hur hans musik lät på dansgolvet förrän han var på en klubb för första gången på 10 år, han blev besviken över hur tama hans låtproduktionr lät så efter det beställde och satte han in 2st. discotoppar m. 2X15" basar i studion för att återigen få känna pumpet han hade glömt existerade på ett dansgolv......Cheiron (R.I.P.) i Stockholm hade ju också ett tokigt fett monitorsystem med dubbla 15"-are.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du jämför samtidigt i samma rum, med samma placering, så är det inte lätt, eftersom öronen är lättlurade. Det räcker att det ena monitorparet är ytterst lite högre uppskruvade, så uppfattar man det som att de är "bättre" (vanligt trick i butiken för att sälja "rätt" monitorer till intet ont anande kunder... 😏 ), även om det är de som spelar på lite lägre volym som egentligen är ärligare. Hörselminnet är dessutom väldigt kort, så det duger inte heller att det tar tid att koppla om mellan lyssningarna, utan man måste kunna switcha mellan dem inom någon sekund högst, för att man ska kunna vara helt säker på vad man egentligen hör för skillnader. Det är alltså inte lätt...

Du har så rätt Claes,,,

Därför skulle man vilja låna hem en massa par och lyssna ordentligt i några dagar..

Dock så vet jag inte om nån butik tillåter det.. Samt att dom är tunga att bära med sig hem också 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför skulle man vilja låna hem en massa par och lyssna ordentligt i några dagar..

Dock så vet jag inte om nån butik tillåter det..

Förutsatt at du är seriös spekulant (och inte bara utnyttjar deras service för att sedan handla av t ex tysken) så borde de större butikerna kunna ordna detta. Har du frågat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...