Jump to content
Annons

Musikerförbundet informerar inför valet


Björn Olsberg

Recommended Posts

Fackförbundet Musikerförbundet informerar om sina viktigaste fågor i valet:

Inför det stundande riksdagsvalet vill Musikerförbundet exponera de viktigaste frågorna för Sveriges musiker och kulturarbetare.

Det handlar om tryggheten, det handlar om arbetstillfällena, det handlar om upphovsrätten.

Med en ansvarsfull kultur- och arbetsmarknadspolitik menar Musikerförbundet att kulturens roll i samhället kan stärkas!

Hela pressmeddelandet publiceras i inlägget härefter. Läs mer där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Från Musikerförbundet:

Pressmeddelande

Stockholm – 2010-09-14

VAL2010:

VIKTIGA FRÅGOR FÖR SVERIGES MUSIKER!

Inför det stundande riksdagsvalet vill Musikerförbundet exponera de viktigaste frågorna för Sveriges musiker och kulturarbetare.

Det handlar om tryggheten, det handlar om arbetstillfällena, det handlar om upphovsrätten.

Med en ansvarsfull kultur- och arbetsmarknadspolitik menar Musikerförbundet att kulturens roll i samhället kan stärkas!

A-kassan och a-kasseavgiften

Musikerförbundet förordar införandet av en solidarisk a-kassa med en gemensam månadsavgift för ”alla”. Detta skulle innebära en stor ekonomisk lättnad Sveriges kulturarbetare. Modellen med en branschspecifik a-kassa skapar orimliga konsekvenser för musikerna.

Upphovsrätten

Musikerförbundet menar att de upphovsrättsliga systemen måste fortsätta anpassas till att fungera även i de nya digitala miljöerna. Det är viktigt att samtidigt utveckla och säkerställa betalningssystem som fungerar.

Upphovsrätten är en viktig del av musikernas försörjning och detta faktum innebär att den även måste ses som en del av kultur- och arbetsmarknadspolitiken. I det fall musikområdets parter i framtiden inte lyckas nå skäliga ersättningsnivåer för musikerna genom de branschspecifika avtal som används, anser Musikerförbundet att lagstiftaren måste ta sitt ansvar och reglera orimliga villkor.

Arbetsmarknaden

Satsningen på kreativa näringar är delvis positivt, men att samtidigt frigöra sig från det nationella kulturpolitiska ansvaret och istället sätta sin tilltro enbart till näringslivet är inte den bästa modellen för de svenska kulturarbetarna.

På nationell nivå ser Musikerförbundet med tillförsikt fram emot att se vilka effekter den förflyttning av kulturpolitikens ansvar ned till regioner, kommuner och landsting (”portföljmodellen”) kommer att ge. En viktig politisk fråga för Musikerförbundet är även att säkerställa att kompetensen räcker till för att kunna driva kulturpolitiska frågor i regionerna, kommunerna och landstingen.

Kulturarbetare måste precis som andra yrkesgrupper i samhället ha rätt till fungerande trygghetssystem, rimliga avtal och skälig ersättning för utfört arbete.

Ungdomsarbetslösheten gynnas inte av ”fildelarpiraternas” och de politiska ungdomsförbundens åsiktspolitik – en politik som gör det ännu svårare för dagens och morgondagens ungdomar att kunna arbeta yrkesmässigt med kultur.

Musikskolor och utbildning

Musikerförbundet vill att rätten och tillgängligheten för barn och ungdomar till en utbildning i kultur- och musikskolor ska vara självklar. Detta ska också vara tillgängligt till en mycket låg kostnad. Därför är vi för ytterligare satsningar på maxtaxan.

Kulturpolitiken

Musikerförbundet vill generellt höja kulturens status i samhället genom bland annat ökade anslag, och genom en stärkt lagstiftning.


  •  
  • Vi anser att kulturanslagen behöver höjas kraftigt (minst 1 procent av BNP).
  • Vi menar att man inte kan ha ett samhälle som endast inriktar sig på hög produktivitets- och servicenivå – det måste även finnas plats för ett innehåll i samhället.

Detta är kulturens funktion, roll och uppgift!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

En fråga. Är det någon yrkesverksam musiker låtskrivare tekniker eller producent som tänker rösta på piratpartiet i valet? I så fall varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

SMF är en del av LO. En organisation som bedriver beskyddarverksamhet och utpressning mot företag. De styrs av Socialdemokraterna. Min åsikt är att fackförbund inte ska bedriva partipolitik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

SMF är en del av LO. En organisation som bedriver beskyddarverksamhet och utpressning mot företag. De styrs av Socialdemokraterna. Min åsikt är att fackförbund inte ska bedriva partipolitik.

Antar att du inte gillar fackföreningar överhuvudtaget. Men snarare så är LO med och styr sossarna än tvärtom, men vad tycker du om att näringslivsorganisationerna styr moderaternas politik då?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Antar att du inte gillar fackföreningar överhuvudtaget. Men snarare så är LO med och styr sossarna än tvärtom, men vad tycker du om att näringslivsorganisationerna styr moderaternas politik då?

Du får gärna påvisa detta. Socialdemokraterna tror att så sker och är inte nöjda med att moderaternas partikassa fylls på av för socialdemokraterna okända bidragsgivare. Förmodligen folk från näringslivet men knappast från någon arbetsgivarorganisation. Men det är i alla fall inte så att de delar styrelse med varandra. Fackföreningar har jag väl i princip inte något emot men de ska drivas av och för medlemmarna på arbetsplatsen inte i riksdagen

med åsikter om både det ena och andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Du får gärna påvisa detta. Socialdemokraterna tror att så sker och är inte nöjda med att moderaternas partikassa fylls på av för socialdemokraterna okända bidragsgivare. Förmodligen folk från näringslivet men knappast från någon arbetsgivarorganisation. Men det är i alla fall inte så att de delar styrelse med varandra. Fackföreningar har jag väl i princip inte något emot men de ska drivas av och för medlemmarna på arbetsplatsen inte i riksdagen

med åsikter om både det ena och andra.

Fattar du inte att det just är riksdagen de ska driva på och påverka för sina medlemmars skull och det du kallar utpressning och beskyddarverksamhet kallar till och med de flesta företagare givande samarbete......

Många moderater sitter i styrelser för företag och organisationer som indirekt och direkt ger bidrag till Moderaterna http://www.dn.se/debatt/oanstandigt-av-reinfeldt-halla-partibidragen-hemliga-1.1163328

Lit pinsamt av Moderaterna som dessutom säger sig ogilla bidrag....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fattar du inte att det just är riksdagen de ska driva på och påverka för sina medlemmars skull och det du kallar utpressning och beskyddarverksamhet kallar till och med de flesta företagare givande samarbete......

Många moderater sitter i styrelser för företag och organisationer som indirekt och direkt ger bidrag till Moderaterna http://www.dn.se/debatt/oanstandigt-av-reinfeldt-halla-partibidragen-hemliga-1.1163328

Lit pinsamt av Moderaterna som dessutom säger sig ogilla bidrag....

Visst finns det många företagare som ser facket som något positivt. De vet vem de ska prata med om tex vill säga upp folk utan att följa LAS.

Facket är de enda som kan strunta i LAS. Det är viktigt och man kan diskutera frågan utan att det blir oro bland personalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns musiker som röstar på PP. Tror det dock är vanligar bland folk som sysslar med elektronisk musik. Jag kan inte basera detta på annat än att jag dels har hört en del elektroprducenter stödjer pp av producenterna i fråga och dels att (fördomsvarning!) många som gillar elektronisk musik ofta är, hm, tekniskt lagda. (Läs datanördar, ber härmed även om ursät för detta utalande). Och här kommer fördom nr 2. Den genomsnittliga PP-röstaren är väl ändå en killer i luvtröja, mysbrallor, flottigt hår och keps som gärna laddar hem kopiösa mängder musik, spela World of warcraft och dricka joltcola och redbull på dreamhack.

Undanber mig härmed alla mothugg, jag vet mycket väl om att fördommar är dåligt. Detta är mest en hypotes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattvaktaren; jo absolut. Jag är inte jätteinsatt i just fildelningsfrågan då jag är av åsikten att kultur inte automatiskt tillhör alla utan att en artist borde få en ekonomisk ersättning för sitt verk som denne behagar så. Musik är ju i grund och botten en underhållningstjänst precis om spel, film, nöjesparker osv. Däremot är jag så sträng emot signalspaning av andra skäl att jag ställer mig på fildelarnas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Däremot är jag så sträng emot signalspaning av andra skäl att jag ställer mig på fildelarnas sida.

Det motsägelsefulla är att många PP-sympatisörer också är hackers som hackar och sprider privat information. Dessutom så stöder PP WikiLeaks som sprider konfidentiellt material. Falkvinge som leder piratpartiet säger sig politiskt stå en bit höger om moderaterna, vilket är intressant eftersom de flesta ser PP som ett vänsterbaserat parti.Men i själva verket så är nog PP mer ett Nyliberalt libertarianskt parti.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det motsägelsefulla är att många PP-sympatisörer också är hackers som hackar och sprider privat information. Dessutom så stöder PP WikiLeaks som sprider konfidentiellt material. Falkvinge som leder piratpartiet säger sig politiskt stå en bit höger om moderaterna, vilket är intressant eftersom de flesta ser PP som ett vänsterbaserat parti.Men i själva verket så är nog PP mer ett Nyliberalt libertarianskt parti.

Det är intressant tanke att upphovsrätten skulle gå före brott mot mänskligheten. Jag tror och hoppas att få stöder den ideen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar du inte att det just är riksdagen de ska driva på och påverka för sina medlemmars skull

ja om det bara var det dom gjorde skulle väl diskussionen inte ens uppkommit

men det är ju snarare så att dom driver på sina medlemmar att rösta på sossarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är att vi röstar på Sverigedemokraterna. Bort med all muslimsk musik! Radion islamiseras allt mer! Minaretutroparna är snart fler än dansbandssångarna! Vi måste värna det som värnas kan - speciellt Christer Sjögren och Roland Cedermark!

ja

å snart måste vi ha burka när vi går till bankomaten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...