Jump to content
Annons

Eran bästa EQ?


vayzeria

Recommended Posts

Satt efter middagen idag och tankarna började snurra runt EQ! Amvänder mestadels Studio EQ som finns med när man införskaffar

Cubase4 som jag använder. Har nyligen hittat Trident A-Range EQ. Rätt häftig pryl 😄

Ni som kanske inte känner igen den så kan jag nämna att det är samma sorts EQ som Flemming Rasmussen använde på Metallicas

3 första skivor. Får allt från till gitarr till pruttljud att låta vackert. Detta är dock den digitala versionen,men har fått

bra kritik vad jag läst. Lite marig att använda i mitt tycke. Har inte riktigt vant mig vid att använda den, men det ska det ta mig tusan bli ändring på. Man kan dock ej välja "valfria" områden att jobba på. Den är fixerad att jobba på Hi/low pass

low mid och high mid om jag inte minns fel.

Så nu tänkte jag kolla vilken/a EQ nu vill ta med er i graven =)

Ps: länk till TRIDENT A-Range för er som vill läsa lite mer onm denna Ds

http://softube.se/trident_arange.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla in Sonoris nya Masterings Eq,

SMEQ

Helt klart i klass med Algorithmix och Refined Audiometrics PLPAR.

Sen har vi ju också apQualizr av ApulSoft. Kan vara det bästa interfacet jag sett.

Hårdvara är ju en helt annan sak. Ska jag begravas med någon så får det nog bli denna: NSEQ-2

Redigerat av mastertone
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så är den medföljande eq:n i Cubase numera bra nog för det mesta. Andra eq handlar egentligen oftast mer om annat användarinterface eller att rattarna reagerar på ett lite annat sätt, än att det går att ratta fram bättre ljud med dem.

Själv använder jag Cubase5's inbyggda, PSP Audioware's MasterQ eller Sonalksis SV-517.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så är den medföljande eq:n i Cubase numera bra nog för det mesta. Andra eq handlar egentligen oftast mer om annat användarinterface eller att rattarna reagerar på ett lite annat sätt, än att det går att ratta fram bättre ljud med dem.

Själv använder jag Cubase5's inbyggda, PSP Audioware's MasterQ eller Sonalksis SV-517.

Kanske lite OT, men var någonstans i "inserts-kedjan" hamnar den inbyggda cubase-eq:n?

Jag använder ju ifs cubase SX3 men jag gissar på att de liknar varandra. Jag vill ju kunna använda eq:n kanske innan eller efter en kompressor t.ex, eller både innan och efter, och vad jag kan se kan man inte koppla in den där man vill?

Som det ser ut så hamnar den sist i kedjan och det vill man ju kanske inte alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite OT, men var någonstans i "inserts-kedjan" hamnar den inbyggda cubase-eq:n?

Jag använder ju ifs cubase SX3 men jag gissar på att de liknar varandra. Jag vill ju kunna använda eq:n kanske innan eller efter en kompressor t.ex, eller både innan och efter, och vad jag kan se kan man inte koppla in den där man vill?

Som det ser ut så hamnar den sist i kedjan och det vill man ju kanske inte alltid.

Hej & hå. Tror och har för mig att den hamnar först i kedjan... men om man går in på Insert fönstret,så hittar man lite andra EQ som ligger under kategorin EQ. Jag brukar köra med Studio EQ spom är cubase egen eq förutom den som man finner när man klickar på den lill"e" knappen =) Så att använda en eq på detta sätt e bättre enligt mig. För jag vet egentligen inte vart d4en lilla rackarn hamnar i kedjan. Skulle man vilja flytta på sin eq för att allt låter skit,så e det bara att flytta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör oftast med waves renessaince EQ. Inget krångel och kan man betsämma om man behöver 2, 4 eller 6 band. Inte för att jag tycker processorkraften är något problem, men då kan man begränsa sig till t.ex. 2 band på effektreturer, 4 band på mindre viktiga kanaler och 6 på typ sång, bas och annat som kan behöva lite mer precision. Då är det lättare att man inte rattar bort sig.

Annars så ligger stillwell 1973 högt uppe på inköpslistan. Shelfen är underbar och att den jobbar med fasta frekvenser är väldigt skönt för att göra lite mer kreativ filtrering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Convent666 (oregistrerad)

Jag sitter och tittar på mixnings dvd´n som följde med studios special nr nu. Där andvöänder dom ju logic s Eq. Jag kör i cubase men blev genast lite avundsjuk på knappen " Analyse " där han får upp tonerna direkt i Eqn som grafiska kurvor medans låten spelas. DEt skulle jag oxå vilja ha. Har en massa pluggar för eq men ingen med denna funktion. Någon som har förslag ? utan att byta till Mac & logic vill säga..

Tackar, Det skulle nog hjälpa oss nybörjare bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och tittar på mixnings dvd´n som följde med studios special nr nu. Där andvöänder dom ju logic s Eq. Jag kör i cubase men blev genast lite avundsjuk på knappen " Analyse " där han får upp tonerna direkt i Eqn som grafiska kurvor medans låten spelas. DEt skulle jag oxå vilja ha. Har en massa pluggar för eq men ingen med denna funktion. Någon som har förslag ? utan att byta till Mac & logic vill säga..

Tackar, Det skulle nog hjälpa oss nybörjare bra..

Det är mycket bättre att använda öronen. Risken finns att man går för mycket efter det visuella intrycket om det är för mycket grafiskt tjafs i en sådan plugg - och att man då glömmer lyssna - speciellt om man är nybörjare...

Det är också ofta det grafiska intrycket som gör att folk tycker att andra eq är "bättre". Oftast går det dock att ratta in exakt samma sak även om det påstås en massa annat... 😉

För många år sedan var de medföljande pluggarna till exempelvis Cubase ganska risiga, men åtminstone från Cubase4 har de varit fullt godkända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Convent666 (oregistrerad)

Ja antagligen har du rätt yoda. Ska man lära sig så kan det nog kanske vara bättre att höra hur man själv vill att det ska låta. En välförtjänt liten mjuk pekpinne på fingrarna där Tack för inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja antagligen har du rätt yoda. Ska man lära sig så kan det nog kanske vara bättre att höra hur man själv vill att det ska låta. En välförtjänt liten mjuk pekpinne på fingrarna där Tack för inlägget.

Egentligen är det alldeles för många som frågar efter diverse pluggar innan de ens har börjat testa med det som följer med DAW-programmen - och sedan börjar samlandet. Istället för att lära sig en eq och en kompressor, så sitter nybörjaren där till slut med 20 olika eq och 35 olika kompressorer och testar vilka presets som fungerar. Det tar eviga tider att göra så, istället för att plocka fram sin enda eq och enda kompressor och ratta in rätt ljud på några minuter.

Presets i sådana sammanhang är mer eller mindre meningslösa, eftersom inställningarna alltid beror på ljudkällan, vilken karaktär det är på låten och vilket sound man är ute efter. Sådant kan aldrig en preset fixa, utan det är bara att gå den hårda vägen och lära sig ratta själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Egentligen är det alldeles för många som frågar efter diverse pluggar innan de ens har börjat testa med det som följer med DAW-programmen - och sedan börjar samlandet. Istället för att lära sig en eq och en kompressor, så sitter nybörjaren där till slut med 20 olika eq och 35 olika kompressorer och testar vilka presets som fungerar. Det tar eviga tider att göra så, istället för att plocka fram sin enda eq och enda kompressor och ratta in rätt ljud på några minuter.

Presets i sådana sammanhang är mer eller mindre meningslösa, eftersom inställningarna alltid beror på ljudkällan, vilken karaktär det är på låten och vilket sound man är ute efter. Sådant kan aldrig en preset fixa, utan det är bara att gå den hårda vägen och lära sig ratta själv. 🙂

Right on target pal 🙂

Sån där var jag innan jag blev proffisionell.

Nu använder man bara grejerna som man vet fungerar bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...