Jump to content
Annons

Använder man inte #-tonerna i not-spel?


Badertheinvader

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att lära mig att spela noter genom en gitarrbok jag köpte när jag började spela gitarr. I slutet finns det en "tonfinnare" det står tillexempel E så står det vilken "plupp" den motsvarar MEN det finns inga #-toner.

Är det så att man inte använder dem i not-spel dvs i bara ackord. Det som gör mig fundersam är just det att den fyller ändå i: mellan strecken och på strecken.

Tack på förhand!

//Marcus Bader

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cb finns visst. Är ett sänkt C som klingar lika dant som B. Precis som att F# och Gb klingar lika dant. (På piano, då t.ex en intoneringsinstrumentalist va snabb att påpeka för mig att de inte klingar exakt lika dant)

När det gäller noterna så har du ingen egen linje för t.ex F#. Du sätter noten på första mellanrummet i g-klav. Alltså F, sedan sätter du ett # framför noten.

EDIT: om det är 1-strukna fiss du vill ha alltså). Sätt korstecknet framför noten så höjs den, sätt ett b-tecken framför noten så sänks den 🙂

Om du inte har fasta förtecken. Då gäller det hela tiden och du behöver inte sätta ut tillfälliga hela tiden, Om du vill ha med ett F, men skriver i G-dur som har fiss, så skriv ett f med ett återställningstecken framför. Ett tillfälligt förtecken gäller enbart hela takten.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta fel då ??? Cb=cess , B#=Biss, Fb=Fess ,E#=Eiss ??? Står här http://www.globalmus.../grunderna.html

Ja ... och nej.

Sänkt C heter Cess.

Sänkt F heter Fess.

Höjt E heter Eiss.

Höjt B ... jag det beror på vilken ton du menar.

Är det svenska eller engelska B?

Jag gissar att du menar engelska, dvs det svenska H. Och om det är så så heter ett höjt B "B sharp".

Ett höjt H heter Hiss.

"Biss" är svengelska.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton_%28musik%29

Under 1990-talet övergick emellertid flertalet notförlag och läromedel i Sverige från det germanska sättet att beteckna toner till det anglosaxiska, så att den ton som tidigare kallades B idag vanligen betecknas B♭ — ibland kallad Bess — och tonen H ibland kallas B. Alltfler musiklärare lär ut B som namn för tonen H. B♭ och B används fullt ut inom gitarrundervisning[1]. Bland pianister förekommer båda systemen till följd av att äldre läromedel fortfarande är i bruk. Enligt [2] är Bess och B utbrett i nyutgivna noter i synnerhet för blåsinstrument sedan första halvan av 1990-talet. Inom andra instrument har B istället för H inte riktigt samma spridning. Dock förekommer som en kompromisslösning mellan systemen att man använder beteckningarna B♭ respektive H, men undviker B eftersom den beteckningen kan missförstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ... och nej.

Sänkt C heter Cess.

Sänkt F heter Fess.

Höjt E heter Eiss.

Höjt B ... jag det beror på vilken ton du menar.

Är det svenska eller engelska B?

Jag gissar att du menar engelska, dvs det svenska H. Och om det är så så heter ett höjt B "B sharp".

Ett höjt H heter Hiss.

"Biss" är svengelska.

.

JA kanske skrev det engelska eftersom Carebratt han sa att inte Cb finns, Och sänker tex C ett halv tonsteg = Cb eller Cess, dvs så har jag lärt mig på 80talet det svenska. Och min tanke var har dom hade ändrat detta nu så jag blev förvirrad, för det engelska är bara B istället för H ,antar att allt är som det ska då och inget ändrat.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Varning -- överkurs.

Några tankar om Cb.

På ett vanligt modernt piano finns ingen knapp för Cb. Det beror på att vi använder en särskild stämning av tonerna som låter lika bra i alla tonarter. Halvtonssteget mellan två toner är exakt lika stort oavsett vilka man väljer. Matematiskt är skillnaden i frekvens alltid lika stor som "tolfte roten ur 2".

Problemet är bara att det låter lika falskt oavsett vilken tonart man spelar i. Men det är onekligen en uppfinning. Innan den stämningen uppfanns fanns det andra och det finns också kvar instrument med extra knappar som tillåter att man spelar rena terser.

Prova själv om du har ett piano. Spela C och G och sjung sedan durtersen E så vacker du kan. Tryck sen ner E och hör att pianot är annorlunda stämt. Prova sen samma sak med molltersen Eb. Även den är falsk på pianot. ( Kvinten är nästen exakt ren ) .

Klassiskt skolade musiker, på instrument eller för den delen körer, är medvetna om det här och spelar / sjunger rena treklanger när det är tänkt så när man inte störs av tangentinstrument. Eller grymma tanke, instrument som är ostämda i alla tonarter som gitarrer. ;-)

Om Örgryte kyrkas barockorgel:

"Orglarna var vid denna tid stämda i medeltonsstämning, en underbar stämning som lät treklangerna klinga med rena stora terser, och gjorde klingande verklighet av föreställningen om att treklangen respresenterade den fullständiga harmonin och därmed symboliserade treenigheten. Denna stämning ville man inte undvara! Men den medförde begränsningar eftersom den endast medgav spel i sju tonarter. Den nya musiken krävde fler tonarter, varför man löste problemet genom att bygga in fler toner och motsvarande, fler tangenter i oktaven. Så spelade t.ex. Matthias Weckmann på Jacobiorgeln i vokal- och instrumentalmusiken, med hjälp av subsemitonerna rena treklanger t.o.m. i Fiss-dur, och musikerna i sin tur intonerade rent, harmoniskt och färgrikt i den nya musikens modulationer."

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

jo såväl vet jag

Om man kollar på bilden så är varje "plupp" dragen till ett C D E F G A B C men aldrig t.ex. ett C#

Den som har ritat bilden har varit lat och bara dragit linjer till de vita tangenterna. De svarta heter sedan antingen höjd # eller sänkt B.

Exempelvis heter den svarta tangenten mellan G och A antingen Giss som skrivs G# eller Ass som skrivs Ab.

Vilken skrivning man skall välja beror på vilken roll tonen skall ha i ackordet och det beror i sin tur ofta på vilken tonart som gäller just kring ett ackord. Vanligen går väl en låt större delen i samma tonart, till exempel med E som grundtonart, och då E är grundtonart väljer man i stort sett hela tiden att notera med #-tecken.

Överkurs:

I mer komplicerad musik än tre-ackord rock är det inte alldeles ovanligt att jag som musiker kan få se samma ton stavad på två olika sätt precis efter varandra, kanske först som G# och sen som Ab. Till mig är det då en signal att tonen har bytt roll i ackordet och att jag måste intonera lite annorlunda på de två tonerna. Den ena skall vara lite högre och den andra lite lägre, vilket som gäller kan kräva lite tankeverksamhet och lyssnande för att helt få grepp om. ( Jag spelar antingen trombon eller fagott och på bägge instrumenten kan man höja eller sänka tonen lite grann, ungefär som man kan höja en ton på gitarren genom att dra lite i strängen med fingret på vänster hand ).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ... och nej.

Sänkt C heter Cess.

Sänkt F heter Fess.

Höjt E heter Eiss.

Höjt B ... jag det beror på vilken ton du menar.

Är det svenska eller engelska B?

Jag gissar att du menar engelska, dvs det svenska H. Och om det är så så heter ett höjt B "B sharp".

Ett höjt H heter Hiss.

"Biss" är svengelska.

Om det skall heta G# eller Ab beror väl på vilken skala som används, d.v.s. om tonen är höjd eller sänkt enligt den skalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det skall heta G# eller Ab beror väl på vilken skala som används, d.v.s. om tonen är höjd eller sänkt enligt den skalan.

Precis så.

Om det är E-durskalan så är tersen ett höjt G, dvs Giss. Eftersom G är den tredje tonen efter E.

Är det F-moll så är tersen ett sänkt A, dvs Ass. Eftersom A är den tredje tonen efter F.

För att nu ta ett par exempel ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...