Jump to content
Annons

Automation och mixning av volymer


Dan Ö

Recommended Posts

Hej!

Jag har ställt in och ritat in automation på volymen på en del kanaler.

Jag vill gärna kunna göra en volym mix genom att öppna mixern och justera på varje fader på varje kanal men de lyder under automation. (Dvs. de ändrar sig snabbt tillbaka enligt automation volymen.)

Kan man få så att fadern ändrar "den generella volymen" men inte kurvan i automation? Måste jag gå in och ta tag i automationlinjen för att göra en generell höjning eller sänkning på den kanalen? Den känns lite pilligt. Det hade varit bra att kunna mixa allt i mixern och ändå behålla samma höjningar och sänkningar som jag ritat in.

Hoppas ni förstår mitt problem!? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte alls hemma på Logic, men spåren du behöver kunna ändra övergripande volym på, borde du kunna skicka till bussar - och ställa volymen där utan att påverka automationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ställt in och ritat in automation på volymen på en del kanaler.

Jag vill gärna kunna göra en volym mix genom att öppna mixern och justera på varje fader på varje kanal men de lyder under automation. (Dvs. de ändrar sig snabbt tillbaka enligt automation volymen.)

Kan man få så att fadern ändrar "den generella volymen" men inte kurvan i automation? Måste jag gå in och ta tag i automationlinjen för att göra en generell höjning eller sänkning på den kanalen? Den känns lite pilligt. Det hade varit bra att kunna mixa allt i mixern och ändå behålla samma höjningar och sänkningar som jag ritat in.

Hoppas ni förstår mitt problem!? 😛

Jag brukar lägga en Gain-plugg på spåret och ändra volymen där. Tror att den finns i kategorin Helpers eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är som ovan att använda gain istället. Att köra automation på Volume är oftast väldigt påfrestande när man lagt massa fades-kurvor och sen får för sig att tracket ska höjas eller säknas några dB. Bättre då att automasiera en plug för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte Logic men jag förstår problemet. En gainplugg är bra men den behöver också ges automatition. Man behöver åtminstone två nivåer. En nivå som fixar spåret rent generellt och en som rider spåret genom mixen. Börjar man med att rida automatition från början är man lost.

Istället bör man först se till att spåret är hyfsat jämnt och här kan man använda en kompressor och volymridning eller både och men bounca spåret sedan. Eller använd vocal rider eller en sidechainad expander med en eq som täcker just det instrumentets frekvens. Annars automatisera gainpluggen först och sen använder du den vanliga regeln för alla andra åkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en inställning i automationen som tillåter att fylla ut det du skriver till ett markerat område eller en loop, samt funktionen trim, så kan du använda regeln till detta. Då kan du också välja ifall något område inte ska få denna volymförändring. Annars som sagt, kör en gainplugg eller ännu bättre: gör inte automationen förrän du är helt färdig med mixen! 😕

EDIT: Juste, du måste förmodligen också ha möjlighet att inaktivera volymautomatisering medan trim är kvar. Är ingen höjdare på logic...

Redigerat av SkunkFunk
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Tack alla, för svar!

Jag ska testa lite av era förslag och se vad som verkar passa mig. Men det kan nog vara bra som någon föreslog att lägga automatiseringen lite senare i processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken. Personligen tycker jag inte att det är det lättaste att lämna automationen till sist om inte spåret är jämnt. Tänker specifikt på sång här. Dvs. jämna ut spåret först, helst med volym ridning och då editerar man antingen spåret eller så rider man en gainplugg. Sen kan man om det behövs även lägga en kompressor. Detta gör att volymregeln kan fungera fritt vid slutmixen och att du inte behöver rida sången om och om igen på slutet. För detta blir oftast resultatet med en ren sångtagning. Annars tror jag starkt på vocal rider från waves eller en sidechainad expander med omvända värden.

Hursom är spåret väl förberett innan klarar man sig med ett minimum av volym automatisering.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...