Jump to content
Annons

Era favoritrum?


D200

Recommended Posts

Vad föredrar ni eller brukar använda på sång, gura, trummor, stråkar tex?

Och VARFÖR!!!!!

Impuls eller inte - korta eller långa - vad föredrar ni?

Kom med era tips!

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är sällan som jag i mina produktioner använder reverb/room på annat än trummor. Det beror först och främst på två saker: å ena sidan att det enligt min uppfattning en svår effekt att handskas med och få till "rätt"; å andra sidan så tycker jag att reverb "smetar" lite för mycket (även när det är rattat av en van användare). Well, ett tredje skäl är givetvis att jag föredrar "torrt" sound framför "blött" (=utsmetat).

Jag använder hellre effekter som delay och chorus för att "dryga" ljudkällan. Och det är mitt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad föredrar ni eller brukar använda på sång, gura, trummor, stråkar tex?

Impuls eller inte - korta eller långa - vad föredrar ni?

Kom med era tips!

Håller med föregående talare om att det är en svår effekt att handskas med. Superenkel

att lägga till, men svår att få riktigt, riktigt bra. Därför har jag ingen regel, utan brukar

ta det som jag tycker låter bäst för stunden, efter många långa timmars tweakande.

Dock brukar det alltid luta åt kortare reverbtider för min del, den där evighetseffekten

fixar jag med delay. Kan vara än jävligare, men för mig blir det alltid snyggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad föredrar ni eller brukar använda på sång, gura, trummor, stråkar tex?

Impuls eller inte - korta eller långa - vad föredrar ni?

Kom med era tips!

Plåtreverb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plåtreverb!

Jag gillar också plåtreverb. På sång kan du testa att dra upp lite pre delay på det också.

Rum är som Valle sa bra på trummor men jag gillar det ibland (beroende på mixen) på andra akustiska instrument också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar alltid använda ett plate till sång, ett plate eller liknande till virvel och toms, ett room till trummor i allmänhet och ofta blir det också ett hall som jag låter lite allt möjligt gå in i (basskuret kring 250, så kan man också dra in baskaggen om det behövs). Och slutligen brukar ett jag ha ett gigantiskt cathedral om man behöver ett lite "flummigare" reverb. Men sen brukar jag huvudsakligen använda delayer till gitarrerna och komplettera sången med ett modulationsdelay. Däremot chorus och liknande använder jag nästan aldrig och ska det användas blir det väl till något syntetiskt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan som jag i mina produktioner använder reverb/room på annat än trummor. Det beror först och främst på två saker: å ena sidan att det enligt min uppfattning en svår effekt att handskas med och få till "rätt"; å andra sidan så tycker jag att reverb "smetar" lite för mycket (även när det är rattat av en van användare). Well, ett tredje skäl är givetvis att jag föredrar "torrt" sound framför "blött" (=utsmetat).

Jag använder hellre effekter som delay och chorus för att "dryga" ljudkällan. Och det är mitt tips.

Varför just trummorna i så fall?

Är det inte många som kör med torrt sound idag väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se hur andra gör!

I de fall ni använder impulser då, vad har ni för favoriter och varför använder ni just den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra ner huvet i en soptunna och skrika allt jag kan. Det använder jag sen som referens vid mina mixar!

Är det de som kallas för kompressor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan som jag i mina produktioner använder reverb/room på annat än trummor. Det beror först och främst på två saker: å ena sidan att det enligt min uppfattning en svår effekt att handskas med och få till "rätt"; å andra sidan så tycker jag att reverb "smetar" lite för mycket (även när det är rattat av en van användare). Well, ett tredje skäl är givetvis att jag föredrar "torrt" sound framför "blött" (=utsmetat).

Jag använder hellre effekter som delay och chorus för att "dryga" ljudkällan. Och det är mitt tips.

Om du tycker reverbet smetar ut borde du ju prova att använda mindre. Väldigt svaga reverb har också en funktion, i att instrumenten låter mer naturliga, men det behöver inte betyda att de inte låter torra.

Jag gillar också plåtreverb. På sång kan du testa att dra upp lite pre delay på det också.

Rum är som Valle sa bra på trummor men jag gillar det ibland (beroende på mixen) på andra akustiska instrument också.

Predelay kan ju användas på det mesta, inte bara sång! Men självklart i rätt mängd...

EDIT: Eller rättare sagt, predelay är en inställning som alla andra, inte en speciell "effekt" som man drar upp ur bakfickan vid speciella tillfällen. För mig är i alla fall predelay en lika viktig parameter som efterklangstid.

Redigerat av SkunkFunk
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker reverbet smetar ut borde du ju prova att använda mindre. Väldigt svaga reverb har också en funktion, i att instrumenten låter mer naturliga, men det behöver inte betyda att de inte låter torra.

Nu var ju syftet med mitt inlägg inte riktigt att jag skulle framstå som helt okunnig angående reverb...

Men tack ändå för tipset! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kör Logic, är en bra rumregel att Space Designer-impulsen "big cave" låter underbart på allt. På en låt med mitt band använde vi den på all sång, gitarrer och trummor. Den bästa mixen vi nånsin gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med ironi...let it come liksom...det va hela meningen med tråden! 😕

Ni som INTE jobbar med Lady Gaga eller Timbaland, kör på med era tips...det tages emot med tacksamhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför just trummorna i så fall?

Är det inte många som kör med torrt sound idag väl?

Det är snarare tvärs om idag...

Lyssna på alla trumpluggar som finns där ute!

Ett av de stora problemen under 80-talet var just att det saknades ambience eller "rum" på trummorna.

Algoritmen för att beräkna studsar i ett rum är dessutom rätt jäklig för en lite reverbburk och då det begav sig hade de flesta studios ett Alesis midverb eller liknande.

De brutala pojkarna som hade kulor handskades med en klassiker som står sig än i dag. Lexicon 480!

Ett trumset går inte spela in helt torrt. Det blir alltid lite läck med ambience så idag anammar man det i stället fullt ut.

Man försöker använda bra inspelningsakustik för att just ge trumsetet liv.

Man hör det tydligt på bra inspelningar där inspelningsteknikern uteslutande alltid har med en ambience mikrofon. Oavsett instrument!

Jag har dessutom svårt att förstå hur man ska få liv i en gitarr utan ett bra rumsljud!?

Reverb är ganska svåra.

Sp fort vi kommer upp på klangtider om en sekund eller längre så får folk svårt att hantera detta i mix.

Klandrar dom inte, tycker själv att det är klurigt som fan!

Men om man börjar lyssna på klangen som en del av ljudet i stllet för att lyssna på det som enbart en effekt, så börjar man höra ett större spectra och kan med detta till exempel limma fast en sångtagning i en spretig mix.

Se hellre på reverb som en förlängare eller förkortare av ljudet. Det underlättar en hel del!

Peace!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är snarare tvärs om idag...

Lyssna på alla trumpluggar som finns där ute!

Ett av de stora problemen under 80-talet var just att det saknades ambience eller "rum" på trummorna.

Algoritmen för att beräkna studsar i ett rum är dessutom rätt jäklig för en lite reverbburk och då det begav sig hade de flesta studios ett Alesis midverb eller liknande.

De brutala pojkarna som hade kulor handskades med en klassiker som står sig än i dag. Lexicon 480!

Ett trumset går inte spela in helt torrt. Det blir alltid lite läck med ambience så idag anammar man det i stället fullt ut.

Man försöker använda bra inspelningsakustik för att just ge trumsetet liv.

Man hör det tydligt på bra inspelningar där inspelningsteknikern uteslutande alltid har med en ambience mikrofon. Oavsett instrument!

Jag har dessutom svårt att förstå hur man ska få liv i en gitarr utan ett bra rumsljud!?

Reverb är ganska svåra.

Sp fort vi kommer upp på klangtider om en sekund eller längre så får folk svårt att hantera detta i mix.

Klandrar dom inte, tycker själv att det är klurigt som fan!

Men om man börjar lyssna på klangen som en del av ljudet i stllet för att lyssna på det som enbart en effekt, så börjar man höra ett större spectra och kan med detta till exempel limma fast en sångtagning i en spretig mix.

Se hellre på reverb som en förlängare eller förkortare av ljudet. Det underlättar en hel del!

Peace!!!

/Cruncharn'

Nyttig läsning...tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller artificiell rumsklang så använder jag ofta bricasti M7 impulserna eller revibe pluggen.

Bricasti låter bäst av dessa två tycker jag, men revibe funkar bättre ibland i mixen. Exempel på arenareverb från bricasti impulserna

http://db.tt/Fv4NKV

En annan anledning till att jag använder impulsreverben är att TL-space pluggen som jag använder för dessa har många inställningsmöjligheter i sig.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bortsett från virvelreverb så bör man inte se reverb som en effekt, utan bara som en del av ljudet. När jag justerar reverb brukar jag alltid försöka fokusera på var jag vill sätta ett instrument i djupet, om det ska vara framstående eller låta avlägset. Men ljudet en plats i djupet, inte bara i panoramat. Dessutom tycker jag att överdrivet torra saker kan låta ganska så konstiga, därför tycker jag det brukar löna sig att ha lite svagt reverb.

Om man använder sig av många reverb samtidigt kan man balansera dessa väldigt olika och på så vis ge olika rum för olika instrument. Ändå är det ju samma instrument och man får ett intryck av att de befinner sig i samma rum. Det här kan också bli en arrangeringsfråga, vilka olika instrument man vill ska befinna sig på samma plats. Ska slagverket få liknande rum som trummorna, eller ska de få något eget? Ska sångarens gitarr läcka in i sångreverbet eller ska den låta som de andra gitarrerna. Det blir många val man står inför, men resultatet blir en väl sammanhållen mix.

Reverb tycker jag närmast kan beskrivas som en skugga till ljudet. Och små skuggor finns både bakom ojämnheter på den belysta ytan, men bildas också på marken bakom. Man tänker inte på att det finns där, men om det försvinner man märker man genast att det blir fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
När det gäller artificiell rumsklang så använder jag ofta bricasti M7 impulserna eller revibe pluggen.

Bricasti låter bäst av dessa två tycker jag, men revibe funkar bättre ibland i mixen. Exempel på arenareverb från bricasti impulserna

http://db.tt/Fv4NKV

En annan anledning till att jag använder impulsreverben är att TL-space pluggen som jag använder för dessa har många inställningsmöjligheter i sig.

MVH

Anders

Är det Acousticas impulser vi pratar om som släpptes fria förut?

Har inte ens hunnit gått igenom alla dem än men det är många som låter helt ok...

Helt ok klipp förresten...jag som gillar Knopfler...= )

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det Acousticas impulser vi pratar om som släpptes fria förut?

Har inte ens hunnit gått igenom alla dem än men det är många som låter helt ok...

Ja, det tror jag det va. Det va några som släpptes fria iaf. Tycker de flesta av dessa låter helt OK, och i den reverbpluggen har jag ju då som sagt många valmöjligheter som gör att jag i första hand sträcker mig efter den.

EDIT: hehe...klippet va bara en liten kul grej, men jag använde just bricasti impulserna till arenareverbet. Men Knopfler is da shit 🙂

EDIT 2: Är nog inte många som skulle gissa på att det är en hi gain maskin (rectifier) det är inspelat på 😎 Men här va gainen inte alls på mycket på första distkanalen. Men ger ett härligt bluesrock sound tycker jag

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tror jag det va. Det va några som släpptes fria iaf. Tycker de flesta av dessa låter helt OK, och i den reverbpluggen har jag ju då som sagt många valmöjligheter som gör att jag i första hand sträcker mig efter den.

EDIT: hehe...klippet va bara en liten kul grej, men jag använde just bricasti impulserna till arenareverbet. Men Knopfler is da shit 🙂

EDIT 2: Är nog inte många som skulle gissa på att det är en hi gain maskin (rectifier) det är inspelat på 😎 Men här va gainen inte alls på mycket på första distkanalen. Men ger ett härligt bluesrock sound tycker jag

MVH

Anders

Mesa Boogie eller? Kan inte dom där så bra, man är ingen fullblodsgitarrist liksom...men har för mig att du köpte en topp förut väl?

En annan har en Marshall VS 65R som duger och en Micro Cube som är rolig att leka lite med, det är allt.

Vad gillar du Amplitube 3? Finns det något i dina ögon/öron som duger i den pluggen?

JAG tycker en del grejer låter ok men man är ju inget proffs så man har väl ribban lägre antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mesa Boogie eller? Kan inte dom där så bra, man är ingen fullblodsgitarrist liksom...men har för mig att du köpte en topp förut väl?

En annan har en Marshall VS 65R som duger och en Micro Cube som är rolig att leka lite med, det är allt.

Vad gillar du Amplitube 3? Finns det något i dina ögon/öron som duger i den pluggen?

JAG tycker en del grejer låter ok men man är ju inget proffs så man har väl ribban lägre antar jag...

japp, mesa boogie dual rectifier. Köpte både topp och låda 🙂 Riktigt mångsidig, och det visste jag från början, men ju mer man sitter desto mer mångsidig blir den.

Tror min bästa kompis jag hade på gymnasiet hade en liknande marshall. Den kom man långt med iaf. Fick även bra kräm ur den på gigen.

Ang amplitude 3 så har jag faktiskt inte testat version 3 , så där kan jag faktiskt inte ha en åsikt. Men när det gäller pluggar generellt så låter de helt OK idag, speciellt med kabinettimpulser, och i rätt sammanhang så låter de ju perfekt 😎 Så att gå och köpa sig en stärkare på över 30 000 är ju inget jag skulle rekommendera vem som helst att göra. Men att däremot ha en liten rörcombo hemma är ju inte fel.

I mina öron så går det få pluggarna att låta riktigt bra idag, men det kräver mer jobb att få in den i mixen tycker jag än att micka upp en bra stärkare. Men sedan har man ju hört inspelningar på grymma stärkare som låter skit. Så mycket sitter ju i dina händer och öron.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

japp, mesa boogie dual rectifier. Köpte både topp och låda 🙂 Riktigt mångsidig, och det visste jag från början, men ju mer man sitter desto mer mångsidig blir den.

Tror min bästa kompis jag hade på gymnasiet hade en liknande marshall. Den kom man långt med iaf. Fick även bra kräm ur den på gigen.

Ang amplitude 3 så har jag faktiskt inte testat version 3 , så där kan jag faktiskt inte ha en åsikt. Men när det gäller pluggar generellt så låter de helt OK idag, speciellt med kabinettimpulser, och i rätt sammanhang så låter de ju perfekt 😎 Så att gå och köpa sig en stärkare på över 30 000 är ju inget jag skulle rekommendera vem som helst att göra. Men att däremot ha en liten rörcombo hemma är ju inte fel.

I mina öron så går det få pluggarna att låta riktigt bra idag, men det kräver mer jobb att få in den i mixen tycker jag än att micka upp en bra stärkare. Men sedan har man ju hört inspelningar på grymma stärkare som låter skit. Så mycket sitter ju i dina händer och öron.

MVH

Anders

Nu har jag inte direkt pluggat Amplitube 3 men ÄR det inte nån typ av impulsgrejer i den redan?

Man har ju allt från amp closet till hall när man mickar upp i pluggen och sen kan man ju lägga på uppmickningen liksom och reglera det steglöst...

Utan nånting låter det som nåt hemskruvat men med lite sånt på tycker jag det funkar rätt ok.

Blir ju inte som en riktig uppmickad givetvis men funkar att sitta och lira med det och det låter hygglo.

Jag vill smacka en kabel mellan ljudkortet och min Marshall bara så man får ljudet från en stärkare och inte mina högtalare...kör man den på clean med ljudet från Amplitube så lär det ju låta lite roligare liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte direkt pluggat Amplitube 3 men ÄR det inte nån typ av impulsgrejer i den redan?

Man har ju allt från amp closet till hall när man mickar upp i pluggen och sen kan man ju lägga på uppmickningen liksom och reglera det steglöst...

Utan nånting låter det som nåt hemskruvat men med lite sånt på tycker jag det funkar rätt ok.

Blir ju inte som en riktig uppmickad givetvis men funkar att sitta och lira med det och det låter hygglo.

Jag vill smacka en kabel mellan ljudkortet och min Marshall bara så man får ljudet från en stärkare och inte mina högtalare...kör man den på clean med ljudet från Amplitube så lär det ju låta lite roligare liksom...

Jo, precis. Der ingår ju en kabinettsimulator i pluggarna. Men dessa brukar ofta vara svagaste länken är min erfarenhet. Så då kan man stänga av pluggens kabinettsimulator och köra en annnan via impuls istälelt och det brukar bli ännu bättre.

Precis som du säger så kan du spela in din top och lägga på kabinetten senare. Har gjort så med min Laney någon gång och testat 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, precis. Der ingår ju en kabinettsimulator i pluggarna. Men dessa brukar ofta vara svagaste länken är min erfarenhet. Så då kan man stänga av pluggens kabinettsimulator och köra en annnan via impuls istälelt och det brukar bli ännu bättre.

Precis som du säger så kan du spela in din top och lägga på kabinetten senare. Har gjort så med min Laney någon gång och testat 🙂

MVH

Anders

Ja..tänkte mer tvärtom, få ut ljudet från Amplitube i min stärkare när det är "klart" om det nu gör någon skillnad men det verkar ju vara en bättre lösning det du beskrev iof...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dessutom svårt att förstå hur man ska få liv i en gitarr utan ett bra rumsljud!?

Man kan dubba den! 🙂

Det enda "rumsljud" som finns på, exempelvis, mina gitarrer är i princip bara det som eventuellt följer med algoritmerna för den cab-sim jag för tillfället använder. Det räcker. Jag dubbar alltid gitarrer vilket ger "uppfattning" av lite mer rum/rymd. Tycker jag.

Fast nu vet jag att du vet allt det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...