Jump to content
Annons

Fråga angående SEND


fender__

Recommended Posts

När man i Cubase ska höja effekten från Send (säg att man har reverb) så höjs volymen också, rätta mig om jag har fel men är det för att man höjer effekten som gör att volymen också höjs? Och varför höjs inte volymen då när man lägger reverbet i en vanlig insert?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sendregeln är ju typ en volymkontroll för hur stark signal som ska gå till reverbet

detta gäller inte bara cubase utan alla program och analoga mixerbord

ursprungssignalen finns kvar plus att man addar signalen som går till effekten och därför blir det starkare

om du lägger en insert så går hela signalen genom effekten på kanalen och ljudnivån beror då på hur effekten är inställd

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Har tyvärr ingen möjlighet att kolla på det nu, men jag har varken rört dry eller wet så jag vet inte vad grundinställningen på dessa är!

sendregeln är ju typ en volymkontroll för hur stark signal som ska gå till reverbet

Du menar väl hur mycket av reverbet som ska gå till signalen???

Tror jag förstår nu iaf! Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Har tyvärr ingen möjlighet att kolla på det nu, men jag har varken rört dry eller wet så jag vet inte vad grundinställningen på dessa är!

Du menar väl hur mycket av reverbet som ska gå till signalen???

Tror jag förstår nu iaf! Tack för svaret!

om du använder effekten som send ska den vara på wet om du använder som insert så ställer du in hur mycket signal som ska påverkas mellan wet/dry

send skickar signal till en effekt så det menade jag och med sendregeln ställer man hur mycket signal som ska skickas

med send kan man skicka signaler från flera olika kanaler till tex samma reverb

du ser även i mixern att ljudet kommer på fx-kanalen

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man kan med andra ord skicka halva signalen till send? Då blir halva signalen påverkad och halva blir inte?

Eller blir det som så att halva signalen hörs som torr och andra halvan av signalen är bara reverbet?

Blev lite konstigt nu igen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man kan med andra ord skicka halva signalen till send? Då blir halva signalen påverkad och halva blir inte?

Eller blir det som så att halva signalen hörs som torr och andra halvan av signalen är bara reverbet?

Blev lite konstigt nu igen..

När du skickar signal från ett spår till ett annat via en send-ratt är det precis som om du hade gjort en kopia av det första spåret. Send-ratten reglerar volymen på spår nummer två.

Vet inte om det hjälpte nåt, men jag föreslår att du leker runt lite, så klarnar det nog 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man kan med andra ord skicka halva signalen till send? Då blir halva signalen påverkad och halva blir inte?

Eller blir det som så att halva signalen hörs som torr och andra halvan av signalen är bara reverbet?

Blev lite konstigt nu igen..

när du skickar send så kommer alltid ursprungsljudet vara kvar och blir inte påverkat

(om du inte väljer pre-regel och drar ner kanalens regel helt):överkurs

däremot blir den signalen du skickar påverkad av de effekter som den då går genom

om du vill att hela signalen ska påverkas så lägger du effekten som insert

olika typer av effekter spassar som send ofta reverb och delay men de går även lika bra att ha som insert

medan kompressor och eq ligger som insert och funkar inte så bra som send

Link to comment
Dela på andra sajter

När man i Cubase ska höja effekten från Send (säg att man har reverb) så höjs volymen också, rätta mig om jag har fel men är det för att man höjer effekten som gör att volymen också höjs? Och varför höjs inte volymen då när man lägger reverbet i en vanlig insert?

Mvh

Ställ in reverbet på 100% wet.

Välj hur mycket signal du vill skicka till reverbet i "send".

Blir det för hög volym, prova då att sänka FX-kanalens volymreglage i Mixern.

Laborera med hur mycket du ska "senda" och hur mycket volym effekten ska ha i mixern tills du är nöjd.

Alternativt kan du ändra volymen direkt på effektpluggen, men mixern brukar ju gå sabbare att komma åt.

Redigerat av Steelham
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in reverbet på 100% wet.

Välj hur mycket signal du vill skicka till reverbet i "send".

Blir det för hög volym, prova då att sänka FX-kanalens volymreglage i Mixern.

Laborera med hur mycket du ska "senda" och hur mycket volym effekten ska ha i mixern tills du är nöjd.

Alternativt kan du ändra volymen direkt på effektpluggen, men mixern brukar ju gå sabbare att komma åt.

att minska på send-regeln eller att dra ner på mixern på effektens kanal har ju iprincip samma funktion så det är inte att rekommendera i normala fall

=dubbelt jobb

däremot jobbar man med sendregeln+volymregeln för ursprungsljudet i mixern

när du drar upp senden drar du ner regeln på mixerbordet för att volymen ska vara samma

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...