Jump to content
Annons

"Du ska ha telesladd, inte XLR när du spelar in.."


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Gick till en musikaffär idag på lunchrasten och skulle köpa en RCA till XLR sladd för att kunna spela in mixtapes från min DJM 400 till mitt ljudkort. Då säger dom: "Du ska ha RCA till TELE istället för då får du line-signal och det är mycket starkare än mick-signal. Dessutom är det line-signal ut från din mixer så det blir bättre då." Och stressad som jag var så gick jag på det säljargumentet..

Är inte detta rent skitsnack egentligen?? Kan ju dessutom tillägga att dom inte hade någon RCA till XLR att sälja...

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hägglund (oregistrerad)

Signalstyrkan har inget att göra med vilken kontakt du har i andra änden av kabeln så den killen vet inte vad han pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast sitter det en micpreamp bakom XLR-kontakten om det finns en sådan i ljudkortet - och då är det väldigt olämpligt att koppla in en linesignal där - så i de flesta fall stämmer det att du ska ha en monotele i ljudkortsänden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag måste nog säga att jag inte riktigt förstod påhoppet på musikaffärspersonalen... Det han sålde dig låter helt korrekt tycker jag...

Varför skulle man köra en line-signal in i en micpreamp?

Meningen med xlr-kablar är att signalen från exempelvis en mick blir balanserad hela vägen in i mickpreampen, då en xlr-kabel har 3 poler som någon ovan påpekade.

Eftersom rca är obalanserat och kabeln alltså ändå bara har 2 ledare blir en xlr-kontakt i andra änden helt onödig.

Som ni också var inne på här ovan så är det ju skillnad i styrka på micksignal och linjesignal. Men det har inte med själva kabeln att göra utan källan. En mick lämnar lägre signal en vad exempelvis en dj-mixer eller keyboard gör. Därför behöver en mick ha förstärkning (micpreamp)

Ditt kabelköp är helt korrekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Var det för svårt att skriva beteckningen?

Jag vill inte att den här tråden upptas av ditt ifrågasättande.

Så nu sätter jag punkt här. 😄

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ovanligt på lite dyrare prylar, att även lineingångar har XLR, eftersom det ju är en bättre kontakttyp - men de flesta ljudkort med inbyggda preamps, har XLR enbart till micingångarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte att den här tråden upptas av ditt ifrågasättande.

Så nu sätter jag punkt här. 😄

Bra svarat. Nu kan trollet rulla tillbaka in i skogen igen och hålla sig där, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Om jag nu kör med RCA till TELE, skall jag då koppla dom i line in 1 resp 2 då och inte i mic-ingångarna? Jag har ett presonus firebox ljudkort.

Precis! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

dm1000rear.jpg

Så ser det ut på mitt bord där även linjeingångarna har XLR.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår bägge parter, och jag tror mer på missförstånd/dåligt förklarat än okunnighet.

  • XLR kan vara såväl miksignal som linjesignal. Apogee Duet är ett exempel på ljudkort där samma XLR-kontakter är både mikingång och linjeingång (+4dBu och -10dBV)
  • Ditt Presonus Firebox är för mikrofonerna. Koppla till teleingångarna på baksidan för linjeingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ser det ut på mitt bord där även linjeingångarna har XLR.

Egentligen inte eftersom de ingångarna mest är tänkta för lågimpedanskällor " For use with nominal 50–600 Ω Mics & 600 Ω Lines" ( typ DI-box) . Ser du de svarta blindpanelerna? Där kan man sätta expansionskort för analoga linjeingångar och de är då av telejack-typ eller av multikontakttyp.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Egentligen inte eftersom de ingångarna mest är tänkta för lågimpedanskällor " For use with nominal 50–600 Ω Mics & 600 Ω Lines" ( typ DI-box) . Ser du de svarta blindpanelerna? Där kan man sätta expansionskort för analoga linjeingångar och de är då av telejack-typ eller av multikontakttyp.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Förstod du inte? Vill du ha en ÄNNU mer pedagogisk förklaring?

Återkom när du har tagit reda på vilken impedans en linjesignal i regel har och berätta det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte eftersom de ingångarna mest är tänkta för lågimpedanskällor " For use with nominal 50–600 Ω Mics & 600 Ω Lines" ( typ DI-box) . Ser du de svarta blindpanelerna? Där kan man sätta expansionskort för analoga linjeingångar och de är då av telejack-typ eller av multikontakttyp.

http://www.yamahaproaudio.com/products/mix...ifications.html

Vad det står, är "for use with nominal 600 Ohm lines", men det står också "Actual load impedance" (alltså ingångsimpedans) - och den är 3kOhm resp 10kOhm (beroende på vilken ingång du tittar på). Båda går därför utmärkt att använda till lågohmiga utgångar (vilket alla prylar har nu för tiden), så jag förstår inte vad du tjafsar om... Man kopplar alltid en lågohmig utgång till en högohmig ingång för att inte riskera försämring av signalen (kallas impedansbryggning). Dessutom är nominell nivå +4dB (i ena fallet med pad). Hur många mickar och DI-boxar har så hög output som +4dB, menar du...?

Varför måste du tjafsa om allting egentligen? Det förekommer bevisligen lineingångar med XLR. Bara för att du inte har sett sådana på dina hifi-prylar, så innebär det inte att det inte finns... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.yamahaproaudio.com/products/mix...ifications.html

Vad det står, är "for use with nominal 600 Ohm lines", men det står också "Actual load impedance" (alltså ingångsimpedans) - och den är 3kOhm resp 10kOhm (beroende på vilken ingång du tittar på). Båda går därför utmärkt att använda till lågohmiga utgångar (vilket alla prylar har nu för tiden),

Varför måste du tjafsa om allting egentligen? Det förekommer bevisligen lineingångar med XLR.

Jag förstår inte varför du hoppar in och skriver i princip samma sak som jag redan skrivit. Att det finns lineingångar med XLR har jag aldrig motsagt men AnaLogFreaks mixer har ju egentligen bara 4 riktigalineingångar resten är lågohmiga mikingångar som kan dämpas för att acceptera linjesignaler vilket aldrig blir optimalt..

Att alla prylar idag skulle ha lågohmiga utgångar har du hittat på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...