Jump to content
Annons

Fråga om multibandskomprimering av sång


Tophe

Recommended Posts

Sitter just nu och mixar sångspår.

På en del fraser blir det en liten "lågbasskjuts" precis i början, när sångaren tar sats upp.

Det är väldigt soft musik och jag upplever att det stör ofta. Är multiband rätt väg att gå?

Jag funderar på om det är en bra lösning att lägga en multibandskompressor, bypassa de tre översta banden och bara komprimera det låga registret. Eventuellt kanske jag kan automatisera kompressorn så den bara jobbar när dessa små bottendunk kommer. Jag har redan högpass på ca 85hz och hela spåret är ganska hårt komprimerat med en LA-2A. Jag vill helst inte EQ'a mer efetrsom sångljudet är kanon, så när som på dessa små korta djupdykningar.

Finns det nån praxis kring just detta problem?

Hur skulle ni ha gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter som en lång väg. Jag gör aldrig så. Testa att "fejda" (stavfel?) in sången istället. Mjuka in den s.a.s. Automation.

Håller med. Går säkert att få att låta hyfsat med multiband, men det blir ett jävla pill. Lättare att bara göra det man vill ha gjort manuellt istället så har man det ur världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
BigChief (oregistrerad)
Sitter just nu och mixar sångspår.

På en del fraser blir det en liten "lågbasskjuts" precis i början, när sångaren tar sats upp.

Det är väldigt soft musik och jag upplever att det stör ofta. Är multiband rätt väg att gå?

Jag funderar på om det är en bra lösning att lägga en multibandskompressor, bypassa de tre översta banden och bara komprimera det låga registret. Eventuellt kanske jag kan automatisera kompressorn så den bara jobbar när dessa små bottendunk kommer. Jag har redan högpass på ca 85hz och hela spåret är ganska hårt komprimerat med en LA-2A. Jag vill helst inte EQ'a mer efetrsom sångljudet är kanon, så när som på dessa små korta djupdykningar.

Finns det nån praxis kring just detta problem?

Hur skulle ni ha gjort?

Själv skulle jag klippa ur baspeaken och applicera en filterplugin precis där. Brukar själv städa upp sånt där i samma stund som jag klipper och sänker andningar, tar bort fottramp mm.

Bränner/applicerar en waves renaissance eq direkt på parten. Highpass med brant q-värde. Preview-lyssnar och höjer sakta freq upp tills basstörningen försvinner men sångljudet ändå bibehålls, sen apply.

Redigerar man så,både baspuffar och diskantstörningar så behöver inte den kompressor man använder i slutändan jobba med en massa onödigt skit vilket får den att pumpa...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror multibandskompressorn kan göra susen, gör själv så en hel del när det just är sådana problem. och jag förstår verkligen inte vad folk menar med att det skulle vara en lång väg att gå, eller att det skulle vara mkt pill...!?!? det rattar man på 1 minut....hur enkelt som helst.

Ett annat alternativ är en dynamisk eq....ungefär som en multibandskompressor, fast ändå inte riktigt....sonalksis har en sådan som kan fungera klockrent på just detta fel.

ett tredje är multibands transient-mackapär....om man nu innehar en sådan....finns i till exempel izotope alloy.....ställ in det lägsta bandet på rätt frekvens, och ta bort attackerna på det bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)
jag tror multibandskompressorn kan göra susen, gör själv så en hel del när det just är sådana problem. och jag förstår verkligen inte vad folk menar med att det skulle vara en lång väg att gå, eller att det skulle vara mkt pill...!?!? det rattar man på 1 minut....hur enkelt som helst.

Ett annat alternativ är en dynamisk eq....ungefär som en multibandskompressor, fast ändå inte riktigt....sonalksis har en sådan som kan fungera klockrent på just detta fel.

ett tredje är multibands transient-mackapär....om man nu innehar en sådan....finns i till exempel izotope alloy.....ställ in det lägsta bandet på rätt frekvens, och ta bort attackerna på det bandet.

Absolut. Skillnaden mellan mitt och Mr Keys sätt att lösa det på kan bero på att jag missuppfattat problemet.

Och att jag inte behärskar multibandskompressorer.. haha.

Nä skämt åsido så har det, dom ggr jag försökt ställa rattarna på en kompressor efter ett "basfel", inte gynnat resten av spåret.

Men jag är fullt övertygad om att det handlar om erfarenhet.

Jag ser sångredigering i tre steg när jag jobbar.

1. Klippa bort skit och/eller flytta fraser i värsta fall. Bounca

2. Klippa upp och gaina upp/ned fraser som sticker ut. (här brukar jag fixa ovannämnda problem med onaturliga baspeakar mm). Bounca.

3. Sist med hyfsat jämnt spår så kryddar jag med kompressorer och eq som har, och ger karaktär.

Dom kompressorerna jag använder (psp vintage warmer tex)brukar gå att pressa mer aggressivt på spåret om basskräp eller peakar redan är borta.

Hade jag sjukt bra koll på typ ozone så kanske jag skulle ratta till samma ljud på en gång, men det har jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...