Jump to content
Annons

Rimlig hyra?


Thome

Recommended Posts

Hej!

ska bygga studio i en lokal med snedtak. som bekant tar ju ju snedtak bort en hel del utrymme. eftersom jag ska ljudisolera hela lokalen försvinner det ännu mer utrymme med alla luftspalter och annat trams.

tycker ni att 2500 (3125 ink moms) är rimligt för en lokal i denna storleken? kontraktet kommer ligga på 3 år till att börja med, med stor möjlighet till förlängning. jag måste själv stå får allt renoveringsjobb i lokalen, vilken kommer landa på ca 30-40 000 kr.

det är ju så jävla svårt dethär med att hitta studiolokal, så man vill ju gärna ta tillvara på det man hittar!

jag har även tillgång till kök, dusch, toalett och konferansrum.

vad tycker ni, är hyran för hög?

tacksam för era åsikter och tänk!

post-15215-1268490257_thumb.png

post-15215-1268490265_thumb.png

post-15215-1268490271_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glömde du att skriva hur många kvadrat det är, eller är jag blind som vanligt?

självklart glömde jag det!

utan ombyggnad och isolering är lokalen 47 kvadrat, men jag betalarför 50 för att få tillgång till kök, dusch toalett och konferansrum. priset ligger med andra ord på 600 kr/kvm EX moms.

tja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Grattis, i Göteborg betalar man 3000 i månaden för en replokal på 20 kvadrat som man dessutom delar med ett annat band vilket gör hyran till 6000 i månaden.

ojdå!

men sen får man räkna in att denna lokal ligger med ca 40 min bussfärd med statsbuss och 5min gång från centrum...

dessutom är det en ovanvåning på ett tryckeri, visserligen har dom bara kontor under, och inget vägg i vägg..

Redigerat av Thome
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en bäddsoffa?

I Göteborgs utkanter kan man hyra tysta magasin från 1 kvm uppåt till 100 kvm där man inte har några fönster, men madrasserad dörr. Används framförallt för att förvara bohag om man är utomlands något år. Men det skulle kanske funka som studio...

Undrar om det är billigt. Jag tror det.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är billigt...

för ett par år sedan satt vi i en riktigt riktigt sunkig källarlokal på 25kvm i centrala stockholm (under en period var det till och med en "uteliggare" som bodde i ett rum i det komplexet), och pröjsade drygt 5lax/mån för det....

Link to comment
Dela på andra sajter

hej och tack för alla svar!

nej det är inte en bäddsoffa, men en skön sovsoffa ; )

detenda som gör mig skeptisk är snedtaket... i de lägsta väggarna kommer höjden vara ca max 120 cm efter ljudisolering...

eftersom det är en seriös musikstudio så värdesätter jag även komforten för mina klienter. hade NI tyckt det var ett problem med att jobba i en sådan studio? ca 2 meter in i rummen är takhöjden 2 meter. det kan ju bli en ganska mysig känsla också!

Link to comment
Dela på andra sajter

i kontrollrummet skulle va bättre att byggt in högtlarna i väggen, eller rätta sagt i akustiken(inte i ljudisolerade väggen). sedsan sätta dörrar med fönter mitt på väggen.

kolla den här sketch up ritningen:

http://johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?f=1&t=3119 (förta inlägget av John Sayers )

tack och cool ide!

dock blir det svårt då jag absolut inte har råd att sätta in ljudisolerade glasdörrar...

sen skajag byta monitorsystem inom ett halvår, så jag kan inte byggain dem i väggen just nu i alla fall.

någon somhar lite små tankar om akustikbehandling i rum med snedtak?

kommer lägga upp en byggtråd sen därni får följa bygget när jag kommer igång : )

Link to comment
Dela på andra sajter

tack och cool ide!

dock blir det svårt då jag absolut inte har råd att sätta in ljudisolerade glasdörrar...

sen skajag byta monitorsystem inom ett halvår, så jag kan inte byggain dem i väggen just nu i alla fall.

någon somhar lite små tankar om akustikbehandling i rum med snedtak?

kommer lägga upp en byggtråd sen därni får följa bygget när jag kommer igång : )

Första jag ser och direkt kommer att tänka på gällande synpunkter förutom priset....

...kanske ska vi lämna det till din byggtråd dock men ger en liten hint om det redan nu.

1. Sitt inte off axis i ett rum där du ska mixa.

Samma avstånd till längsgående väggar annars kommer du ska sneda mixar. Även om du behandlar rummet "rätt" för att kompensera så kommer du troligtvis alltid uppleva att nåt känns galet i lyssningen.

Vänd i stället på mixplatsen så att rummet för det första ges en "horn" effekt samt att du kan sitta mitt mellan längsgående väggar.

2. Ventilation i små utrymmen.

Största problemet som alltid förbises i små lokaler pga kostnader.

Du ska sitta timtals och arbeta i detta rum.... se till att din skalle får syre nog för att kunna jobba!

I övrigt verkar priset vara av kanonsort.

Kör så det ryker!

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Första jag ser och direkt kommer att tänka på gällande synpunkter förutom priset....

...kanske ska vi lämna det till din byggtråd dock men ger en liten hint om det redan nu.

1. Sitt inte off axis i ett rum där du ska mixa.

Samma avstånd till längsgående väggar annars kommer du ska sneda mixar. Även om du behandlar rummet "rätt" för att kompensera så kommer du troligtvis alltid uppleva att nåt känns galet i lyssningen.

Vänd i stället på mixplatsen så att rummet för det första ges en "horn" effekt samt att du kan sitta mitt mellan längsgående väggar.

2. Ventilation i små utrymmen.

Största problemet som alltid förbises i små lokaler pga kostnader.

Du ska sitta timtals och arbeta i detta rum.... se till att din skalle får syre nog för att kunna jobba!

I övrigt verkar priset vara av kanonsort.

Kör så det ryker!

/Cruncharn'

tjena cruncharn! såg din videotutorial, grymt bra bygge!

känner att det är dags att flytta till en annan tråd, där finns en ny bild från sketchup!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=74847

tack alla för hjälpen, hoppas vi ses i byggtråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...