Jump to content
Annons

Om att ge kritik


laxlaxlax

Recommended Posts

Sorry, trippellaxen, jag viker inte en tum i den här frågan!

Det handlar om ett eget val — om du medvetet visar upp din konst för hela världen, och dessutom vill att folk ska dela med sig av sina synpunkter, så får du vara beredd på att folk tycker att du och/eller din konst suger. Att bli "skitsur" över att folk inte vill — eller för all del inte kan (av allehanda skäl) — linda in sina synpunkter i bomull är ju bara tramsigt! Än värre är det när artisten ska agera lärare i retorik, särskilt om den egna retoriken eventuellt suger; men det har inte nödvändigtvis med den här saken att göra.

Ja när väl idioterna har öppnat käften kanske det kan hjälpa att hantera den informationen på nåt sätt och tänka att man får ta det eftersom man har bett om det. Men det rättfärdigar inte att nån ska få ventilera sitt dåliga humör / oförmåga till social färdighet rätt upp i nyllet på nån annan. Det handlar om avsändarens ansvar, inte mottagaren. Klart man inte ska linda in något i bomull, det handlar om att säga saken på ett sådant sätt så att mottagaren kan använda informationen till nåt vettigt. inte bara "jaha jag suger". Utan "Den här låten går att göra bättre om du.. "

Det är lätt att tro att andra är likadana som en själv och kan ta den kritiken och skaka av sig. Det stämmer inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är lätt att tro att andra är likadana som en själv och kan ta den kritiken och skaka av sig.

Nej, Lax3! Vet du vad jag tror? Det är lätt, nästan uteslutande bland oerfarna artister, att tro att "just jag" är speciell och därför kan kräva av publiken/betraktaren att tycka och uttrycka sig på ett sätt som passar "mig" bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Lax3! Vet du vad jag tror? Det är lätt, nästan uteslutande bland oerfarna artister, att tro att "just jag" är speciell och därför kan kräva av publiken/betraktaren att tycka och uttrycka sig på ett sätt som passar "mig" bäst.

Äh vadå, har du aldrig blivit förbannad av en dålig recension?

Jag sa upp min prenumeration på MM när dom sågade mig i bandspaggetin, och minns du Bengan här på forumet?

Han skrev en låt som hette Som Maräng, och när han sjöng lät det som Sommaräng - geddit? Låten var en rätt seg Gessle-ripoff men forumpöbeln tyckte Bengan skulle quitta sitt dayjob. Han skickade låten till Studio, dom hade demorecensioner förr, och blev totalsågad.

Till saken hör att han hade tryckt upp typ 2000 cd-skivor för egna pengar. Kanske var dom svårsålda och Bengan blev väl besviken, recensionen blev droppen och han avreggade sig efter bitter tirad i sin demotråd. Så kan det gå.

Kort sagt, det är mänskligt att bli förbannad om nån inte gillar din musik. Särskilt om din flickvän sjunger, kritik mot låten blir kritik mot henne. Rösten är du, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Lax3! Vet du vad jag tror? Det är lätt, nästan uteslutande bland oerfarna artister, att tro att "just jag" är speciell och därför kan kräva av publiken/betraktaren att tycka och uttrycka sig på ett sätt som passar "mig" bäst.

Äh, skit i att prata artister. Vi hänger på ett forum så just nu kanske vi kan prata människor i allämnhet istället? Ingen åldersgräns här, 14åringar, 30,åringar och Guitar Nilsson. Och alla mer eller mindre känsliga. Jag är hur som helst säker på att ingen någonsin har fått något positiv av det du kallar klarspråk. Läs trådskaparens svar på din kritik får du se.

Carle: ursäkta för det, jag är inte heller någon ängel. Ska bättra mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att bägge parter får reagera...klart man kan bli lite sur över taskig kritik...nånstans ändå så känner jag mig inte som en "offentlig" artist och känner mig inte beredd på kritiken riktigt, här på forumet och då svider det såklart.

När jag stod i mål i Elitserien så köpte jag mera att tidningen hängde ut en.

Men här känns det som om...fan, vad onödigt av dig Hellpig att kapa min låt, hehe. (ex.)

Sedan, vill man ha kritik kanske man kan skriva "tips om förbättring" om det är vad man orkar med.

Kritik behöver inte vara konstruktiv och är väl ganska sällan det också.

Storlek på artist gör sitt till också:

KISS nya skiva suger!

Magnus growlande flickvän suger! 😮

Vilken känns jobbigare redan i det läget, hehehe!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh vadå, har du aldrig blivit förbannad av en dålig recension?

Det är ju för fan klart att jag har, och i något fall rentutav sårad. Men vad hjälper det att "läxa upp" kritikern med predikan om hur han borde ha lagt upp sin kritik? Man framstår bara som en dålig förlorare — och dåliga förlorare hör inte hemma i underhållningsbranschen.

Det är ett flera tusen år gammalt, beprövat koncept: Du får aldrig bli arg på din publik; inte ens på en enskild person i publiken (om publiken samtidigt "lyssnar") eller besserwissra dig över desamma på något sätt. Det är inte värt det, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju för fan klart att jag har, och i något fall rentutav sårad. Men vad hjälper det att "läxa upp" kritikern med predikan om hur han borde ha lagt upp sin kritik? Man framstår bara som en dålig förlorare — och dåliga förlorare hör inte hemma i underhållningsbranschen.

Det är ett flera tusen år gammalt, beprövat koncept: Du får aldrig bli arg på din publik; inte ens på en enskild person i publiken (om publiken samtidigt "lyssnar") eller besserwissra dig över desamma på något sätt. Det är inte värt det, helt enkelt.

Hej Valle, du är ju ett socialt geni om du tror att det är det konceptet du ska köra på ett par som lägger upp sin demolåt här. Mocambique, någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett flera tusen år gammalt, beprövat koncept: Du får aldrig bli arg på din publik; inte ens på en enskild person i publiken (om publiken samtidigt "lyssnar") eller besserwissra dig över desamma på något sätt. Det är inte värt det, helt enkelt.

Det beror på situationen och vad man gör av den. Henry Rollins bjuder på en lektion i anger management. I det ena fallet tycker jag han agerar smart, i det andra inte lika smart.

http://www.youtube.com/watch?v=If7gncQjCJw

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Valle, du är ju ett socialt geni om du tror att det är det konceptet du ska köra på ett par som lägger upp sin demolåt här. Mocambique, någon?

Vad ville du ha sagt med det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ja när väl idioterna har öppnat käften kanske det kan hjälpa att hantera den informationen på nåt sätt och tänka att man får ta det eftersom man har bett om det. Men det rättfärdigar inte att nån ska få ventilera sitt dåliga humör / oförmåga till social färdighet rätt upp i nyllet på nån annan. Det handlar om avsändarens ansvar, inte mottagaren. Klart man inte ska linda in något i bomull, det handlar om att säga saken på ett sådant sätt så att mottagaren kan använda informationen till nåt vettigt. inte bara "jaha jag suger". Utan "Den här låten går att göra bättre om du.. "

Det är lätt att tro att andra är likadana som en själv och kan ta den kritiken och skaka av sig. Det stämmer inte.

Jag trodde du var nöjd och färdig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på...

Inget nytt där... varken i påståendet eller i sättet att börja dina inlägg.

Klart att "det beror"... Allt beror. Alltid.

Vem som helst kan bli arg, det är lätt. Men att bli arg på rätt person och lagom mycket, vid rätt tillfälle, av rätt anledning och på rätt sätt - det är inte lätt

Gör av citatet vad I behagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här tänker jag;

Är det en låt vars genre som inte är min kopp te så väljer jag att låta bli att kommentera den. Det känns bara som slöseri med tid för mig själv och den som gjort låten.

Är det en låt vars genre är min kopp te så bör man ju alltid eftersträva att ge konstruktiv kritik på ett trevligt sätt. Det är ju ganska enkelt att göra egentligen?

Tyvärr måste jag bekänna att jag inte längre lägger ut låtar för kritik på svenska forum. Just på grund av att responsen många gånger inte är så värst trevligt formulerade. Amerikanska forum (garageband.com exempelvis) däremot, där är det en helt annan ton i skällan enligt mina erfarenheter. Mkt vänligare bemötande och inte sällan med skön självdistans. Visst finns det puckon även där men procentuellt sett så leder jänkarna grymt när det gäller att utdela tips på ett trivsamt sätt. Vet inte vad det boeror på.

Ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Så här tänker jag;

Är det en låt vars genre som inte är min kopp te så väljer jag att låta bli att kommentera den. Det känns bara som slöseri med tid för mig själv och den som gjort låten.

Är det en låt vars genre är min kopp te så bör man ju alltid eftersträva att ge konstruktiv kritik på ett trevligt sätt. Det är ju ganska enkelt att göra egentligen?

Tyvärr måste jag bekänna att jag inte längre lägger ut låtar för kritik på svenska forum. Just på grund av att responsen många gånger inte är så värst trevligt formulerade. Amerikanska forum (garageband.com exempelvis) däremot, där är det en helt annan ton i skällan enligt mina erfarenheter. Mkt vänligare bemötande och inte sällan med skön självdistans. Visst finns det puckon även där men procentuellt sett så leder jänkarna grymt när det gäller att utdela tips på ett trivsamt sätt. Vet inte vad det boeror på.

Ha det.

Jantelagen helt klart

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Lax3! Vet du vad jag tror? Det är lätt, nästan uteslutande bland oerfarna artister, att tro att "just jag" är speciell och därför kan kräva av publiken/betraktaren att tycka och uttrycka sig på ett sätt som passar "mig" bäst.

Jag antar att du syftar på mig.

Och där har du fel, jag är inte en oerfaren artist. Jag har släppt två skivor som sångare i ett band och fått massor av recensioner i tidningar och webzines. Visst har det blitt en del som inte vart så fruktansvärt fina i orden.

Men det är en helt annan femma. Det var skivor som släppts av skivbolag och som är komersiella. Då får man tåla det som kastas på en.

Men när man blottar sig och lägger upp något som inte filtrerats av skivbolagens finmaskiga nät, utan som kommer direkt från ens hjärta. Och lägger upp det på ett forum för likasinnade så kanske man kan begära att kritiken, positiv som negativ formuleras på ett trevligt sätt.

Känns inte som om det är någon konstig logik i det. Eller?

Och om det nu handlar om oerfarna artister så är det väll ännu mera viktigt att ge kritiken på ett bra sätt.

Allt handlar väll i grund och botten om sunt förnuft. Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du syftar på mig.

Och där har du fel, jag är inte en oerfaren artist. Jag har släppt två skivor som sångare i ett band och fått massor av recensioner i tidningar och webzines. Visst har det blitt en del som inte vart så fruktansvärt fina i orden.

Men det är en helt annan femma. Det var skivor som släppts av skivbolag och som är komersiella. Då får man tåla det som kastas på en.

Men när man blottar sig och lägger upp något som inte filtrerats av skivbolagens finmaskiga nät, utan som kommer direkt från ens hjärta. Och lägger upp det på ett forum för likasinnade så kanske man kan begära att kritiken, positiv som negativ formuleras på ett trevligt sätt.

Känns inte som om det är någon konstig logik i det. Eller?

Och om det nu handlar om oerfarna artister så är det väll ännu mera viktigt att ge kritiken på ett bra sätt.

Allt handlar väll i grund och botten om sunt förnuft. Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

Jag håller med dig totalt här. Hade jag varit en artist och låtit skivbolag förändra mina verk så att jag inte längre kan stå för dem 100% hade jag inte heller tagit åt mig så värst mkt av recensioner. Däremot när man lägger upp låtar för kritik här eller på andra ställen så är det för att få hjälp och respons. Man vill höra vad som låter bra och vad som låter dåligt helt enkelt och absolut inget skitsnack. Jag undervisar i musikskapande och jag har sett så jäkla många gånger att negativt formulerad kritik kan förstöra helt totalt för musikmakaren, emedans positiv feedback kan ge en människa arbetslust och en positiv vilja att fixa till/ifrågasätta de detaljer som i kritikerns öron inte låter bra, samt att musikskaparlusten sponsras.

Tyvärr, tyvärr och åter tyvärr så finns det väldigt många som anser att via internetforum så råder en slag laglöshet som tillåter dig bemöta vemsomhelst hursomhelst. Trots interna forumregler som bestrider detta. Jag vet faktiskt inte varför folk gillar att bete sig illa åt och använda sig av mindre smarta ordalag. Det bottnar kanske i någon slags otillräcklighet som man får utlopp för via att skriva av sig på ett offensivt vis och därmed kan lägga sig och känna att man får en slags maktkänsla bekräftad. Ren spekulation här och absolut inte riktad till någon aktuell tråd eller trådskrivare.

Kontentan är i vilket fall som vanligt som du säger. Bemöt andra som du själv vill bli bemött. ALLA vinner på att få ett sjysst svar på ett inlägg eller en låtuppladdning. En tråkig eller elak ton i ett svar skapar enkom oreda och tråkiga konflikter. Den som påstår något annat har tyvärr fel.

Ha en bra dag.

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, skit i att prata artister. Vi hänger på ett forum så just nu kanske vi kan prata människor i allämnhet istället? Ingen åldersgräns här, 14åringar, 30,åringar och Guitar Nilsson. Och alla mer eller mindre känsliga. Jag är hur som helst säker på att ingen någonsin har fått något positiv av det du kallar klarspråk. Läs trådskaparens svar på din kritik får du se.

Carle: ursäkta för det, jag är inte heller någon ängel. Ska bättra mig.

laxlaxlax! You rock!! /HesaDamen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...