crillemannen Postat 9 februari 2010 Postat 9 februari 2010 (redigerat) Hello, Har precis fÄtt min nya preamp en Crane Song Spider, och tÀnkte dÀrför göra en serie av testes. Först ut , high gain gitarrer. Preamparna som anvÀnds Àr: Crane Song Spider 8ch. 65000:- 8000:-/ per kanal Digidesign Digi 002 4ch. 10000:- 2000:-/per kanal FocusRite Octopre LE 8ch. 4500:- 500:-/per kanal Testet Àr utfört med en Peavey Triple XXX + Engl 4x12 med vintage 30. Inspelad med en sm 57. I ljudklippet Àr det först Spider, Digi 002 , Octopre LE, sist ut Àr ett klipp med en Harley benton 4x12 bara för att visa skillnaden mellan den och Engl. Your browser does not support the HTML5 audio tag Jag tycker personligen att Spider vinner (det borde den haha) Octopre'n LE lÄter ju jÀttre bra och Àr ett bra köp. SÀmst Àr ju absolut Digi 002. DÄliga mids, dov diskant.. usch... Mvh Christian Redigerat 9 februari 2010 av crillemannen 1
Bunkert Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 HallÄ! Himla kul att höra! Har du gjort fler tester med Spidern som gÄr att ladda upp för avlyssning? Köpte precis en Crane Song Flamingo, Àr sÄ pass nöjd att jag tÀnkte sÀlja den och köpa en Spider. Var hittade du din?
Freddy Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Kul att höra, stor skillnad var det med! Spidern lÀt bÀst, helt klart!
Casperfren Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Visst det var skillnad, men inte i proportion till priset
LIIKET Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Kul att höra! Det var ju rÀtt stor skillnad. Och jag som alltid förestÀllt mig att det Àr skitsamma vilken preamp man har...
crillemannen Postat 6 maj 2011 TrĂ„dstartare Postat 6 maj 2011 Det gör r'tt stor skillnad đ Man borde ialla fall ha 2st riktigt bra kanaler/preamps om man skall vara seriös. Ska man spela in trummor Ă€r det en annan nivĂ„ pĂ„'t đ
Elof (oregistrerad) Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Jag lyssnade utan att lÀsa ordningen, dÄ gillade jag octopren bÀst. Cranesongen Àr jÀmn och öppen, men lite tunn. Digin Àr slafsig och dovare, men ÀndÄ intressant. Octopren Àr snabb och öppen och verkar gÄ djupt. Det Àr iof inga bastunga saker som spelas in hÀr, men ÀndÄ. Jag Àr ingen API-fan heller, jag tycker de saknar i bottnen och kÀnns "stÀngda" i bottnen. Ibland Àr det kul att vara nörd, men att vÀlja vilka preamps man ska köpa baserat pÄ nÄgra ljudfiler kan man inte göra, tycker att man mÄste se vad som levererar varje gÄng man jobbar och vad man stÀcker sig efter gÄng pÄ gÄng. För mig Àr det ofta nÄt som man inte ens behöver tÀnka pÄ att det har ett sound, nÄgot som bara funkar till allt.
crillemannen Postat 6 maj 2011 TrĂ„dstartare Postat 6 maj 2011 Förresten.. Lowpass filtret var instĂ€llt pĂ„ CraneSongen. SĂ„ den kapade under 80hz det Ă€r nog dĂ€rför đ
BluesBoy Postat 6 maj 2011 Postat 6 maj 2011 Hör i princip ingen skillnad pĂ„ 2:an & 3:an. Tyckte 4:an lĂ€t roligast. đ
Lejnoss Postat 10 maj 2011 Postat 10 maj 2011 Hade varit roligt att höra testet pÄ andra saker en distad gitarr. Utan att ha lÀst ordningen innan blev mitt resultat detta: Spider: Bra Digi 002 OK Octopre LE: BÀst Harley benton 4x12: SÀmst Gillade det diskantlyft som fanns pÄ Octopren, annars lÀt Spider fet Àven den. Digi 002 lÀt dov, och den sista lÀt dÄligt.
drloop (oregistrerad) Postat 11 maj 2011 Postat 11 maj 2011 Stora skillnader. Hur har du gjort testet? Reampat? Det Àr första gÄngen jag hör sÄ stora och tydliga skillnader i en test. Det var i och för sig trevligt men fÄr mig som sagt att fundera pÄ orskakerna. Digin lÀt som en annan mickposition nÀstan. Eftersom det borde vara starkt ljud in i preamparna kan det vara sÄ att digin distar och dÀrför fÄ det lustiga ljudet? Well, well, min favvis Àr focusrien eller stycke tre om man skall vara tydlig.
Wonko Postat 22 maj 2011 Postat 22 maj 2011 Jag mÄste bara frÄga: Harley benton:en, Àr det den med v30 element i eller den vanliga? Ifall det Àr v30 versionen sÄ mÄste jag ju sÀga att jag inte trodde att kabinettet skulle ha en sÄn stor pÄverkan nÀr man nÀrmickar pÄ det dÀr sÀttet.
crillemannen Postat 22 maj 2011 TrÄdstartare Postat 22 maj 2011 Jag mÄste bara frÄga: Harley benton:en, Àr det den med v30 element i eller den vanliga? Ifall det Àr v30 versionen sÄ mÄste jag ju sÀga att jag inte trodde att kabinettet skulle ha en sÄn stor pÄverkan nÀr man nÀrmickar pÄ det dÀr sÀttet. yES det Àr vintage 30 i harley bentonen. Kabinetten gör enorm skillnad faktiskt.
4Trax Postat 22 maj 2011 Postat 22 maj 2011 Det Àr ett seriöst fel pÄ din Spider! Den tillför stereobreddning om man jÀmför med dom andra klippen.
LIIKET Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Det Àr ett seriöst fel pÄ din Spider! Den tillför stereobreddning om man jÀmför med dom andra klippen. Det Àr vÀl inget nytt att stereobilden förÀndras beroende pÄ frekvensinnehÄll?
4Trax Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Det Àr vÀl inget nytt att stereobilden förÀndras beroende pÄ frekvensinnehÄll? JasÄ? Han har lirat in med en kanal sÄ i ett rÀttvist test kan det inte bli stereobredd!!
4Trax Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Det Àr vÀl inget nytt att stereobilden förÀndras beroende pÄ frekvensinnehÄll? JasÄ? Han har lirat in med en kanal sÄ i ett rÀttvist test kan det inte bli stereobredd!!
Demonproducenten Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 (redigerat) hur Ä vilka instÀllningar Àr gjorda pÄ resp enhet? Redigerat 23 maj 2011 av Demonproducenten
crillemannen Postat 23 maj 2011 TrĂ„dstartare Postat 23 maj 2011 Haha kom igen guys!!! Kommer inte ihĂ„g, detta testet Ă€r ganska gammalt nu. Jag kan göra ett bĂ€ttre test nĂ„gon gĂ„ng om jag har tid. Ingen idĂ© att diskutera vidare đ
Demonproducenten Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Haha kom igen guys!!! Kommer inte ihĂ„g, detta testet Ă€r ganska gammalt nu. Jag kan göra ett bĂ€ttre test nĂ„gon gĂ„ng om jag har tid. Ingen idĂ© att diskutera vidare đ ok sĂ„g inte đ
LIIKET Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 JasÄ? Han har lirat in med en kanal sÄ i ett rÀttvist test kan det inte bli stereobredd!! Fattar inte alls vad du menar. Det Àr ju dubbat. Hur fÄr du det till en kanal?
stratsvante Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Digi Àr verkligen skrÀp, kul att fÄ det bekrÀftat.
crillemannen Postat 23 maj 2011 TrĂ„dstartare Postat 23 maj 2011 NĂ€ nĂ€ nĂ€ nu fĂ„r du allt berĂ€tta! Haha vafan driver du med oss?? đ Det Ă€r ju dubbat, alltsĂ„ reampat x2 men som sagt ska se om jag kan göra nĂ„got mer test i nĂ„gon nĂ€ra framtid. Skall lĂ„na en del mickar till att testa överhĂ€ng, ska se om jag kan posta det hĂ€r sedan. Har tĂ€nkt att lĂ„na: Peluso r14, Peluso cemc6, Shure 141, Shure ksm32 Ha d' fint
4Trax Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Haha vafan driver du med oss?? đ Lite! Satt med hörlurar dĂ„ jag lyssnade och det var helt klart mer bredd i ljudet i första klippet och de andra kĂ€ndes som mono i jĂ€mförelse. SĂ„ det betyder att man spelar mer otajt med Spidern! âșïž
LIIKET Postat 23 maj 2011 Postat 23 maj 2011 Lite! Satt med hörlurar dĂ„ jag lyssnade och det var helt klart mer bredd i ljudet i första klippet och de andra kĂ€ndes som mono i jĂ€mförelse. SĂ„ det betyder att man spelar mer otajt med Spidern! âșïž Fast alla klipp Ă€r exakt samma tagningar, reampade. SĂ„ nej. Tighthet har inte med saken att göra. Du kanske visste det redan, men jag Ă€r ett humorlöst arsle idag.
crillemannen Postat 24 maj 2011 TrÄdstartare Postat 24 maj 2011 Bumpar denna med att det finns en ny trÄd med nya test: https://www.studio.se/index.php/topic/86159-preamp-test-crane-song-spider-digi-003-octopre-le/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.