Jump to content
Annons

Punkfestivalen nr5, Omröstnings tråden


sixties

Recommended Posts

Jag får nog hålla med Skitsystems trummis här, "no speed, no punk". Faktiskt. Vad hände med D-takt???!!!

Lyckades i alla fall hitta några bra låtar:

9. one way ticket --1p(oäng) Snabbare för f-n! Då skulle det vart bättre.

13. mera sprit--2p Refrängen "stulen" från motorbreath, fast...det gör desamma... Humorpoäng!

8.One minute you´re gone, two ...--3p Rätt bra, lite mesig sång.

4.this is me--4p Visst! Man är ju den man är! Liksom.

7.skinhead- hardcore style--6p Bra! Brutal sång. Liiite fö svenskt uttal. Sjung på svenska istället

12.jagad--8p Det här var ju riktigt bra, men alltför polerat för att var punk.

6.perfekt--10p Allt annat än perfekt, men så jävla skön låt! Fyraåringen började åxå dansa vilt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Ok,

1. Hearts At War

Duktigt hantverk, låter lite som om det skulle vara ett sånt där band på Theologican Records i mitten på 90-talet som man tyckte om (men inte nog mycket för att veta eller komma ihåg vad de faktiskt hette) på något gammalt blandband i en bil. Senare blev de signade till Fat Wreck Chords men man kunde ändå inte komma på vad de hette... Nu vet jag att det är den där snubben Soxic eftersom låten har florerat här förut så mina teorier faller redan där...Bra som sagt. Du (Soxic) tycker om Green Day. Lite Billy Joe Armstrong vibbar på andra delen av refrängen. Bra, som sagt.

2. White Trash War.

Borde inte det här vara de där 77-gubbarna från Eskilstuna? Hmm...låten har vad vi i mitt kompisgäng brukar kalla en Boston-(inte bandet, staden)refräng. Lite sådan där modern 77-punk. Ni vet sådana där band som låter som Bombshell Rocks men vill låta som the Clash. Bra anspråkslös punk.

3. Dead Inside.

Ezdrummer va? Dfh expansionen? Drack två folköl under den här låten.

4. This Is Me.

Skitbra. Hurra (med rim). Cocksparrer med England Belongs To Me hör jag någon säga inne i mitt huvud. Och det är ju alltid bra. Hurra (med rim igen).

5. Got To Be Free.

Well, här är man lite kluven. Musikaliskt sett låter det sjukt härligt, läs första självbetitlade Clash-plattan (speciellt delay-breaket ala Lee Perry), men sångmässigt...vet jag faktiskt inte. Klyschan hellre än bra kommer verkligen till sin rätt här. Och om jag ska vara helt rak och ärlig tyckte jag väl att sången var sådär (och då uttrycker jag mig ändå relativt diplomatiskt).

6. Perfekt.

Perfekt. Bra så in i bängen. Refrängen är typ kass men det vägs upp av versen (ombytta roller) som är så in i h*****e bra. Smällde på KSMB's Sex Noll Två och Flyktsoda med Ebba Grön direkt efteråt. Skönt svensk 80-tals punk. Superklasse, som tysken skulle ha sagt.

7. Skinhead - Hardcore Style.

Världsklass.

8. One Minute You're Gone, Two Minutes...

Puckapuckapuckapuckapucka. Blev lite trött. Passade på att dricka Norrlands igen.

9. One Way Ticket.

Pro punk ljud! Sjukt bra punksound! Bra (lång och lite trött) låt. Nu fanns det väl regler för huruvida låten fick vara så här lång (och trött) men eftersom det är punk vi pratar så är väl antagligen regler till för att brytas...Bra men här tycker jag nog att man kan ana tonvis med potential. Kan det vara så att det här inte är den första punkrökarn man ger sig på? Befintligt band? Bra iaf och hatten av.

10. It's My Day.

Tyckte att det lät lite 80-tals Saint Paul, Minnesota. Husker Du och senare Sugar, ni vet. Vet inte varför men det var de vibbar jag fick. Bra låt. Bra överlag. Bra.

11. You're Treading On Me.

Inte min kopp av té direkt, förutom NYHC breaket. EzDrummer igen va?

12. Jagad.

Skitmullig låt förutom en sak; trummorna. Herregud, kan inte jag få programmera om dom trummorna. Epilepsifaktorn är ju helt abnorm. Annars är ju allt helt outstanding som de säger i det stora landet i väst. Skitmosig svensk (lite post-)punklåt som skulle ha platsat på Ny Våg samlingen när det begav sig. Springanakenöverstan-bra.

13. Mera Sprit.

När jag gick i högstadiet fanns det en snubbe i min bondhåla till skitstad som spelade in egenkomponerade låtar på en kassettporta som sedan distribuerades på skolorna till självkstnadspris. Givetvis var det trummaskin och överdistad gitarr i bästa Onkel Kånkel stil med låtar som handlade om kukar, sprit, lättfotade flickor och knark. Han sa till mig en gång att om han fick välja en artist i hela världen, som skulle spela ett gratisgig i hans vardagsrum, skulle det vara Eddie Meduza. Kassetten med låtar om kukar, sprit, lättfotade flickor och knark jag har i en låda i källaren lät ungefär så här.

14. I Hate The Radio Girl...

Hmmm..."they are babbeling around", sjungs det så? I så fall tycker jag att det är superkul. Annars bara ok.

Nu till det viktiga:

10 poäng - Pefekt

08 poäng - This Is Me

06 poäng - One Way Ticket

04 poäng - Jagad

03 poäng - White Trash War

02 poäng - Hearts At War

01 poäng - It's My Day

Tack för mig.

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt, svårt.. inbördes placering ändrade jag efter varje lyssning,

men efter 5-6 lyssningar så tyckte jag att det var dags att sluta vela och bestämma sig:

  • 10 poäng - låt 12 Jagad, stökig, tajt o bra annars, plus för svensk text, skönt guraljud, lite starkt, minus för triangel
  • 8 poäng - låt 10, It's My Day,ösiga trummor, lite modernare punk igen, trallvänliga harmonier, bra sång
  • 6 poäng - låt 4, This Is Me, skön punkkänsla på sången, ganska bra sväng, trallig låt, lite otajt men det skall det väl vara eller hur, skön allsångskör
  • 4 poäng - låt, 9, One Way Ticket, mysko men gött basljud, bra kontrast/drag vers refräng, skönt riv i guran
  • 3 poäng - låt 2, White Trash War, go Ramoneskänsla, tuffar på bra, ösig, sköna refrängar, trummorna låter finfint
  • 2 poäng - låt 5 Got To Be Free, bra låt, lite klen sång
  • 1 poäng - låt 11, You're Treadin On Me, ösig ljudmatta, lite metallpunk

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att se att det börjar ramla in lite poäng! men det är fortfarande gott om tid att rösta (och lyssna för den som inte gjort det ännu)!

Link to comment
Dela på andra sajter

10p - 9. ONE WAY TICKET. Tilltalar mig mycket. Lite som den musik jag skulle vilja göra men inte lyckas med. Stänk av Stranglers och Pistols. Dessutom plus för ljudet.

8p - 11. You're Treadin On Me. Ursprungspunk. Kroksbäcksbackarna 1977.

6p - 2. white trash war. Ramones i en kakburk och med ny sångare.

4p - 4. this is me. Ramones utanför kakburken blandat med Sham 69. Fotbollskörer och allt.

3p - 7. Skinhead - Hardcore Style. Uk Subs och Motorhead. Fullt ös medvetslös. Genuin.

2p - 5. got to be free. Lite snällare punk än de andra men klart lyssningsbart.

1p - 8. One minute you're gone Two mi. 1978-punk från en källarlokal i Klippan eller Borlänge. Trevlig bekantskap. Solot är på pricken.

Link to comment
Dela på andra sajter

One minute you're gone, two minutes I'll Kill you 10p

Haha.... Han har gjort det igen (No names given). Den här reffen är BÄST... Ärligt...one minute you're gone..two minutes I Kill you!!!!! VÄRLDSKLASS. Skulle kunna bli ett citat i klass med "born to kill". Älskar den här "polarens" röst. It kind of dismembers my ears

One way Ticket 8p

Troops of tomorrow-feeling... Oj oj oj... Låter inte detta som allas våra studioforumfavoriter GOLDCRUSH! Skitbra! Grym text och en bas som är sexuellt stimulerande minst sagt. Lite svag sång på den sista versen, men det blir ändå en av topp poängarna

White trash War 6p

Subspunk med en skön refräng. Detta diggar jag. Det blir klart poäng. Bra Sång!

I hate the radio Girl 4p

Yes..... Jet boy jet girl! Så jävla Captain Sensible. Låter som en Cover av en cover men det rockar som fan. Bra jävla sång. "I Fuckin' hate 'em"-slutet är av den högre skolan. Top notch!

This is me 3p

Härlig fotbollspunk... Versen är i cockney rejects klass. Reffen är skitcool... Men bäst är väl Mc Geoff gitarrerna... Ren skär skottsk SKIDS feeling... Snyggt!

Hearts at war 2p

Shit... Sångaren låter exakt som Greenday sångaren. Dammit.... Är inte detta en outgiven greenday inspelning? Är diggare av de första 2 plattorna (endast lokalt släppta ej inräknat) och detta är klart i den klassen.

Got to be free 1b

Toppenschysst.... Tänk er en Strummer på sång här och du har en hit (outgivet bonusspår från Klas H's första platta)... Bullshit detector-echot är nästan löjligt häftigt

Poänglösa

Dead inside

Shit...denna låt mäktar en sångare (gärna kvinnlig) för det är inget fel på själva låten och reffen i synnerhet hade kunnat bli skitbra med en arg kvinnlig sångerska... Lite X-Ray-Specs varning.

Youre Tredin on me

Nej tyvärr. Denna funkar inte för mig

Mera Sprit

Lite Eddie Medusa möter Freestyle (Vilken jävla synth, ryyyyyysss!) Nej tyvärr detta är verkligen inget som faller mig på läppen.

Perfekt

Nej nej nej...huga... Denna vann inte mitt hjärta. Hasselakollektivet och nakenbad med linssoppa. Dubbel-Huga

Skinhead - HC style

Nope. tillhör inte den klanen.

Härligt jobbat! Lovar att dessa låtar skulle kunna bli en platta som slår de flesta svenska punk kompilationer som getts ut genom tiderna.

/bajenuffe

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Dead Inside.

Ezdrummer va? Dfh expansionen? Drack två folköl under den här låten.

är det positivt?

folköl är inte min grej så det får nån annan svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående folkölsfrågan blir svaret något tvetydigt; ja och nej.

Jag gillar folköl, eller punköl om man vill, och anser att en god dryck och en trevlig melodi är en utomordentligt trevlig kombination. Oavsett dryck och/eller musikgenre. I just det här fallet är det dock lite annorlunda. Jag upplevde Dead Inside, och framförallt dess trumkomp, något enformigt och gav därför heller inte låten några poäng. Däremot utnyttjade jag tiden till att njuta av två kalla "nödraketer". 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående folkölsfrågan blir svaret något tvetydigt; ja och nej.

Jag gillar folköl, eller punköl om man vill, och anser att en god dryck och en trevlig melodi är en utomordentligt trevlig kombination. Oavsett dryck och/eller musikgenre. I just det här fallet är det dock lite annorlunda. Jag upplevde Dead Inside, och framförallt dess trumkomp, något enformigt och gav därför heller inte låten några poäng. Däremot utnyttjade jag tiden till att njuta av två kalla "nödraketer". 🙂

Det tar jag som positivt det finns liksom bara ett tillfälle om dagen då en man kan sänka 2 bärs utan att kärringen tjatar men att jag fått fylla ut detta tillfälle är mig då en ära 😕😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Blire nå mer röster eller?!!

F.ö. så tycker jag det vore synd om detta blev den sista punkfestivalen!

Jag kan tänka mig att ta över efter Sixties om det ”uppstår en lucka”.

Dock, ska man ha en traditionell/årlig festival så kanske det är dags att uppdatera/tighta till reglerna?

Vad sägs om följande ändringar?

1. Dold omröstning. Röstningen pågår under två veckor men publiceras inte för än tiden för röstning gått ut (röstningen mailas till en inbox hos ”Sixties2” istället för att postas på forumet).

2. Alla konstellationer som lämnat bidrag måste bidra med minst en röstning (per konstellation), görs inte detta = diskning.

3. Låtarna måste uppfylla reglerna (tex 1 till 3 min långa, opublicerade (dvs ej på tex skiva, forumet eller myspace), format mm. Regelbrott = diskning.

Andra ändringar som man skulle kunna diskutera (jag vet ej själv vad jag tycker riktigt):

1. Ska det vara krav på att det är helt nya låtar (inte bara opublicerade)? Hur kontrollera i så fall?

2. Införa någon form av standardtext som ska in i låten (tex ”vägplanta”, ”gräsrot”, ”pelare”). Ökar sannolikheten för nya låtar (om önskvärt?) och skulle kunna blir ett intressant inslag.

3. Införa någon form av ”Punktema”. Tex ”Ramonestyp”, ”London 78” eller ”Töreboda 82”? Kan både göra det hela mer intressant OCH tråkigare på samma gång…

Kanske är patetiskt att kombinera ”regler” med ”punk” men som INTJ 😐 vill jag gärna ha det …

Kommentarer, tankar?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Blire nå mer röster eller?!!

F.ö. så tycker jag det vore synd om detta blev den sista punkfestivalen!

Jag kan tänka mig att ta över efter Sixties om det ”uppstår en lucka”.

Dock, ska man ha en traditionell/årlig festival så kanske det är dags att uppdatera/tighta till reglerna?

[...]

Kommentarer, tankar?

Cheers!

Utmärkt initiativ!

Dock tycker jag man ska vara försiktig med att styra det musikaliska. Att alla typer av punk (-77, Oi!, käng, hardcore osv.) kan dyka upp är ju bara charmigt. Låtlängder, text och språk bör även det vara upp till deltagarna. (Udda val ger få röster, men det kan det väl vara värt!)

Med andra ord tycker jag två enkla regler räcker:

1. Opublicerad låt (ej i Myspace, forum osv)

2. Röstningskrav (men ej på eget bidrag)

PS. Du får byta ditt forumnamn till seventies ifall du ska ta över efter sixties!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utmärkt initiativ!

Dock tycker jag man ska vara försiktig med att styra det musikaliska. Att alla typer av punk (-77, Oi!, käng, hardcore osv.) kan dyka upp är ju bara charmigt. Låtlängder, text och språk bör även det vara upp till deltagarna. (Udda val ger få röster, men det kan det väl vara värt!)

Med andra ord tycker jag två enkla regler räcker:

1. Opublicerad låt (ej i Myspace, forum osv)

2. Röstningskrav (men ej på eget bidrag)

PS. Du får byta ditt forumnamn till seventies ifall du ska ta över efter sixties!

Jag är nog böjd att hålla med dig. Längd och format tillför kanske inget och styrd punktyp riskerar att göra lyssningen tråkig och bidragsantalet färre. Dock, vill fundera lite mer på ”längdkravet”. Hoppas andra kan tänka till och komma med lite argument.

"Seventies" var jävligt bra 😐 (men jag måste ju hålla "Master" glad också... 😲 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog böjd att hålla med dig. Längd och format tillför kanske inget och styrd punktyp riskerar att göra lyssningen tråkig och bidragsantalet färre. Dock, vill fundera lite mer på ”längdkravet”. Hoppas andra kan tänka till och komma med lite argument.

"Seventies" var jävligt bra 😳 (men jag måste ju hålla "Master" glad också... 😛 )

jag föreslog för några år sedan att man skulle härma sin favorit punkgrupp (eller vilken man ville) men de flesta föredrog att göra som vi gjort i alla år.

men nya förslag och ideer är ju aldrig fel. du får byta namn till christer björkman och förnya festivalen. kanske fler del tävlingar, andra chansen mm. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jag väntar till 22.30 med att räkna ihop rösterna för det var nån som trodde det var den 12:e som var slut datum för röstandet som ska vara lite snabb och få in sina röster. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, då ska jag presentera resultatet i årets punkfestival, alla deltagare utom 2 röstade.

OCh VINNAREN ÄR: låt nr.4 av Coffa och hans band On THE Job. som fick 56 p

2:a. nr2 white trash war av Soxic och hans band Born Frustrated. 52p

3:a nr12 jagad av Bajenuffe 50p

4:a nr9 One way ticket av TuffTuffTuff och hans band Goldcrush 43p

5:a nr6 perfekt av Flabb och Carl cadello 39p

6:a nr7 skinhead- HC style av Irie Nixon och hans vänner kallade Batong 37p

7:a nr8 One minute... av OnSatan 27p

8:a nr10 itś my day av jorgenbroms och hans band BADiTUES 23p

9:a nr11 your treadin... av OiOiOi 20p

10:a nr13 mera sprit av Hastalavista 17p

10:a nr1 hearts at war av Soxic 17p

11:a nr5 got to be free av sixties 14p

12:a nr14 Ihate that radio girl av OnSatan 9p

13:e nr3 dead inside av Badertheinvader 1p

hoppas jag räknat rätt, annars är det bara att säga till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tack till alla som varit med och alla som röstat!

lite kort om min låt, ville göra nått likt tidiga Clash med bra sång och solo grejer så en vecka före deadline kontaktade jag en sångare som skulle försöka göra ett sånng på lägg och skicka... 22.30 på söndag kväll danföre deadline ställde jag mig vid micen eftersom det inte kommit nån sång. tror låten kunde blivit riktigt bra med bra sång.

mailade även en polare om lite mick jones gitarr grejer men fick inte ens ett svar.

tycker alla bidragen höll högklass och fler lyssnar jag gärna på fler gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, då ska jag presentera resultatet i årets punkfestival, alla deltagare utom 2 röstade.

OCh VINNAREN ÄR: låt nr.4 av Coffa och hans band On THE Job. som fick 56 p

Grattis Coffa! Well done! 😏

(noterar även att Soxic som kom 2'a inte röstat?)

Cheers!

EDIT: Notera att mina punkiga trummor är bankade av aROCKER som fick svettas så att det luktade ända ner till Skåneland...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort GRATTIS till Coffa plus band, This is me är helt klart en värdig vinnare!!!

Ett stort TACK till Sixties för att han med bravur genomförde det något otacksamma arbetet att organisera en festival med slarviga punkare.

Tack till de som röstade på mitt bidrag! (Framför allt till OnSatan och Carl för 8:a poäng från vardera. Hmm, Skåne båda två, jag borde kanske kolla in sydstaten lite mera.)

Och slutligen: Tack till alla medtävlare!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får be om ursäkt för detta och jag ska vara ärlig - jag ville så gärna vinna tävlingen att jag inte vågade sätta en röst på någon. Jävligt ledsen för detta grabbar, verkligen. Tog tävlingen på lite för stort allvar kanske. Vill verkligen gratulera alla som varit med, ni var skitduktiga allihopa. Jag är överväldigad över den enorma konkurrensen.

eftersom det är mest de som är med i festivalen som brukar rösta så är det ju rättvisast om alla röstar (lika för alla) visst är det kul att vinna men det är ju kul att bara vara med. 😆

finns intresset så blir det säkert en festival om ett också.

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom det är mest de som är med i festivalen som brukar rösta så är det ju rättvisast om alla röstar (lika för alla) visst är det kul att vinna men det är ju kul att bara vara med. 🙂

finns intresset så blir det säkert en festival om ett också.

Förra året så var dett ettan som inte röstade.

Jag tycker vi löser detta med dold röstning samt röstningskrav så är vi av med problemet.

Blir punkigt kul om alla taktikröstar och sämsta låten vinner 😆

Sixties, pallar du inte fler festivaler så kan jag ta nästa (men då får du vara kvar som maskot 🥰 ).

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj de var som tusan gick vi och vann det var oväntat, säkert de är rätt räknat?

Det var många väldigt bra bidrag så jag är väldigt förvånad att de skulle gå så pass bra för oss!

Flera stycken som jag tycker borde släppas på skiva! Jag är gammaldags och vill fortfarande ha en plastbit med omslag och booklet att kolla i när skivan spelas för första gången;) Men min ipod har fått ett tillskott av bra låtar;)

Som avslutning vill jag och mina vapendragare i On the Job tacka alla som röstat på oss;)

Om någon vill höra mer av oss kan det göras på http://www.myspace.com/onthejob

Oi! Oi! Oi!

Christopher

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...