Jump to content
Annons

Punkfestivalen nr5, Omröstnings tråden


sixties

Recommended Posts

Grattis Coffa and OTJ... Välförtjänt.

själv är jag hypernöjd att komma 3'a med ett 45 min jobb. Den skrevs i och för sig runt 88-89 och spelades Live med mitt band Kabinettet, så jag antar att denna borde diskas, men det var Sixties som övertalade mig...

Många bra låtar i startfältet. Kul att se att punken liket rör på sig.

/Bajenuffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Som avslutning vill jag och mina vapendragare i On the Job tacka alla som röstat på oss;)

Om någon vill höra mer av oss kan det göras på http://www.myspace.com/onthejob

Oi! Oi! Oi!

Christopher

Då jag mejlade resultatet till min sångare svarade han med "Hey! On The Job is on the same label (Contra) as us!". (De är alltså 45 Adapters.) Det är en liten värld vi lever i. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får be om ursäkt för detta och jag ska vara ärlig - jag ville så gärna vinna tävlingen att jag inte vågade sätta en röst på någon. Jävligt ledsen för detta grabbar, verkligen. Tog tävlingen på lite för stort allvar kanske. Vill verkligen gratulera alla som varit med, ni var skitduktiga allihopa. Jag är överväldigad över den enorma konkurrensen.

Du ska få en DrMartinkänga rakt i pungen enligt sann Punktradition för det....just kidding, puss på dig och GRATTIS till andra plats! 🥰

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Coffa and OTJ... Välförtjänt.

själv är jag hypernöjd att komma 3'a med ett 45 min jobb. Den skrevs i och för sig runt 88-89 och spelades Live med mitt band Kabinettet, så jag antar att denna borde diskas, men det var Sixties som övertalade mig...

Många bra låtar i startfältet. Kul att se att punken liket rör på sig.

/Bajenuffe

Va, har festivalgeneralen övertalat...fan, Sixties är vår nya Christer Björkman på riktigt, hehehe!! 🥰

Kan bli gängstryk för Sixties och Soxic i sann punkar-anda Del:2 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis vinnaren.

Lite info om min och flabbs låt Perfekt: Jag byggde grunden på trum, bas och gitarrsamplingar enligt det vanliga normalförfarandet intro, vers, refräng blablabla stick refräng, refräng. Sen skickade jag skiten till flabb som spelade in gitarrerna (och bas också - tror jag). Vi skrev en text Mats (flabb) sänkte allt ett par toner och sjöng in texten. Sen höjde vi allt igen och jag gastade in lite refräng och en del annat ovidkommande.

Hoppas punkfestivalerna fortsätter för världen skulle vara betydligt fattigare utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meeeeen, jag som trodde att det var 2 veckor kvar att rösta!!

Jag måste bara påpeka att bidraget One way ticket INTE är en Goldcrush-låt (bandet jag spelar i). Det är ett låtförslag till de andra i bandet och bara för att göra det roligare så frågade jag om vår sångare ville skriva text och lägga sång på den och det ville han. Det är alltså bara sångaren och jag. Om det blir en Goldcrush-låt till slut så lovar jag att den slutgiltiga inspelningen, med riktig bas och riktiga trummor, kommer att bli betydligt bättre 😄 . Det mesta, både sång och instrument, är gjort på en eller två tagningar, solot klarar jag nästan inte av att höra på. Jag hade planer om att korta ner den och speeda upp den och greja till festivalen, men jag hann helt enkelt inte, eftersom jag drog på Brasiliensemester. Så det var antingen den eller inget bidrag och jag lät Sixties ta chefsavgörelsen på om den skulle få vara med trots att den är runt 4 minuter och reglerna säger 3 minuter. Men jag är så klart enig i att den egentligen borde diskas.

Det är också på grund av Brasiliensemestern som jag inte har röstat(+ att jag trodde att jag hade två veckor till på mig). Jag har inte hunnit sätta mig in i alla bidrag, men jag har dock haft alla bidragen på mp3-spelaren på playan på högsta volym några gånger. Faktiskt på så hög volym att varken jag eller frugan hörde de banidosarna som stal våra saker en halvmeter från våra egna huvuden, hmmm, kanske jag förresten kan stämma Sixties för det, he, he.

Så här låter Goldcrush. Lasta ner låtarna (gratis) och sprid de gärna så mycket ni bara orkar. BajenUffe har förresten skrivit texten till 1000 boys 😑 . Morgonskål.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

trodde det var goldcrush och att ni fått till ett riktigt bra ljud. annars brukar basen höras lite sämre än på denna låt.

tyckte det inte var nån mening att ha röstning i flera veckor när de flesta röstar de första dagarna och sen några precis innan deadline.

Link to comment
Dela på andra sajter

trodde det var goldcrush och att ni fått till ett riktigt bra ljud. annars brukar basen höras lite sämre än på denna låt.

tyckte det inte var nån mening att ha röstning i flera veckor när de flesta röstar de första dagarna och sen några precis innan deadline.

Tyckte också att det var gott ljud i den låten (och gott uttal hos sångaren).

Basen, ÄR det en riktig bas? Jag trodde det var en synth?

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

[ trodde det var goldcrush och att ni fått till ett riktigt bra ljud. annars brukar basen höras lite sämre än på denna låt.

Det ska vi tänka på till nästa gång vi spelar in.

tyckte det inte var nån mening att ha röstning i flera veckor när de flesta röstar de första dagarna och sen några precis innan deadline.

Nej, det är sant, det var bara jag som missförstod, jag läste inte tillräckligt noga.

Tyckte också att det var gott ljud i den låten (och gott uttal hos sångaren).

Basen, ÄR det en riktig bas? Jag trodde det var en synth?

Jag tycker personligen att sångaren är RÅbra och jag är enig i att han har ett bra uttal. Basen är inte "riktig" och det är inte trummorna heller.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till vinnaren, många bra låtar denna gången,

kul att en del tar det på så stort allvar att man undviker rösta, men bidraget borde då strykas, så borde även de som inte är nyskrivna osv

Men det är ju punkfestival, så f*ck the rules 🥰

Carl Cadello har redan kommenterat vårat bidrag, jag fick fuska till sången genom att sänka låten ett tonsteg, spela in sångspåret som sen höjdes, blev

ganska hyfsat resultat hehe 😄

Tack till alla poäng, det var skoj att vårat bidrag gillades!

Var det Badertheinvader som kom sist? Dead inside, ja den lät lite som Gary Numan med EZ-trummor, intressant men inte så bra, gråt inga tårar, jag har kommit sist en gång med, det går över, det är bara komma igen med revanschlust 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

det man inte är så bra på kan man ju alltid be någon om hjälp med i god tid så kan man säkert få till ett ok bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

det man inte är så bra på kan man ju alltid be någon om hjälp med i god tid så kan man säkert få till ett ok bidrag.

Hmpf, men då får ju inte jag göra nått ... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmpf, men då får ju inte jag göra nått ... 😕

Executive producer!

Luta dig tillbaka i soffan, drick lite champagne och låt de andra arbeta medan du myser med groupisarna!

Något som till och med jag skulle kunna klara av!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Executive producer!

Luta dig tillbaka i soffan, drick lite champagne och låt de andra arbeta medan du myser med groupisarna!

Något som till och med jag skulle kunna klara av!!! 😄

Precis man SKA ju göra det man är bra på ... 🙂

Passar mig perfekt! 😕

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, "för tävlingsinriktad för att rösta" och "dold röstning"? Tjena. Vad är det som står på spel? Nej, halva nöjet är ju att se hur folk röstar och framför allt läsa kommentarerna. "Det låter som en blandning av the Crack och Menace" osv. skulle ju vara fantastiskt roligt att läsa t.ex. Nej, hade jag fått bestämma hade alla tävlande som inte röstat blivit diskade. Punkt slut.

Batong (som givetvis inte är ett riktigt band) träffades klockan 17.00 dagen innan deadline i mitt vardagsrum. Efter tre stadiga groggar och ett högljutt spisande av Blitz "Voice of a Generation", Cockney Rejects "Greatest Hits Volume One" och UK Subs fantastisk monsterstänkare "Left for Dead" bestämde vi att det var dags att börja spela in. Allt lades mer eller mindre med en enda regel; inga omtagningar! När musiken var klar började det mödosamma arbetet med att skriva text (tog säkert tre minuter) och med Blitz färskt i minnet blev texten som den blev. Ni hatade den och jag förstår varför men eftersom vi hade så roligt när den gjordes spelar det ingen som helst roll. Förhoppningsvis fattar ni att vi, Batong, inte kan/vill/vet hur man slåss på stan utan är ansvarstagande småbarnsföräldrar i lugna villaområden med v70's på garageuppfarten. Sant. En är t.om gift. Huga.

Vad jag försöker säga är att alla som ställer upp i tävlingen måste rösta, motivera sitt röstande och framför allt inte ta allt på för stort allvar. Vi är väl alla mer eller mindre glada amatörer?

Slutligen vill jag bara passa på att säga att många av bidragen var sjukt bra. Fantastiskt jobb. Och grattis till vinnaren.

Oi! Oi! Oi!

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Batong (som givetvis inte är ett riktigt band) träffades klockan 17.00 dagen innan deadline i mitt vardagsrum. Efter tre stadiga groggar och ett högljutt spisande av Blitz "Voice of a Generation", Cockney Rejects "Greatest Hits Volume One" och UK Subs fantastisk monsterstänkare "Left for Dead" bestämde vi att det var dags att börja spela in. Allt lades mer eller mindre med en enda regel; inga omtagningar! När musiken var klar började det mödosamma arbetet med att skriva text (tog säkert tre minuter) och med Blitz färskt i minnet blev texten som den blev. Ni hatade den och jag förstår varför men eftersom vi hade så roligt när den gjordes spelar det ingen som helst roll. Förhoppningsvis fattar ni att vi, Batong, inte kan/vill/vet hur man slåss på stan utan är ansvarstagande småbarnsföräldrar i lugna villaområden med v70's på garageuppfarten. Sant. En är t.om gift. Huga.

Underbart att läsa!

Imponerande ljud OCH låt ni fick ihop.

Cheers!

(Dock tror jag fortfarande på dold omröstning (inga offentliga röster i realtid MEN väl offentliggörande efter tävlingen).)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, "för tävlingsinriktad för att rösta" och "dold röstning"? Tjena. Vad är det som står på spel? Nej, halva nöjet är ju att se hur folk röstar och framför allt läsa kommentarerna. "Det låter som en blandning av the Crack och Menace" osv. skulle ju vara fantastiskt roligt att läsa t.ex. Nej, hade jag fått bestämma hade alla tävlande som inte röstat blivit diskade. Punkt slut.

Att diska någon för att denne inte röstar, är inte det att ta tävling på för stort allvar då? Det är nästan värre enligt mitt tycke. Förstår inte varför man måste tvingas rösta e g e n t l i g e n. Jag visste inte att det var något krav eller oskriven regel. Jag vart tillfrågad om jag ville delta, jag tackade ja, det verkade finnas ont om bidrag. Jag visste inte att det kom med en massa krav. Går jag in i en tävling så går jag in 100%. Annars kan jag lika bra skita i det. Mitt personliga beslut var att det är bättre att avstå att rösta än att inte kunna rösta 100% med hjärtat pga att detta trots allt är en tävling som man vill vinna. Annars vore det meningslöst att kalla det en tävling om du frågar mig. Att ständigt tala om att diska folk av olika anledningar gör ju inte att man tar tävlingen på mindre allvar.

Vad jag försöker säga är att alla som ställer upp i tävlingen måste rösta, motivera sitt röstande och framför allt inte ta allt på för stort allvar. Vi är väl alla mer eller mindre glada amatörer?

Ärligt talat känns det rätt värdelöst att det ska finnas sådana måsten. Enda anledningen till varför man "måste" rösta är ju för att det inte kommer in några röster annars. Det optimala vore ju om folk som stod utanför tävlingen röstade istället. Som tävlande har man ju bidragit med sitt genom att stå för innehållet. Om det inte finns andra bortsett från de tävlande som är intresserade så kanske tävlingen trots allt har förlorat sitt syfte. Då kanske man ska skippa tävlingsbiten och istället lägga upp punklåtar i en punkavdelning bara, typ "månadens punkkompilation".

Nu eskalerar frågan lite tyvärr och det kanske är mitt fel, men ska jag vara ärlig så kände jag mig påhoppad av ditt inlägg när du uppenbarligen ansåg att jag borde diskas, vilket känns lite som att bli dragen i skiten. Det är väl musiken det här ska handla om, låtarna, punkrocken. Nu blir man ju lite osäker på om man har lust att ställa upp igen.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det handlar om musiken och jag fullkomligt älskar alla festivaler som då och då sker på detta forum. För det är ju musik vi sysslar med? Ore? Tyvärr är det inte så många som lyssnar så därför är det självklart att man ska vara med å rösta om man ändå är med. Annars kan ju folk tro att man inte lyssnat?! Har tyvärr inte hunnit lyssna nåt denna gång och därför inte röstat. Skulle bli jävligt mkt intressantare om gänget som jämt skriver om bästa micken/preampen/akustik blittan blattan gav sig på dessa festivaler tex...

Allvar nä och knappast nytänkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom jag har hållit i denna festival så gott som hela tiden så har jag gjort precis som jag själv tyckt har varit bäst.

det är roligare med fler låtar att lyssna på därför har jag tagit med alla bidrag som kommit in, för långa, tidigare publicerade osv. goldcrush vann ju första festivalen och då måste de (eller mattias åtminstone) vara med i sista tyckte jag.

jag brukar kontakta folk på forumet som gör punklåtar och peppa dem att skicka in nått till festivalen. eller såna jag tror kan vara intresserade.

att rösta har ju varit frivilligt men det blir roligare att få nån respons från de som lyssnat i form av poäng eller en komentar.

att det blir mer poäng att dela ut är för att inte så många eller någon ska bli utan och framför allt få nån komentar till det man gjort så man kan få lite tips att jobba vidare med.

vore kul om de som inte röstat kanske vill komentera några av låtarna i efter hand. vad de gillat/inte gillat, det är för mig komentarerna mer än poängen som är kul att läsa.

eller att man har 10 p som man får fördela hur man vill, allt till ett bidrag 2p till 5 olika eller hur man känner.

Irie nixon:

nu hörde jag inte så mycket Blitz i er musik, fast det blev ju väldigt bra ljud och att det var fösta tagningar hördes inte heller.

såg att du var från örebro, inga Voce of a genration medlemmar i batong? de var ju väldigt bra, har nån skiva och har även sett dem live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är olyckligt om någon känner sig påhoppad av vad jag skrev angående icke röstande deltagare. Vet att det skrivna ordet ibland kan uppfattas starkare och hårdare än talet och ber därför om ursäkt. Har full förståelse för att en del, i motsats till mig själv, drivs av någon sorts tävlingsinstinkt och kommer i fortsättningen respektera det. Har alltid ställt mig till ledet som säger att man inte kan tävla i musik och min syn på punkfestivalen kanske speglas lite väl mycket av det. För mig handlar det om att man gör något man älskar (punkmusik) utifrån ett enklare regelverk för att sedan kunna få lite feedback från ett musikkunnigt och kompetent forum. Om någon sedan tycker att man lyckats göra något lyssningsbart som är värt några poäng ser jag det som en ren bonus. Eller ett mer konkret bevis på att man gillar det man hör, om man så vill.

/Niklas

Sixties:

Ja. En Voice Of A Generation gubbe är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

IrieNixon, jag tackar för din förståelse och jag erkänner att jag faktiskt har dåligt samvete. Så klart jag borde ha röstat när alla andra gjorde det.

Skriv lite retroaktiva låtkommentarer för att stilla ditt samvete! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att diska någon för att denne inte röstar, är inte det att ta tävling på för stort allvar då? Det är nästan värre enligt mitt tycke. Förstår inte varför man måste tvingas rösta e g e n t l i g e n. Jag visste inte att det var något krav eller oskriven regel.

Givetvis ska ingen diskas i efterhand! Herregud, nu blickar vi framåt!

Dock, reglerna kan ju ändras till nästa gång så att det blir tydligare vad som gäller.

(Jag är själv absolut för dold omröstning där alla röster redovisas samtidigt SAMT röstningskrav).

Det optimala vore ju om folk som stod utanför tävlingen röstade istället. Som tävlande har man ju bidragit med sitt genom att stå för innehållet. Om det inte finns andra bortsett från de tävlande som är intresserade så kanske tävlingen trots allt har förlorat sitt syfte.

Keep on dreaming. Det är vi som leker här och det är vi som får se till att sätta upp regler och genomföra det hela på ett så roligt och givande sätt som möjligt.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

dold omröstning där alla röster redovisas samtidigt SAMT röstningskrav

Jag har funderat lite och tror nog att "dold omröstning" skulle skada mer än göra nytta. Varje gång någon postar sin röst så "bumpas" tråden och festivalen hålls på så vis aktuell och levande. Risken är annars att tråden under omröstningsperioden bumpas med en massa nonsens och påminnelser. Personligen föredrar jag att läsa omröstningarna efterhand som de postas; det blir liksom en lagom dos av info. Jag tror inte jag hade pallat ge de annars så spännande utlåtandeinläggen samma chans — för mycket att läsa på en gång, helt enkelt, och det hade slutat med att man skummade igenom skiten lite half ass.

"Röstningskravet" tror jag inte heller på. De som känner för att rösta gör det ju någorlunda seriöst och, förmodligen, för att de tycker det är kul. "Tvång" leder nog till (ännu) fler taktikröstningar och/eller "dart-tavelröstningar" än vi kanske är beredda att acceptera.

Tycker Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till en välförtjänt vinnare!

Och stora feta djävla bannor till mig som på något jobb-stress-gig-rep-relaterat vänster totalt lyckats förtränga hela festivalen tills en polare på myspace påminde mig idag...

Så dags då.

Jag tar en bannlysning som en man (hysteriskt gråtande m.a.o) om det skulle vara så...:-)

För övrigt håller jag med många av de tidigare skribenterna om att det var en fantastisk kvalité på väldigt många av bidragen.

Underbart för en 43-årig gubbe att få höra att punken lever och frodas (torkar en liten tår ur ögonvrån).

Så, keep up the good work och f-låt igen för att jag missade omröstningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite och tror nog att "dold omröstning" skulle skada mer än göra nytta.

[...]

"Röstningskravet" tror jag inte heller på. De som känner för att rösta gör det ju någorlunda seriöst och, förmodligen, för att de tycker det är kul. "Tvång" leder nog till (ännu) fler taktikröstningar och/eller "dart-tavelröstningar" än vi kanske är beredda att acceptera.

Jag tycker Valles argument väger tungt. Men även Niklas argument är tänkvärda!

Ärligt talat, "för tävlingsinriktad för att rösta" och "dold röstning"? Tjena. Vad är det som står på spel? Nej, halva nöjet är ju att se hur folk röstar och framför allt läsa kommentarerna. "Det låter som en blandning av the Crack och Menace" osv. skulle ju vara fantastiskt roligt att läsa t.ex. Nej, hade jag fått bestämma hade alla tävlande som inte röstat blivit diskade. Punkt slut.

[...]

Ni hatade den och jag förstår varför men eftersom vi hade så roligt när den gjordes spelar det ingen som helst roll.

[...]

Vad jag försöker säga är att alla som ställer upp i tävlingen måste rösta, motivera sitt röstande och framför allt inte ta allt på för stort allvar. Vi är väl alla mer eller mindre glada amatörer?

Slutsatsen är nog att man bör rösta, och man bör absolut kommentera! Fast att diska icke-röstande deltagare är lite överdrivet. Punk ska väl ändå vara lite smått mot regler, eller? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...