Jump to content
Annons

Punkfestivalen nr5, Omröstnings tråden


sixties

Recommended Posts

Här kan ni hämta de 14 bidragen i årets punkfestival:

rar fil med de 14 bidragen

Lyssna några ggr, och sedan ger ni era 7 favorit låtar:

10,8,6,4,3,2,1 poäng

Skriv gärna komentarar till så många ni orkar för det är alltid kul att få lite respons på sin låt även om den inte genererar poäng i den hårda konkurensen.

låtarna och nr. (eftersom jag lyckats skriva nr9 på 2 låtar):

1.hearts at war

2.white trash war

3.dead inside

4.this is me

5.got to be free

6.perfekt

7.skinhead- hardcore style

8.One minute you´re gone, two ...

9. one way ticket

10. It´s my day

11. your treadin on me

12.jagad

13. mera sprit

14. Ihate the radio girl (and boy)

edit: glömde skriva att röstningen avslutas torsdag 11 februari kl.22.00 och givetvis röstar man inte på sitt eget bidrag.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Nedladdat och klart för lyssning

Gjorde en audionär besiktning och många låtar låter riktigt bra. Gillar att många verkar ha förstått att texten är viktig i en punklåt... och det kommer vinna points från mig.

Återkommer med kommentarer och points senare då en mer grundlig lyssning gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här. Överbelastad av alla punkare kanske?

Jag har filerna. Nån som vet ett alternativ till delafil.se?

Annars så kan ni lista er mail så sprendar jag er.

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ger man betyg? Går det inte att skapa en omröstning i tråden? Får man rösta om man själv är med i tävlingen? Dumma frågor kanske, sorry. Kul initiativ Sixties!

Du skriver helt enkelt din röst här i tråden!

Ja, alla får rösta, fast inte på eget bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoj, har lyssnat igenom en gång och gallrat, skall göra det en gång till minst o se om jag tycker likadant,

tyckte alla gjort bra ifrån sig, lite olika typer punk också.

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

när man röstar skriver man gärna låt titel och nr och poängen .och gärna nån kommentar vad man tyckte om eller inte. orkar man skriver man också om de som inte fick poäng.

exempel från tidigare festival:

8 poäng till låt nr 12 50-tals punk bara så cool. Är det bara halva låten blir det avdrag.

6 poöng till låt nr 16 Breaking Glass (1981). Hazel O'Connor - Riktigt jäkla bra

4 poäng till låt nr 13 Riktigt bra PUNK. Så som jag mins den.....

3 poäng till låt nr 20 Ebba Grön i sin fulla prakt 1979

2 poäng till låt nr 9 Kroksbäcksbackarna 1980. Vem som helst fick vara med och spela cool.gif

1 poäng till låt nr 18 Skatepoppunkrockobbaobbahopphopp

8p - låt nr.20 - Svinbra helt enkelt. Lyssande galet mycket på denna typ av punk back in the days.

6p - låt nr.16 - Detta är också jävligt bra, härlig låt med bra sång. Denna kunde lika gärna fått 8p.

4p - Låt nr.5 - Även denna kunde ha fått 8p. Riktigt bra låt!

3p - Låt nr.10 - Denna låg utan poäng efter första lyssning men har sakta men säkert smygit sig in bland de 6 bästa. Nu har jag diggat så många gånger till den och då måste det betyda poäng.

2p - Låt nr.1 - Tycker detta den bäst producerade låta av samtliga 24. Bra låt, sång och rått ljud.

1p - Låt nr.13 - Kort och gott.....BRA PUNK!

Utöver dessa vill jag även belysa följande bidrag:

Låt Nr.3 - Cool låt.

Låt Nr.9 - Grym!

Låt Nr.12 - Tyvärr var inte hela med vilket gör att det blir omöjligt att ge den poäng. Den börjar onekligen riktigt bra.

Gillar även låt Nr.24, vet inte på vilket sätt bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt nr 20? Jag har ingen sån. Jag har 1-14 och 2 st som heter nr 9.

"exempel från tidigare festival:"

För att ge exempel på hur man röstar och på hur man kan ge lite extra omdömmen om låtarna.

OCH, för att göra saker ännu tydligare så kan man skriva både nummer OCH namn när man röstar...

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag deltog i Punkfestival 4 med min kvasipunklåt "Just Another Punk Phucker" med vilken jag kom på delad tredje plats (med sign. dogbuerner). Därför vore det väl i sin ordning att jag var med och röstade i den sista. Så, från en Punk Phucker till er alla, här följer min poängfördelning.

01 poäng :: Dead Inside - Den här får poäng för tävlingens i särklass bästa jag-bjuder-på-mig-själv-och-skiter-fullständigt-i-vad-ni-tycker-era-jävla-losers.

02 poäng :: Hearts At War - Kommersiell punk. Låter i alla fall bra i mina öron. Något för osäker sång, dock, likaså gitarrsolot.

03 poäng :: Perfekt - OK låt med bra arr.

04 poäng :: Skinhead - Hardcore Style - Introt kändes på tok för långt; höll på att tappa lusten att lyssna vidare. I övrigt cool och energisk låt med bra sound.

06 poäng :: Mera Sprit - NEEEEJ! Casio-poly-synth!!! För helvete! I övrigt: Låter mer Nordmans goes Heavy än punk. Ändå, med undantag för "buskis"-texten (och Casio'n) så gillar jag låten. Faktiskt.

08 poäng :: It's My Day - Catchy låt. Härliga ackordsgångar och skalor.

10 poäng :: Jagad - Utan tvekan bästa låten. Medryckande med lite 80-talsvibbar. Men det var nära 10:an gick till "It's My Day" på grund av det långa introt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat igenom låtarna ett antal gånger, både i datorhögtalare, mp3-spelare och i monitorerna. De flesta bidragen är bra, men tyvärr är det alldeles för mycket snäll trall-punk. Punk ska vara arg och asocial! 😠

Så här är fördelar jag mina poäng:

1 poäng: White Trash War - Lovande idé och bra refräng, men ingen känsla av ilska eller desperation förmedlas. Gå hem och lyssna på Blood For Blood så förstår ni vad jag menar.

2 poäng: One Way Ticket - Bra låt med trevligt refräng. Lite väl lång.

3 poäng: Mera sprit - Lite som Asta Kask möter Eddie Meduza. Bra mixat och bra spelat - fast är det punk? Jävligt bra låt hur som helst, och hade definitivt fått mer poäng med bättre text!!!

4 poäng: Perfekt - Plus för sång på svenska! Låter på alla sätt som hämtad direkt från 79/80, typ Travolta Kids och liknande. Nostalgipunk!

6 poäng: Jagad - Plötsligt framstår de tidigare bidragen som taffliga amatörverk. Det här är välspelat och proffsigt mixat, på gränsen till för bra för att vara punk. Sång på svenska dessutom, även om jag nu har lite svårt att förstå den. Refrängen lever dock inte riktigt upp till låtens i övrigt höga klass, och avslutandet är inte så snyggt.

8 poäng: This Is Me - Alldeles utmärkt allsångspotential! Kan tänka mig att det här blir en publikfavorit live!

10 poäng: Skinhead - Hardcore Style - Äntligen, efter all poppig punk kommer lite AGGRO! En kasse bärs och den här låten, sedan jävlar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

lade till alla låt titlar och nr. i första inlägget så det blir rätt. hade visst lyckats få till två nr 9 men ingen 11. fast i mp3 spelare osv. så är låtarna rätt taggade.

ska lyssna mer i dag så kan jag nog också rösta sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var svårt, men så här röstar jag:

10 - 7.skinhead- hardcore style

Kortklippt aggro i samma skola som TMF och Razorbalde, när släpps skivan?

8 - 2.white trash war

Röjig punk med en fin skråla med refräng!

6 - 6.perfekt

Svensk punk som lika gärna kunde vara inspelat under punkens glansdagar.

4- 9. one way ticket

Tung som fan, gött med en fet bas.

3- 10. It´s my day

Introt är mästerligt!

2- 12.jagad

Bra idéer som tyvärr enligt mitt tycke förstörs av de lite spattiga trummorna.

1- 14. I hate the radio girl (and boy)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat i mp3 på 3h joggingtur, i bilen, i stereon, lurar och i mina monitorer. Jag kommer kunna fortsätta lyssna på denna samlig ett bra tag. Vissa låtar funkar bäst i stereon och vissa ger skön energi då de kommer fjärde gången på joggingrundan medan andra blivit lite tråkigare med tiden. Har bränt två olika skivor, en med normaliserade spår och en med originalspåren.

Btw, hade med mig förra årets festival i joggingspåret förra veckan och den har mognat med välbehag. Misstänker att även denna festival kommer göra så.

Generellt:

Fan vad mycket som är bra! OCH, så många bra sångare det finns bland forumets ”hemstudionördar och tekniker”. Många av låtarna låter ju (inte bara ljudmässigt vilket kanske inte är så konstigt utan även sångmässigt) överlägset bättre än de samlingsskivor jag själv spelat tills de var utslitna (tex Oasen, GBG-punk, Vilda vanor mm mm). F.ö: vet inte om det är för att det är en punkfestival men det är ju otroligt vad folk har haft svårt att hålla sig till reglerna (nya låtar och längden)?

Hearts at war.

Jäkligt bra låt som dessutom har för genren rätt ljud. Stämmorna som börjar 12 sek in är guld och SKA nog fan vara så småsura som dom är! Bra text och det hela är trevligt som bara den att lyssna på. Hade jag inte hört låten innan hade detta varit en absolut toppkandidat. Minus för guran som kommer in under slutrefrängerna och skär sönder mina (skadade) öron.

This is me.

Gillar detta skarpt. Fan vad lyxigt att ha en sådan sångare. Att få ihop denna låt till en punkfestival är bara så gött!

Got to be free.

Gillar nått med denna låten. Påminner om nått jag gillar men inte kan placera. Sjukaste gitarrljudet ever i början (det som låter som en leksakstrumpet)?

Perfekt.

Gillar detta med. Skön sång! Med en bättre refräng hade detta varit en toppkandidat. Det är mycket som händer i låten men ändå blir också lite tråkig i längden (med mina punkpreferenser).

Skinhead - Hardcore style.

Snyggt och stöddigt spelat. Go musik och bra ljud. Dock, texten!… Jag har en polare som oprovocerat blev riktigt brutalt misshandlad av ett gäng ”modiga” skinheads för 20 år sedan. Så länge det finns mänsklig andrahandssortering (riskradiocitat) som inte klarar att lyssna på sådan här musik utan att gå ut misshandla folk så kan jag inte ge poäng. Men, fett med cred för låt, framförande och ljud.

One minute.

Vad mysigt det är med en pizza i örat då man är ute och joggar…

One way ticket.

OK, låten har absolut sina poänger men hur lååååång är den inte? När maxtiden 3 min är ute är den ju fortfarande i typ introt… Btw, fan vad gott uttal sångaren har. Gillar skarpt sången på denna låt (och mycket av ljudet).

It’s my day.

Var från början min toppkandidat. Kanske inte det punkigaste på listan men så jäkla bra! Stort minus för att låten finns på Myspace sen tidigare (i.e. inte ”tidigare outgiven”).

You’re treading on me.

Bra låt som verkligen vuxit allt eftersom jag lyssnat. Hade den utanför poängplats från början. Bra ös! Satan vilken distmatta det ligger där och ”väser”. Ruskigt skön låt att jogga till. Ger energi!

Jagad.

21-30 sek in är den bäst av allt (och känns på ett skönt sätt som om Strebers möter Motörheads Dancing on your grave). Älskar det ljudet! När versen kommer blir man positivt förvånad och nyfiken. Kortare/snabbare och med lite bättre refräng hade det varit en toppkandidat. Men, låten är för lång (och nedtonad punk?). Mer punk generellt hade också gynnat min poängsättning.

Mera sprit.

Traste och Superstararna återuppstår för att visa var ett punkskåp kan stå? Eller är det Bossebildoktor som bytt dialekt och följt Saab till Trollhättan? Hursomhelst. Jag gillar detta (med slopad leadsynth och med mer riktiga guror/trummor och mer punkfeeling så hade det absolut kunnat vara en toppkandidat).

1 poäng – 6. Perfekt

2 poäng – 10 It’s my day

3 poäng – 5. Got to be free

4 poäng – 1. Hearts at war

6 poäng – 13. Mera Sprit

8 poäng – 11. You’re treading on me

10 poäng – 4. This is me

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är medveten om att vissa låtar som kommit in till punkfestivalen funnits för lyssning tidigare. eftersom det är den sista punkfestivalen (om inte vi får lust att köra en igen om ett år?) så sket jag i det och lade upp alla låtar som kom in.

sen får den som röstar avgöra vad den vill premiera efter eget tycke och smak.

den längsta låten nämde deltagaren redan vid insändandet att den var för lång men det var den enda låt han hade så jag tog med den ändå för att jag tycker det är roligare med fler deltagare.

sen var det inte alla som förstod att ej tidigare publicerad inte bara gällde skivor utan även forumet, myspace osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är medveten om att vissa låtar som kommit in till punkfestivalen funnits för lyssning tidigare. eftersom det är den sista punkfestivalen (om inte vi får lust att köra en igen om ett år?) så sket jag i det och lade upp alla låtar som kom in.

sen får den som röstar avgöra vad den vill premiera efter eget tycke och smak.

den längsta låten nämde deltagaren redan vid insändandet att den var för lång men det var den enda låt han hade så jag tog med den ändå för att jag tycker det är roligare med fler deltagare.

sen var det inte alla som förstod att ej tidigare publicerad inte bara gällde skivor utan även forumet, myspace osv.

Med 14 bidrag är inte intresset svalt direkt, ett år är dock långt fram, mycket hinner hända på ett år 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

har nu lyssnat flitigt några dagar på låtarna och det är väldigt mycket bra så det har tagit några lyssningar att bestämma sig men först komentarer och sedan poäng:

1. hearts at war. helt ok låt. mycket green day som jag inte alls gillar men bra ljud och mix. lita tam låt för att vara punk men det brukar ju MTV punken vara.

2. white trash war. en låt som fastnar mer och mer i huvudet. bra rakt igenom. bra sång. gitarrerna kunde varit lite högre.

3. dead inside. lite torrt ljud och lite mer sång träning behövs för att våga ta i (har samma problem själv). hög virvel. upp med sång, solo och gitarrer. annars är låten inte alls dålig.

4. this is me. helt ok street punk. bra mix också.

5. nån som lyssnat för mycket på Clash. bättre sång och mix hade lyft låten.

6. perfekt. gillar gitarrsolona väldigt mycket, precis som jag skulle vilja låta. skön låt.

7.skinhead- hardcore style. när jag hörde introt tänkte jag först på Last Resort men det är ju ännu mer likt

sen fick jag mer New york hardcore/Oi känsla när sången kom in. skitbra ljud, sång, mix.

8.1 minute your gone.. tidiga asta kask känsla är aldrig fel.och klassiskt slut! tänkte även på

. skitbra!

9.One Way Ticket. skitbra ljud och mix. dock är låten ganska tråkig. ni kan fan så mycket bättre, det vet jag!

10.Its my day. bra låt, välspelad och bra sång.

11. dont treadin on me. får lite new york känsla, tänkte på Sheer Terror. ganska bra låt som skulle vinna på om sången pausar i bland så instrumenten får framträda mer i visa partier.

12.jagad. bra låt med refräng som fastnar i huvudet. mycket kul och varierade detaljer som kommer hela hela låten. trummljudet känns väldigt vasst.

13.mera sprit.ok låt. välspelat men har lite svårt för virvel ljudet.

14. radio girl. ok rock´n´roll låt som skulle behöva några andra akord på tex. refrängen för att lyfta lite.

poängen går till:

1p till nr10. it´s my day

2p till nr4. this is me

3p till nr6.perfekt

4p till nr7. skinhead HC style

6p till nr8. I minute your gone...

8p till nr12. jagad

10p till nr2. white trash war.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med 14 bidrag är inte intresset svalt direkt, ett år är dock långt fram, mycket hinner hända på ett år 😉

nån annan kanske vill ansvara för nästa festival? jag har ju hållit i de flesta så nån frivillig får gärna ta nästa. jag kan säkert hjälpa till om det behvös.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså torsdag som är slut datum för omröstningen men det betyder inte att man måste vänta till sista minuten. 🙂

så kom igen och lyssna och rösta ni som inte gjort det ännu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mina röster.

Jag nämner att jag har tagit hänsyn till hur väl bidragslämnaren har följt tävlingsregler, anonymitet och annat som känns viktigt.

Detta är som sixties sagt upp till juryn dvs. vi som röstar, men så gjorde iaf. jag.

Alltså, i avseende: Tidigare ej utgivet, skrivet för ändamålet, låtlängd, kbit/s, id tagg.

Poängfördelningen blir följande:

6 Poäng - Hearts at war. En helt ok liten dänga som drar igång startfältet fint.

10 Poäng - White trash war. Gött drag med en härlig aggressivitet. + för en fin fotbollskör MKT BRA!

1 Poäng - This is me. Bra punkröj

2 Poäng - Got to be free. Detta är riktigt bra, tyvärr drar sånginsatserna ner helhetsintrycket.

8 Poäng - One minute you're gone. Oj då, tonartshöjning på en punkrökare! Bra låt som manglar på fint.

3 Poäng - Your treadin on me. Bra ös fast lite samma växel.

4 Poäng - I hate the radio girl. Tydliga Clashinfluenser är väl ingen nackdel i detta sammanhang?!

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

hur går det med röstandet?

medan ni funderar kan ni ta en titt på skitsystem i polen, är det detta man kallar musical differences? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bara 6st har röstat hitills. 😲

jag räknar med att åtminstone alla delagare i festivalen röstar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...