Jump to content
Annons

Punkfestivalen nr5, Omröstnings tråden


sixties

Recommended Posts

kul att du ville komentera några av låtarna, soxic! 😉

eftersom du gillade nr7 så bör du ju defenitivt kolla upp Blitz om du inte hört dem:

Blitz- someones gona Die

nr9 goldcrush (fast det inte var hela bandet) låter ju mycket som uk subs:

Goldcrush: live

det finns mycket kul att upptäcka som man kanske missat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 108
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Blitz!!! Underbara minnen.

Låt dock bli deras senare skivor. Totalt kassa. Leta i stället upp Carry On Oi! och lyssna på version av Nation On Fire som finns där. Absolut toppklass!!!

Blitz gitarrists syster var det för den delen som sjöng på the Violators första singlar. (På Red Line eller vad den nu hette hade de bytt sångerska.) Gangland och Summer of '81 är bland det bästa som 80-talet bjöd på!

Link to comment
Dela på andra sajter

blitz bestod ju av 2 punkare och 2 skinheads. punkarna forsatte efter splittringen i rose of victory och gjorde helt ok rock medans skinskallarna gick mer åt synth hållet fast fortfarande under namnet blitz. 😄

lite hårdare agresivare anarkistisk Oi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är bra skit!

Merican med The Descendents. De släppte låten före Green Day's hit "American Idiot", men den här är 10 gånger vassare. Otroligt jävla bra och inte många verkar känna till den. Texten, melodin, energin, sången allt är fantastiskt. Jag älskar det här. Just nu är det, det enda jag lyssnar på.

Har du hört deras gamla låt I'm Not a Loser? Finns med på den klassiska samlingsplattan American Youth Report, från tidigt 80-tal, tillsammans med Bad Religion, TSOL, Channel 3 (!!!) och ett gäng andra band. Rekommenderas verkligen ifall du gillar västkust-hardcore!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Channel 3 gjorde ju en riktigt bra platta innan de bytte stil och blev rockers. Kommer inte ihåg vad den men älskar fortfarande låten I'll take my chances in LA...

Fanns ju en hel del bra band under Oi!-perioden under en hel del dynga. Infa Riot hade bra låtar, men sunkig produktion. Still Out of Order är ju en ruggigt bra låt.

Anti-Nowhere League får man ju inte glömma heller. So What är en klassiker.

Nej, ska inte börja räkna upp allt, då kommer jag nog inte iväg till jobbet i dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Channel 3 gjorde ju en riktigt bra platta innan de bytte stil och blev rockers. Kommer inte ihåg vad den men älskar fortfarande låten I'll take my chances in LA...

I'll take my Chances är en helt underbar låt, från den helt fantastiska plattan After The Lights Go Out som är deras andra (och bästa) platta. Den första Fear of Life är helt ok den med. Det var väl i och med tredje plattan de tappade bort sig.

De gjorde någon sorst re-union för några år sedan, och släppte då en ny platta. Fast det jag hört från den är inte i samma klass som deras tidigare alster.

Fanns ju en hel del bra band under Oi!-perioden under en hel del dynga. Infa Riot hade bra låtar, men sunkig produktion. Still Out of Order är ju en ruggigt bra låt.

Anti-Nowhere League får man ju inte glömma heller. So What är en klassiker.

Infa-Riot var skitbra, Kids of the 80's osv. De döpte om sig till The Infas då de inte var så punkiga längre.

ANWL är gamla favoriter. Även här är de äldra plattorna att föredra. Från 90-talet är väl bara Pig Iron lyssningsbar. Scum var de nöjda med i studion, men när plattan kom lät den skit tyckte bandet (och jag). Scum finns dock i en omgjord version på en Pig Iron-fullängdare (som jag inte hört).

Link to comment
Dela på andra sajter

I'll take my Chances är en helt underbar låt, från den helt fantastiska plattan After The Lights Go Out som är deras andra (och bästa) platta. Den första Fear of Life är helt ok den med. Det var väl i och med tredje plattan de tappade bort sig.

Last time I drank har jag för mig att den hette. Den tredje plattan alltså...

De gjorde någon sorst re-union för några år sedan, och släppte då en ny platta. Fast det jag hört från den är inte i samma klass som deras tidigare alster.

Infa-Riot var skitbra, Kids of the 80's osv. De döpte om sig till The Infas då de inte var så punkiga längre.

The Infas? Låter småsunkigt. Namnet alltså. Vad började de lira sen då?

ANWL är gamla favoriter. Även här är de äldra plattorna att föredra. Från 90-talet är väl bara Pig Iron lyssningsbar. Scum var de nöjda med i studion, men när plattan kom lät den skit tyckte bandet (och jag). Scum finns dock i en omgjord version på en Pig Iron-fullängdare (som jag inte hört).

Synd att de inte höll stilen. Det var ju goa pojkar.

Andra favoriter från den tiden var ju förstås Angelic Upstarts (tre första plattorna), en del grejer med Red Alert, Blitz (självskrivet), Subhumans (såg dem live på 100 Club i London 1983) och sen tyckte jag nog att Chaotic Dischords singel Fuck the World var djävligt rolig när den kom...

Annars är jag ju egentligen mer 77-punkare. Började lyssna på Pistols när jag var elva och har aldrig sett tillbaka sedan dess.

Fast visst har man breddat musiksmaken. Ministry, Static-X, Nine Inch Nails, Fear Factory och annat skoj slinker ner med god aptit...:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att de inte höll stilen. Det var ju goa pojkar.

Andra favoriter från den tiden var ju förstås Angelic Upstarts (tre första plattorna), en del grejer med Red Alert, Blitz (självskrivet), Subhumans (såg dem live på 100 Club i London 1983) och sen tyckte jag nog att Chaotic Dischords singel Fuck the World var djävligt rolig när den kom...

Annars är jag ju egentligen mer 77-punkare. Började lyssna på Pistols när jag var elva och har aldrig sett tillbaka sedan dess.

Fast visst har man breddat musiksmaken. Ministry, Static-X, Nine Inch Nails, Fear Factory och annat skoj slinker ner med god aptit...:-)

The Infas var mer rock mindre punk, gick väl att lyssna på.

Så du var också på 100 Club 83! Jag var då där på den legendariska spelningen då de svurna fienderna Crass och Exploited spelade tillsammans, med Charlie Harper som sångare på Exploiteds extranummer.

Chaotic Dischord var ju roliga på sitt sätt. Fast deras enda platta som egentligen gick att lyssna på var 12" Don't Throw It All Away, där bl.a Captain Sensible medverkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Infas var mer rock mindre punk, gick väl att lyssna på.

Så du var också på 100 Club 83! Jag var då där på den legendariska spelningen då de svurna fienderna Crass och Exploited spelade tillsammans, med Charlie Harper som sångare på Exploiteds extranummer.

Shit, det giget var ju legendariskt! Skulle man ha velat sett.

Såg Vibrators på Marquee samma resa. Ingen höjdarspelning med väldigt nonchig publik, men kul ändå...

Chaotic Dischord var ju roliga på sitt sätt. Fast deras enda platta som egentligen gick att lyssna på var 12" Don't Throw It All Away, där bl.a Captain Sensible medverkade.

OK. Hade nog bara singeln så vitt jag minns. Sedan lyssnade jag på en del hemma hos polare.

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag hörde någonstans att singeln bara var en plojgrej som blev populär?

Fast de var ju nästan startskottet för hardcore/kängscenen som kom efter Oi!

Link to comment
Dela på andra sajter

He he... Det innebär ju att den "bästa" låten (Jagad) hade vunnit, som sig bort... 😎

Jagad skulle fått 50 + 8 = 58 poäng. This is Me hade 56 poäng och skulle fått 3 till, alltså 59 poäng.

Så Soxics röst hade inte petat ner This is me ifallden kommit in i tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jagad skulle fått 50 + 8 = 58 poäng. This is Me hade 56 poäng och skulle fått 3 till, alltså 59 poäng.

Så Soxics röst hade inte petat ner This is me ifallden kommit in i tid.

Aj, fan, du har rätt så klart!

Jag förväxlade "This Is Me" med "It's My Day" (23p). Sixties nämner inte vinnarlåtens titel i sin sammanställning ovan, varför jag slarvigt nog läste vinnartiteln som "On The Job"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg Vibrators på Marquee samma resa. Ingen höjdarspelning med väldigt nonchig publik, men kul ändå...

Vilket sammanträffande! Jag såg också Vibrators i London 1983, fast på Fulham Greyhound. På Marquee såg jag Spizz, 1984 tror jag.

OK. Hade nog bara singeln så vitt jag minns. Sedan lyssnade jag på en del hemma hos polare.

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag hörde någonstans att singeln bara var en plojgrej som blev populär?

Fast de var ju nästan startskottet för hardcore/kängscenen som kom efter Oi!

Jo, Chaotic Dischord bestod ju av Vice Squad-musiker har jag för mig, plus någon annan sångare. Riktigt struligt blev det när Beki Bondage efter Vice Squad lyckades "kapa" Chaotic Dischord så att det fanns två parallella band. (Hennes version stavades dock Chaotic Discord. De var riktigt usla...)

Fast urbandet för Käng var väl snarare Discharge, samt band som Amebix, Chaos UK och Disorder.

Sitter just och lyssnar på ANWL - I Hate People. Det blev en riktig nostalgidag det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket sammanträffande! Jag såg också Vibrators i London 1983, fast på Fulham Greyhound. På Marquee såg jag Spizz, 1984 tror jag.

Jo, Chaotic Dischord bestod ju av Vice Squad-musiker har jag för mig, plus någon annan sångare. Riktigt struligt blev det när Beki Bondage efter Vice Squad lyckades "kapa" Chaotic Dischord så att det fanns två parallella band. (Hennes version stavades dock Chaotic Discord. De var riktigt usla...)

Fast urbandet för Käng var väl snarare Discharge, samt band som Amebix, Chaos UK och Disorder.

Sitter just och lyssnar på ANWL - I Hate People. Det blev en riktig nostalgidag det här.

Underbart!

Själv drar jag på 3 veckors semester ikväll (synd om mig...), så nu blir det inte speciellt mycket Studio Forum på ett tag.

Ha det gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...