Jump to content
Annons

FL-studio vs cubase, sonar, reason etc.


Coffeemidget

Recommended Posts

Det finns en hel del sequencers å allehanda, har någon nåt som ingen

annan har? suger helt enkelt nån? någon som vet säkert å kan peka

på de uppenbara missarna?

Hur ere med automation? stöd för externa pryttlar å moduler, interfejs å bös?

Personligen använder jag FL å har inte haft några begränsningar direkt

fast de e ju förutsatt att man kompletterar med nåt vettigt som Audition

wavelab eller sonic foundry etc.

Hörde visserligen lite ogg om hur FL har en "Kattpiss lowend"..

Har junte provat andra sequencers mer än oerhört ytligt så

har ingen aning om de stämmer.. har dock inte märkt av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rent spontant tror jag en sån här diskussion skulle kunna bli evig. Alla har sina favvoprogram, och har man väl vant sig vid en miljö så är det lätt att favorisera den.

FL studio är det enda rätta för mig. Och med femman så kom ännu fler intressanta funktioner, så jag är såld på FL studio helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

-nuförtiden tror jag att man kan använda vilken av dom större (Sonar, FL, Cubasemfl) som helst. Begränsningarna är färre, men jag kan inte hitta något jag saknar i Cubase. ... tex, medans andra inte trivs med den... Det beror nog på hur man är van att jobba.

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar Sonar, men har å andra sidan bara testat Cubase lite löst och trivdes inte alls. Jag använder midi mest, men audio för sång (givetvis).

För mig är det helt tvärt om.

Gillade inte Sonar när jag testade det, och jag använder typ bara audio.

Cubase funkar bäst för mig. 😏

Ska dock testa Pro Tools nån gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag e gött sne på att det ser ut som ett diskotek när man försöker jobba i FL.. Finns visserligen skins.. men ja har inte sett nåt snyggt.

Edit: denna va till redrix, jag sympatiserar.

Redigerat av Maximiliananthony
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag e gött sne på att det ser ut som ett diskotek när man försöker jobba i FL.. Finns visserligen skins.. men ja har inte sett nåt snyggt.

Edit: denna va till redrix, jag sympatiserar.

Diskotek?

Du menar kanske E-jay? 🙂

🙂 Nej... Det ser annu mer diskotek ut... Jag föredrar minimalistiskt sakenligt interfejs före processorkrävande discosliders å mätare och en trederänderad bakgrund där de står nåt i stil med, SUPER ULTRA MEGA DISCOBEATMAKERMODULE... Enda nackdelen med FL jag kommer på på rak arm grafiken dom valt.. Iofs går de ändra bakgrund, även pilla iordning en del av grafiken om man orkar, men allt går inte fixa

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova orion. Avskalat och enkelt. inge disco där inte. (Om man inte kör med flashiga skins... ) Prova framförallt med narrow mixerskinnet. Mycket överskådligt.

Orions hemsa finns fullt fungerande demo. 8b. Save är det enda som är avstängt.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Was? 😛

Trodde den här tråden skulle utlösa 3:e världskriget.... men här går det minsann lugnt och städat till.

Tokas: Testa pro tools tycker jag absolut du skall göra... och gör det snart innan du växer fast i cubasedjungeln. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med Sonar och trivs väldigt bra med det. Började helt enkelt med Cakewalk och har sedan fortsatt med det...

Har även testat Cubase och ProTools litegrann och förutom att det ser lite annorlunda ut, så verkar det inte direkt va nån större skillnad. Hittade inte vissa för mig viktiga funktioner i Cubase, men det behöver ju iofs inte innebära att de inte finns...

Kör förresten även med FruityLoops, men enbart som trumsequencer och som det funkar det ypperligt. Har alltså inte testat FLs möjligheter som multitrackingprogram, så det kan jag inte uttala mig om...

Är för övrigt skeptisk till att FL skulle va sämre ljudmässigt till jag fått höra bevis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Cubase och Reason, det passar mig bra. Har börjat pilla lite i Pro Tools nu, och det ska bli mer av den varan framöver (pga utbildningen) Än så länge känner jag mig inte så hemma där, känner att vissa grejer i cubase passar mig bättre medans det finns andra grejer i PT som underlättar på andra grejer.. Vi får se vad det blir i slutändan.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Was? 😉

Trodde den här tråden skulle utlösa 3:e världskriget.... men här går det minsann lugnt och städat till.

Tokas: Testa pro tools tycker jag absolut du skall göra... och gör det snart innan du växer fast i cubasedjungeln. 😛

Pro Tools i all ära. Grundprogramet fungerar säkert bra ( om man hade fått med någon bloody manual 😏 ) men det känns ju som om man måste vara miljonär för att kunna använda det. Finns ju naada effekter i programet och vill man köra gratiseffekter måste man ju gå knäppa genvägar och köra med VST wrapper eftersom utbudet av gratis "Pro Tools"-pluggar är minst sagt begränsat.

Jag förstår inte 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...