Jump to content
Annons

Stereo bräddare typ *löst*


base10

Recommended Posts

Hejsan,

Undrar om detta kan vara en lösning.

Min output är i stereo, men inte dynamisk. Den är alltså inte panorerad något, har jag förståt det rätt? (dvs stereo signalen blir mono?)

Då undrar jag om det finns någon sak man kan koppla imellan exempelvis synthen och ljudkortet så att ljudet från vänster panoreras mer åt vänster, och höger till höger så att signalen blir jämn?

Bifogar en bild hur jag tänkte koppla skiten.

Denna stereo bräddning borde väl förekomma helt naturligt i synthen egentligen?

Det går att göra detta med mjukvaran som kommer till, men då måste jag göra två identiska ljud till synthen på dess två parter och panorera lower åt left typ 50% och upper 50% åt right.

Lite krångligt eftersom att jag vill använda de två lagren till olika saker, t.ex bas på de nedre tangenterna och ett leadljud på de högre men fortfarande ha det centralt panorerat, men fortfarande i stereo.

Förstår ni?

Finns det mjukvara som klarar detta?

post-12733-1260389594_thumb.jpg

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Nej jag fattar inte vad du vill göra.

Är det studiomek eller livespel vi snackar?

Jag antar att det är i en studio du grejar iom att du ritat in ett ljudkort på din skiss.

Vill du ha en fysisk box innan ljudkortet som du ritat eller går det bra med plugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad har du för synt?

Jag trackar varje ljud för sig, ett ljud i taget när jag jobbar med hårdvara.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Undrar om detta kan vara en lösning.

Min output är i stereo, men inte dynamisk. Den är alltså inte panorerad något, har jag förståt det rätt? (dvs stereo signalen blir mono?)

förmodligen inte att döma av svammelsuriet

om din output är i stereo så är den i stereo

om du får ut en vänster å en höger så är dom ju "panorerade"

sen kan ljudet i synthen vara mer eller mindre brett

vill du ändra på det ska du isf ge dig in å redigera i synthen istället

dynamik har verkligen inte med saken att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej jag fattar inte vad du vill göra.

Är det studiomek eller livespel vi snackar?

Jag antar att det är i en studio du grejar iom att du ritat in ett ljudkort på din skiss.

Vill du ha en fysisk box innan ljudkortet som du ritat eller går det bra med plugg?

Studio ja, japp det går lika bra med en plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att din SH-201 har stereoutgång är för att den har egna inbyggda stereoeffekter.. T.ex reverb. Men har du inte den effekten påslagen så är det samma information för vänster som för höger output.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att din SH-201 har stereoutgång är för att den har egna inbyggda stereoeffekter.. T.ex reverb. Men har du inte den effekten påslagen så är det samma information för vänster som för höger output.

Okej, går det att lösa? Är alla synthar så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom flesta enklare synthar är så förutom de som jobbar med äkta stereoljud och flera kanaler. T.ex Kurzweils syntar eller Korg oasys, Roland Fantom etc..

Okej, går det att lösa? Är alla synthar så?
Link to comment
Dela på andra sajter

Se upp så det inte blir pankaka i mono bara.

Ska passa mig! Får väl lägga en huvud EQ först och sen en med finjusteringar för att vänster och höger ska låta lite olikt så går det nog att bli lite wannabe stereo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...