Jump to content
Annons

AKG Rhythm Pack?


Lejnoss

Recommended Posts

Hallå,

Har letat runt efter en vettig grunduppsättning mickar som kan användas till allt från uppmickning av stärkare, akustisk gitarr och trummor.

Snubblade förbi ett mickset med en AKG D112, två AKG C430 och tre AKG D40 för strax under 4000 kr. Länk

Då jag inte har några vidare mickar sedan innan (förrutom ev. en B1:a) så tänkte jag att detta kanske är ett schysst set att börja med.

D112 har jag hört ska vara schysst till baskagge, men de andra har jag inte hört mycket om. Någon som har erfarenhet av dessa mickar? Kikade runt lite och styckpriset på de andra mickarna var ca. 1000 kr, så skit borde det väl inte vara?

Eller?

Är det vettigare att skaffa sig ett par överhängsmickar löst för ett par tusen och sen kanske en eller två sm57:or eller något liknande?

Ha det gött!

EDIT: Stavfel 😛

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det är smartare att skaffa mickar löst.

Två stycken Line Audio CM3 går att hitta för under tvåtusen kronor. Ett par Oktava MC012 för under tretusen.

SM57'or kan man hitta för under tusenlappen, Sennheiser e604 och e609 likaså.

B1'an kan fungera som bastrummemikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hallå,

Har letat runt efter en vettig grunduppsättning mickar som kan användas till allt från uppmickning av stärkare, akustisk gitarr och trummor.

Snubblade förbi ett mickset med en AKG D112, två AKG C430 och tre AKG D40 för strax under 4000 kr. Länk

Då jag inte har några vidare mickar sedan innan (förrutom ev. en B1:a) så tänkte jag att detta kanske är ett schysst set att börja med.

D112 har jag hört ska vara schysst till baskagge, men de andra har jag inte hört mycket om. Någon som har erfarenhet av dessa mickar? Kikade runt lite och styckpriset på de andra mickarna var ca. 1000 kr, så skit borde det väl inte vara?

Eller?

Är det vettigare att skaffa sig ett par överhängsmickar löst för ett par tusen och sen kanske en eller två sm57:or eller något liknande?

Ha det gött!

EDIT: Stavfel 😆

c430 tycker jag e mycket trevlig som oh live.

en ensam sån ovanför trummisen i ett storband fångar hela trumsetet riktigt bra...

å en d112 har jag också.. har dock inte jämfört med beta52

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar på det då THD vid 120 dB ligger på 1% (ett ganska dåligt värde).

Hupp! Ovanligt låg SPL för t vara modern stormembranig transistorkondensator.

Jag tänkte iofs närmast på att micka på utsidan frontskinnet. Där borde 120 dB SPL räcka.

Fast man kan ju inte vara säker. Testa först. Om den låter kvävd eller distar föreslår jag att du kollar upp Electrovoice, Audix, Audio-Technica och Sennheiser. De har alla bastrummemikrofoner som ligger i samma prisläge som AKG D112 eller billigare.

Det är egentligen inget fel på D112, men den har ett tidsbundet sound. Är man inne på att få det att låta sent 80-tal eller så är den ett lämpligt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det lät som mycket mickar för 4000.kr. Jag har använt D112 till både elbas och kontrabas, tyckte om ljudet. Låter rejält fett om man vill få fram basig sång med den också. Skulle tro att den funkar bra till komprimerad radioröst också.

Ingen som känner till de andra mickarna i låddan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många olika bud här! 😄

Av just D112:an har jag bara goda erfarenheter, kan såklart bero på att jag inte har testat allt för mycket olika mickar för kagge. Jag är inte alls särskilt inne på 80-tal, men den har funkat bra ändå. Vore spännande om någon hade erfarenhet av D40, det enda jag hittar är en instruktionsvideo AV akg och där låter den förvisso bra, men man vet ju aldrig vad de gjort för att den ska låta så. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hupp! Ovanligt låg SPL för t vara modern stormembranig transistorkondensator.

Det finns ett missförstånd där. Gilbert pratar om THD vid 120 dB, SPL på B1:an är 137 dB enligt manualen och 132 dB enligt hemsidan. Gilberts THD såg jag dock inte vid en snabbtitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.de/se/ev_nd868_ndymserie.htm

Min favorit. inbillar mig att den inte är lika EQ:ad som en beta52:a samt lite fräschare än D112:an. Händer väldigt mycket beroende hur du riktar den och var du placerar den.

Jag har både EVND868 och AKG D112. Innan jag köpte dem läste jag ett test där de tyckt att att AKG D112 var bäst i alla lägen, men sen de fått tagi ND686 så tyckte de den lät pappig. Jag har haft EVn på baskagge och mickat elbas och ståbas med AKGn. AKGn är skitläcker att radioprata i också.

ND686 funkar enligt ett annant test mkt bra nära slagskinnet inne i trumman, då tar den nästan runtupptagande hela kaggens stora ljud plus anslaget och klicket.

Edit: Den tar klubbsmällen som vanlig cardioid, men tar även upp visst mycket rakt bakåt! Man ska i alla lägen kunna ha rak eq och bara flytta micken för olika sound.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett missförstånd där. Gilbert pratar om THD vid 120 dB, SPL på B1:an är 137 dB enligt manualen och 132 dB enligt hemsidan. Gilberts THD såg jag dock inte vid en snabbtitt.

Observera att “Maximum SPL” ≠ Max SPL för 1% THD. ”Maximum SPL” brukar innebära maximalt ljudtryck innan mikrofonen bottnar alt. 10% THD. Om vi gissar (för att vara snälla) att 10% THD uppnås vid 132 dB så skulle detta innebära att max SPL för 1,25% THD bara är 114dB (THD dubbleras oftast för 6dB ökning av ljudtrycket).

Alltså: Max SPL (utan THD angivet) är en siffra som inte är mycket värd. Lite som att säga; denna bil kan köra 250 km/h men chassiet kommer att falla sönder p g a vibrationerna.

Ett meningsfullt värde berättar hur starkt ljudtryck micken klarar utan att dista för mycket (t ex 1% THD). 130 – 135 dB är normalt för kondensatormikrofoner men vissa klarar mer, t ex NT2-A är specad:

“147dB SPL (@ 1kHz, 1% THD into 1KΩ load) (157dB with PAD at maximum)” *

* http://aus.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att “Maximum SPL” ≠ Max SPL för 1% THD.

Olika för olika tillverkare. Vissa anger SPL vid 0,5 % THD.

(THD dubbleras oftast för 6dB ökning av ljudtrycket).

Förenklat uttryckt va?

130 – 135 dB är normalt för kondensatormikrofoner

Det är möjligt. Samtidigt finns det många som klarar långt över detta. Du nämnde en Röde-mick. Här är några andra kondensatormickar som funkar till bastrumma och hanterar höga SPL:

AKG C414 B-XLS, 158 dB vid 0,5 % THD

Neumann U47 FET, 146,5 dB vid 1 % THD

Angående AKG D112. Jag menar inte att dissa den micken. Har själv använt den otroligt mycket under större delen av 90-talet. Men det finns en hel del spännande alternativ nuförtiden. Electrovoice N/D868 som någon nämnde tidigare är ett bra exempel. Kolla även in Audix billigare modeller.

Men först av allt tycker jag du ska kolla vad din B1 duger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om det. Och la till att vissa tillverkare anger Max SPL vid 0,5 % istället för 1 % THD.

Å andra sidan. De gånger jag stöter på ett max SPL-värde utan referens till viss andel THD brukar jag ta för givet att det är 1 % som avses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle jag inte göra, tror nog (tyvärr) att det innebär när kicken klipper/bottnar.

Det var vad jag trodde också, därför jag påpekade att ni (tycktes) prata om äpplen och päron (eller snarare gröna äpplen vs. röda äpplen). Den "SPL" SP anger själva är alltså 137/132 dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...