Jump to content
Annons

mattiasd

Medlem
  • Antal inlägg

    145
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Linköping
  1. Rakhet? Det finns många versioner av C414... De med C12-kapseln (ex. TL2) är ganska presade kring 5k ULS tex är rakare. Själv äger jag TL samt TL2, mycket nöjd med dem...
  2. Jag skulle vilja säga att 414 är en mycket bra allroundmic. Sällan bäst mic. till en källa, men lika sällan ett dåligt val. Det jag märkte direkt när jag skaffade mig mina var att "upplösningen" känns mycket bättre i dem än mina tidigare stormembran. Sen verkligen älskar jag dem i 8-koppling som överhäng på Flammans studentjazzklubb i Linköping där jag ofta spelar in live. I 8an läcker praktiskt taget inget annat på scenen in i OH. Har också använts en del som AB-par för att spela in Östgötamusikens Blåsarsymfoniker. Så nja, dynamiskt substitut håller jag knappast med om. Utan snarare en väldigt flexibel allroundmic.
  3. 3:1 regeln handlar inte om stereomickning... (sanning med aningens modifikation i detta fall) Den är i detta fall mer applicerbar på fasskillnad mellan sångmicken och pianomickarna...
  4. Jag skulle skaffa ett par likadana bra stormembranare. I övrigt kommer man rätt långt på det ni redan har skulle jag nog vilja påstå. Jag äger ett par AKG 414, bra till det mesta. Billiga njae. Om man vågar (i skolmiljö) kanske även ett par bandmikar. Borde kunna gå att få in i den budgeten.
  5. Varför finns det flera olika sorters fenderstator?
  6. Denna metod kräver dock att det man vill beskriva är linjärt och tidsinvariant.... Åtm det senare är inte fallet med en kompressor...
  7. Jag har provat den... Den är bra... (men jag e nog att betrakta som jävig)
  8. Insertjacken på ditt ljudkort är i princip bara aktuella att använda då du vill spela in med kompressorn och använda de inbyggda preamparna i ditt ljudkort. Man kanske kan tänka sig att använda dem som en obalanserad lineingång till ingångarna också... men då kan du ju plugga direkt i kombi(?)jacken i stället... kom ihåg att det är en insertkabel du ska använda. inte en balanserad stereotele.. utan balancerad stereotele till två monotele Inställningen för extern effekt i cubase använder du inte alls i detta fall... Vill du använda kompressorn som en insert vid mix... då skapar du en extern effekt i cubase. och kopplar in den via en utgång och ingång i ljudkortet...
  9. STOPP! har du otur om du kopplar på måfå kan du skada din utrustnig och dina öron... Steg ett: Förstå hur de olika in å utgångarna hänger ihop. Göres lämpligen genom att studera signalscheman i dina manualer. Det är inte svårt.. Handlar om att följa linjer.. Steg två: Välja på vilket sätt du vill använda din kompressor... Koppla på ett säkert sätt enligt vad du lärt dig om din utrustning ovan...
  10. å jo: din koppling skulle kunna vara skadlig för utrustningen då du kan ha skapat en elektronisk loop eftersom du kan ha kopplat ihop utgången i kompressorn med ingången via insertjacket mickingång > insert > ad > da > utgång > kompressor > insert (som sedan går till ad... osv) finns det förstärkning i den loopen kan det gå illa... Sen kan det vara så enkelt att den signal du ser på kompressorn mkt väl kan vara signal du skickat in bakvägen in i kompressorns utgång och därmed utgångsmätare...
  11. Njae.. Insert är en punkt där du kan hämta ut en signal ur en pramp innan den skickas vidare... ex innan den går vidaer in i eq i ett analogt mixerbord... eller adomvandlarna i ett digitalt eller ljudkort. Ofta är insert ett stereojack med brytfunktion (som ditt ljudkort) där ring är in (return) och tip (send). denna kabel skall sedan grena upp sig i två monotele som sedan skall in resp ut ur kompressorn i ditt fall... (kallas ofta insertkabel) Med en sådan lösning blir insert obalanserad. I ditt fall med ljudkortetet kan man annars tänka sig att man kopplar en utg. till kompressorn och ut från kompressorn på en annan ingång.. Får att på så sätt kunna spela in både rent och komprimereat. Det är också så du måste koppla om du vill använda kompressorn som en effekt i cubase etc. Om du däremot vill använda din api-burk som förmodligen har roligare mikrofonförstärkare så kopplar du mikrofonförstärkarens utgång till kompressorn och sen kompressorns utgång till antingen ljudkortet... eller api-burkens adomvandlar-ingång för samma kanal ock skickar digital signal till ljudkortet..
  12. Blanda in fler ljudkällor och mikar så är det inte längre helt trivialt....
  13. Finns det nåt vettigt externt ljudkort som bara pratar optiskt adat in å ut? Pris jämförbart med de RME 9652 som finns på begagnatforumen ibland. Typ tusenlappen plus minus lite... /Mattias
×
×
  • Skapa ny...